دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هویج سیاه چیست و چه خواصی دارد ؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هویج سیاه یک گیاه بسیار شیرین و خوشمزه است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و استفاده از آن دارای مزایای بسیاری است که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

هویج سیاه چیست ؟

هویج سیاه یک گیاه شیرین و بسیار خوشمزه است. به خاطر رنگ سطح این میوه به نظر میرسد که این میوه تیره رنگ باشد اما وقتی که آن را برش می زنید به رنگ زرد کم رنگ است.
این ماده خوراکی دارای آنتی اکسیدان است که خواص سلامتی متعددی را برای شما به همراه دارد. در واقع این روزها از این ماده خوراکی برای درمان اختلالات نورولوژیکی استفاده می شود.

هویج سیاه برای درمان بیماری آلزایمر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده خوراکی با تحت تاثیر قراردادن مواد سمی که در طی شیمی درمانی به سلول های سالم شما آسیب می رسانند در معالجه سرطان نیز مفید است.
آنتوسیانین ها به هویج سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی می دهند. در این جا چند خواص هویج سیاه برای سلامتی وجود دارد که این هویج را به یک ماده غذایی با ارزش برای گنجاندن در رژیم غذای تان تبدیل می کند.

هویج سیاه را نیز می‌توانید مانند دیگر انواع آن در دستورهای آشپزی مورد استفاده قرار دهید. هویج سیاه بخاطر طعم شیرینی که دارد بطور خام نیز مصرف می‌شود. همچنین می‌توانید آن را بخار پز کرده و یا در خورشت یا سوپ خود از آن استفاده کنید.

کالری آب هویج سیاه: ۱۰ تا ۱۰۰ گرم آن شامل فقط ۲۰ کالری می‌باشد.

خواص هویج سیاه

1. محافظت درمقابل ابتلا به سرطان روده بزرگ

هویج سیاه راه دور نگه داشتن سرطان روده بزرگ را از روده شما پیدا می کند و شما را در مقابل این بیماری حفظ می کند. فیبر موجود در هویج حاوی پلی فنول است که به محافظت از سیستم گوارش شما کمک می کند.

این پلی فنول ها به فیبر می چسبند و بر خلاف سایر غذاها در معده شما از بین نمی روند. این فیبر، روده شما را تمیز کرده و از روده بزرگ شما محافظت می کند.

راه های درمان سرطان روده چیست؟ سرطان روده ی بزرگ/درمان سرطان روده

2. کمک در فرآیند هضم از خواص هویج سیاه

هویج از نظر فیبر رژیمی بسیار غنی است که برای داشتن سیستم گوارشی سالم ضروری است. فیبر می‌تواند به تحریک حرکات روده و بهبود جذب مواد مغذی در روده کمک کند.

علاوه بر این، فیبر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بدن کمک کند و انسولین و گلوکز را در بدن تنظیم کند که خبر خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت است.

۸ حرکت ورزشی یوگا برای هضم بهتر غذا

3. هویج سیاه از چشم ها محافظت می کند

هویج های سیاه برای سلامت چشم های تان عالی هستند. ترکیبات آنتی اکسیدانی هویج سیاه با کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی در افراد دیابتی، از بینایی بهتر چشم شما پشتیبانی می کند.

گردش مایعات را در اطراف مویرگ های شبکیه شما تقویت می کند و مایعاتی را که باعث تمیز شدن چشم شما می شود را افزایش می دهد.

انتروپیون چیست ؟ علت برگشت پلک به داخل چشم چیست ؟

4. پیش گیری از التهاب از خواص هویج سیاه

هویج سیاه خاصیت ضد التهابی قوی دارد که برای محافظت از بیماری های مختلفی مانند دیابت، اختلالات نورولوژیکی، مشکلات قلب و عروق و سرطان ها مفید است.

زمانی که بدن تان به درستی درمان نشود، هویج برای مقابله با التهاب به شما کمک می کند.

برای دست یابی به بهترین نتیجه توصیه می شود که هویج سیاه را به صورت خام مصرف کنید چون این کار برای دریافت تمامی مواد مغذی موجود در آن مفید است.

۲۰ درمان خانگی بی نظیر التهاب کلیه

5. از خواص هویج سیاه کاهش وزن

هویج سیاه دقیقا مانند موزها به کاهش وزن کمک می کند. آن ها کالری کمی دارند و شما به ازای هر 100 گرم هویج فقط 35 کالری مصرف می کنید.

می توانید آن ها را به عنوان یک خوراکی سالم در میان وعده صبحگاهی، عصرانه یا هر زمانی که گرسنه شدید قرار دهید. این سبزی شیرین و سالم میل شدید به خوردن شیرینی جات را هم جبران خواهد کرد.

قرص و گیاهان دارویی مفید برای کاهش وزن و لاغری

6. پیشگیری از ابتلای به بیماری آلزایمر از خواص هویج سیاه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج سیاه به این خاصیت شناخته‌شده‌اند که رسوب پلاکت بتا آمیلوئید را در مغز کاهش می‌دهند که همین می‌تواند منجر به گرفتگی عصبی و بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شود.

۱۰ تا از علائم و نشانه های آلزایمر زودرس

7. بهبود بینایی از خواص هویج سیاه

هویج به داشتن بتاکاروتن در خود شناخته‌شده است به‌طور مستقیم از سلامت بینایی محافظت می‌کند. بتا کاروتن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کند و به شما کمک می‌کند که به مدت طولانی بهتر ببینید!

۹ خوراکی برای تقویت بینایی و راهکارهای موثر دیگر

8. کاهش بیماری‌های گوارشی با مصرف هویج سیاه

از دیگر خواص هویج سیاه کمک به بهبود و کاهش بیماری‌های گوارشی است.

آب هویج سیاه، پاک کننده‌ای عالی برای دستگاه گوارش بوده و این ویژگی به دلیل محتوای بالای آهن و ویتامین Cموجود در آن است. همچنین برای یبوست، اختلالات معده و سایر مشکلات گوارشی بسیار موثر می‌باشد.

9. سلامت پوست و پیشگیری از آکنه از خواص هویج سیاه

هویج سیاه باعث درخشندگی پوست می‌شود و همچنین در درمان آکنه بسیار موثر بوده است.

تاثیر قرص های ضد بارداری در روند درمان آکنه

10. هویج سیاه دارای خواص ضد پیری است

مقدار بالای بتاکاروتن موجود در هویج در برابر تخریب سلولی ناشی از متابولیسم طبیعی بدن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و روند پیری سلول ها را آهسته تر می کند.

۵ خاصیت جادویی توت فرنگی برای جلوگیری از پیری زودرس

11. هویج سیاه پوست را تقویت می کند

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر تخریب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند.کمبودویتامین A باعث خشکی پوست، مو و ناخن می شود. ویتامین A از بروز پیری زودرس، آکنه، خشکی پوست، لکه و از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست پیشگیری می کند.

12.هویج سیاه سلامت دندان و لثه را تضمین میکند

این سبزی ترد همه نوع خاصیتی دارد! هویج ها دهان و دندان را تمیز می کنند. آن ها مانندمسواک و یا خلال دندان مواد باقی ماده غذا را از لای دندان ها خارج می کنند. هویج با تحریک لثه باعث ترشح زیاد بزاق شده که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندان را متوازن می کند.

13. هویج سیاه از بروز سکته پیشگیری می کند

طی یک بررسی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفت مشخص شد افرادی که بیش از 6 هویج در هفته می خورند نسبت به آن هایی که در ماه تنها یک هویج یا کمتر می خورند، کمتر با سکته مواجه می شوند

عوارض جانبی هویج سیاه

اگر چه این هویج مزایای بسیاری دارد، اما گاهی نیز عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست، واکنش‌های آلرژیک، مسمومیت و مشکلات فشار خون در اثر مصرف آن مشاهده شده است.

بسیاری از این عوارض زمانی بروز پیدا می‌کند که مقدار فیبر، پتاسیم و بتاکاروتن بیش از حد استفاده شود. مصرف بیش از اندازه بسیاری از مواد غذایی ممکن است خطرناک باشد؛ به خصوص برای سلامت دستگاه گوارش.

این بدین معناست که برخی افراد به هویج حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف انواع مختلف آن پرهیز کنند تا از بروز تورم، بثورات پوستی و مشکلات معده جلوگیری کرده باشند

بیشتر بخوانید :

۱۰ خاصیت شگفت انگیز روغن هویج برای سلامت پوست و مو

طرز تهیه کیک هویج ساده و خوشمزه : مرحله به مرحله

تعبیر خواب هویج : ۱۸ نشانه و تفسیر دیدن هویج در خواب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits