دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع سیب : میوه سیب گرم است یا سرد ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سیب یکی از میوه های پرخاصیت است که می توان آن را در رژیم غذایی روزانه خود جای داد. در این مطلب قصد داریم شما را با طبع سیب و مصلحات آن آشنا نماییم.

طبع سیب چیست ؟

انسان از کهن با سیب آشنایی دارد، این میوه در همه جای دنیا قابل رشد هست و تمام جهان آن را می‌شناسند، سیب یکی از میوه‌هایی است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد و همیشه ما را به خوردن سیب سفارش کردند. سیب انواع و رنگ‌های مختلفی دارد و مزه ترش یا شیرین دارد.

سیب یکی از مشهور ترین میوه ها در سراسر جهان است. درخت سیب بخاطر میوه هایش کشت می‌شود. درختی بگریز و بلند که از تیره گل سرخیان است. سیب در ابتدا در آسیای مرکزی پرورش یافته و پس از آن به سراسر جهان برده شده است.

همچنین در ملل مختلف ارزش های فرهنگی و مذهبی نیز دارد و در ایران هم به عنوان یکی از سین های هفت سین مورد اهمیت است. سیب انواع مختلفی دارد که در فصول مختلف سال قابل برداشت و استفاده هستند. از جمله معروف ترین آنها می توان سیب سرخ، سیب گلاب و سیب زرد است.

این میوه یکی از مهم ترین تولیدات باغی کشور است و استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران بیش از نیمی از تولید سیب کشور را به عهده دارند. اما آیا می دانید طبع سیب چیست و این میوه ی پرطرفدار گرم است یا سرد ؟

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم اطلاعات مفیدی در این باره در اختیارتان خواهیم گذاشت.

طبع سیب

سیب گرمه یا سرد ؟

طبع سیب

طبع سیب را گرم و‌ تر می‌ دانند، به این معنا که جنبش و رشد پدید می‌آورد. مزاج دموی هم گرم و‌ تر است و افراد دموی بسیار دانا، سرحال و بانشاط هستند.

درست است که رمز کامیابی در طب سنتی اعتدال است، اما در جوامع امروزی که امراض ناشی از غلبه اخلاط سرد و خشک و سرد و‌ تر هستند، سیب یک گوهر ارزنده است!

سیب‌ها هر چه رسیده‌تر و شیرین‌ تر باشند بیشتر به سمت گرمی و تری می‌ روند، اما اگر سیب ترش باشد یا سبز باشد سرد و خشک می‌ شود، بنابراین قابض است و معده افراد را اذیت می‌کند.

طبع سیب‌های قرمز و زرد گرم و‌ تر است. این گرمی و تری هر چه سیب رسیده باشد بیشتر می‌شود. اما هر چه سیب نارس‌ تر باشد یا سیب سبز باشد (سیب ترش) طبعش سرد و خشک‌ تر می‌شود و خوردنش به سردمزاجان توصیه نمی‌ شود.

مصلح سیب چیست ؟

دارچین و گلنگبین مصلح سیب هستند. گلقند، دارچین و عسل؛ مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج سیب ترش هستند.

طبع سیب چیست

طبع سیب گرم است یا سرد ؟

خواص سیب

1. خواص سیب: تقویت حافظه

خوردن روزانه یک عدد سیب باعث افزایش دوز بالای انتقال دهنده‌ های عصبی به نام استیل کولن در بدن می‌شود و همچنین سیب به دلیل داشتن فسفر زیاد همواره شما را از ابتلا به آلزایمر و زوال مغز دور نگه می‌دارد.

آب سیب با بهبود سلول‌ های عصبی آسیب دیده در مغز می‌تواند به افرادی که دچار آلزایمر شده اند کمک کند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن سیب

سیب دارای مواد مغذی، ویتامین C و آنتی اکسیدان است و به همین دلیل است که سیب را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می‌شناسیم. سیب به کمک این مواد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

3. سیب سفید کننده دندان

هنگامی که سیب را میل می‌کنید، سیب دهان را تحریک و مجبور به افزایش بزاق دهان می‌کند و به همین دلیل دندان‌ها سفید‌تر و ریشه آن‌ ها محکم‌ تر می‌شود. سیب علاوه بر این‌ها باعث از بین رفتن بوی بدن دهان می‌شود.

4. تقویت چشم با خوردن سیب

سیب دارای ویتامین A است و خوردن آن باعث تقویت بینایی می‌شود همچنین طی تحقیقاتی که انجام شده است کسانی که سیب را به طور مرتب میل می‌کنند کمتر به عارضه آب مروارید دچار می‌شوند.

5. تناسب اندام با خوردن سیب

سیب می‌تواند پس از میل شدن حس گرسنگی را در شما از بین ببرد، ولی به دلیل فیبر موجود در آن شما کالری کمی دریافت می‌کنید به همین دلیل بدن برای تامین انرژی مورد نیازش مجبور به سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته شده در بدن کند.

طبع سیب

سیب سرد است یا گرم ؟

6. تقویت معده با خوردن سیب

سیب معده را وادار به ترشح می‌کند و باعث تقویت معده می‌شود در آموزه‌های دینی نیز به خوردن سیب اشاره شده است.

سیب برای ورم معده، زخم معده و درد معده بسیار مفید است. کسانی که زخم معده دارند و نمی‌ توانند میوه خام بخورند می‌توانند سیب را رنده کرده و بصورت خام میل کنند.

7. محافظت از پوست با سیب

سیب به دلیل داشتن کلاژن می‌تواند پوست شما را سفید و درخشان کند. همچنین اگر سیب را با موادی دیگر مخلوط کنید و روی پوستتان بگذارید میتواند پوست را جوان کند، از اشعه UV مراقب کند، پوست را پاک سازی کند و اکنه را از بین ببرد.

8. سیب و تقویت رشد و ضخامت مو

سیب به رشد مو کمک می‌کند و این به دلیل داشتن ماده‌ ای مغذی به نام بیوتین است، بیوتین را اغلب برای عدم ریزش مو توصیه می‌کنند، ولی بیوتین می‌تواند رشد مو و ضخامت آن را افزایش دهد.

مضرات سیب و موارد منع مصرف آن

سیب به دلیل میزان اسیدی بودن بالایی که دارد برای دندان ها مضر است بنابراین بعد از مصرف آن باید حتما مسواک زده و دندان ها را بشویید. سرد مزاجان باید از مصرف سیب ترش و نرسیده خودداری کنند.

سیب کال باعث فراموشی و ضعف حافظه می شود. خوردن دانه سیب بخصوص به صورت خرد شده توصیه نمی شود چرا که حاوی مواد سمی هستند و خوردن مقدار مشخصی از آن باعث مسمومیت و حتی مرگ می شود.

همچنین بخوانید:

کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

سیب دوای دردهاست ! خواص بی نظیر انواع سیب برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits