دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی میزان کالری انواع حبوبات
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حبوبات از مواد غذایی بسیار پرخاصیت هستند که منبع عظیمی از پروتئین محسوب می گردند. از حبوبات می توان در پخت غذاها و سالادها استفاده کرد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کالری حبوبات آشنا کنیم.

کالری حبوبات

کالری انواع حبوبات موضوع مورد بحث ماست. حبوبات حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و از این رو برای بدن مفیدند.

1. کالری لپه

آنچه در کشور ما به عنوان لپه شناخته می‌ شود در واقع دانه‌ های پوست کنده و جدا شده نخود است. لپه پروتئین بسیاری دارد و جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود. ارزش غذایی لپه تنها در پروتئین بالای آن خلاصه نمی‌ شود، بلکه این دانه‌ ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند و خواص فراوانی برای سلامتی دارند.

لپه نسبت به سایر حبوبات زودتر پخته می‌ شود، از این‌ رو این دانه‌ ها جایگاه ویژه‌ ای در آشپزی دارند و از آن‌ ها برای تهیه خورش قیمه، خورش بامیه با لپه، شامی لپه، انواع سوپ و ... استفاده می‌ شود.

هر ۱۰۰ گرم لپه ۳۴۱ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لپه کلیک کنید.


2. کالری ماش

ماش یکی از حبوبات های سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. این حبوبات کوچک و ریز حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین های B می باشد.

از ماش در طبخ بسیاری از غذاها می توان استفاده نمود. به دلیل تراکم بالای مواد مغذی در ماش, این حبوبات در مقابله با برخی بیماری های مزمن مرتبط با سن مانند بیماری های قلبی, سرطان, دیابت و چاقی برای بدن مفید است.

هر ۱۰۰ گرم ماش ۳۴۷ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری ماش کلیک کنید.


3. کالری نخود

نخود از خانواده حبوبات است و طبع گرم و خشکی دارد. از نخود پخته شده برای تهیه انواع سالاد، سوپ، آش، خورشت و ... استفاده می شود. این ماده غذایی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است و خواص زیادی برای سلامتی دارد.

فیبر بالای نخود می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و به کاهش وزن کمک کند. همچنین نخود سرشار از پروتئین است و یک جایگزین عالی برای گوشت در رژیم غذایی محسوب می شود. با توجه به خواص این ماده غذایی اگر تمایل پیدا کرده اید که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما کالری نخود برای شما جالب خواهد بود.

هر 100 گرم نخود خام 364 کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری نخود کلیک کنید.


4. کالری عدس

ارزش غذایی عدس به دلیل استفاده زیاد آن در غذاهای ایرانی بسیار اهمیت دارد. عدس گیاهی مغذی و البته سرسخت می باشد که معمولا در زمین های نسبتا فقیر کشت می شود. به زمین هایی که امکان کشت محصولات دیگر مناسب نیستند، زمین فقیر گفته می شود.

هر 100 گرم عدس دارای ۱۱۶ کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری عدس کلیک کنید.


5. کالری لوبیا سبز

لوبیا گیاهی است از تیره بقولات، علفی که برگ های آن سبز رنگ، پهن، بزرگ و نوک تیز است. لوبیای تازه جوانه زده، دارای ویتامین‌ های گوناگون است.

هر 100 گرم لوبیا سبز دارای 31 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا سبز کلیک کنید.


6. کالری لوبیا عروس

لوبیایی وارد ایران شده است که آن را لوبیای عروس می نامند و دقیقا معلوم نیست که چرا در ایران این لوبیا را به این نام می نامند در حالی که نام اصلی آن لوبیا لیمای کریسمس (Christmas Lima Bean) است.

لیما در واقع شهری است در کشور پرو که این لوبیا در قرن ۱۹ میلادی در آنجا کشت و تکثیر شده است، البته منشا اصلی این لوبیا هنوز نامعلوم است. به دلیل طعم آن که شبیه طعم فندق است و همچنین رنگ آمیزی شاد و زیبایش به آن لوبیا لیمای کریسمس یا لوبیا کریسمس گفته می شود.

هر 100 گرم لوبیا عروس دارای 343 کالری است.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا عروس کلیک کنید.


7. کالری لوبیا قرمز

لوبیا قرمز از پر مصرف ترین مواد غذایی در ایران می باشد و غذاهای بسیار را می توان با آن تهیه کرد.

لوبیای قرمز در آشپزی و پخت پز در سبد غذایی بیشتر ما وجود دارد که قادر است نیاز های روزانه بدن را تامین کند، از خواص لوبیا قرمز باید گفت که به دلیل بالا بودن پروتئین موجود در آن می تواند با پروتئین موجود در گوشت برابری کند و کسانی که گوشت خوار نیستند می تواند آن را جایگزین پروتئین گوشت کنند که یک منبع غنی گیاهی است.

لوبیا قرمز به دلیل عطر و طعم و همچنین بافت خاصی که دارد جزء بهترین حبوبات محسوب می شود برای اینکه شما از خواص لوبیا قرمز بهره مند شوید می توانید در ساخت انواع غذاها، خورش ها، سالاد ها و .. استفاده کنید.

هر ۱۰۰ گرم لوبیا قرمز ۳۳۳ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا قرمز کلیک کنید.


8. کالری لوبیا چیتی

لوبیا چیتی، قرن هاست که خوارک اصلی در بخش های زیادی از جهان است. به عنوان مثال این ماده به شکل خوراک لوبیا سال هاست که در ایالات متحده استفاده می شود. البته هنوز هم در بخش هایی از جنوب این کشور، یکی از غذاهای اصلی در گردهمایی های اجتماعی محسوب می شود.

گرچه حبوبات گاهی اوقات عوارض جانبی خجالت آوری مانند گاز و نفخ دستگاه گوارش ایجاد می کنند، اما ارزش تغذیه ای وسیع آن موجب شده که استفاده از آن توجیه پذیر باشد.

هر یک فنجان لوبیا چیتی ۶۷۰ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا چیتی کلیک کنید.


9. کالری لوبیا سفید

لوبیا سفید شبیه کلیه است. رنگ سفید آن از یک لوبیای که در پرو رشد می‌ کند، اقتباس شده است لوبیا سفید برای سلامتی و رفع بیماری های انسان مفید است. خواص لوبیا سفید به علت ترکیبات موجود در آن می باشد. از ترکیبات موثر آن می توان به کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، ویتامین، نیاسین، سدیم، اسید فولیک، پروتئین و سلنیوم نام برد.

هر 100 گرم لوبیا سفید دارای 139 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا سفید کلیک کنید.


10. کالری لوبیا سیاه

هزاران سال است که لوبیای سیاه در آمریکای مرکزی و جنوبی پرورش داده شده و مصرف می شود و با گسترشی که در دنیا از جمله ایران پیدا کرده، شما نیز می توانید از فوایدش بهره مند شوید. برخی خواص لوبیای سیاه ممکن است شگفت زده تان کند.

هر 100 گرم لوبیا سیاه دارای 132 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا سیاه کلیک کنید.


11. کالری لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی با نام علمی Cowpea or black-eyed pea نوع خاصی از لوبیا است که ظاهری بیضی شکل و همچنین لکه‏ ای مشکی دارد. محبوبیت لوبیا چشم بلبلی به دلیل عطر، طعم و ارزش غذایی آن است.

لوبیا چشم بلبلی را با نام لوبیا عربی نیز می شناسند. این لوبیا دارای خواص بیشماری می باشد.

هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی دارای 100 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لوبیا چشم بلبلی کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

روش نگهداری حبوبات

آیا با حبوبات رنگی و خواص بی نظیر آن آشنا هستید؟

رفع نفخ بعد از مصرف حبوبات : چگونه بعد از خوردن حبوبات دچار نفخ ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits