دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزیجات ضد نفخ : معرفی سبزیجات برای درمان نفخ
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نفخ معده مشکلی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. ما برای رفع این مشکل راهکاری داریم. در ادامه به معرفی سبزیجاتی که موجب درمان نفخ معده می شود خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

سبزیجات معجزه گر ضد نفخ

سبزیجات ضد نفخ موضوع مورد بحث ماست. نفخ کردن یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که برای خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد می شود. نفخ (گاز) می ‏تواند به ‏خاطر بلع هوا یا از طریق فرآیند هضم غذا ایجاد شود. باکتری ‏های روده غذای نیمه ‏هضم شده را تخمیر و تولید گاز می ‏کنند.

فیبر موجود در سبزیجات، یک نیاز ضروری برای بدن است و زنان در روز باید 25 گرم از این ماده مغذی را وارد بدن کنند. با این حال بیشتر افراد از ترس نفخ شدید، سبزیجات را به میزان کافی وارد رژیم غذایی شان نمی کنند.

اگر شما مبتلا به برخی مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، التهاب روده و … هستید، می توانید برخی از سالم ترین سبزیجات را بدون احساس نفخ روزانه مصرف کنید.

سبزیجات ضد نفخ/سبزی های ضد نفخ

بهترین سبزیجات ضد نفخ

1. سبزیجات ضد نفخ: خیار

خیار یکی از سبزیجات ضد نفخ است که حاوی ویتامین‌ ها و آنتی اکسیدان‌ هایی است که منجر به حفظ سلامت و شادابی پوست می‌شود. بر خلاف دیگر سبزیجات، خیار حاوی مقادیر کمتری از فیبر است و شما کمتر احتمال دارد که بعد از مصرف آن دچار ورم و نفخ شوید. ۹۵ درصد از محتوای خیار را آب تشکیل می‌دهد.

کالری خیار : با ارزش غذایی و خواص خیار بیشتر آشنا شوید

سبزیجات برای نفخ

2. سبزیجات ضد نفخ: مارچوبه

مواد غذایی پروبیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می‌شوند، در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌ شوند و غذای مورد نیاز برای باکتری‌ های روده مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس را فراهم می ‌آورند.

این باکتری‌ها که از باکتری‌‌های پروبیوتیک هستند، تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های روده‌‌ای مانند سرطان روده، بیماری‌ های التهابی روده، آلرژی و… را می‌کاهند. یکی از پروبیوتیک‌ های بسیار مهم اینولین است و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین محسوب می‌شود.

سبزی رفع نفخ

3. سبزیجات ضد نفخ: آووکادو

یکی از دلایل احساس نفخ شدید، مصرف بیش از حد سدیم است. این در حالی است که آووکادو سرشار از پتاسیم بوده و مصرف آن اثرات مخرب سدیم را از بین می‌برد. به علاوه آووکادو سرشار از چربی‌ های سالم است که منجر به جذب سایر مواد مغذی در بدن می‌شود.

کالری آووکادو : 100 گرم آووکادو چقدر کالری دارد ؟

مواد غذایی ضد نفخ

4. سبزیجات ضد نفخ: گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است و باعث می‌ شود تا چربی‌ های شکم تا اندازه زیادی از بین بروند. گوجه‌ فرنگی لپتین نیز دارد که موجب تنظیم اشتها در انسان می‌ شود.

کالری گوجه فرنگی خام و پخته شده : گوجه فرنگی چه خواصی دارد ؟

درمان نفخ

5. سبزیجات ضد نفخ: کدو سبز

خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ پس از خوردن ماست، ترجیح می‌ دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خرد شده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد.

کدو سبز یک گزینه غذایی عالی و کم کالری برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند.

کالری کدو سبز : 100 گرم کدو سبز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

درمان خانگی نفخ

6. سبزیجات ضد نفخ: کلم ترش

برای اینکه بتوانید پروبیوتیک های مفید روده را افزایش دهید بهتر است از سبزیجات تخمیر شده همچون کلم ترش استفاده نمایید. فقط مطمئن شوید که ان را از فروشگاه های معتبر تهیه می کنید. کلم ترش کنسروی پخته شده هستند و نمی توانند پروبیوتیک هایی که می خواهید را تامین نمایند.

گیاهان ضد نفخ

7. سبزیجات ضد نفخ: کنگر فرنگی

یک عدد کنگر فرنگی اندازه متوسط حدود ۷ گرم فیبر دارد. یعنی ۳۰ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه فرد را تامین می‌کند. در ضمن، در سیستم گوارش نیز نقش مهمی دارد و موجب کارکرد بهتر آن می‌شود.

درمان خانگی نفخ شکم

8. سبزیجات ضد نفخ: بادمجان

یکی دیگر از سبزیجات ضد نفخ بادمجان است. حاوی مقدار بسیار کمی سدیم است و آب زیادی دارد به همین دلیل به رفع نفخ شکم کمک بسیاری می‌ کند.

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

سبزی برای نفخ شکم

9. سبزیجات ضد نفخ: شلغم

ریشه گیاهان به مانند شلغم مقادیر زیادی ویتامین K در خود دارند. این ویتامین خاصیت ضدالتهابی دارد. وجود ویتامین K خطر بروز سکته‌ های قلبی، مغزی و همچنین دیگر اختلالات در عروق را به میزان زیادی به واسطه ضدالتهابی بودن کاهش می‌ دهند.

یکی از خواص شلغم این است که دارای فیبر بسیار زیادی است. وجود فیبر باعث می‌شود که روده‌های شما در هضم غذا کارآمدتر عمل کنند و از طرفی دفع مواد زائد از بدن با روند بهتری انجام شود. همچنین وجود فیبرهای محلول در آب به افزایش سلامت باکتری‌های دخیل در گوارش به میزان زیادی کمک می‌کند.

کالری شلغم : 100 گرم شلغم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

سبزیجات برای درمان نفخ شکم

10. سبزیجات ضد نفخ: لبو یا چغندر

مشاهده شده‌ است مصرف مرتب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌ بخشد؛ و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسداد‌های کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌ تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌ های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌ های مرتبط با آن استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. همچنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

سبزی های ضد نفخ

با اینکه چنین سبزیجاتی می توانند برای بدن شما مفید باشند اما از مصرف سبزیجات دیگر واهمه نداشته باشید. همه افراد واکنش یکسانی به سبزیجات ندارند.

سبزی که در یک فرد باعث ایجاد نفخ می شود ممکن است در فرد دیگر چنین اثری نداشته باشد. بهتر است خودتان این موضوع را با تجربه کردن به دست آورید. تمامی این موارد به سلامت روده های شما وابسته است.

میوه های موثر در درمان نفخ معده

لیست خوراکی های نفاخ و ضد نفخ که تا به حال نمیدانستید!

درمان نفخ شکم در دوران بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits