دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی انواع سبزیجات طبع گرم همراه با مصلح کننده آن ها
78
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مزاج شناسی سبزیجات امر مهمی است زیرا افراد با مزاج مختلف باید مواد غذایی متناسب با مزاج خود را مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند. با ما همراه باشید تا سبزیجات با طبع گرم را معرفی نماییم تا با خیال راحت دست به انتخاب بزنید.

سبزی طبع گرم

سبزیجات طبع گرم موضوع مورد بحث ماست. مزاج شناسی مواد غذایی همیشه یکی از مهم ترین شاخه های طب سنتی بوده است و سالیان سال است که حکیمان طب سنتی در تلاش برای درک بهتر کارکرد مزاج ها بر بدن انسان هستند.

سبزیجات در طب سنتی از جایگاه بسیار خاصی برخوردار هستند و دلیل آن هم مزایای بسیاری است که این گیاهان در خود جای داده اند.

مزاج و طبع انواع سبزی ها و گیاهان خوراکی نقش مهمی را در سلامتی و تعدیل طبع شما ایفا خواهد کرد و حال اینکه سبزی ها در سفره غذایی ما ایرانیان جایگاه مهمی دارند اهمیت این موضوع دو چندان می شود.

از طرفی هم در سال اخیر بسیاری از افراد با ورود به انواع رژیم های غذایی گیاهی و سایر رژیم های غذایی که مصرف سبزی ها در همه آن ها جایگاه بسیار مهمی دارد، باعث شده است که بیشتر از پیش مزاج شناسی سبزی ها مورد توجه قرار بگیرد.

سبزیجات و گیاهان خوراکی دارای طبع و مزاج های مختلفی هستند. آگاهی از مزاج سبزی هایی که مصرف می کنیم به ما کمک خواهد کرد که با درک بهتری سبزی ها را در کنار یکدیگر در غذاها به کار ببریم و در مواقع لزوم بتوانیم که از مصلح مناسب آن ها استفاده کنیم.

در این مطلب در جدول زیر مزاج انواع سبزی ها همراه با مصلح کننده های آن ها ارائه شده است.

سبزیجات گرم مزاج/سبزیجات طبع گرم

سبزیجات گرم مزاج

سبزینوع مزاجمصلح
پونهگرم و خشکآرد بلوط، رب مورد و سرکه
برگ چغندرگرم و خشکخردل، آبغوره، پختن با عدس و شربت بالنگ
پیازچهگرم و خشکشستن آن با آب و نمک، سرکه آب انار و کاسنی
تربچهگرم و ترنمک، عسل، زیره خیسانده شده در سرکه
ترخونگرم و خشکعسل و کرفس
ترشکگرم و خشکشربت ها، رازیانه و شکر سرخ
ترهگرم و خشکگشنیز و کاسنی تازه
شاهیگرم و خشککاسنی، خرفه و سرکه
جعفریگرم و خشکسویق، بادرنجبویه، ترشی های طبیعی و کاسنی
رازیانهگرم و خشکصندل و سکنجبین
ریحانگرم و خشکنیلوفر
سی سنبرگرم و خشککتیرا
شاه ترهگرم و خشککاسنی و هلیله زرد
شبدرگرم و ترکاسنی
شنبلیلهگرم و خشکسکنجبین، انیسون، کاسنی، برگ اسفناج و برگ خرفه
شویدگرم و خشکآبلیمو، آبغوره،ترشی های طبیعی و سکنجبین ساده
کرفسگرم و خشکانیسون
کلم بستانی گرم و خشک سکنجبین، پختن با گوشت حیوان، روغن بادام و خردل
کنگر آبیگرم و خشکعناب
کنگر فرنگیگرم و خشکادویه گرم، سرکه و روغن زیتون
کنگر وحشیگرم و خشکسرکه و ترشی
گزنهگرم و خشکآب میوه های سرد و زعفران
مارچوبهگرم و خشکعسل، سرکه و سکنجبین
مرزهگرم و خشکسرکه
نعناعگرم و خشککرفس
والکگرم و خشکگشنیر و کاسنی تازه
بونجهگرم و تر_
کلم برگگرم و خشک_
گل کلمگرم و خشک_
اناریجهگرم و خشکآرد بوداده گندم یا جو، آب سرد، کاسنی، ترشی ها
زولنگگرم و خشککتیرا

سبزیجات با مزاج گرم/سبزیجات با طبع گرم

خواص سبزیجات طبع گرم

1. سبزیجات طبع گرم: اسفناج

مصرف اسفناج التهاب راه هوایی در بیماران آسمی را تخفیف می دهد. همچنین این سبزی از رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ جلوگیری می کند. خواص ضد دیابتی اسفناج نیز در مقالات طب نوین بیان شده است.

2. سبزیجات طبع گرم تره تیزک (شاهی)

باز کننده انسداد کبد و طحال، پاک کننده بدن از رطوبت لزج، تحلیل برنده بادهای بدن، مدر، مولد منی و محرک نیروی جنسی بوده و مصرف ناشتای آن بوی بد زیر بغل را رفع می کند.

زیاد خوردن آن باعث ایجاد سردرد و تولید بخارات نامناسب و انسداد در بدن شده و برای چشم مضر است. در احادیث آمده خوردن آن در شب مضر بوده و موجب جذام و برص می شود. تره تیزک خواص ضد التهاب و ضد فشار خون دارد.

3. سبزیجات طبع گرم: جعفری

جعفری خاصیت ضد سرطانی داشته و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می کند. مصرف جعفری در افراد دیابتی در محافظت از کبد این بیماران نقش دارد و حتی در مطالعه ای مشخص شد که این تاثیر قابل مقایسه با تاثیر گلیبورناید در این زمینه است.

جعفری از تجمع اگزالات کلسیم در ادرار و به دنبال آن تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. خرفه با اثر ضد التهاب خود در بهبود زخم روده در کولیت اولسرو نقش دارد و از رشد سلول های سرطانی در دهانه رحم جلوگیری می کند.

4. سبزیجات طبع گرم: خرفه

خرفه آثار ضد دیابتی نیز دارد و به خصوص در بهبود نارسایی کلیه ناشی از دیابت موثر است. رازیانه بر ضد هلیکو باکتر پیلوری عمل کرده و در درمان بیماری های گوارشی ناشی از این باکتری مفید واقع می شود و از بروز زخم و سرطان معده پیشگیری می کند.

رازیانه از التهاب کبد و فیبروز آن نیز جلوگیری می نماید. مصرف رازیانه درد دوران قاعدگی را تخفیف می دهد. مصرف ریحان خاصیت ضد التهابی دارد و از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

5. سبزیجات طبع گرم: ریحان

ریحان از سکته مغزی و عوارض ناشی از آن نیز پیشگیری می نماید. روغن تخم ریحان در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

6. سبزیجات طبع گرم: شوید

مصرف شوید تکثیر سلول های بتای جزایر لانگرهانس در پانکراس را افزایش می دهد و بدین ترتیب باعث افزایش ترشح انسولین شده و آثار ضد دیابتی دارد. به علاوه مصرف شوید باعث اصلاح چربی خون و کاهش تری گلیسیرید و کلسترول می شود.

7. سبزیجات طبع گرم: قارچ

استفاده از قارچ در محیط آزمایشگاه مانع از تکثیر بیش از اندازه فیبروبلاست ها در چشم می شود؛ بنابراین پس از جراحی گلوکوم چشم، از تشکیل بافت جوشگاهی و اختلال در دید جلوگیری می کند. به علاوه در درمان ناهنجاری های شبکیه نیز مفید است.

8. سبزیجات طبع گرم: کرفس

کرفس نقش مهمی در محافظت از کبد در مقابل سموم شیمیایی و داروهایی مانند استامینوفن دارد. به علاوه از بروز سرطان کبد جلوگیری می کند.

9. سبزیجات طبع گرم: نعناع

نعناع در بهبود بیماری های ریوی از جمله سل و سرطان ریه موثر است. به علاوه این سبزی نقش مهمی در کنترل تهوع و استفراغ به خصوص پس از شیمی درمانی و رادیو تراپی دارد.

لیست کامل غذا ها و میوه های طبع گرم و طبع سرد (بیش از ۲۰۰ مورد)

طبع سرد و گرم / چگونگی تشخیص طبع سرد و گرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (78 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حمیده جعفری | ۳ سال پیش
آیا اسفناج طبعش گرمه ؟؟؟؟؟
2
19

hits