دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طبع زردآلو چیست ؟ زردآلو گرم است یا سرد ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر درمورد طبع زردآلو اطلاعاتی ندارید این مقاله را از دست ندهید. در ادامه شما را با طبع زردآلو و مصلحات آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طبع زردآلو گرم است یا سرد ؟

فرقی نمی‌کند که زردآلو را تازه و سالم میل کنید یا اینکه به شکل لواشک زردآلو یا کمپوت زردآلو آن را میل کنید. زردآلو آنقدر خاصیت و ماده مغذی را در خود جا داده که حتی اگر به معده‌تان وارد نشود و روی پوستتان قرار بگیرد هم شما را از فوایدش بی‌نصیب نمی‌گذارد.

مهمترین اصل در انتخاب نوع خوراک و مصرف هر مواد غذایی شناخت طبع و سازگاری یا عدم سازگاری آن با بدن افراد است، به عبارتی هر فردی باید نوع غذاها و خوراک مصرفی خود را با طبع و مزاج خود هماهنگ سازد در غیر این صورت اختلالاتی در اندام داخلی او پیش خواهد آمد.

بنابراین بعد از تشخیص مزاج خود جهت حفظ و تقویت سلامتی، شناخت و آکاهی از طبع هر مواد خوراکی امری ضروری است.

درخت زردآلو بومی ترکستان و مغولستان است و بلندی آن به ۶ متر می‌رسد، البته گونه وحشی این درخت در چین وجود دارد، در کشور ما نیز در ییلاق مناطق کوهستانی رشد می‌کند، زردآلو میوه‌ای آبرسان و خوش طعم و عطر است.

میوه زردآلو هسته‌ای دارد که مغز آن بادامی شکل است و طعمی تلخ یا شیرین با طبعی گرم و خشک دارد. مغز‌هایی که طعم تلخی دارند دارای ماده‌ای به اسم آمیگدالین بوده و می‌تواند افراد را دچار مسمومیت کنند.

میوه زردآلو به شکل خام، پخته و خشک مصرف می‌شود و دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، آهن، فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، کلر، فولیک اسید، اسید پانتونیک، بتاکاروتن و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B ۱ و ویتامین B ۲ است.

طبع زردآلو گرم است یا سرد

طبع زردآلو گرمه یا سرد ؟

طبع زردآلو

طبع زردآلو سرد و تر است، بنابراین مصرف میوه زردآلو در افرادی که طبع بدن آن‌ها گرم و خشک است مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه طبع زردآلو با طبع بدن این افراد هماهنگ است.

اما مصرف زردآلو در افراد با طبع سرد و‌ تر ایجاد مشکل می‌کند. افرادی که دارای طبع سرد و‌ تر هستند بایستی طبع زردآلو را برای سازگار نمودن با طبع بدن خود متعادل سازند. اما چگونه این کار را انجام دهند؟

سرد مزاجان برای متعادل کردن طبع زردآلو می‌توانند آن را با مواد غذایی گرم هماهنگ سازند تا در ترکیب با طبع سرد زردآلو مشکلی برای آن‌ها ایجاد ننماید. از جمله مواد غذایی که می‌توانند با زردآلو مصرف شوند زیره سبز، رازیانه و سکنجبین است.

به این مواد غذایی که برای متعادل کردن طبع مواد غذایی دیگر استفاده می‌گردند، مصلح گفته می‌شود. البته مصرف زردآلو برای افرادی که دارای معده گرم بوده و عطش بالایی دارند خوب است و نیاز به مصلح ندارد.

خواص زردآلو

از آنجایی که زردآلو سرشار از ویتامین‌های گروه B است، می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، درمان بیخوابی و خستگی نقش موثری داشته باشد. طبع سرد طلایی‌ترین میوه فصل تابستان با کاهش حرارت درونی بدن باعث رفع عطش می‌شود.

گوشت میوه زردآلو اسید معده و کیسه صفرا را به راحتی دفع می‌کند. وجود پتاسیم در زردآلو ضمن تنظیم فشار خون، آلودگی‌ها و پلاک‌ها را از خون پاک می‌کند. قلیایی کردن بدن از دیگر فواید مصرف زردآلو است.

همچنین خواص برگ زردآلو از چشم کسی پوشیده نیست. این برگ خاصیت ملین کنندگی داشته و ضمن کمک به هضم راحت غذا از یبوست جلوگیری می‌کند. مغز شیرین هسته زردآلو به علت برخورداری از ویتامین C، اختلالات رشد کودکان را رفع کرده و ضمن تقویت بدن از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند.

گوشت میوه زردآلو قدرت تصفیه کنندگی خون را داشته و باعث باز شدن عروق می‌شود. آهن موجود در میوه زردآلو می‌تواند در درمان کم خونی موثر باشد.

توصیه می‌شود میوه زردآلو را به همراه مغز هسته آن مصرف کنید چرا که خود میوه باعث نفخ معده و مغز هسته آن منجر به رفع نفخ معده می‌شود، بنابراین زردآلو در درمان التهاب معده نقش دارد.

بهبود رماتیسم، رفع نرمی استخوان و برطرف کنندگی التهاب مفاصل از دیگر فوائد مصرف زردآلوست. ویتامین A موجود در زردآلو نقش قابل توجهی در تقویت بینایی و رفع بیماری‌های چشمی دارد.

روغن گرفته شده از هسته میوه زردآلو باعث نرمی پوست می‌شود. دم کرده برگ زردآلو در قطع و رفع اسهال موثر است. برای تسکین درد گوش می‌توان چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش چکاند، به عبارتی دم کرده این میوه در درمان سنگینی گوش نقش قابل توجهی دارد.

طبع زردآلو سرد است یا گرم

طبع زردآلو سرد است یا گرم ؟

مضرات زردآلو

مصرف زردآلو با معده خالی یا ناشتا باعث دل پیچه می‌شود، همچنین ضمن افزایش ترشح اسید معده باعث ترش کردن آن می‌شود. چون زردآلو دیرهضم و نفاخ است مصرف زیاد آن برای کودکان و افراد مسن توصیه نمی‌شود.

بعد از خوردن زردآلو، آب سرد ننوشید و با آبّ سرد استحمام نکنید چرا که باعث نفخ در معده می‌شود، همچنین بعد از خوردن غذا‌های سنگین از مصرف زردآلو اجتناب کنید. چنانچه بعد از خوردن این میوه دچار سنگینی یا درد معده شدید خیلی فوری مقداری زیره دم کرده، عرق نعنا یا عرق زیره میل کنید.

مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک‌های سفید پوستی می‌شود. چون هسته تلخ زردآلو دارای مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک است بنابراین خوردن هسته تلخ این میوه خطرناک است.

افرادی که دارای ناراحتی کبد هستند و افراد سرد مزاج از مصرف بیش از اندازه این میوه خودداری کنند.

مصلح زردآلو چیست ؟

انیسون، زنیان، زیره، روغن زیتون و عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج زردآلو هستند.

همچنین بخوانید:

معرفی کالری، ارزش غذایی و خواص زردآلو

۷ خاصیت شگفت انگیز زردآلو برای کودکان و نوزادان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits