دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع پسته : پسته (خام / بو داده) سرد است یا گرم ؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مطلب میخواهیم شما را با طبع پسته، مصلحات پسته و خواص و مضرات آن آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

طبع پسته چیست ؟

پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب 1، ب 3، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست. طول درخت پسته در مناطق حاره تا ارتفاع ده متر هم می رسد، ولی در مناطق معتدله ارتفاع آن کمتر است و به صورت درختچه در می آید.

در متون طب سنتی ذکر شده که دو نوع جبلی (وحشی و خودرو) و بستانی دارد. که نوع دوم از پسته جبلی درشت تر است. افغانستان، سوریه، نواحی مدیترانه، کالیفرنیای آمریکا و ایران (رفسنجان، دامغان، خراسان و قزوین) از نواحی پرورش درخت پسته است.

میوه درخت پسته در یک سال دارای مغز می باشد و در یک سال مغز ندارد که به آن بزغنج می گویند. ایران یکی از بزرگ‌ ترین صادرکنندگان مهم پسته در جهان به حساب می‌ آید.

پسته غیر مقشر، یعنی پسته به همراه پوست، تا مدت ها سالم می ماند، اما نوع مقشر، یعنی پسته ای که پوستش کنده شده باشد، اگر چند روز بماند تازگی و طراوتش را تا حدی از دست می دهد و بهترین پسته، پسته تازه است که به تازگی پوستش را کنده باشند و تازه مقشر شده باشد.

طبع پسته خام

در طب سنتی ایرانی مزاج مغز پسته خام گرم در نظر گرفته شده است. متخصصان آن را گرمتر از گردو می‌دانند. در مجموع آنان مزاج دوم گرم و خشک را برای پسته درنظر گرفته‌اند. در برخی از متون طب سنتی مزاج پسته را تا سوم گرم و سوم خشک نیز در نظر می‌گیرند.

البته قسمت‌های مختلف پسته طبع یکسانی ندارند. هرچه از قسمت مغز این آجیل دور می‌شویم میزان گرمی آن کاهش می‌یابد.

از دیدگاه طب سنتی طبع مغز پسته گرم و خشک و صفرازا است. پوست نازک قرمز رنگی که روی مغز آن قرار دارد، طبع معتدلی دارد. طبع پوست سبز رنگی که روی پسته تازه قرار دارد نیز سرد و خشک می‌باشد.

طبع پسته بو داده

طبع پسته بو داده نیز همانند پسته خام گرم است و بو دادن آن تاثیری بر طبعش ندارد. بنابراین افرادی که دارای طبع و مزاج مشابه هستند باید در مصرف پسته احتیاط کنند.

طبع پسته

طبع پسته گرمه یا سرد ؟

مصلحات پسته

شاید حالا که متوجه طبع پسته شدید بخواهید بدانید که مصلح پسته چیست ؟ سرکه، انار ترش، زردآلوی خشک ترش و میوه های بارده و خوردنی‌های ترشی، مصلح پسته هستند.

خواص پسته

کالری پسته در مقایسه با دیگر آجیل ها، کم است. بدون کلسترول می باشد و دارای مقدار کمی چربی اشباع می باشد. چربی یک منبع انرژی می باشد و کمک به جذب ویتامین های A, E, D و K می کند. پس پسته از آن جایی که دارای چربی می باشد، این امر مهم را نیز انجام می دهد.

یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی می باشد. پسته برای تقویت نیروی جنسی مفید است. روزی ۱۵ عدد همراه صبحانه به مدت ۲۱ روز با کمی عسل و شیر بعنوان صبحانه میل شود.

تقویت کننده ذهن است. صبح‌ها ۲۰ عدد پسته با چند عدد خرما و یک لیوان شیر میل کنند. تسکین دهنده‌ سرفه است، پسته دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر به هضم مواد غذایی کمک می کند، کلسترول و قند خون را تنظیم می کند.

پسته در بین گروه آجیل ها، یکی از بهترین منابع پتاسیم می باشد. پتاسیم ۱ عدد پسته برابر پتاسیم ۱ عدد پرتقال است. مقدار پتاسیم در ۲ عدد پسته بیشتر از ۱ عدد موز می باشد. پتاسیم موجود در پسته، به تعادل مایعات بدن کمک می کند، ضربان قلب را تنظیم می کند و برای کاهش فشار خون نیز بسیار مفید می باشد.

همچنین دارای فسفر می باشد و در ساخت استخوان ها و دندان ها شرکت می کند، جلوی خستگی و ضعف را می گیرد و برای تقویت عضلات بدن مفید می باشد.

پسته، مقداری منیزیم نیز دارد که منیزیم یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای تبدیل غذا به انرژی می باشد، ضربان قلب را تنظیم می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

آهن در پسته، برای سرگیجه، خستگی، رنگ پریدگی و کم خونی مفید است. روی برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. پسته دارای ویتامین های B۶ ، B۱ و E می باشد.

ویتامین B۶ کمک به سوخت و ساز پروتئین می کند و در جذب مواد غذایی نیز نقش دارد. ویتامین B۱ باعث افزایش انرژی، تقویت سلول های عصبی و متعادل کردن اشتها می شود.

در بین آجیل ها، پسته دارای بیشترین آنتی اکسیدان می باشد. همان طورکه می دانید ویتامین E جزو گروه آنتی اکسیدان ها می باشد و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و جلوگیری از خستگی و استرس و نیز جلوگیری از تخریب سلول ها را بر عهده دارد.

طبع پسته

طبع پسته تازه

پسته نیز مانند دیگر دانه ها، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. به خاطر وجود چربی های غیر اشباع، می تواند مقدار کلسترول خون را پایین بیاورد. پسته باعث عملکرد درست مغز می شود و شخص را آرام می کند.

این آجیل می تواند جلوی پیشرفت بیماری های مزمن از قبیل سرطان را بگیرد. مطالعات نشان داده است؛ پسته می تواند مقدار کلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعین حال مقدارکلسترول بد خون(LDL ) و تری گلیسیرید را پایین بیاورد.

پودر پسته، درمان کننده دندان درد می باشد. پسته تغییری در فشار خون و افزایش وزن انجام نمی دهد. اما به خاطر کاری بالایی که دارد، به عنوان یک میان وعده پرکالری شمرده می شود و نباید زیاد مصرف شود.

برای کاهش نمک و چربی در رژیم غذایی، باید از خوردن پسته بو داده و شور خودداری کنید. لازم به ذکر است که، ۲۸ گرم پسته، بیشتر از ۱۰ درصد نیاز بدن به فیبر غذایی، ویتامینB۶، ویتامین B۱، منیزیم و فسفر را تامین می کند.

تقویت کننده معده است. یک ساعت قبل از غذا سعی کنید خام مصرف شود. باز کنندة انسداد و گرفتگی مجاری کبد می‌باشد. برای کسانی که دوران نقاهت بیماری را می‌گذارنند بهتر است روزانه ۱۰ دانه پسته همراه ۳ برگه زردآلو ترش میل کنند.

مسلولین یا کسانی که لاغر شده‌اند می توانند از روش فوق استفاده کنند. ایرانیان قدیم می‌گفتند اگر کسی پسر می‌خواهد باید پسته بخورد. به خاطر وجود فسفر و کلسیم در پسته برای تقویت سلول های مغزی و استحکام استخوان بسیار مفید است.

آهن موجود در پسته نباید فراموش کنیم کسانی که کم خون هستند می‌توانند روزانه ۱۰ دانه پسته با یک قاشق شربت زرشک ده صبح میل کنند. کسانی که بیماری نقرس ، دیابت و یا ناراحتی کلیه دارند سعی کنند پسته کم بخورند.

کسانی که درد استخوان دارند یا درد کمرهایی که مربوط به دیسک نباشند می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ گرم پسته میل نمایند. برای درمان استفراغ‌هایی که منشاء صفراوی دارند روزانه ۲ عدد پسته استفاده کنند.

برای کسانی که می‌خواهند چاق بشوند روزانه ۲۰ عدد پسته + ۲۰ عدد فندق + ۱۰ عدد بادام زمینی همراه عسل خوب و یک لیوان شیر میل شود. پسته و فندق و بادام را با عسل مخلوط کرده خوب بجوید سپس کمی شیر همراه آن بخورید. منظور این است که بزاق دهان با آنها مخلوط گردد.

نسخه دیگر جهت درمان لاغری مغز بادام شیری ۲۵ گرم + پسته خام ۲۵ گرم + گردو ۲۵ گرم + فندق ۲۵ گرم همه را خوب کوبیده با شکر ۱۰۰ گرم مخلوط نموده ۱۰۰ گرم نشاسته به آن می‌افزاییم در شیر مواد را پخته به عنوان غذا میل می‌کنیم.

پسته سردی کبد را معالجه می‌کند، به خاطر داشته باشید که پوسته نازک روی مغز پسته را هم بخورید. این پوسته نازک، درمان کنندة یرقان و ورم طحال است، پسته از سکسکه جلوگیری می‌کند.

پسته دفع کنندة سموم بدن است، کسانی که لقوه دارند روغن پسته را با مشک مخلوط نموده مالش دهند، پسته متعادل کنندة غدد تیروئید می‌باشد، روزی ۲۰ دانه میل شود.

طبع پسته

طبع پسته شور

مضرات پسته

پسته علاوه بر داشتن خواص بسیار، مضراتی نیز دارد که باید به آن ها توجه شود. مضرات پسته عبارتند از:

  • پسته گرم و خشک بوده و لذا بـــرای افـــراد گرم مـــزاج مضر بوده و مصلح آن سکنجبین است.
  • سعی کنید در خوردن پسته افراط نشود، مخصوصاً خانم‌های حامله چون باعث زردی کودک می‌شود.
  • مصرف زیاد پسته باعث می شود که مقدار ازت در خون بالا رود و شاید به همین علت است که عده ای معتقدند پسته باعث کثیف شدن خون می شود
  • اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماری های نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.
  • برای برطرف کردن ضرر پسته بهتر است که بعد از خوردن آن برگ زردآلو ترش یا انار ترش بخورند.

همچنین بخوانید:

طبع گردو : گردو (خشک / تازه) سرد است یا گرم ؟

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع بادام هندی : بادام هندی سرد است یا گرم ؟

طبع فندق : فندق سرد است یا گرم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits