دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی میوه یوزو و خواص نهفته در این میوه
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
میوه یوزو از خانواده مرکبات می باشد ممکن است برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد، اما میوه یوزو قرن هاست که بخشی جدایی ناپذیر از غذاها و فرهنگ مردم قسمتی از آسیا بوده است.

یوزو چیست ؟

پالپ و پوست میوه یوزو اخیرا با عطر و طعم منحصر به فرد و رایحه ای که دارد به آشپزخانه ها و رستوران های زیادی در سراسر جهان راه پیدا کرده است و علاوه بر سس ها در غذاهای دریای و دسرها نیز از آن استفاده می شود.

روغن این میوه به طور سنتی به عنوان یک روغن طبیعی برای بهبود وضعیت پوست، افزایش گردش خون و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه یوزو همچنین شامل بسیاری از ترکیبات سودمند است که به کاهش التهاب کمک می کنند، از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و موجب ارتقاء سلامتی می شوند.

این گیاه دارای درخت کوچک یا درختچه با خار های بلند است که تا حدود ۶ فوت رشد می کند و قادر به مقاومت در برابر هوای سرد است.

این گیاه میوه ای به اندازه نارنگی و با پوستی زبر و ناهموار تولید می کند که بسته به درجه بلوغش می تواند زرد یا سبز باشد.

یوزو اغلب به عنوان حد وسط گریپ فروت، لیمو و پرتقال ماندارین توصیف می شود. اما این میوه عطر و طعم مجزا و قوی دارد.

روغن استخراج شده از آن نیز اثر درمانی بسیار زیادی دارد. این میوه بومی چین است، اما معمولا در کره و ژاپن نیز کشت و استفاده می شود.

در کره و ژاپن چربی، پوست و آب آن به سس اضافه شده و عطر و طعم بی نظیری به غذاها می دهد.

علاوه بر طعم منحصر به فرد، میوه یوزو همچنین دارای ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

تاریخچه و آمار جالب در مورد این میوه

ریشه استفاده از میوه یوزو را می توان به چین باستان یعنی ۱۲۰۰ سال پیش نسبت داد.

این میوه پس از آن به کره و ژاپن منتقل شد و در آن جا به عنوان یک عنصر محبوب برای پخت و پز، یک درمان طبیعی قدرتمند و یک عنصر کلیدی برای یک استحمام ویژه مورد استفاده قرار گرفت.

در ژاپن، به طور خاص و سنتی از یوزو برای استحمام استفاده می شود. اعتقاد مردم این نواحی بر این است که این میوه موجب مبارزه با سرماخوردگی، افزایش گردش خون و صاف کردن پوست می شود.

برای استفاده از این میوه جهت استحمام کافی است که وان را با آب گرم پر کرده و چند عدد از این میوه را برش زده و داخل آب بریزید.

استفاده از این شیوه در طول انقلاب زمستانی، یک سنت ژاپنی است که به قرن هجدهم باز می گردد و هنوز هم از این روش در ژاپن استفاده می شود.

در حالی که زمانی استفاده از این میوه به مناطقی مانند ژاپن، کره و چین محدود می شد اما در سال های اخیر این میوه محبوبیت زیادی را در سراسر جهان یافته است.

یوزو

خواص میوه یوزو

تقویت خلق و خوی

یوزو به خاطر عطری که دارد، به نظر می رسد خواص تقویت کننده ای نیز برای خلق و خوی داشته و موجب کاهش استرس می شود.

یک مطالعه که اخیر در سال ۲۰۱۷ انجام شده است اثرات عطر و بوی یوزو را در ۱۷ زن با علائم قبل از قاعدگی اندازه گیری کرد.

یافته ها نشان داد که یوزو موجب بهبود روحیه شرکت کنندگان، کاهش سطح خشم، اضطراب و خستگی می شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که استنشاق عطر و بوی این میوه به مدت ده دقیقه باعث کاهش اختلالات خلقی و کاهش استرس عاطفی می شود.

درمان های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها به صورت روزانه برای کمک به بهبود خلق و خوی استفاده کنید. برخی از روش های موثر دیگر مانند موارد زیر نیز همین خواص را برای بدن دارند :

  • یوگا
  • مدیتیشن
  • روزنامه نگاری

کاهش التهاب

التهاب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است که در اثر آسیب یا تروما که به بافت ها وارد می شود رخ می دهد. از طرف دیگر، التهاب مزمن می تواند خطرناک باشد و ممکن است به ایجاد بیماری های خطرناک مانند سرطان منجر شود.

میوه یوزو آنتی اکسیدان زیادی دارد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد نیز می توانند باعث التهاب و بیماری های مزمن شوند.

مطالعه آزمایشگاهی که در Journal of Food Science منتشر شده نشان داد که لیمونن، ترکیباتی که در پوست یوزو متمرکز شده، باعث کاهش التهاب و جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد می شود.

سایر قسمت های میوه یوزو نیز ممکن است دارای آنتی اکسیدان های قوی باشد. در واقع، یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن دانه یوزو حاوی دو برابر فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به روغن دانه گریپ فروت غنی از آنتی اکسیدان است.

علاوه بر یوزو، دیگر غذاهای ضد التهابی نیز عبارتند از:

  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • انواع توت ها
  • زنجبیل
  • زردچوبه

بیشتر بخوانید : علت ایجاد التهاب در بدن چیست؟

مهار لخته شدن خون

لخته شدن خون یک فرایند مهم است که به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند. با این حال، برخی افراد ممکن است با عوارض جدی ناشی از لخته شدن خون مواجه باشند.

در این شرایط لخته خون می تواند جریان خون را متوقف کند و باعث مشکلاتی مانند سکته قلبی، سکته مغزی یا آمبولی ریه شود.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که میوه یوزو می تواند از تشکیل لخته خون جلوگیری کند و به عنوان یک عامل ضد انعقادی و مانند داروهای رقیق کننده خون عمل کند.

برای مثال، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که عصاره یوزو قادر به مهار تجمع پلاکت ها در سلول های انسانی بو د. پلاکت ها نوعی سلول خونی هستند و تجمع یا چسبندگی آن ها می تواند منجر به لخته شدن خون شود.

مطالعه دیگری که در کره انجام شد این یافته ها را تایید کرد و اشاره کرد که این خواص مفید ضد لخته شدن احتمالا به دلیل حضور هسپریدین و نارینین، دو عنصر قدرتمند در این میوه است.

البته، اگر از رقیق کننده های خون یا داروهای ضد انعقادی استفاده می کنید، قبل از خوردن میوه یوزو، حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا این میوه می تواند اثرات این داروها را افزایش دهد و عوارض جانبی مضری را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : خطرات لخته شدن خون در دوران بارداری چیست ؟

تقویت سلامت سیستم ایمنی

یوزو هم ویتامین C و هم آنتی اکسیدان های زیادی را در خود جای داده است. هر دو این عوامل می توانند به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و موجب ارتقاء سلامت عمومی بدن شوند.

Annals of Nutrition & Metabolism گزارش داد که ویتامین C می تواند به کاهش طول مدت و شدت عفونت های دستگاه تنفسی کمک کند.

همچنین می تواند از پنومونی، مالاریا و اسهال جلوگیری کند و همچنین عوارض ناشی از این بیماری ها را بهبود بخشد.

آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه دارند.

آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن در مقابل عفونت های ناشی از باکتری ها یا ویروس ها، از آسیب به سلول های سیستم ایمنی جلوگیری می کنند.

راه های دیگری که برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارند عبارتند از:

  • خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی
  • محدود کردن مصرف غذاهای پردازش شده
  • مصرف مواد غذایی غنی از پروبیوتیک ها که برای بهبود باکتری های خوب در روده ضروری هستند.

بیشتر بخوانید : ۱۵ مواد خوراکی حیرت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

اثرات ضد التهابی یوزو، با کم کردن التهاب در بدن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کنند. این به این دلیل است که التهاب به ایجاد و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است.

به عنوان مثال، در مطالعات مختلف مشخص شده است که سرطان و بیماری های قلبی عروقی با التهاب مزمن همراه هستند.

التهاب همچنین به برخی از بیماری های ریوی، دیابت، بیماری های التهابی روده و برخی بیماری های عصبی وابسته است.

مصرف مقدار زیادی از غذاهای آنتی اکسیدانی مانند میوه یوزو و اتخاذ سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد و منجر به بهبود سلامت بدن شود.

محافظت از سلامت مغز

میوه یوزو دارای ترکیبات مفیدی است که به طور بالقوه مانع کاهش قدرت شناختی و بهینه سازی سلامت مغز می شوند.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition، مشخص شد که درمان موش ها با عصاره یوزو، با کاهش تولید پروتئین های بتا آمیلوئید در مغز موجب جلوگیری از اختلال شناختی می شود.

تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید در ایجاد اختلالات شناختی از قبیل بیماری آلزایمر نقش دارند.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توانند به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند و به این ترتیب از مغز شما محافظت کرده و از ابتلا به دیگر بیماری های عصبی مثل بیماری پارکینسون جلوگیری می کند.

سایر مواد مغذی تقویت کننده مغز که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید عبارتند از :

  • ماهی های چرب
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • روغن زیتون بکر
  • گردو

بیشتر بخوانید : علائم خشکی مغز چیست و چگونه درمان میشود ؟

عوارض جانبی مصرف میوه یوزو

اگر چه نادر است اما برخی افراد ممکن است حساسیت به یوزو داشته باشند.

اگر حساسیت به مرکبات دارید، نباید از میوه یوزو استفاده کنید. علائم واکنش آلرژیک شامل موارد زیر هستند:

  • سوزش و خارش لب ها
  • سوزش و خارش زبان و گلو
  • قرمزی و تورم

بعضی از افراد ممکن است به پوست مرکبات نیز آلرژی داشته باشند. در این افراد تماس با پوست میوه می تواند نشانه های درماتیت تماسی مانند سوزش، خارش یا خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه داشته باشد.

اگر این عوارض یا سایر عوارض جانبی ناشی از مصرف یوزو را تجربه می کنید، بلافاصله مصرف را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

از آنجا که یوزو می تواند اثر ضد انعقادی داشته باشد، ممکن است با رقیق کننده های خون مانند وارفارین و کومادین ارتباط برقرار کند. اگر این داروها را مصرف می کنید، ممکن است در مصرف این میوه ممنوعیت داشته باشید.

برای اکثر افراد، این میوه می تواند با افزودن عطر و طعم به مواد غذایی، برای افزایش خلق و خوی و افزایش سلامت عمومی بدن مفید باشد.

بیشتر بخوانید :

معرفی و شناخت ۵ میوه که از میوه های عجیب و کم یاب

میوه کاج : ۱۴ خاصیت درمانی میوه درخت کاج

کندس چیست و چه خواصی دارد ؟

خواص دارابی : ۱۸ خاصیت اثبات شده میوه دارابی در درمان بیماریها

نحوه شستن انواع میوه چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits