دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص کلم بنفش آشنا شوید
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلم قرمز از انواع سبزیجات با خاصیت فراوان است. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص بیشمار آن را ذکر نماییم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد کلم قرمز

کلم قرمز یک سبزی مغذی و خوشمزه است که در سراسر جهان طرفداران فراوانی دارد. این کلم نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می‌تواند به عنوان چاشنی طعم خوبی به غذاهای مختلف دهد. کلم قرمز که به آن کلم بنفش نیز گفته می‌شود، از خانوادۀ کَلَمیان است و در مناطق مختلف اروپای شمالی، آمریکا و قسمت‌هایی از چین یافت می شود.

کالری و ارزش غذایی کلم قرمز

کالری و ارزش غذایی کلم قرمز خام

مقدار100 گرم
کالری31
کربوهیدرات7.37 گرم
پروتئین1.43 گرم
چربی0.16 گرم
آب90.39 گرم
فیبر 2.10 گرم
قند3.83 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کلم قرمز پخته

مقدار100 گرم
کالری29
کربوهیدرات6.94 گرم
پروتئین1.51 گرم
چربی0.09 گرم
آب90.84 گرم
فیبر2.60 گرم
قند3.32 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کلم قرمز/کلم بنفش/کالری کلم/کالری کلم قرمز/کالری کلم بنفش/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم قرمز/ارزش غذایی کلم بنفش/خواص کلم/خواص کلم قرمز/خواص کلم بنفش/کالری کلم پخته/کالری کلم قرمز پخته

بیشتر بخوانید:

کالری آووکادو : 100 گرم آووکادو چقدر کالری دارد ؟

کالری کاهو : 100 گرم کاهو چقدر کالری دارد ؟

کلم قرمز/کلم بنفش/کالری کلم/کالری کلم قرمز/کالری کلم بنفش/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم قرمز/ارزش غذایی کلم بنفش/خواص کلم/خواص کلم قرمز/خواص کلم بنفش/کالری کلم پخته/کالری کلم قرمز پخته

خواص کلم قرمز

1. خواص کلم قرمز: پیشگیری از سرطان

یکی از مهم‌ ترین عملکردهای کلم قرمز، نقش آن در پیشگیری از سرطان است. سطوح بالای ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی در کلم قرمز آن را به گزینه‌ای بسیار بااهمیت برای جلوگیری از سرطان تبدیل کرده‌ اند.

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبیِ سوخت‌وساز سلولی بوده و بسیار برای بدن مضرند.

2. خواص کلم قرمز: کمک به کاهش وزن

کلم قرمز کالری بسیار کمی دارد، اما سرشار از فیبر غذایی بوده و منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌باشد. این بدین معناست که این سبزی شما را سیر نگه داشته و نیازهای تغذیه‌ ای شما را تامین می‌کند و از پرخوری و مصرف غذاهای مضر جلوگیری خواهد کرد.

3. خواص کلم قرمز: ضدپیری

آنتی‌ اکسیدان‌ های کلم قرمز به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ های جدی و کاهش نشانه‌های پیریِ ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ ها پوست بدن را با طراوت و قابل انعطاف نگه داشته و چین‌ و چروک و لکه‌ های پیری را کاهش می‌ دهند.

بعلاوه سطوح بالای ویتامین A موجود در این کلم برای سلامت پوست، رشد مجدد سلول‌ های پوستی، محافظت در برابر آسیب خورشید و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست مفید است.

4. خواص کلم قرمز: مراقبت از چشم

سطوح بالای ویتامین A نه تنها برای پوست مفید بوده، بلکه بر سلامت چشم‌ها نیز اثرگذارند. ویتامین A به حفظ سلامت بینایی کمک کرده و از دژنراسیون ماکولا و بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند. ویتامین A همچنین می‌تواند در بدن به بتاکاروتن تبدیل شود که بسیار برای حفظ سلامت چشم مهم است.

بیشتر بخوانید:

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری هویج : 100 گرم هویج چقدر کالری دارد ؟

5. خواص کلم قرمز: درمان زخم معده

کلم قرمز حاوی مقادیر زیادی از نوعی اسید آمینه خاص به نام گلوتامین می‌باشد. این نوع اسید آمینه بسیار برای کاهش التهاب و درد مربوط به زخم‌ های معده در دستگاه گوارش موثر است. آب کلم قرمز به ویژه برای درمان زخم معده مفید بوده و بعنوان یک روش درمانی خانگی قدیمی و موثر برای این مشکل شناخته می‌شود.

6. خواص کلم قرمز: تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم قرمز منبع غنی ویتامین‌ هاست که مهم‌ ترین آن ها ویتامین ث می‌باشد. اسید اسکوربیک آنتی‌ اکسیدانی مهم است که عنصری بسیار موثر در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌ شود. این اسید فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند که این گلبول‌ها اولین خط دفاعی سیستم ایمنی می‌باشند.

بعلاوه، ویتامین ث نقش مهمی را در تشکیل کلاژن در بدن دارد که اتصال مطلوب بدن و سلول‌ ها را تضمین می‌کند.

7. خواص کلم قرمز: بهبود هضم غذا

کلم قرمز تأثیر مثال زدنی در دستگاه گوارش دارد، چون در تولید صفرا کمک می‌کند؛ بنابراین با مصرف کلم قرمز از بروز مشکلاتی مانند سوءهاضمه یا یبوست گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که آب کلم قرمز برای بهبود زخم‌های معده مؤثر است.

8. خواص کلم قرمز: بهبود سلامت قلب

یکی از دلایل مهم دیگر برای مصرف کلم قرمز حفظ سلامت قلب است. این ماده غذایی به ساخت گلبول‌ های قرمز و دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلی سیستم جریان خون می‌ شود.

با مصرف یک استکان کلم قرمز ۲۱۶ میلی‌گرم پتاسیم وارد بدنتان می‌شود که حدود ۶ درصد نیاز روزانه بدن است. مصرف منظم کلم قرمز یکی از روش‌های ساده برای حفظ سلامت عضلات قلب و کنترل حرکات آن است.

9. خواص کلم قرمز: مقابله با مالاریا

مالاریا که از گزش پشه انتقال می‌یابد گلبول‌های قرمز را درگیر کرده و باعث بروز مشکلاتی مانند کم خونی، لرز، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، بیهوشی و کما می‌ شود. برای درمان مالاریا لازم است که به پزشک متخصص مراجعه و دارو مصرف شود.

با این حال مصرف کلم قرمز نیز به دلیل دارا بدون لاکتوکوپیکرین برای مقابله با علائم این بیماری مفید است.

10. خواص کلم قرمز: کنترل دیابت

مصرف کلم قرمز برای کنترل میزان قند خون مؤثر است، چون این ماده معدنی حاوی انسولین طبیعی است. علاوه بر این به دلیل میزان اندک کالری و کربوهیدرات‌ها و همچنین میزان بالای فیبر‌ها بدون چاقی باعث ایجاد سیری زودهنگام می‌شود؛

بنابراین برای افرادی که از دیابت رنج می‌برد مصرف کلم قرمز در سالاد‌ها یا به صورت نوشیدنی تأثیر زیادی در کنترل گرسنگی دارد.

کلم قرمز/کلم بنفش/کالری کلم/کالری کلم قرمز/کالری کلم بنفش/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم قرمز/ارزش غذایی کلم بنفش/خواص کلم/خواص کلم قرمز/خواص کلم بنفش/کالری کلم پخته/کالری کلم قرمز پخته

بیشتر بخوانید:

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

کالری لوبیا سبز : 100 گرم لوبیا سبز چقدر کالری دارد ؟

کالری جوانه گندم : 100 گرم جوانه گندم چقدر کالری دارد ؟

کالری سیب زمینی : 100 گرم سیب زمینی چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits