دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ریشه زعفران چیست و چه خواصی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ریشه زعفران یا خامه زعفران در واقع قسمت انتهایی کلاله زعفران است که با این نام خوانده می شود .

ریشه زعفران چیست ؟

ریشه زعفران یا خامه زعفران در واقع قسمت انتهایی کلاله زعفران است که با این نام خوانده می شود پس ریشه اصلی زعفران در زیر خاک قرار دارد.

گل زعفران دارای شش گلبرگ بنفش رنگ و سه پرچم زرد رنگ متصل به ساقه است.

با جدا کردن گلبرگ ها قسمت کلاله را می‌بینیم که شامل سه عدد شاخه سرخ رنگ است و به قسمت انتهایی کلاله به رنگ سفید متصل است.

این قسمت سفید رنگِ مایل به زرد خامه یا ریشه زعفران نام دارد.

زعفران دخترپیچ

اگر موقع جدا کردن(پَر کردن) زعفران کلاله‌ی زعفران به قسمت سفید رنگ(ریشه) متصل بماند و به صورت دسته روی هم چیده شود به آن زعفران دخترپیچ یا دسته می گویند.

اگر کلاله سرخ رنگ زعفران بصورت جدا جدا مرتب شود، همان زعفران اصلی و مرغوب است.

بعضی از دلالان ریشه را رنگ کرده و بعنوان کلاله می فروشند که این نوع زعفران رنگدهی مناسبی نداشته و کیفیت خوبی ندارد و برای سلامتی بسیار مضر است.

ریشه زعفران چیست / خواص ریشه زعفران
زعفران دخترپیچ

خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران همانند کلاله‌ی آن، دارای ویتامین های B1 ،B2 ،B6 و C، عناصر معدنی از قبیل آهن، منگنز و کلسیم است اما نسبت به کلاله دارای مقدار کمتری از این مواد است.

گفتنی است که ریشه برخلاف رشته های سرخ رنگ زعفران دارای مقدار کمتری کروسین است و بخاطر همین رنگدهی پایین تری دارد چون کروسین عامل اصلی رنگ دهی زعفران است.

در نتیجه نمی توان در پیشگیری و درمان بیماری های چشمی، دیابت، آلزایمر و بهبود حافظه که از موارد درمانی کروسین است استفاده کرد، اما چون سایر مواد مفید موجود در کلاله را دارد.

می تواند برای درمان اختلالات خلقی از جمله:

  1. افسردگی
  2. نشاط آوری
  3. از بین بردن بوی بد دهان
  4. شادابی پوست
  5. تقویت قوای جنسی
  6. بهبود عملکرد قلب و کبد
  7. مقوی معده و مثانه نیز می باشد.

ریشه زعفران چیست / خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران چه کاربردی دارد ؟

ریشه زعفران همان خواص زعفران را هر چند به مقدار کمتر دارد و میتوان در مواقعی که رنگدهی زعفران مدنظر نیست و تنها خواص درمانی زعفران مورد توجه است از آن استفاده کرد.

استفاده به جای زعفران در اینگونه مواقع صرفه ی اقتصادی نیز دارد.

چرا که ریشه زعفران نسبت به زعفران نگین با قیمت کمتری عرضه می شود.

در تهیه غذاهایی که فقط طعم و عطر زعفران ملاک است از قبیل ته دیگ، شیرینی، سوپ، خورشت، شربت و دمنوش هایی که مواد رنگی دیگری اضافه می کنیم، می توان از ریشه زعفران استفاده کرد.

علاوه بر کاربرد های درمانیِ به صرفه ی ریشه زعفران، از آن در صنایع مختلف از جمله داروسازی، شکلات سازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

ریشه زعفران چیست / خواص ریشه زعفران

بهترین زعفران های ایران

خراسان جنوبی دارای مرغوب ترین زعفران جهان

بر اساس یکی از گزارش ها سالیانه حدود ۲۳۰ تن زعفران در جهان تولید می شود.

اما در بین تمام تولید کنندگان این ۲۳۰ تن زعفران در جهان و تولید کنندگان حرفه ای ایرانی، شهر قاین است که مرغوب ترین و بهترین زعفران جهان را تولید می کند و صاحب مقام اول در زمینه برترین زعفران در ایران و جهان است و همانطور که شنیده اید این شهر را با نام پایتخت زعفران ایران یاد می کنند.

همچنین شهرستان های دیگر استان خراسان جنوبی هم در حوزه کشت زعفران بسیار فعال هستند از جمله بشرویه و فردوسکه با قدرت زیادی مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

خراسان رضوی و بیشترین تولید زعفران جهان

جالب است که ترتیب بندی قبلی بر اساس کیفیت بود که خراسان جنوبی اول بود و خراسان رضوی هم مقام دوم را داشت، ولی در اینجا ماجرا کاملا بر عکس می شود.

یعنی خراسان رضوی از نظر کمیت صاحب مقام اول در ایران می باشد و خراسان جنوبی هم از نظر کمیت زعفران در جایگاه دوم در ایران قرار می گیرد.

همانطور که می دانید همواره استان خراسان رضوی در زمینه کشت زعفران و فروش زعفران و صادرات زعفران پیشگام بوده و فعالیت گسترده ای داشته است.

کشت زعفران در استان خراسان رضوی به قدری گسترده است که تقریبا در تمامی شهر ها و روستا های آن، عده زیادی از مردم به کشت زعفران مشغول هستند و به عنوان نمونه به شهر های نیشابور، تربت حیدریه، زاوه، تربت جام، گناباد، باخزر و بجستان می توان اشاره کرد.

ریشه زعفران چیست / خواص ریشه زعفران

خراسان جنوبی دومین تولید کننده بزرگ زعفران ایران و جهان

همچنین باید گفت که استان خراسان جنوبی هم از نظر کمی صاحب مقام دوم در کشت بهترین زعفران ایران می باشد. بنابراین رقیبی سرسخت برای زعفران خراسان رضوی از جهت کشت، محسوب می شود.

البته همانطور که می دانید زمین های کشورمان ایران برای کشت زعفران بسیار مناسب هستند در نتیجه استان ها و شهر های متعدد دیگری هم در این حوزه فعال هستند همچون فارس و لرستان و … .

همانطور که می دانید گیاه زعفران از منابع مهمی است که برای کشور، ارز آوری قوی و قابل توجهی دارد، لذا آشنایی با این گیاه نه تنها برای زندگی های ما چه از نظر سلامتی و چه از نظر خوردنی های خوش طعم مفید است، بلکه باعث بالا رفتن آگاهی های اجتماعی و اقتصادی ما هم می شود.

زعفران همدان

سطح زیر کشت در باغ هایی که در استان همدان وجود دارد به ۱۶۱ هکتار می رسد که رقم بسیار بالایی است در مقایسه با سال ۸۳ که ۱۶ هکتار بوده است.

در باغ های شهر همدان، سال ۸۳ حدود ۵۲ کیلو زعفران تولید می شد ولی این رقم امروزه تغییر بسیاری کرده و به ۵۴۸ کیلو گرم ارتقاء یافته است که تفاوت بسیار بالایی است.

علاوه بر شهر همدان، ۹ شهر دیگر هم در استان همدان فعالیت جدی ای در زمینه کشت زعفران دارند و در این میان بیشترین سهم را شهرستان ملایر دارد که سالیانه ۷۳ هکتار زعفران را به عمل می آورد.

آب و هوا در کشت زعفران بسیار حائز اهمیت است و باید در هوایی نیمه گرمسیری کشت شود همچنین زعفران در مقابل سرما مقاومت خوبی دارد، به همین دلیل است که از گذشته های دور در شهر همدان، زعفران کشت می شده است و همانطور که قبلا در مقاله تاریخچه زعفران گفتیم زادگاه زعفران ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید :

آیا زعفران باعث سقط جنین می شود ؟

خواص گلبرگ زعفران : کاربردهای جادویی از گلبرگ زعفران

معرفی چندین روش ساده برای خشک کردن زعفران در منزل

زغفران در دوران شیر دهی چه خواصی برای مادر و نوزاد دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits