دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با فواید و ارزش غذایی شلغم آشنا شوید
19
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شلغم یکی از معروف ترین سبزیجات در فصل زمستان است و از فواید دارویی آن نیز بسیار بهره برده می شود. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص شلغم را ذکر نماییم. با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد شلغم

شلغم بر خلاف دیگر سبزی‌ ها، ریشه گیاه است و رنگ‌های مختلفی در پوسته خود دارد که ترکیبی از سفید، بنفش و سبز است. برگ‌های این گیاه بیرون از خاک دارای بریدگی‌های فراوان است و معمولاً با همین مشخصه شناخته می‌شود.شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و مواد معدنی مورد توجه است بلکه دارای ویژگی‌های مهم غیر غذایی است که آن را در زمره سبزی‌های مهم به حساب می‌آورد.گیاه شلغم در راسته کلم بروکلی، کلم‌ برگ و خردل قرار می‌گیرد. شلغم نیز به مانند دیگر اعضای این خانواده دارای خواص سلامتی فراوانی است.

کالری و ارزش غذایی شلغم

کالری و ارزش غذایی شلغم پخته با نمک

هر 100 گرم شلغم پخته با نمک حاوی 22 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری22
کربوهیدرات5.06 گرم
پروتئین0.71 گرم
چربی0.08 گرم
آب93.60 گرم
فیبر2.00 گرم
قند2.99 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی شلغم پخته بدون نمک

هر 100 گرم شلغم پخته بدون نمک حاوی 22 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری22
کربوهیدرات5.06 گرم
پروتئین0.71 گرم
چربی0.08 گرم
آب93.60 گرم
فیبر2.00 گرم
قند2.99 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی شلغم خام

هر 100 گرم شلغم خام حاوی 28 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری28
کربوهیدرات6.43 گرم
پروتئین0.90 گرم
چربی0.10 گرم
آب91.87 گرم
فیبر1.80 گرم
قند3.80 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

فواید شلغم

خواص شلغم

1. خواص شلغم در بهبود سلامت قلب

ریشه گیاهان به مانند شلغم مقادیر زیادی ویتامین K در خود دارند. این ویتامین خاصیت ضدالتهابی دارد. وجود ویتامین K خطر بروز سکته‌ های قلبی، مغزی و همچنین دیگر اختلالات در عروق را به میزان زیادی به واسطه ضدالتهابی بودن کاهش می‌دهند.همچنین با وجود فیبر فراوان در سبزی‌ ها، اسید صفرا بدن بیشتر دفع شده و برای تولید صفرا کلسترول مضر مصرف می‌شود و چربی مضر بدن کاهش پیدا می‌کند که دلیل دیگری برای افزایش سلامتی بدن و عروق است. همچنین شلغـم دارای مقادیر زیادی فولات هست که کمک کننده به تقویت سیستم قلبی عروقی است.

حتماً بخوانید:
فواید بی نظیر شلغم برای کودکان

فواید بی نظیر شلغم برای کودکان

ویتامین C موجود در شلغم به ساخت سیستم ایمنی بدن کودک و همچنین جذب آهن از مواد غذایی کمک می کند.

2. خواص شلغم در کاهش التهاب

التهاب می‌تواند در بخش‌های مختلفی از بدن رخ دهد و بروز هر التهاب می‌تواند منجر به عوارض و بیماری شود. از این رو شما باید اقدامات لازم برای مبارزه با التهاب‌ها را با خوردن مواد غذایی مفید انجام داده باشید. متأسفانه بدن قادر به تولید عامل‌های ضدالتهابی نیست و این عوامل تنها با مصرف مواد غذایی در بدن تأمین می‌شوند.از جمله عوامل ضدالتهابی که بدن به آن‌ها نیاز دارد، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خوشبختانه یکی از خواص شلغم به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در این است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ها در بدن کمک کند.ویتامین ک، اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین مواد معدنی از جمله مهم‌ترین عوامل موجود در شلغم در کاهش التهاب‌ها هستند. به طور خاص اگر بخواهیم بحث کنیم، امگا ۳ به عنوان چربی مفید شناخته می‌شود و از تجمع چربی‌های مضر در بدن جلوگیری می‌کند.بنابراین اگر حس می‌کنید مدتی است که التهاب بدن شما را اذیت می‌کند، هر چه سریع‌تر مصرف کردن مواد مغذی مفید از جمله شلغم را شروع کنید. از این مهم‌تر به پزشک مراجعه و درمان اساسی را جویا شوید.

3. خواص شلغم: استخوان سالم‌ تر

استخوان‌های شما نیاز به کلسیم و پتاسیم دارد. شلغـم به عنوان ریشه گیاهی مقادیر فراوانی از این دو ماده مغذی را دارد. مصرف منظم شلغم می‌تواند خطر بروز مشکلات مفصلی، پوکی استخوان و آرتریت را به میزان زیادی کاهش دهد. همچنین به واسطه وجود کلسیم، بافت‌های همبندی بدن نیز از سلامت بیشتری برخوردار خواهند شد.

4. خواص شلغم در سلامت ریه

مواد مضر موجود در سیگار می‌تواند باعث کاهش ویتامین آ در ریه‌ها شود که در پی آن مشکلات زیادی به مانند التهاب ریه می‌تواند به وجود آید. ویتامین آ موجود در شلغم می‌توان به میزان زیادی به افزایش سلامتی ریه‌ها در صورت سیگاری بودن یا غیر آن کمک کند.

5. خواص شلغم در بهبود هضم غذا

یکی از خواص شلغم این است که دارای فیبر بسیار زیادی است. وجود فیبر باعث می‌شود که روده‌های شما در هضم غذا کارآمدتر عمل کنند و از طرفی دفع مواد زائد از بدن با روند بهتری انجام شود. همچنین وجود فیبرهای محلول در آب به افزایش سلامت باکتری‌های دخیل در گوارش به میزان زیادی کمک می‌کند.

حتماً بخوانید:
۱۰ خاصیت شگفت انگیز برگ شلغم

۱۰ خاصیت شگفت انگیز برگ شلغم

شلغم دارای خاصیت آنتی بیوتیک برای بدن ما می باشد و در فصل پاییز و زمستان بازار مصرف آن داغ است. اما ما امروز درباره خواص برگ شلغم صحبت می کنیم.

6. خواص شلغم در کاهش تصلب شرایین

تجمع بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن موجب بروز واکنش‌های مضری به مانند واکنش رادیکال آزاد با کلسترول بد و به وجود آمدن پدیده‌ای به نام گرفتگی شرایین یا تصلب شرایین شود. گرفتگی عروق یا شرایین در نهایت فشار خون و مشکلات قلبی به وجود می‌آورد.وجود ویتامین ث، ای و بتاکاروتن در سبزی‌هایی به مانند شلغم آنتی اکسیدانی قوی است که رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی و از غلظت آن‌ها به میزان زیادی می‌کاهد که در نتیجه بروز مشکلات عروقی را کاهش می‌دهد.

7. خواص شلغم در کاهش وزن

یکی از خواص شلغم این است که کالری کمی در خود دارد به همین دلیل می‌تواند عاملی برای کاهش وزن نیز محسوب شود. همچنین فیبر بالای شلغـم احساس گرسنگی در افراد را به تعویق می‌اندازد که خود عاملی مهم برای کمتر غذا خوردن و لاغر شدن است. فیبر علاوه بر لاغری، سلامتی روده و معده را نیز به همراه دارد.

8. خواص شلغم در درمان آسم

خواص ضدالتهابی شلغم به واسطه وجود ویتامین ث زیاد در ریشه گیاهان است. التهاب می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی از جمله آسم شود که با مصرف شلغم به صورت منظم می‌توان به میزان زیادی از رشد التهاب در مجاری تنفسی جلوگیری کرد تا از خطر آسم در امان بود.همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف شلغـم خس‌ خس در ریه بیماران آسمی را نیز بهبود می‌بخشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits