دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با این مکمل های غذایی انرژی خود را صد برابر کنید !
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شاید تا به حال به این فکر افتاده اید که انرژی خود را افزایش دهید اما از مصرف نوشیدنی های انرژی زا نگران بوده اید. با ما باشید تا مواد غذایی انرژی زا بدون هیچ گونه ضرر را معرفی نماییم.

مکمل غذایی انرژی زا

مکمل غذایی انرژی زا موضوع مورد بحث ماست. انرژی بدن شما از طریق خوراکی‌هایی که می‌خورید، تأمین می‌شود. بهترین راه برای کسب بیشترین انرژی از غذاها، این است که مطمئن شوید بهترین غذاهای ممکن را می‌خورید.

غذاهای طبیعی معمولا به‌ اندازه‌ ی مکمل‌ های غذایی و خیلی بیشتر از غذاهای فرآوری‌ شده انرژی دارند. علاوه‌ بر چیزی که می‌خورید، زمان غذا خوردن نیز می‌تواند بر روی انرژی شما تأثیر بگذارد.

آیا تا به‌ حال متوجه شده‌ اید که بعد از یک ناهار یا شام سنگین چقدر احساس بی‌حالی و سنگینی داشته‌ اید ؟ دلیل این اتفاق این است که بدن شما از انرژی‌ اش استفاده می‌کند تا این غذای سنگین و زیاد را هضم کند و فرصت نمی‌کند به دیگر قسمت‌های بدن‌ تان انرژی برساند.

بهترین راه برای جلوگیری از بی‌ حالی بعد از غذا خوردن این است که تعداد وعده‌های غذایی‌ تان را افزایش بدهید و در هر نوبت غذای کمتری بخورید. به این ترتیب بدن شما به‌ طور مداوم انرژی دریافت می‌کند و حتی می‌ تواند به شما کمک کند وزن‌ تان را کم کنید.

مواد غذایی انرژی زا

1. مکمل غذایی انرژی زا: ماهی سالمون

این ماهی حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا 3 است که میزان ابتلا به بیماری‌ های قلبی را با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌کند.سالمون منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود که می‌تواند سطح هشیاری و عملکرد و سلامت مغز را به طور کلی افزایش دهد.

2. مکمل غذایی انرژی زا: بادام

این نوع آجیل سرشار از فیبر،‌پروتئین و چربی‌ های سالم بوده که معده شما را برای مدت زیادی سیر نگه داشته و از ایجاد اشتهای کاذب پیشگیری می‌کند.

علاوه بر آن، بادا‌م حاوی ویتامین E می‌ باشد که برای سلامت پوست اهمیت بسزایی دارد و همچنین از پوست در برابر اشعه‌ های مضر خورشید پیشگیری می‌کند.

طی نتایج حاصله از تحقیقات اخیر، مصرف بادام نه تنها برای سلامت قلب مفید است بلکه موجب کاهش ابتلای فرد به سرطان‌های خاص از جمله سرطان سینه و ریه نیز می‌شود.

مصرف بادام از افزایش و کاهش ناگهانی قند خون و انسولین در بدن شما به هنگام کار کردن پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

3. مکمل غذایی انرژی زا: چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیباتی (آنتی‌اکسیدان‌ها و کاتچین‌ها) است که موجب کاهش خطر بیماری‌ های قلبی می‌شوند. با انتخاب این گزینه غذایی، انرژی لازم را برای ادامه روز کسب خواهید کرد چرا که این نوشیدنی حاوی ترکیبات کاتچین است که به تقویت روحیه کمک موثری می‌کنند.

4. مکمل غذایی انرژی زا: آووکادو

این میوه حاوی چربی‌ های خوب بوده و سرشار از پتاسیم نیز می‌باشد. آووکادو دارای چربی مفید غیر اشباع تک زنجیره‌ای به نام اسید اولئیک است که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. علاوه بر آن، مصرف آووکادو موجب شفافیت پوست و مو نیز می‌شود.

وجود چربی‌ مفید و فیبر در آووکادو موجب شده تا سطح قند خون در بدن ثابت شود و در نتیجه عمل تمرکز راحت‌ تر صورت گیرد.

5. مکمل غذایی انرژی زا: سبزیجات

این سبزیجات شامل: گل کلم، کلم بروکسل، شاهی و دیگر انواع کلم می‌باشند که سرشار از انرژی هستند. آن‌ها حاوی ترکیبات متفاوتی هستند که می‌ توانند از بروز برخی از بیماری‌های حاد و مزمن از جمله سرطان پیشگیری کنند. فیبر موجود در این نوع از سبزیجات ترد، به ثابت شدن سطح قند و انسولین خون در بدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: با کالری انواع مختلف سبزیجات آشنا شوید

6. مکمل غذایی انرژی زا: هندوانه

حدود ۹۳ درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، بر اساس تحقیقات مصرف آب برای حفظ انرژی بدن، تنظیم الکترولیت، دریافت ویتامین‌های A، B۶ و C بسیار مفید است.

هندوانه را می‌ توان به تنهایی یا به صورت آبگیری شده یا همراه با مقداری پنیر خامه‌ای، روغن زیتون، آب لیمو ترش، نان تست تکه شده و برگ نعناع تازه مصرف کرد.

7. مکمل غذایی انرژی زا: کشمش

کشمش یک میان وعده مغذی است و در صورت مصرف به همراه غلات سبوس دار، آجیل، در کنار ماست، شیر و یا حتی با نوشیدنی‌ها و کیک‌ های کم شیرین می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان مناسبی تامین کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای بهره مندی از خواص کشمش این خوراکی خوش طعم را به همراه وعده صبحانه مصرف کنند تا در طول روز تقویت شده انرژی کسب کنند.

8. مکمل غذایی انرژی زا: دانه سویا

این دانه روغنی منبع بسیار خوبی از فولات، منیزیم، ریبوفلاوین و ویتامین B است که نقش حیاتی در تبدیل غذا به انرژی دارند. دانه سویا را می‌توانید به صورت بخارپز یا به صورت خام و یا به همراه پودر فلفل قرمز، نمک و مقداری برنج مصرف کرد.

انواع دستورات آشپزی برای تهیه خوراک با استفاده از سویا وجود دارد.

9. مکمل غذایی انرژی زا: تخم شربتی

این ماده خوراکی حاوی پروتئین، فیبر و مواد مغذی از جمله منیزیم و آهن است و برای تقویت انرژی و قوای جسمانی بسیار مفید است.

می‌توانید شربتی خوش طعم و کم شیرین با استفاده از ترکیب تخم شربتی و آب با عصاره مرکبات، مقداری عسل، لیمو ترش و یا عصاره افرا تهیه کنید و پس از خنک شدن در یخچال به عنوان یک نوشیدنی ورزشی مصرف کنید و همراه خود داشته باشید.

همچنین می‌توانید این دانه را به ترکیب ماست و بلغور جوی دو سر اضافه کنید و به عنوان یک دسر خوش طعم مصرف کنید.

10. مکمل غذایی انرژی زا: گوجه فرنگی

همان‌طور که می‌ دانید گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است، یکی از با اهمیت‌ ترین انواع اکسیدان‌ ها که مقدار قابل توجهی از آن در این میوه یافت می‌شود لیکوپن است.

این ماده از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌ های جلوگیری می‌کند و بدین طریق خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کالری گوجه فرنگی خام و پخته شده : گوجه فرنگی چه خواصی دارد ؟

11. مکمل غذایی انرژی زا: عسل

یک قاشق سر پُر عسل برابری می‌کند با یک بطری نوشیدنی انرژی‌ زا. عسل یک شیرین‌ کننده طبیعی است که می‌تواند به سوخت مورد نیاز عضلات و ماهیچه‌ های شما را تامین کند. شما می‌ توانید برای داشتن جسم و ذهنی شاداب و پُر انرژی یک قاشق عسل را به ماست یا چای عصرانه خود اضافه کنید

در واقع بدن ما یک ماشین روغنی است، ماشینی که 60 درصد بخش هدایت‌گر آن یعنی مغز از چربی تشکیل شده است. پایین بودن بیش از حد چربی در غذا موجب افسردگی، آلزایمر و زوال عقل می‌شود.

بنابراین بهتر است چربی‌ های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف به اندازه چربی‌ های اشباع شده مثل روغن نارگیل به افزایش کلسترول خوب در بدن، کاهش وزن و مبارزه با زوال عقل کمک می‌کند.

12. مکمل غذایی انرژی زا: جوی دوسر

جوی دوسر یک ماده غذایی مقوی با ارزش تغذیه‌ ای بالاست. این ماده غذایی همواره باید در رژیم غذایی شما حضوری ثابت داشته باشد، زیرا منبع انرژی مهمی محسوب می‌شود. جوی دوسر حاوی فیبر غذایی فراوان است که این ماده مغذی به بهبود گوارش و تنظیم اشتها کمک می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در جوی دوسر گردش خون، سوخت و ساز و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند. همچنین، این ماده غذایی ایده‌آل برای قلب است، زیرا بر سطوح تری‌گلیسیرید و کلسترول تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: جو چه مقدار کالری دارد ؟ خواص شگفت انگیز جو

13. مکمل غذایی انرژی زا: عدس

عدس یکی از سالم‌ ترین مواد غذایی بین حبوبات محسوب می‌شود. عدس حاوی مواد مغذی مفید برای سلامت جسمانی و روانی انسان است.

محتوای آهن عدس و پروتئین با کیفیت بالای آن به پیشگیری از هر گونه عوارض جانبی منفی کم‌ خونی کمک می‌کنند و مصرف آن گردش خون را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب اکسیژن و مواد مغذی کافی در اختیار سلول‌های بدن انسان قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: عدس چه مقدار کالری دارد ؟

14. مکمل غذایی انرژی زا: شکلات تلخ

اگر چه مصرف بیش از اندازه شکلات ایده خوبی نیست، اما ۲۰ تا ۳۰ گرم شکلات تلخ می‌تواند به بهبود عملکرد شما در طول روز کمک کند. شکلات حاوی چربی و کربوهیدرات‌ است که منبع انرژی برای سلول‌های بدن انسان محسوب می‌شوند.

مصرف شکلات تلخ سیستم عصبی را تحریک می‌کند، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: کالری شکلات تلخ : 100 گرم شکلات تلخ چقدر کالری دارد ؟

15. مکمل غذایی انرژی زا: شیر

افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا نیستند، می‌توانند از فواید مصرف شیر بهره ببرند، زیرا این نوشیدنی از احساس خستگی هنگام صبح پیشگیری می‌کند.

شیر حاوی اسید‌آمینه‌ها و ویتامین‌هایی است که پس از جذب در بدن سطوح انرژی را بهبود می‌بخشند. تریپتوفان، یکی از اسید آمینه‌های موجود در شیر است که ترشح سروتونین، یک انتقال‌ دهنده عصبی مرتبط با خوشی و بهزیستی، توسط مغز را تحریک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کالری شیر : یک لیوان شیر کم چرب و پر چرب چقدر کالری دارد ؟

با مصرف این خوراکی‌ ها انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ های مختلف از جمله فعالیت‌های ورزشی، تفریحی، کوه نوردی، بازدید از موزه‌ ها، نمایشگاه‌ ها و سایر کار‌ها در بدن فرد ایجاد می‌ شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های غذایی ضد خستگی

معرفی مکمل های غذایی ویتامین C با اثر جادویی

آشنایی با ویتامین B12 و مکمل های غذایی ویتامین B12

مکمل غذایی ویتامین K

معرفی بهترین مکمل های افزایش وزن با اثرگذاری فوق العاده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits