دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی میزان کالری انواع لبنیات
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
لبنیات منبع اصلی کلسیم هستند و خواص بسیاری برای بدن دارند. از این رو در ادامه مطلب قصد داریم شما را با میزان کالری انواع لبنیات آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

کالری لبنیات

کالری انوع لبنیات موضوع مورد بحث ماست. لبنیات به آن دسته از مواد غذایی گفته می‌شود که از شیر به دست می‌آیند. معمولاً ماده اولیه تولید انواع لبنیات، شیر گاو است. اما گاهی از شیر سایر پستانداران همچون بز، گوسفند، گاومیش، و …استفاده می‌ شود.

1. کالری شیر

شیر یکی از مغذی ترین نوشیدنی ها در دنیا است. شیر حاوی تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان به ویژه مقادیر زیاد کلسیم، پروتئین و ویتامین D است.

نکته مثبت در مورد شیر این است که شما برای به دست آوردن مواد مغذی آن نیازی به نوشیدن چند لیتر شیر ندارید. متخصصان انجمن لبنیات ملی آمریکا می گویند که فقط یک لیوان شیر به وزن ۲۵۰ گرم مقدار مشابه ای از کلسیم که در ۲ و یک چهارم لیوان کلم بروکلی وجود دارد را به شما ارائه می دهد.

این مقدار شیر به اندازه تقریبا ۱۰۰ گرم ماهی قزل آلا پخته شده به شما ویتامین D می دهد و همانند یک موز پتاسیم وارد بدنتان می کند. به همین دلیل شیر در بین همه افراد محبوب است.

هر یک لیوان شیر کامل (پر چرب) معادل 244 گرم، حاوی 148 کالری می باشد.
هر یک لیوان شیر کم چرب حاوی 83 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری شیر کلیک کنید.


2. کالری کره

کره یک محصول لبنی است که از شیر گاو ساخته شده است. این محصول از چربی شیر گرفته شده و به عبارتی چربی جدا شده و غنی شده ی شیر است که طعم و بوی تند چربی را دارد.

این چربی و روغن غلیظ شده برای پخت و پز یا استفاده به عنوان یک منبع غذایی و مکمل کاربرد دارد. در چند دهه گذشته کره به ناحق به علت بیماری های قلبی و عروقی سرزنش شده است چرا که درصدی از چربی های اشباع شده در خود دارد. با این حال به مرور زمان نظر افکار عمومی در خصوص خواص و فواید کره تغییر کرد.

هر 100 گرم کره حاوی 717 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری کره کلیک کنید.


3. کالری فرنی

فرنی یکی از دسرهای خوشمزه و لذیذ با شیر است که خواص بیشماری نیز دارد. به نوزادانی که تازه غذا خوردن را شروع می کنند فرنی می دهند زیرا هم هضم آن راحت تر است هم خواص زیادی برای نوزاد دارد.

فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و مناسب برای کودکان و مملو از ویتامین ب است. طرز تهیه فرنی با نشاسته بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی می توانید آن را آماده کنید. فرنی به عنوان یک غذای کامل است و خوردن آن در ماه مبارک رمضان توصیه می شود.

هر 100 گرم فرنی حاوی 199 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری فرنی کلیک کنید.


4. کالری خامه

بسیاری از افراد از خواص خامه برای سلامتی بی اطلاع هستند و فقط نسبت به مضرات انواع خامه آگاهی دارند
و از این رو خامه را از برنامه غذایی شان حذف می‌کنند.

خامه، ماده‌ ای نسبتا زرد رنگ است که از شیر به دست می‌آید. در شیر هموژنیزه نشده، چربی دارای چگالی کمتر روی سطح شیر قرار می‌گیرد. این فرایند با استفاده از دستگاه تفکیک کننده که به آن خامه‌گیر می‌گویند تسریع می‌شود.

هر وعده مصرف خامه (230 گرم) حاوی 455 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری خامه کلیک کنید.


5. کالری کشک

بهتر است بدانید که کشک یکی از محصولات کاملا ایرانی است که از ماست تهیه می‌شود. این ماده شور و خوشمزه در روش سنتی از ماست بدون چربی یا دوغ باقی‌مانده پس از کره گیری آماده می‌شود.

اگر می‌خواهید لاغر شوید یا پوست و مو و اندام زیباتری داشته باشید، در کنار رژیم شیر از کشک خشک هم استفاده کنید. این گلوله سفید پر ویتامین ارزش یک بار خوردن و امتحان کردن را دارد؛ چه خوردن خالی آن و چه به عنوان چاشنی غذاهای ایرانی مثل کشک بادمجان، آش رشته، کله جوش و حتی غذاهای قدیمی و سنتی مثل اشکنه.

هر 100 گرم کشک حاوی 378 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری کشک کلیک کنید.


6. کالری ماست

ماست یکی از محبوب ترین مواد خوراکی دنیاست که با اضافه کردن باکتری های تخمیری به شیر درست می شود. این ماده ی خوراکی که توسط انسان ایجاد شده به عنوان میان وعده و غذاهای کمکی در کنار وعده های اصلی خورده می شود.

ماست دارای باکتری های مفیدی است که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند. این باکتری ها می توانند عملکردهای درمانی فراتر از شیر داشته باشند. ماست معمولا یک ماده ضخیم با رنگ سفید است که برخی از برندها و کارخانه ها علاقه دارند با اضافه کردن رنگ های خوراکی آن را با ظاهر دیگری جلوه بدهند.

هر 100 گرم ماست حاوی 61 کالری می باشد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری ماست کلیک کنید.


7. کالری پنیر

پنیر جزو جدایی‌ ناپذیر وعده صبحانه بسیاری از افراد است. کالری پنیر و چربی آن بالا بوده و مصرف آن میزان استانداردی دارد. در میان سفره صبحانه ایرانی‌ ها، پنیر در کنار گردو، خیار و گوجه‌ فرنگی یک گزینه همیشگی و پرطرفدار است.

این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آهن بوده و خواص زیادی برای سلامتی دارد. اما باید در نظر داشت که پنیر همچون سایر لبنیات چربی بالایی داشته و مصرف روزانه آن ممکن است باعث اضافه وزن شود؛ البته امروزه پنیر‌های کم‌ چرب یا رژیمی زیادی در بازار یافت می‌شود.

کالری پنیر سفید (فتا)

هر ۱۰۰ گرم پنیر فتا ۲۶۴ کالری دارد.

کالری پنیر لاکتیکی

هر پنیر لاکتیکی ۱۷۷ کالری دارد.

کالری پنیر چدار

هر ۱۰۰ گرم پنیر چدار ۴۰۳ کالری دارد.

کالری پنیر بلغاری

هر ۱۰۰ گرم پنیر بلغاری ۲۶۷ کالری دارد.

کالری پنیر خامه‌ ای

هر ۱۰۰ گرم پنیر خامه ای ۳۴۹ کالری دارد.

کالری پنیر رژیمی (کم چرب)

هر ۱۰۰ گرم پنیر رژیمی (کم‌ چرب) ۱۶۰ کالری دارد.

برای اطلاعات بیشتر، روی کالری پنیر کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

مصرف لبنیات در دوران بارداری

کاربردهای جدید لبنیات پرچرب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits