دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با این مواد غذایی نیازی به قرص های مولتی ویتامین ندارید !
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بسیاری از افراد برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن از انواع قرص ها و کپسول های مولتی ویتامین استفاده می کنند. این قرص ها ممکن است عوارضی برای سلامتی داشته باشد از این رو در ادامه جایگزین هایی طبیعی برای این داروها معرفی خواهیم کرد.

مواد غذایی سرشار از مولتی ویتامین

مکمل غذایی مولتی ویتامین موضوع مورد بحث ماست. این که مصرف میوه‌ها و سبزیجات منجر به جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی، برخی سرطان‌ها و حفظ وزن در محدوده سالم می‌شود، ثابت شده است.

ولی چنین ادعایی هنوز در مورد مکمل‌های غذایی یا همان مولتی ویتامین‌ها ثابت نشده است. محققان و متخصصان تغذیه بر این نکته توافق دارند که شاید مصرف مولتی ویتامین‌ها در برخی موارد ضروری باشد،

اما راه دستیابی به مواد مغذی از طریق مصرف مداوم آن‌ها نیست و بهتر است سفره غذایی خود را با انواع میوه و سبزیجات رنگارنگ کنید.

1. سیب سرشار از مولتی ویتامین

سیب‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند و اینطور ثابت شده که مصرف روزانه سیب، نیاز شما به دارو‌های تجویزی را کاهش می‌دهد. سیب دارای فیبر زیاد است؛ بخصوص فیبر محلول که می‌تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند.

سیب همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که برای کاهش فشار خون تاثیر زیادی دارد. مواد مغذی موجود در انواع سیب شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مصون می‌کند. ضمن این که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مصرف سیب با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و آسم همراه است.

بیشتر بخوانید: کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

2. آجیل سرشار از مولتی ویتامین

انواع آجیل منبع چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند. بر اساس مطالعات، برخی از انواع آجیل، حتی از غذا‌های گیاهی آنتی اکسیدان بیشتری دارند. مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد ضمن این که منجر به کاهش مرگ و میر در زنان بعد از سنین یائسگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: با کالری انواع مغزها، آجیل و خشکبار آشنا شوید

3. بادام سرشار از مولتی ویتامین

برای شروع جایگزینی غذا به جای قرص مولتی ویتامین می‌توانید از یک آجیل خوشمزه مانند بادام شروع کنید. یک مطالعه جدید نشان داده است که افزودن ۱٫۵ انس (۴۲ گرم) بادام به برنامه غذایی روزانه بزرگسالان و بچه‌ها سبب افزایش سطح اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و منیزیم در بدن می‌شود.

شما می‌توانید به‌ جای مصرف تنقلات ناسالم و پرکالری مانند چیپس در میان وعده‌ها از بادام استفاده نموده و از مزایای آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

4. صدف یک مولتی ویتامین فوق‌ العاده

انواع صدف و صدف اسکالوپ (حلزون صدف دار) حاوی مقدار زیادی از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی نسبت به هر غذای حیوانی دیگر است. این مواد غذایی در عین کم‌ کالری، کم‌ چرب و پرپروتئین بودنشان، غنی از مواد مغذی بوده و برخلاف قرص‌های مولتی ویتامین، بسیار لذیذ هم هستند.

تعداد انگشت‌ شماری از صدف‌ های خام، ۱۰ برابر بیشتر از نیاز روزانه شما ویتامین B12 ،۱۵ برابر روی، ۵ برابر مس و ۳ برابر سلنیم دارند و اما آهن ! صدف‌ها حاوی نیاز روزانه شما به آهن هستند.

یک سروینگ (یک وعده) صدف mussels نیاز ۳ روز شما را به منگنز تأمین می‌کند. حلزون صدف دار حاوی امگا ۳ زیاد و امگا ۶ کم می‌باشد و بنابراین با تأمین نسبت مناسب اسیدهای چرب برای سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز مفید است.

آن‌ها سرشار از مواد معدنی مانند مس، منیزیم و فسفر هستند. همچنین منبع خوب ویتامین D هستند. پس برای تأمین بخشی از نیازهایتان به مواد مغذی، به جای مولتی ویتامین ها ، یک‌ بار در هفته صدف، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خاصیت بی نظیر خوردن صدف خوراکی برای سلامتی بدن

5. جلبک دریایی جایگزین مولتی ویتامین

این گیاه لزجی که در ساحل و زیر آب به دور مچ پایتان می‌پیچد، در واقع نیروگاه مواد مغذی است. جلبک دریایی مواد معدنی اقیانوس را جذب کرده و در نتیجه سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، نیاسین (ویتامین B۳) و فسفر است. این سبزی دریایی، شامل ۵۶ ماده معدنی است که بدن به آن احتیاج دارد.

جلبک دریایی، تنها منبع گیاهی حاوی ویتامین B12 است. جلبک، علاوه بر ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A، E، C و K را نیز تأمین می‌کند.

فیبرهای موجود در جلبک، خواص ضدالتهابی، ضد سرطان و ضد ویروسی دارد و همین خاصیت ضد ویروسی آن سبب می‌شود تا فلزات سنگین را از دستگاه گوارش پاک‌ سازی کرده و سلامت قلب و عروق را فراهم کند.

شما می‌ توانید با افزودن انواع جلبک‌ ها مانند واکامه، کونبو، نوری، دالس و ارامه به انواع سالاد و یا سوپ میسو از خواص این پادشاه سبزیجات بهره‌مند شوید.

6. فلفل دلمه ای زرد جایگزین مولتی ویتامین

فلفل دلمه ای زرد یکی از بهترین منابع غذایی تامین ویتامین C است. ویتامین C ویتامین ضروری برای بدن محسوب می شود. این ویتامین نیز مانند ویتامین های گروه ب محلول در آب است.

این به این معنی است که مقدار اضافی آن در بدن ذخیره نمی شود. بنابراین، مصرف روزانه یک منبع تامین کننده ویتامین C در رژیم غذایی بسیار مهم است و یکی از مکمل های غذایی مولتی ویتامین به شمار می رود.

مصرف بالای ویتامین C با تقویت عملکرد ایمنی، کاهش خطر آسیب دیدن DNA و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن ارتباط دارد. یک عدد فلفل دلمه ای زرد و یا حدود ۱۸۶ گرم از این سبزی، تقریبا ۶۰۰٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را که ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم است، فراهم می کند.

برای داشتن یک معیار مناسب جهت مقایسه باید بدانید که یک عدد فلفل دلمه ای زرد حاوی حدود ۳ الی ۴ برابر مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال است.

بیشتر بخوانید: کالری فلفل دلمه ای زرد : 100 گرم فلفل دلمه ای زرد چقدر کالری دارد ؟

7. تخم مرغ سرشار از مولتی ویتامین

به دلیل داشتن کلسترول بالا، همچنان ترس از مصرف زیاد آن وجود دارد، ولی در سال‌ های اخیر ثابت شده که تخم مرغ یک منبع غذایی بسیار سالم است. مطالعات نشان داده که مصرف بیش از یک عدد تخم مرغ در روز نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته را افزایش نمی‌ دهد، بلکه منجر به افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.

تخم مرغ همچنین شامل تمام اسید امینه‌های ضروری برای تامین پروتئین بدن است و منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب، آهن، سلنیوم، کولین و ید محسوب می‌شود.

نکته آخر

گرچه مصرف مواد غذایی سرشار از مولتی ویتامین ممکن است برای برخی افراد سودمند باشد، اما مصرف آن ها برای اکثر افراد ضروری نیست. در بعضی موارد، حتی ممکن است به برخی توصیه شود که از مصرف بیش از حد آن ها اجتناب کنند.

اگر می خواهید مصرف مواد مغذی خود را افزایش دهید، به جای مصرف مولتی ویتامین مصنوعی، بعضی از این مواد غذایی سرشار از مولتی ویتامین را به رژیم خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

مکمل غذایی غضروف ساز با اثری جادویی

پتاسیم چیست ؟ معرفی مکمل های غذایی پتاسیم

معرفی بهترین مکمل های غذایی ضد خستگی

معرفی مکمل های غذایی ویتامین C با اثر جادویی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits