دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با انواع سبزیجات ریشه ای آشنا شوید
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
هنگامی که سبزیجات ریشه ای را به جای دانه ها در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، مزایای بیشتری را وارد بدن خواهید کرد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با انواع سبزیجات ریشه ای و خواص آن ها آشنا نماییم.

سبزیجات ریشه ای چیست ؟

سبزیجات ریشه ای هزاران سال است که در بسیاری از غذایی های مردم آمریکای جنوبی و آسیا استفاده می شود.

در واقع، داده های موجود نشان می دهد که برخی از این سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین، به دلیل وجود مواد مغذی زیاد، مهم ترین عنصر در طب عامیانه ای بوده که بیش از ۵،۰۰۰ سال، از مردمی که دچار فقر و سوء تغذیه بودن حمایت کرده اند.

امروزه شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد برخی از مواد مغذی حیاتی موجود در بسیاری از سبزیجات ریشه ای مانند ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم و فیبر می توانند به مبارزه با سرطان، دیابت، چاقی و اختلالات التهابی مانند بیماری های قلبی و آرتریت کمک کنند.

هنگامی که این سبزیجات را به جای دانه ها در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، مزایای بیشتری را وارد بدن خواهید کرد. ابتدا این که تمام سبزیجات ریشه ای به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، در حالی که بسیاری از دانه ها (به ویژه انواع محبوب تر آن ها مانند گندم) حاوی گلوتن هستند.

گلوتن مشکلات گوارشی و حتی واکنش های خود ایمنی را در بسیاری از افراد ایجاد می کند.

سبزیجات ریشه ای واقعا منابع طبیعی و بی نظیری از کربوهیدرات های پیچیده، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مهم هستند. علاوه بر این، آن ها کالری کمتری از دانه ها داشته، دارای شاخص گلیسمی پایین تری هستند و باعث مشکلات گوارشی یا التهابی کمتری نسبت به بسیاری از دانه ها می شوند.

در حالی که ارزش غذایی دقیق آن ها بین انواع مختلف متفاوت است، اما بیشتر سبزیجات ریشه ای در هر نصف فنجان پخته شده حدود ۵۰ الی ۱۰۰ کالری و سه یا چند گرم فیبر دارند. این باعث می شود که این سبزیجات انتخاب مغذی تر و یک روش ترجیحی برای اضافه کردن نشاسته و شیرینی به رژیم غذایی باشند.

سبزی های ریشه ای

انواع سبزیجات ریشه ای و خواص آن ها

1. سبزیجات ریشه ای: چغندر یا لبو

چغندر گیاهی است با فواید بسیار که پخته ی آن را لبو می گویند. بخش های خوراکی این گیاه هم برگ آن است و هم ریشه آن. در برگ های این گیاه در طول روز قند تولید می شود و هنگام عصر اگر برگ آن را خام بخورید کاملاً شیرین است.

مصرف شیره ی چغندر نیز از قدیم رواج داشته است و رنگ زیبای آن موجب می شده که آن را مانند خون انسان بدانند.

چغندر حاوی مقدار زیادی عنصر پتاسیم، فسفر، کلسیم، گوگرد، ید، آهن و مس است و همچنین عناصر بسیار کمیابی مثل روبیدیوم (RUBIDIUM) و کاسیوم (CAESIUM) در آن وجود دارد. کربوهیدرات، کمی پروتئین و ویتامین هایی چون B1 و B2، نیاسین، B6 ،B12 و C در آن موجود است.

چغندر به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای درد مفاصل و نقرس مفید است. شیره ی چغندر سیستم گردش خون را بهبود می بخشد و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

خواص سبزیجات ریشه ای

2. سبزیجات ریشه ای: ترب

ترب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از زمان های بسیار قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها بکار می رفته است. ترب برای دفع سنگ های صفراوی مفید است.

ترب در بعضی از اشخاص تولید گاز و آروغ می کند و تخم آن گاز و نفخ را از بین می برد. ترب برای درمان نقرس و روماتیسم مفید است. برگ ترب اگر با غذا خورده شود به هضم غذا کمک می کند.

آب برگ ترب برای تقویت چشم مفید است، ترب برای درمان یرقان مفید است، تخم ترب درد را تسکین می دهد، در صورت مسمومیت غذایی مقداری تخم ترب را همراه با سکنجبین به بیمار بدهید باعث استفراغ می شود و معده را پاک می کند.

برای مداوای زخم های بدن از ترب و عسل ضماد تهیه کرده و روی زخم بگذارید، دم کرده ترب ادرار آور است و برای درمان حبس البول بکار می رود، تخم ترب ادرار آور و قاعده آور است.

اگر دست یا پای شما سرما زده است ترب را در آب بجوشانید و بگذارید تا کمی سرد شود بطوری که دست را نسوزاند سپس عضو سرما زده را چند بار در روز در این جوشانده قرار دهید، دم کرده ریشه ترب تقویت کننده بدن است.

خواص ترب

3. سبزیجات ریشه ای: سیب زمینی

سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.

نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. برای تامین انرژی بدن می توان از سیب زمینی استفاده نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف جهان بعد از برنج، گندم و ذرت می باشد.

سیب زمینی به دلیل خواصی که دارد می تواند برای درمان گرفتگی بینی، نایژه و ریه موثر باشد و برای بهبود آسم کاربرد دارد.

سیب زمینی به دلیل اینکه کربوهیدرات فراوان دارد و چربی و پروتئین آن بسیار ناچیز است دلیل خوبی برای مصرف می باشد. چرا که باعث می شود هضم غذا به درستی انجام شود. سعی کنید سیب زمینی را به مقدار زیاد در طول هفته مصرف نکنید.

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن، منیزیم، زینک و ویتامین ب کمپلکس می باشد که باعث می شود تا برای التهاب مفاصل بسیار مفید باشد. آب سیب زمینی را می توانید به صورت موضعی بر روی مفاصل خود قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

سیب زمینی شاخص گلیسمی کمی دارد و به همین علت احساس سیری به شما دست می دهد. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی بسیار کندتر از سایر مواد غذایی شیرین تجزیه می شود و شما احساس سیری زیادی خواهید داشت. مواد مغذی موجود در سیب زمینی باعث می شود تا اشتهای کاذب شما از بین برود.

کالری سیب زمینی : 100 گرم سیب زمینی چقدر کالری دارد ؟

گیاهان ریشه ای

4. سبزیجات ریشه ای: سیر

سیر گیاهی است دو ساله با پیازی مرکب از پیازچه و ساقهٔ راست که در انتهای آن گلی چتری که شامل چندین پیازچه است، قرار دارد. این گیاه از قدیم الایام به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی و چاشنی غذایی کشت می شده است.

نام علمی آن Allium sativum است و به آن Garlic هم می گویند. امروزه در سراسر جهان به عنوان یکی از گیاهان دارویی مشهور به کار برده می شود.

مطالعات فارماکولوژی و بالین بر روی سیر در زمینه اثرات ضد میکروبی، اثرات ضد سرطان، کاهش میزان قند خون، تحریک سیستم ایمنی، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی انجام شده اند.

در حوزهٔ اثرات قلبی ـ عروقی سیر مطالعات انجام شده شامل بررسی میزان چربی های خون، انعقاد و جریان خون، تجمع پلاکتی و آتروسکلروز بوده است.

خواص گیاهان ریشه ای

5. سبزیجات غده ای: پیاز

یکی دیگر از سبزیجات ریشه ای پیاز است. از زمان های بسیار دور، بسیاری از اقوام به خواص طبی و دارویی پیاز پی برده بودند، پیاز دارای مقدار زیادی فسفر، فلور، کالیوم، سیلیسیم، کلسیم، آهن و ویتامین های مختلف است و همه این ها موادی هستند که برای سلامت بدن ضرورت دارند.

وقتی زخمی آب آورد، یا به عفونت نشست، پیاز را بپزند و داغ داغ روی زخم بگذارند، کولی ها هم نه تنها برای تقویت کودکان ضعیف خود بدن آن ها را پیاز مالی می کنند، بلکه روی هر زخمی، از جمله زخم هایی که از نیش مار و زنبور پدید می آیند، پیاز می‌ مالند.

طب امروزی تأثیر پیاز را درمورد بهبود نسبی زخم ها و رفع عفونت تأیید کرده است، در واقع پیاز «اکسید گوگرد» را آزاد می کند، «اکسید گوگرد» از مسکن هاست، ترکیبات گوگردی مثل «سولفامید»ها همه شان خاصیت ضدعفونت دارند.

خاصیت آنتی بیوتیکی آب پیاز به حدی است که اگر آن را تا ۱۶ هزار برابر رقیق کنیم، باز هم بر باکتری های معده و روده مؤثر واقع می شود به همین دلیل اعتقاد بر این است که «هر عدد پیاز، یک پنیسیلین است» و بیهوده نیست که به ۸۰ تا ۸۵ درصد غذاهای دنیا، چاشنی پیاز می زنند و همراه با ۸‎/۵ درصد غذاها، پیاز خام می خورند.

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

سبزی ریشه ای

6. سبزیجات ریشه ای: هویج

در هویج یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون را درا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست کاملا غلط است و بیماران قندی می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند.

هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهم ترین و مفیدترین برای بدن می باشد. خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماری های عفونی را بالا می برد.

مصرف هویج در برطرف کردن بیماری های آب آوردن انساج بدن، عدم دفع ادرار، تحریک مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم، اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسایی دارد.

کالری هویج : 100 گرم هویج چقدر کالری دارد ؟

خواص سبزی ریشه ای

7. سبزیجات ریشه ای: شلغم

شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است. خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام باغچه های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند.

شلغم مقوی، اشتها آور است، ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند، سرفه را تسکین می دهد.

ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است، آب شلغم قند خون را پائین می آورد، تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.

اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید، خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.

کالری شلغم : 100 گرم شلغم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

انواع سبزیجات ریشه ای

با کالری انواع مختلف سبزیجات آشنا شوید

ترفندهایی برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits