دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزینه یا کلروفیل چیست و چه کاربردی دارد ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سبزینه یا کلروفیل نوعی ترکیب شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهان می‌شود و در فعالیت‌ های حیاتی گیاهان نقش مهمی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با این ترکیب و مزایای آن آشنا نماییم.

سبزینه یا کلروفیل چیست ؟

کلروفیل یا سبزینه، نوعی ترکیب شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهان می‌ شود و در فعالیت‌ های حیاتی گیاهان نقش مهمی دارد. این سبزینه برای انسان نیز خواص متعددی دارد، از قلیایی کردن بدن گرفته تا پیشگیری از سرطان.

محققان آمریکایی دریافته اند، کلروفیل گیاهان سبز رنگ، تا حدودی از بدن در برابر مواد سرطان زای موجود در محیط محافظت می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا در لوله گوارش می چسبد تا از بدن دفع شود.

سبزینه با رشد سلول های سرطانی مقابله می کند و در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا، ماده سمی که هنگام پخت بیش از حد گوشت به وجود می آید، ماده سرطان زای موجود در هوا و... می چسبد و از طریق مدفوع، آن را از بدن دفع می کند و در نتیجه مانع از بروز سرطان می شود.

کلروفیل با محدود کردن متابولیسم مواد شیمیایی به نام پروکارسینوژن که به DNA آسیب می رساند، از آسیب دیدگی و رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

اگر کلروفیل پس از مصرف مواد غذایی سرطان زا مصرف شود، تأثیرگذاری آن کمتر خواهد بود. اما افزودن گیاهان حاوی کلروفیل به برنامه غذایی روزانه کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می کند.

آنتی اکسیدان کلروفیل می تواند خطر بروز برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد. از طرفی کلروفیل به روند اکسیژن رسانی به بدن کمک می کند. اکسیژن به طور موثر به خون در انتقال تمامی مواد مورد نیاز به بافت ها و سلول ها کمک می کند.

سبزینه چیست/معنی سبزینه

این ماده شیمیایی در برگ و ساقه اکثر گیاهان وجود دارد که می‌تواند عملیات فتوسنتز را انجام دهد که کمک به سبز ماندن گیاهان می کند. گیاهان برای غذای خود نیاز به کلروفیل دارند. کلروفیل یا سبزینه دی اکسید کربن محیط را دریافت می کند و تبدیل به اکسیژن و کربوهیدرات می نماید و به طبیعت منتقل می کند.

خواص کلروفیل یا سبزینه برای بدن انسان

این ماده شیمیایی که برای گیاهان بسیار ضروری می باشد و برای انسان ها هم به شدت لازم است. در اینجا به چند خواص سبزینه یا کلروفیل اشاره می کنیم:

1. خواص سبزینه یا کلروفیل: کنترل گرسنگی

مواد غذایی که دارای سبزینه یا کلروفیل می باشد کمک می کنند تا گرسنگی برطرف گردد. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته است مواد غذایی که دارای کلروفیل می باشد موجب پایدار شدن سطح خون می‌شود و احساس گرسنگی را برطرف می‌ نماید.

افرادی که می خواهند لاغر شوند توصیه می شود مواد غذایی را که دارای کلروفیل می باشد در رژیم غذایی خود جای دهند.

2. خواص سبزینه یا کلروفیل: درمان زخم

در گذشته برای درمان زخم ها از گیاهان استفاده می کردند و همچنین ۱۰۰ سال پیش محققان نقش کلروفیل را در التیام زخم‌ ها یافتند و همچنین در سال ۱۹۵۰ میلادی در دانشگاه باتلر کاربرد کلروفیل در بهبود زخم ها مورد بررسی قرار گرفت و دریافتند که کلروفیل در قالب اسپری می‌تواند به التیام زخم کمک کند.

3. خواص سبزینه یا کلروفیل: برطرف کننده بوی بد دهان و بدن

کلروفیل خاصیت سم زدایی کبد دارد و همچنین می تواند در مقابل ترکیبات سرطان زا از بدن مراقبت کند. مصرف کلروفیل بوی بد مدفوع را کم کرده و مشکل نفخ و یبوست را برطرف می کند و همچنین می تواند باکتری هایی که در دستگاه گوارش وجود دارند را مهار نماید و همچنین بوی بد سیر و پیاز را برطرف گرداند.

گیاهان خوشبو کننده دهان و معده در طب سنتی ایران

4. خاصیت آنتی اکسیدانی بالا در کلروفیل

یکی از مواردی که موجب شده است سبزی‌ ها در کنارِ تغذیه اصلی بشر قرار گیرد وجود کلروفیل در درون آن است زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار با ارزشی می باشد که می تواند بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کند.

5. خواص سبزینه یا کلروفیل: حفظ DNA در برابر غذاهای سرخ کرده

با مصرف غذاهای سرخ کردنی به دلیل وجود مواد شیمیایی در درون آن به بافت کلون و سلول های DNA آسیب می رسد.

خوردن مواد غذایی که دارای کلروفیل می باشد می تواند این آسیب های شیمیایی را کاهش دهد البته تصور نکنید که می توانید همیشه از غذاهای سرخ کردنی مصرف کنید و در کنار آن با خوردن سبزی ها اثر بد آن را برطرف نمایید.

6. مبارزه با سرطان به وسیله کلروفیل

این خاصیت کلروفیل هنوز به طور قطع در بین تحقیقاتی که انجام شده است اثبات نشده است اما به طور قطع می تواند اثرات مثبتی را در درمان سرطان داشته باشد و بدن را در مقابل سرطان های مختلف تا حدودی حفظ کند.

7. محافظت از پوست به وسیله کلروفیل

کلروفیل خواص ضد ویروسی دارد به همین دلیل می تواند برای پوست و سلامت آن مفید باشد از تب خال های اطراف دهان و یا تبخال تناسلی جلوگیری می کند.

می تواند زخم ها را بهبود بخشد و در مقابل بیماری هایی همچون زونا فرد را حفظ کند و همین طور احتمال ابتلا به سرطان پوست را در افرادی که میزان زیادی کلروفیل مصرف می کنند کاهش دهد.

خواص کلروفیل/فتوسنتز چیست

کاربرد سبزینه یا کلروفیل

کاربردهای سبزینه یا کلروفیل عبارتند از:

  1. اکسیژن رسانی، تصفیه خون
  2. تأثیر قوی سم زدایی
  3. غنی از آنزیم است که روند بازسازی سلول ها را تسریع می کند
  4. سرشار از اسیدهای آمینه
  5. سموم را از کبد خارج می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد
  6. تنظیم کننده کلسیم
  7. خاصیت ضدالتهابی
  8. بافت های قلب را با آهن و منیزیم تغذیه می کند
  9. قاعدگی را تنظیم می کند
  10. سیستم عروقی را احیا می کند
  11. مینای دندان را بهبود می بخشد
  12. میزان تولید شیر را در دوره شیردهی زیاد می کند
  13. مشکلات قندخون را برطرف می کند
  14. با عفونت مقابله می کند
  15. رادیکال های آزاد را خنثی می کند
  16. کم خونی بر اثر کمبود پروتئین را برطرف می کند
  17. در تخلیه روده موثر است
نکته: هرچه گیاه مصرفی‌ شما سبزتر باشد، میزان کلروفیل آن نیز بیشتر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زینب جبلی | ۳ سال پیش
برگ ماده ی سبزی به نام سبزینه (کلروفیل) دارد. انرژی خورشید را جذب میکند. گیاهان از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند.
سبزینه یا کلروفیل ترکیب شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد رنگ است در گیاهان می شود
0
1

hits