دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کالری، ارزش غذایی و خواص کدو تنبل
21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کدو تنبل یا کدو حلوایی دارای خواص و ارزش غذایی بسیاری است که ما از آن ها غافل هستیم. از این رو در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با میزان کالری، ارزش غذایی و خواص این کدوی بامزه آشنا کنیم.

همه چیز درمورد کدو تنبل ( کدو حلوایی)

کدو تنبل که به آن کدو حلوایی نیز گفته می شود پوست کلفت و نارنجی دارد که سلامتی را تنظیم می کند کدو حلوایی منبع فوق العاده ی از بتاکاروتن است که برای سلامتی بینایی و پروستات مفید است.

کدو تنبل گیاهی یک ساله و خزنده است. برگ های این گیاه به شکل قلب، پهن و پوشیده از کرک های ریز می باشد. ریشه این گیاه باریک، بلند، کمی شیرین و خوردن جوشانده آن مستی آور است. میوه کدو تنبل بزرگ و نارنجی رنگ بوده و شکلی گرد دارد.

در کشورهای مختلف از این میوه به صورت تزیینی در جشن های مختلف به خصوص جشن هالووین استفاده می کنند. بخش های مورد استفاده این گیاه تخم، میوه، برگ، گل و ریشه آن است که علاوه بر ارزش غذایی از خواص درمانی نیز برخوردار است.

کالری و ارزش غذایی کدو حلوایی (کدو تنبل)

کالری و ارزش غذایی کدو حلوایی (کدوتنبل) خام

هر 100 گرم کدو حلوایی خام حاوی 45 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری45
کربوهیدرات11.69 گرم
پروتئین1.00 گرم
چربی0.10 گرم
آب86.41 گرم
فیبر2.00 گرم
قند2.20 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کدو حلوایی (کدو تنبل) پخته بدون نمک

هر 100 گرم کدو حلوایی پخته شده بدون نمک حاوی 40 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری40
کربوهیدرات10.49 گرم
پروتئین0.90 گرم
چربی 0.09 گرم
آب87.80 گرم
فیبر3.20 گرم
قند1.97 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کدو حلوایی (کدو تنبل) پخته با نمک

هر 100 گرم کدو حلوایی پخته شده با نمک حاوی 40 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری40
کربوهیدرات 10.49 گرم
پروتئین0.90 گرم
چربی0.09 گرم
آب87.80 گرم
فیبر3.20 گرم
قند1.97 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کدو/کالری کدو/ارزش غذایی کدو/خواص کدو/کدو حلوایی/کالری کدو حلوایی/ ارزش غذایی کدو حلوایی/خواص کدو حلوای/کدو تنبل/کالری کدو تنبل/ارزش غذایی کدو تنبل/خواص کدو تنبل/کالری سبزیجات

بیشتر بخوانید:

کالری کدو سبز : 100 گرم کدو سبز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کدو/کالری کدو/ارزش غذایی کدو/خواص کدو/کدو حلوایی/کالری کدو حلوایی/ ارزش غذایی کدو حلوایی/خواص کدو حلوای/کدو تنبل/کالری کدو تنبل/ارزش غذایی کدو تنبل/خواص کدو تنبل/کالری سبزیجات

خواص کدو حلوایی (کدو تنبل)

1. تقویت بینایی با کدو حلوایی

یک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره‌ ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آن ها را به‌ صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌ کار می‌گیرد.

2. با خوردن کدو حلوایی لاغر شوید

نمی‌ دانم می‌ دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم‌ داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش‌‌ اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور شود. هر فنجان کدو حلوایی ۳ گرم فیبر و فقط ۴۹ کالری انرژی دارد.

رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی‌ تری شما را سیر نگه می‌ دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید. رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می‌کند و نمی‌گذارد آن‌ قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید ؟!

مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می‌کنند (می‌ دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی ‌که ترجیح می‌ دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف کنند، کالری کمتری از غذایشان دریافت می‌ کنند.

3. سلامت قلب با خوردن تخمه کدو حلوایی

آجیل‌ و تخمه‌ ها از جمله‌ تخمه‌ ی کدو حلوایی، به‌طور طبیعی سرشار از برخی ترکیبات گیاهی و شیمیایی به‌نام فیتواسترول هستند که کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. وقتی چربی خون‌ تان نرمال باشد، از این بابت خطری قلب شما را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

کالری کلم پیچ : 100 گرم کلم پیچ چقدر کالری دارد ؟

100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. پیشگیری از سرطان با خوردن کدو حلوایی

کدو حلوایی هم مانند سایر رفقای نارنجی رنگ خود از جمله سیب‌ زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل، آنتی‌ اکسیدانی به نام بتاکاروتن را مدام به رخ همتایان دیگر خود می‌کشد و البته حق هم دارد چون این آنتی‌ اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌ کند.

به نظر می‌ رسد منابع غذایی بتاکاروتن‌ دار بیش از یک مکمل یاری‌ رسان هستند و این بزرگ‌ ترین دلیل فراوانی کدو حلوایی به‌ عنوان یک سبزی‌ مفید است. از طرفی استرول‌های گیاهی تخمه‌ ی کدو حلوایی اسلحه‌ ی قدرتمند دیگری است که در مبارزات تن‌ به‌ تن با سلول‌ های سرطانی خاص به یاری بدن می‌ آید.

5. کدو حلوایی سرشار از انرژی

درست است که موز به‌ عنوان منبع انرژی طرفداران زیادی دارد اما خوب است بدانید که در این مورد یک فنجان کدو حلوایی با ۵۴۶ میلی‌گرم پتاسیم از موز که ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد پیشی گرفته است.

پتاسیمِ بیشتر به بازگرداندن تعادل کامل الکترولیت‌ها‌ی بدن بعد از ورزش یا کارهای سنگین کمک می‌کند و عملکرد عضلات را در بهترین حالت خود نگه می‌ دارد.

6. کدو حلوایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

کدو حلوایی می‌ تواند شما را روئین‌ تن کند. هر چند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌ رود.

یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی بیش از ۱۱ میلی‌گرم مواد مغذی است و نزدیک به ۲۰ درصد از ۶۰ میلی‌گرم مواد مغذی ضروری را که یک زن روزانه به آن نیاز دارد، تأمین می‌کند. این مقدار برای مردان حدود ۷۵ میلی‌گرم در نظر گرفته شده است.

کدو/کالری کدو/ارزش غذایی کدو/خواص کدو/کدو حلوایی/کالری کدو حلوایی/ ارزش غذایی کدو حلوایی/خواص کدو حلوای/کدو تنبل/کالری کدو تنبل/ارزش غذایی کدو تنبل/خواص کدو تنبل/کالری سبزیجات

بیشتر بخوانید:

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری فلفل دلمه ای زرد : 100 گرم فلفل دلمه ای زرد چقدر کالری دارد ؟

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (21 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

غلام | ۴ سال پیش
کجای ایران به کدو حلوایی نمک می زنند؟ ترجمه می کنید کمی هم بومی باشید
0
10
پاسخ ها:
مری | ۳ سال پیش
توی شمال ایران همه نمک می زنن، مگه می شه کدو حلوایی پخته رو بدون نمک خورد؟
18
6
زهرا | ۲ سال پیش
تو شمال نمک میزنن؟ دقیقا کجای شمال؟ من گیلانیم تمام شهرهای گیلان هم رفتم و همسفره شدم هیچ کس نمک نمیزنه،شکر یا عسل روش میریزن .وقتی میگین شمال دقیق بگین کدوم شهر .کدوم استان
1
18

hits