دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص بینظیر بالنگ آشنا شوید
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بالنگ یکی از میوه هایی است که ما بیشتر آن را با عنوان مربای بالنگ می شناسیم. در صورتی که میوه ی بالنگ دارای خواص و ارزش غذایی فوق العاده ای است. با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد میوه بالنگ

کالری بالنگ و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. از بالنگ با نام اترج نیز یاد می شود. اندازه این گیاه حدود یک و نیم تا دو متر است و در نواحی گرم و مرطوب یا معتدل و مرطوب می روید. دارای برگ های طویل و عریض است. برگ های آن سبز و خوشبو می باشند.

گل آن سفید و تمام اعضاء این گیاه مصرف طبی و درمانی دارند. میوه این گیاه بالنگ است در نواحی گرم زمین این گیاه در سال دو نوبت میوه می دهند. میوه این گیاه تلخ است که بطور مختلف تلخی آن گرفته می شود.

پوست زرد آن دارای طبیعت گرم و خشک و گوشت یا پیهی که در زیر آن است در نوعی که مغزش شیرین است سردتر می باشد و برگ و شکوفه آن نیز گرم و خشک است. این گیاه دارای خاصیت ضد سم بوده و سم بعضی از جانوران از قبیل عقرب و مار را تا حدودی خنثی می کند.

اگر زالو در حلق کسی رفته باشد از آبی که بالنگ در آن جوشیده شده غرغره کند زالو کنده شده و اخراج می گردد. پوست زرد آن مقوی قلب و قوای فکری و کبد و معده و احشاء بوده و دهان را خوشبو می سازد و به هضم غذا کمک می کند.

اگر این پوست را با عسل مربا بکنند مربائی مقوی و مفرح خواهد شد و خاصیت ضدسمی هم دارا می باشد. اما باید از آن هر دفعه به مقدار کم خورده شود چون وقتی زیاد خورده شود هضم آن دیر انجام می شود به علاوه شدت حرارت آن برای افراد گرم مزاج آزار دهنده است.

اگر بالنگ خشک را در داخل لباس بگذارند از بید یا مورزدگی آن جلوگیری می کند. اگر بالنگ را در روغن کنجد حل کرده و بگذارند روغن مدتی بماند روغن حاصل برای سیاتیک و درد مفاصل و دردهای عصبی و کمر درد و درد مثانه مفید است که هم بصورت خوراکی و هم بصورت ضمادی مصرف می شود.

افرادی که سردردهای مزمن ناشی از ناراحتی های گوارشی یا سرگیجه دارند اگر مقداری نان را در آبی که بالنگ در آن خیسانیده شده بگذارند و یا در عصاره بالنگ بخیسانند و بخورند ناراحتی آنان زایل می گردد.

کالری و ارزش غذایی بالنگ

هر 100 گرم بالنگ حاوی 60 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری60
چربی۲۲ گرم
سدیم۵ میلی گرم
کربوهیدرات۲۰ گرم
فیبر۱ گرم
قند۴ گرم
پروتئین۱ گرم

بالنگ/کالری بالنگ/ارزش غذایی بالنگ/خواص بالنگ/کالری میوه

بالنگ/کالری بالنگ/ارزش غذایی بالنگ/خواص بالنگ/کالری میوه

خواص بالنگ

1. بالنگ یک مسکن بسیار موثر

اگر دارای دردهای عصبی هستید می توانید بالنگ را با آب ترکیب کرده و بنوشید، بالنگ باعث تسکین درد می شود و برای کاهش درد میگرن موثر است.

2. بالنگ موثر برای ریفلاکس اسید

شما می توانید مقداری بالنگ را در آب ریخته و بنوشید، این ترکیب باعث می شود تا گلو پاکسازی شده و همچنین برای مدت کوتاهی درد کاهش می یابد.

3. بالنگ مفید برای سرماخوردگی

بالنگ سرشار از ویتامین سی می باشد که باعث می شود دستگاه تنفسی آزاد شده و برای سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. شما می توانید مقداری آب بالنگ را در چای بریزید و میل کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۴ درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی

4. خواص بالنگ برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص بالنگ این است که بالنگ سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که باعث مهار تومور می شود. بالنگ دارای ویتامین سی فراوان بوده که باعث می شود از بیماری های بدخیم مانند سرطان پیشگیری شود.

5. خواص بالنگ برای کمک به سلامت دندان و لثه‌

هانطور که گفته شد بالنگ به دلیل ویتامین سی فراوان می تواند برای سلامت دندان و لثه موثر باشد.

6. بالنگ برای کمک به کاهش وزن

کالری بالنگ کم است. همچنین ترکیب آب بالنگ ترش برای کاهش وزن بسیار مناسب است. چند قطره آب را با چند قطره آب بالنگ ترش ترکیب کنید و به صورت ناشتا میل کنید. این امر باعث می شود تا کاهش وزن را تجربه کنید.

7. خواص بالنگ برای کمک به حفظ سلامت قلبی عروقی

بالنگ دارای پتاسیم و منیزیم بسیاری برای سلامت بدن می باشد، این دو ماده باعث می شود تا قدرت عضله قلب حفظ شود و پتاسیم برای جلوگیری از فشار خون موثر است.

بیشتر بخوانید: ۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

8. بالنگ موثر در برابر نیش حشرات

بالنگ دارای طعمی شبیه لیمو می باشد که باعث می شود برای سلامتی بسیار مفید باشد. یکی دیگر از خواص بالنگ این است که عطر بالنگ باعث دفع پشه ها شده و خزنده های چندش آور را دور می کند. شما می توانید برای دفع نیش حشرات چند قطره آب بالنگ را بر روی نیش حشرات قرار دهید تا سوزش آن کم شود.

9. بالنگ ضد تهوع است

بالنگ دارای ویتامین سی می باشد، ویتامین سی موجود در بالنگ باعث می شود تا حالت تهوع رفع شده و استفراغ درمان شود. برای درمان عفونت های پوستی می توان از بالنگ استفاده کرد.

10. خواص بالنگ برای حفظ فشار خون

بالنگ برای کاهش فشار خون موثر است چرا که دارای پتاسیم می باشد. شما می توانید به صورت ناشتا بالنگ را با آب گرم ترکیب کرده و میل کنید. پتاسیم موجود در بالنگ باعث می شود تا قلب تقویت شود. آب بالنگ باعث تقویت کبد می باشد و تصفیه کننده این عضو است.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا (htn) و راه های کنترل آن

بالنگ/کالری بالنگ/ارزش غذایی بالنگ/خواص بالنگ/کالری میوه

بیشتر بخوانید:

بالنگ و آشنایی با خواص بالنگ

مربای بالنگ

آشنایی با طرز تهیه مربای بالنگ و فوت و فن های یک مربای خوشمزه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits