دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ارزش غذایی و خواص مربا هویج + طرز تهیه مربا هویج
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مربا هویج یکی از پرطرفدارترین مرباها است که به راحتی می توان در منزل آن را تهیه نمود. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درمورد مربا هویج در اختیارتان قرار هیم.

همه چیز درمورد مربا هویج

کالری مربا هویج و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباها، مربای هویج است. هویج دارای ویتامین های آ ب ث و بتاکاروتن می باشد، کمبود ویتامین آ در بدن سبب کاهش بینایی انسان می شود و هویج می تواند با تامین بخشی از ویتامین آ در بدن باعث بهبود بینایی شود.

از آنجایی که هویج را به مقدار زیاد نمی توان بصورت خام مصرف کرد می توانید مقداری از آن را با مربای هویج جایگزین کنید اما از آنجایی که مرباها مقدار زیادی شکر هم دارند و شکر هم به شدت برای بدن مضر است و قند را بالا می برد بنابراین مصرف بیش از اندازه از مرباها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اما اگر بتوانید مرباها را با عسل طبیعی تهیه و مصرف کنید خیلی بهتر است تا هم بتوانید از خواص عسل بهره ببرید و هم از مضرات شکر در امان بمانید.

کالری و ارزش غذایی مربا هویج

هر 100 گرم مربا هویج حاوی 172 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری172
کربوهیدرات44.07 گرم
پروتئین0.38 گرم
چربی 0.10 گرم
آب43.95 گرم
فیبر1.45 گرم
قند41.58 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

مربا هویج/کالری مربا هویج/ارزش غذایی مربا هویج/خواص مربا هویج/فواید مربا هویج/طرز تهیه مربا هویج

مربا هویج/کالری مربا هویج/ارزش غذایی مربا هویج/خواص مربا هویج/فواید مربا هویج/طرز تهیه مربا هویج

خواص مربا هویج

1. خواص مربای هویج برای تقویت دید

ویتامین A موجود در هویج به محافظت از سطح چشم شما کمک می‌ کند و ماده‌ ای حیاتی برای تولید پروتئینی به نام رودوپسین است که در محیط تاریک شود باعث افزایش اندازه عنبیه چشم می‌شود تا بدین ترتیب نور بیشتری وارد چشم شده و قدرت در تاریکی افزایش یابد.

بنابراین می‌توان گفت یکی از مهم‌ ترین فواید مربای هویج کمک به تقویت قوه بینایی است.

2. خواص مربای هویج در پیشگیری از برخی بیماری ها

یکی از فواید مربای هویج این است که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به مبارزه و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌پردازند. وجود این رادیکال‌ها به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند. از بین رفتن این رادیکال‌ها به کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و سرطان و سکته قلبی منجر می‌شود.

3. خواص مربای هویج برای سلامت سیستم گوارشی

هویج حاوی مقدار زیادی فیبر قابل‌حل و غیرقابل‌ حل است که می‌ تواند کمک زیادی به فرایند گوارش بکند. میزان مصرف متوسط فیبر روزانه برای هر شخص 15 گرم در روز است و یک فنجان مربای هویج به طور متوسط حاوی 6 گرم فیبر است.

4. خواص مربای هویج در رشد سلول ها

تمام سلول‌های بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند و سلول‌های بنیادی یا کراتینوسیت‌ها بدون وجود وجود ویتامین A توانایی تبدیل به سلول‌های اختصاصی را ندارند. پس یکی دیگر از فواید مربای هویج کمک به رشد سلول‌های بدن است.

5. خواص مربای هویج در سرعت بهبود زخم ها

یکی از خواص مربای هویج این است که هویجِ موجود در آن، حاوی ویتامین K است که نقشی اساسی را در لخته‌ سازی خون بر عهده دارد و برای جلوگیری از خون‌ریزی استفاده می‌شود. بدین ترتیب مربای هویج با تأمین ویتامین K مورد نیاز بدن به افزایش سرعت بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

مربا هویج/کالری مربا هویج/ارزش غذایی مربا هویج/خواص مربا هویج/فواید مربا هویج/طرز تهیه مربا هویج

مربا هویج/کالری مربا هویج/ارزش غذایی مربا هویج/خواص مربا هویج/فواید مربا هویج/طرز تهیه مربا هویج

طرز تهیه مربا هویج

مواد لازم جهت تهیه مربا هویج:

  1. نیم کیلو گرم هویج
  2. نیم کیلو شکر
  3. یک لیوان آب
  4. سه قاشق سوپ خوری گلاب
  5. یک قاشق غذاخوری آبلیمو
  6. هفت عدد هل

طرز تهیه مربا هویج:

برای پخت مربای هویج لازم است ابتدا هویج را خوب بشویید آن را پوست بگیرید سپس با رنده ی متوسط رنده کنید از آنجایی که هویج نسبت به بقیه میوه ها و صیفی جاتی که از آن ها مربا تهیه می کنیم سفت تر است بنابراین باید در قطعات کوچک و نازک استفاده شود تا خوب پخته شده و نرم شود.

یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و هویج ها را داخلش بریزید، حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید که هویج ها آرام آرام بپزند و شروع به تغییر رنگ کنند.

پس از اینکه هویج ها کمی نرم شدند و تغییر رنگ دادند مابقی مواد یعنی آب، آبلیمو، شکر، گلاب و دانه های هل آسیاب شده را اضافه کنید حرارت را بسیار ملایم کرده و اجازه دهید که همگی مواد با یکدیگر بپزند زمان پختن این مقدار مربای هویج حدودا دو ساعت می باشد و همین مقدار زمان کافیست تا مربا خوب جا بیفتند و قوام دار شود.

در تهیه مربای هویج باید به نکاتی دقت کنید اول اینکه بعضی از گلاب ها مزه ی تلخی دارند و باعث تلخ شدن و بد مزه شدن مربا می شوند بنابراین قبل از اینکه بخواهید از آن در مربا استفاده بفرمایید حتما تست کنید.

نکته ی دوم این است که نسبت های آب و شکر و هویج را حتما رعایت کنید و اگر می خواهید مقدار بیشتر یا کمتری تهیه کنید می بایست حتما نسبت را بین این سه ماده ی اولیه رعایت کنید اما مقدار هل و گلاب سلیقه ایست همچنین می توانید از زعفران هم برای طعم و رنگ بیشتر استفاده کنید.

در دستور اصلی آن مواد اولیه همان موادی است که ذکر کردیم اما می توانید مواد دیگر را هم برای طعم بهتر اضافه کنید خلال پسته و بادام و پوست پرتقالی که تلخی آن گرفته شده باشد از بهترین گزینه ها می باشد.

ممکن است مرباها پس از مدتی ماندن شکرک بزنند در این صورت می توانید در آن کمی آب جوش بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی بجوشد حین جوشیدن کمی هم آبلیمو اضافه کنید بدین ترتیب شکرک مرباها و شربت ها را می توانید رفع کنید.

مربا هویج/کالری مربا هویج/ارزش غذایی مربا هویج/خواص مربا هویج/فواید مربا هویج/طرز تهیه مربا هویج

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه ی مربای هویج سالم و خوش طعم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits