دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ارزش غذایی و خواص کیوی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کیوی یکی از میوه هایی است که بسیار از افراد دوست داشته و آن را میل می کنند. این میوه خوشمزه دارای خواص شگفت انگیزی است و موجب سلامتی می شود. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد کیوی

کالری کیوی و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. کیوی از گروه گیاهان گلدار دولپه‌ ای در راسته خلنگ‌ سانان و رده کیویان، این گیاه در ابتدا گیاهی بومی در جنوب چین بوده است و سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آنجا صورت تجاری کشت شده است.

اما نام کیوی از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده در دهه شصت میلادیش به این میوه داده شده رایج گردیده‌ است. میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ (به طول ۵-۸ سانتیمتر و عرض ۴٫۵ – ۵٫۵ سانتیمتر) است و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.

کیوی بعد از رشد حدود یک هفته‌ ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ ترین روش های کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص کشور چین می‌ باشد. کشور چین یکی از بزرگ‌ ترین کشورهای صادر کننده نهال پیوندی این میوه می‌ باشد.

کالری و ارزش غذایی کیوی

هر یک عدد کیوی حاوی 56 کالری می باشد.
مقداریک عدد
کالری۵۶
کربوهیدرات۱۳ گرم
پروتئین۱ گرم
چربی۰٫۵ گرم
فیبر۲٫۷ گرم
ویتامین C۸۴٫۴ میلی گرم
ویتامین K۳۶٫۷ میکروگرم
پتاسیم۲۸۴ میلی گرم
ویتامین E۱٫۳ میلی گرم
مس۰٫۱ میلی گرم
فولات۲۲٫۷ میکروگرم

کیوی/کالری کیوی/ارزش غذایی کیوی/خواص کیوی/کالری میوه

کیوی/کالری کیوی/ارزش غذایی کیوی/خواص کیوی/کالری میوه

خواص کیوی

1. خواص کیوی برای درمان بی خوابی

اگر شب‌ ها در رخت خوابتان غلت می‌ زنید و به سختی به خواب می‌ روید یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید. محققان معتقدند افرادی که به مدت ۴ هفته حدود یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی خورده‌ اند گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت خواب خود برداشته‌اند.

شما هم می‌توانید امتحان کنید. چون امکان دارد با همین تکنیک ساده خواب با کیفیتی برای خود فراهم کنید و نصف شب مدام از خواب بیدار نشوید. خوردن کیوی آن هم شب‌ ها چند تأثیر خوب روی خوابتان می‌گذارد و کیفیت خواب را بالا می‌برد به طوری که صبح قبراق و سرحال از خواب بیدار می‌شوید.

بیداری‌ های نابهنگام در طول خواب را کاهش می‌دهد و شب‌ ها احساس خواب‌ آلودگی ایجاد نموده و مدت خواب را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خوراکی شگفت انگیز برای درمان بی خوابی

2. خواص کیوی برای سرطان

یکی از خواص کیوی این است که عصاره این میوه از بروز سرطان پوست به نام ملانوما پیشگیری می کند. لوتئین موجود در این میوه از بروز سرطان ریه و پروستات پیشگیری می کند.کاروتینوئید لوتئین موجود در کیوی، با بی اثرکردن اشعه ماورای بنفش خورشید و خنثی سازی رادیکال های آزاد شبکیه چشم، باعث تقویت بینایی می شود.

3. خواص کیوی برای درمان استرس

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد. ۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح” ظهر” بعد از ظهر و عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.

بیشتر بخوانید: استرس چیست؟ علل ایجاد استرس کدامند؟راه های درمان استرس کدامند؟

4. خواص کیوی برای درمان حساسیت و آلرژی

تبعیت از یک رژیم غذایی که مناسب نباشد می تواند سبب بوجود آمدن مشکلاتی در سلامت شود. در حالی که اگر مواد غذایی مناسبی بخوریم تقریباً مشکلاتی مثل آسم و آلرژی را درمان می کند.صرف روزانه یک عدد کیوی می تواند، احتمال بروز واکنش های آلرژیک را کاهش دهد.

از سوی دیگر مواد غذایی حاوی بنزوات مونوسدیم نیز باعث آلرژی می شود. نتایج مطالعات ایتالیایی نشان می دهد که بنزوات مونوسدیم باعث بروز علایم آلرژی از جمله آبریزش، گرفتگی بینی، عطسه و خارش بینی در بزرگسالان می شود.

بنزوات مونوسدیم، ماده نگه دارنده ای است که اغلب در ترشی، آبمیوه ها و حتی زیتون و سس های سالاد یافت می شود.

5. خواص کیوی برای تناسب اندام

فیبرهای موجود در کیوی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع دو و ایجاد احساس سیری موثرند. همچنین کالری کیوی کم است. اگر دغدغه تناسب اندام دارید بدانید که یک عدد کیوی می تواند میان وعده مناسبی باشد. چون به خوبی سیرتان می کند و اجازه نمی دهد ریزه خواری کنید.

بیشتر بخوانید: تناسب اندام و لاغری با کیوی

6. خواص کیوی برای درمان نفخ

محققان روی تأثیر این میوه در هضم غذا بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که کیوی حاوی آنزیمی به نام «آکتینیدین» است که به هضم پروتئین‌ های حیوانی کمک می‌کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که وجود آنزیم «آکتینیدین» کیوی باعث هضم سریع‌تر پروتئین‌ های حیوانی می‌شود.

این آنزیم پروتئین‌ها را سریع‌تر از دیگر آنزیم‌های گوارشی هضم می‌کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از خواص کیوی این است که دیگر بعد از مصرف محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی دچار سنگینی معده و نفخ نمی‌ شوید.

اگر پروتئین‌ ها سریع‌ تر در معده هضم شوند راحت‌ تر و سریع‌ تر هم جذب روده شده و مورد استفاده‌ی بدن قرار می‌گیرند. داخل معده فعالیت‌های آنزیمی مختلفی وجود دارد که به عمل هضم کمک می‌کند.

زمانی که معده زودتر خالی شود باعث می‌شود که احساس ناخوشایند معده کاهش یابد. برای همین هم مصرف میوه‌ای مانند کیوی به عنوان دسر می‌تواند به هضم غذاهای سرشار از پروتئین کمک کند. به عقیده‌ی محققان یک عدد کیوی می‌تواند احساس ناخوشایند نفخ و مشکلات معده را کاهش ‌دهد.

بیشتر بخوانید: میوه های موثر در درمان نفخ معده

7. خواص کیوی برای ترمیم و محافظت از استخوان ها

ویتامین K در میوه کیوی برای ارتقاء سطح سلامت شریان ها بسیار مفید است. برای استفاده از کلسیم در استخوان ها، حضور این ویتامین ضروری است، به همین دلیل کمبود ویتامین K می تواند عوارض زیادی داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از ویتامین K می تواند سلامت استخوان ها را بهبود بخشد و خطر آسیب های استخوانی و بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش دهد.

کیوی/کالری کیوی/ارزش غذایی کیوی/خواص کیوی/کالری میوه

بیشتر بخوانید:

خواص باورنکردنی کیوی برای کاهش وزن

۳۶ خاصیت معجزه آسای کیوی برای سلامتی

۹ خاصیت اثبات شده کیوی در بارداری

خواص جالب پوست کیوی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits