دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع انیسون : بادیان رومی سرد است یا گرم ؟
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
بادیان رومی یا انیسون یکی از گیاهانی است که به عنوان یک گیاه دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم شما را با طبع بادیان آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

طبع بادیان رومی

این گیاه‌ گل‌ دهنده، با نام علمی «Pimpinella anisum» مشهور است. میوه‌ ی این گیاه را دانه‌ی بادیان می‌ نامند؛ چون ظاهری شبیه به دانه‌های ریز دارد و پرخاصیت‌ ترین بخش گیاه است.

این دانه، عطر و طعمی متمایز دارد، بومی مدیترانه و مناطق غربی آسیا است و هزاران سال است که کاشته و مصرف می‌شود. میوه‌ ی این گیاه بسیار کوچک است و به سایر دانه‌ های رایج شباهت دارد. روغنی که از این میوه‌های خشک، تهیه می‌شود، بسیار پرخاصیت است و خواص بی‌ شماری برای سلامتی بدن دارد.

رازیانه و بادیان، یک گیاه نیستند؛ در صورتی‌ که ظاهر و عطری شبیه به هم دارند. از دانه‌ی بادیان خشک شده و آسیاب شده می‌توانید به عنوان ادویه استفاده کنید و برگ‌های این گیاه هم به عنوان سبزی معطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه‌ بر این، بادیان به داشتن خواص بی‌ نظیر برای سلامتی شهرت دارد و به عنوان یک داروی طبیعی برای طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبع بادیان

طبع انیسون یا بادیان گرم و خشک است.

طبع انیسسون

طبع انیسون چیست ؟

طبع عرق انیسون

عرق انیسون حاصل از تقطیر گیاه انیسون تهیه می شود. عرق انیسون در اکثر عطاری ها موجود است و می توانید آن را داغ کرده و با نبات یا بدون نبات مصرف کنید.

طبع عرق انیسون نیز مانند گیاه آن گرم و خشک است.

طبع روغن بادیان

روغن بادیان که از دانه‌ی آن تهیه می‌شود، یکی از شکل‌های رایج مصرف بادیان برای سلامت مو و پوست است. این روغن را می‌توانید با شی باتر ترکیب کنید و یک کرم مرطوب‌کننده بسازید یا به همراه روغن‌های دیگر از آن ماسک مو تهیه کنید.

طبع روغن بادیان نیز همانند گیاه آن گرم و خشک است.

طبع بادیان

بادیان سرد است یا گرم ؟

طبع دمنوش بادیان

می‌توانید دانه‌ها یا میوه‌ های خشک بادیان را به شکل دمنوش آماده کنید. این دمنوش به عنوان یک دمنوش ملین یا برای بهبود استرس مفید است.

طبع دمنوش بادیان نیز گرم و خشک است.

خواص انیسون (بادیان رومی)

1. خاصیت ضد باکتری بادیان

انیسون نه تنها عطری قوی دارد بلکه یک درمان مفید نیز هست. این گیاه دارای خواص ضد باکتری است که برای محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها عالی هستند. این اثر ضد باکتری بادیان رومی در افزایش سلامت دهان و جلوگیری از عفونت‌های میکروبی نیز نقش دارد.

2. خواص انیسون (بادیان رومی): ترکیبات پلی فنول

گیاه انیسون دارای منبعی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ ها و مواد معدنی است. یکی از مواد مغذی عالی موجود در آن، پلی‌فنول است. این ترکیب در مبارزه با سرطان و جلوگیری از آن و همچنین جلوگیری از آسیب ناشی از خورشید و عفونت‌ های میکروبی نقش دارد.

شاید اصلا انتظار نداشتید که پلی‌ فنول‌ ها برای افزایش سلامتی مفید باشند. این ترکیبات، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های اکسیژنی خطرناک را خنثی می‌کنند. در نتیجه، مصرف خوراکی‌های حاوی پلی‌فنول در جلوگیری از فشار خون بالا، آسم و دیابت به شما کمک می‌کند.

3. خواص آنتی اکسیدانی بادیان رومی

این مورد باز هم به ترکیب پلی‌ فنول اشاره می‌کند و در نتیجه به مورد قبلی مرتبط است. بادیان رومی منبع خوبی از ویتامین C نیز هست که یک آنتی اکسیدان عالی محسوب می‌شود. انیسون با داشتن این مواد مغذی در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان از شما محافظت می‌کند.

طبع انیسون

انیسون گرم است یا سرد ؟

4. انیسون منبع مواد مغذی عالی

مواد مغذی موجود در بادیان، از دانه‌های آن می‌آیند. این دانه‌ها به روغن معطر تبدیل می‌شوند که عطری شیرین و معطر دارد. ترکیبات مغذی مانند آنتول، استرادیول، استوفنون، پینن و غیره در این روغن وجود دارند.

این روغن به عنوان یک درمان جایگزین و یک عامل ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم و تونیک به کار می‌رود.

به علاوه، روغن این دانه‌ها حاوی ویتامین‌های گروه B- کمپلکس مانند پیریدوکسین، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین نیز است که برای بهبود عملکرد مواد شیمیایی عصبی در مغز ضروری هستند. در نتیجه، این مواد مغذی، باهم، بر افزایش سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارند.

5. بادیان منبع مواد معدنی

بادیان رومی منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، زینک و منیزیم است. برای مثال، مصرف ۱۰۰ گرم انیسون، ۳۷ میلی‌گرم یا ۴۶۲٪ آهن مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند.

از سوی دیگر، انیسون منبع خوبی از پتاسیم است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم در بهبود عملکرد عضلات و ساخت آن‌ها نیز نقش دارد. یک قاشق غذاخوری بادیان رومی، ۴-۳٪ نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌کند. بنابراین، نقش آن در بهبود سلامت استخوان را نمی‌توان نادیده گرفت.

6. انیسون (بادیان رومی): منبع مس

برای تامین مس مورد نیاز بدن، می‌توانید غذاهای دریایی مانند صدف و هشت‌پا، کلم کالی، قارچ و انواع دانه‌ها را مصرف کنید. بنابراین، با مصرف روغن دانه انیسون مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنید.

مس، نقش مهمی در بهبود واکنش‌های آنزیمی و افزایش انرژی بدن نیز ایفا می‌کند. مس برای تولید سلول‌های قرمز خون مفید است. بنابراین باید به طور منظم، خوراکی‌های حاوی مس بخورید.

7. جلوگیری از یبوست با انیسون یا بادیان رومی

انیسون به دلیل داشتن فیبر زیاد به کاهش یبوست کمک می‌کند. در واقع، فیبر یکی از مواد مغذی مفید در درمان یبوست محسوب می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید از یبوست خلاص شوید، بادیان را به طور منظم مصرف کنید. در کنار آن، مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر را نیز توصیه می‌کنیم.

8. دستگاه گوارش سالم با بادیان رومی

همان‌گونه که قبلا گفته شد، انیسون در جلوگیری از یبوست و درمان آن نقش دارد. این خاصیت به دلیل وجود فیبر است. فیبر نه تنها برای جلوگیری از یبوست بلکه برای بهبود حرکات روده نیز مفید است.

بنابراین بادیان رومی در بهبود وضعیت دستگاه گوارش و جلوگیری از مواردی مانند استفراغ، تهوع، اسهال، درد شکمی، نفخ و ورم معده موثر است. به علاوه، بادیان رومی با افزایش عملکرد آنزیم‌ها به تحریک اشتها کمک می‌کند.

طبع انیسون

آیا بادیان گرم است ؟

9. سلامت نوزادان با انیسون

انیسون نه تنها برای سلامت بزرگسالان بلکه برای سلامت نوزادان نیز مفید است. این باور وجود دارد که درد شدید معده و سکسکه را درمان می‌کند.

10. افزایش شیر مادر با انیسون

بعد از خواندن خواص بادیان برای سلامتی نوزادان، خاصیت آن برای مادران شیرده را نیز بخوانید. انیسون به دلیل داشتن دیانترون و فوتوآنتول به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

این مواد مغذی تاثیرات استروژنی دارند که می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد. اگر مادر بخواهد برای افزایش شیر خود از بادیان رومی استفاده کند، بهتر است قبل از آن با پزشک مشورت کند.

11. درمان بی‌خوابی با انیسون

اگر دچار اختلالات خواب یا بی‌خوابی هستید باید بعضی خوراکی‌ها را مصرف کنید. برای مثال، برای بهبود خواب خود می‌توانید قبل از خواب، یک لیوان شیر بخورید.

همچنین می‌توانید برای درمان بی‌ خوابی خود، چای دانه انیسون بخورید. برای طعم‌دار کردن این چای نیز می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

12. خواص انیسون برای درمان آب مروارید

چون انیسون خواص آنتی اکسیدانی دارد، از بروز التهاب جلوگیری می‌کند. انیسون منبع خوبی از ویتامین A است، به همین دلیل برای افزایش سلامتی چشم‌ها جلوگیری از تباهی لکه زرد مفید است. گیاه بادیان رومی، درمانی طبیعی برای آب مروارید نیز محسوب می‌شود.

13. درمان مشکلات تنفسی با انیسون

نوشیدن یک فنجان چای انیسون به دلیل داشتن خاصیت اکسپکتورانتی، به کاهش سرفه و آسم حساسیتی کمک می‌کند. استفاده از دانه انیسون می‌تواند درمانی طبیعی برای رفع برخی از مشکلات تنفسی باشد.

بادیان، این کار را با نرم کردن خلط گلو و ریه انجام می‌دهد. این گیاه به عنوان درمان موثری برای سرفه، برونشیت، آنفولانزا و سینه پهلو شناخته می‌شود.

نکته: این تنها بخشی از خواص انیسون یا بادیان رومی بود و این گیاه خواص بسیار دیگری نیز دارد.

نحوه‌ مصرف بادیان

بادیان به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود و به شکل سنتی، هم مصرف دارویی و هم مصرف غذایی داشته است. روغن بادیان که از دانه‌ی آن تهیه می‌شود، یکی از شکل‌های رایج مصرف بادیان برای سلامت مو و پوست است.

این روغن را می‌توانید با شی باتر ترکیب کنید و یک کرم مرطوب‌کننده بسازید یا به همراه روغن‌های دیگر از آن ماسک مو تهیه کنید. می‌توانید دانه‌ها یا میوه‌های خشک بادیان را به شکل دمنوش آماده کنید. این دمنوش به عنوان یک دمنوش ملین یا برای بهبود استرس مفید است.

می‌توانید با آن جوشانده یا شربت درست کنید و برای تهیه‌ی شیرینی‌ها، شکات‌ها و کوکی‌ها و دسرها به عنوان طعم‌دهنده به‌کار ببرید.

حتی می‌توانید به عنوان ادویه برای طعم‌ دادن به گوشت و مرغ از دانه آسیاب‌ شده‌ی بادیان استفاده کنید، همان‌طور که در آشپزی آسیایی، استفاده از آن به عنوان ادویه رواج دارد.

اگر خودتان بادیان کاشته‌ اید و می‌خواهید دانه‌ها و برگ‌های ارزشمند آن را نگهداری کنید، حتما آن را به شیوه‌ی مناسب، جمع‌آوری و نگهداری کنید.

  1. دانه‌ های تازه‌ی بادیان را روی پارچه‌ی تمیز پهن کنید.
  2. آن را در جای خشک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
  3. وقتی دانه‌ها کاملا خشک شدند، می‌توانید آنها را درسته یا آسیاب کرده در بانکه‌هایی که هوا نمی‌کشند، نگهداری کنید.

طبع انیسون

طبع بادیان رومی چیست ؟

عوارض جانبی مصرف بادیان

بیشتر افراد می‌توانند بادیان را با خیال راحت مصرف کنند، بدون اینکه عوارض جانبی ناخوشایندی برایشان داشته باشد. با وجود این، مصرف بادیان ممکن است واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد؛

به‌ خصوص اگر به گیاهانی که با بادیان در یک خانواده قرار می‌گیرند، حساسیت داشته باشید. این گیاهان عبارتند از رازیانه، کرفس، جعفری و شوید.

علاوه‌ بر این، ویژگی بادیان در تقلید عملکرد هورمون‌های استروژن ممکن است علائم بیماری‌های حساس به هورمون را برای مثال سرطان سینه یا آندومتریوز بدتر کند.

اگر سابقه‌ی این بیماری‌ها و حساسیت‌ها را دارید، تعادل در مصرف بادیان را رعایت کنید و اگر در این مورد نگرانی خاصی وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید. اگر بادیان را بیش‌ از اندازه‌ی معمول مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی زیر را به دنبال داشته باشد که فهرست‌ وار عنوان می‌کنیم:

  • مشکلات مرتبط با دستگاه تنفسی
  • مشکلات گوارشی
  • واکنش‌های آلرژیک در صورتی که به رازیانه و بادیان ختایی حساسیت دارید. اگر حساسیت دارید التهاب موضعی پوست را تجربه خواهید کرد.
  • زنان باردار و شیرده باید از مصرف بادیان اجتناب کنند. چون ممکن است عوارض جانبی آن، کودک‌شان را درگیر کند.

همچنین بخوانید:

طبع اسطوخودوس : گیاه اسطوخودوس گرم است یا سرد ؟

آویشن سرد است یا گرم ؟

گشنیز گرم است یا سرد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits