دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع ازگیل : میوه ازگیل گرم است یا سرد ؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ازگیل یکی از میوه های پاییزی و زمستانی است که خواص زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با طبع ازگیل، مصلحات ازگیل، خواص و مضرات ازگیل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

طبع ازگیل چیست ؟

اگر با طبایع چهارگانه و مزاج‌ ها در طب سنتی آشنایی داشته باشید‌ می‌ دانید که بدن هر فردی طبع خاص خود را دارد و هر یک از مواد غذایی نیز دارای طبع مخصوص خود است که می‌توانند بر بدن انسان تأثیر داشته باشند.

از این جهت بایستی از طبع هر خوراکی آگاه باشید تا مواد غذایی سازگار با طبع بدن خود را مصرف نمایید و پس از مصرف آن دچار مشکل نشوید. ازگیل از میوه‌های فانتزی و خوش طعم پاییز و زمستان است.

ازگیل میوه ای است که سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است. از جمله مواد موجود در این میوه آهن، روی، منگنز، فسفر، منیزیوم، پتاسیم و کلسیم است. ازگیل همچنین دارای ویتامین هایی از جمله ویتامین A ، ویتامین C، ویتامین B1 و ویتامین B2 است.

کلسترول و چربی های اشباع شده مضر در میوه ازگیل یافت نمی شود و ازگیل با 75 در صد آب دارای 21 نوع اسید چرب ازجمله استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید است.

طبع ازگیل

طبع ازگیل سرد و خشک است. طبع ازگیل برای افرادی با طبع گرم و‌تر مناسب و مفید است. اما افرادی که طبع سرد و خشک دارند با طبع ازگیل ناسازگار بوده و ممکن است بدنشان پس از مصرف آن واکنش نشان داده و با مشکل مواجه گردند.

اما مصرف این میوه همراه با مصلح آن ایجاد تعادل می‌کند و از بروز مشکل پیشگیری می‌شود.

طبع ازگیل

آیا طبع ازگیل گرم است ؟

مصلح ازگیل چیست ؟

به مواد غذایی که به منظور متعادل نمودن مواد غذایی دیگر به کار می‌روند مصلح می‌گویند. بهترین مصلح برای ازگیل، عسل است. افرادی با طبع سرد و خشک اگر چنانچه با ازگیل عسل مصرف نمایند؛ بدن آن‌ها با مشکل مواجه نمی‌گردد و می‌توانند خاطره‌ای خوش از مصرف این میوه داشته باشند.

خواص ازگیل

1. ازگیل از بیماری‌ های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

ازگیل حاوی مقدار زیادی فیبر است. این ترکیب، خواص فیزیولوژیکی بسیاری برای بدن دارد. اول این‌که به حفظ آب و چربی کمک می‌کند و مصرف آن باعث جلوگیری از بیماری‌های مربوط به اختلالات قلب و رگ‌ های خونی می‌شود.

2. ازگیل به لاغر شدن کمک می‌کند

ازگیل، میوه‌ای با کالری پایین است. کالری هر قسمت از آن حدود ۴۰ تخمین زده می‌شود. به علاوه، ازگیل باید به آرامی جویده شود و این به دلیل فیبر محلول در آن است. این باعث کاهش حس اضطراب می‌شود، همچنین فیبر، جذب چربی را کند می‌کند.

3. ازگیل با یبوست مبارزه می‌کند

باز هم فیبر رژیمی یا فیبر محلول، نقش مهمی را در اینجا ایفا می‌کند زیرا یک مسهل طبیعی است که یبوست و احتباس مایعات را مهار می‌کند. این ترکیب، زمان انتقال روده‌ای را کاهش داده و فرآیند دفع را تسریع می‌کند.

4. ازگیل به جذب مواد مضر برای بدن کمک می‌کند

تقریبا ۱/۴ ترکیب ازگیل از پکتین تشکیل می‌شود. این، ترکیبی از تجمع قندهای ساده است. پکتین یک ماده جاذب روده‌ای است که از ایجاد برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، به ویژه در پایین آوردن کلسترول نقش دارد.

5. مصرف ازگیل برای رشد خوب است

ازگیل نیز مانند دیگر میوه‌ها، سرشار از ویتامین C و A است که برای رشد و ترمیم بخش‌های بدن ضروری است. همچنین، به تثبیت سطح آهن که ماده معدنی ضروری برای تولید پروتئین و هموگلوبین است، کمک می‌کند.

6. ازگیل به بازسازی بافت سلولی کمک می‌کند

ازگیل، میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است. این ماده با محافظت از سلول در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به DNA و بخش‌هایی از سلول‌ می‌شوند، به ترمیم سلول کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها توانایی کند کردن فرآیند پیری و جلوگیری از مشکلات قلبی را نیز دارند.

طبع ازگیل

آیا طبع ازگیل سرد است ؟

7. ازگیل تعادل بدن را افزایش می‌دهد

پتاسیم یکی از مواد تشکیل دهنده ازگیل است. این ماده، توانایی حفظ تعادل سطح آب در بدن را دارد، رشد سلولی را افزایش می‌دهد و در عملکرد درست بدن، سیستم عصبی، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها نقش دارد.

8. مصرف ازگیل برای رشد مفید است

یکی از مواد تشکیل دهنده ازگیل، کلسیم است. این ماده معدنی، بیشترین حد را در بدن دارد که باعث حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها شده و در عملکرد درست آنها نقش دارد.

ماهیچه‌ها، خون و بافت سلولی نیز مقداری کلسیم را ذخیره می‌کنند که باعث انقباض و انبساط ماهیچه، فعالیت سیستم عصبی و ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌ها می‌شود.

9. ازگیل میوه‌ای است که از سرطان جلوگیری می‌کند

مواد دیگر تشکیل دهنده ازگیل، اسیدهای چرب ضروری هستند. برخی از آنها برای سلامتی مضرند اما برخی دیگر فواید بسیاری دارند. مطالعات مختلف نشان داده که اسید لینولئیک موجود در ازگیل می‌تواند از ایجاد و پیشرفت سرطان به ویژه سرطان‌ سینه، پوست، کبد و روده بزرگ جلوگیری کند.

10. ازگیل باعث تولید انرژی در بدن می‌شود

کربوهیدرات نیز در این میوه وجود دارد، در واقع ۱۰۰ گرم ازگیل، ۲۵ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده، مسئول تولید انرژی در بدن است زیرا به گلوکز تبدیل شده و مستقیما به سلول‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها و ماهیچه‌ها می‌رود.

طبع ازگیل

ازگیل گرمه یا سرد ؟

مضرات ازگیل

میوه ازگیل علاوه بر خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز می باشد. برخی مضرات ازگیل عبارتند از:

مصرف مقادیر بالای این میوه می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود و این به دلیل فعالیت برخی از مواد تشکیل دهنده آن است، به ویژه اسید پالمیتیک که چربی اشباعی است که سطح کلسترول خون را بالا برده و متاستاز را در برخی سلول‌ها تسریع می‌کند.

مسئله دیگری که باید به ذهن سپرد این است که نباید ازگیل را بعد از فعالیت جسمی زیاد مصرف کرد. اگرچه ازگیل میوه‌ای است که به آبرسانی بدن کمک می‌کند، اما مواد مغذی و نمک‌های معدنی موجود در آن برای بهبود بدن کافی نیستند. اگر می‌خواهید به این منظور از ازگیل استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید.

مصرف بیش از اندازه ازگیل باعث تهوع، درد معده و اسهال می‌شود. این مشکلات به وسیله ویتامین C به جود می‌آید زیرا با اینکه فواید بسیاری دارد اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند میزان آهن را افزایش داده و به بافت سلولی آسیب بزند.

مصرف زیاد این میوه به دلیل داشتن کلسیم باعث اثرات منفی، خصوصا در بزرگسالانی که به سنگ کلیه، یبوست و عدم جذب مواد معدنی مانند مس و آهن دچار هستند، می‌شود.

همچنین بخوانید:

خواص میوه ازگیل و خاصیت های جالب ازگیل

خواص درمانی هسته ازگیل : جادوگری بی همتا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits