دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص نبات آشنا شوید
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نبات از زمان های قدیم به عنوان یک مواد غذایی درمانی به شمار می رفته است. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص نبات را شرح نماییم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد نبات

نبات یکی از مواد پرخاصیت است که همراه با انواع نوشیدنی های گرم و یا استفاده از آن به تنهایی برای درمان انواع بیماری استفاده می شود. در این مقاله با خواص نبات و مزیت های دارویی با ارزشی که دارد آشنا خواهید شد.

نبات نوعی قند است که از نیشکر تولید و تهیه می شود و دارای خاصیت های دارویی و درمانی فراوانی در طب سنتی می باشد. برای تهیه نبات در ابتدا شکر را در آب حل می کنند تا محلولی درست شود.

بعد از این مرحله یک نخ را در آب آویزان می کنند و صبر می کنند تا این محلول خنک شود. با خنک شدن محلول به کریستال یا بلورهایی زیبا تشکیل می شود. علاوه بر بی شمار بودن خواص نبات از آن برای تزئین سفره هفت سین و عقد نیز استفاده می شود.

امروزه نبات را به صورت آبنبات در می آورند که طرفداران خاص خودش را دارد. یکی از پر مصرف ترین نوع نبات، نبات شاخه و نبات چوبی است. از نبات شاخه که همگی آن را با شاخه نبات می شناسند برای تزئین سفره عقد یا هفت سین و از نبات چوب نیز برای برای شیرین کردن نوشیدنی های گیاهی به ویژه چای استفاده می شود.

امروزه تنوع فراوانی در نبات های چوبی ایجاد کرده اند و با طعم دادن به آن ها انواع زعفرانی، نعنایی، لیمویی، زیره، آویشن، دارچینی و بسیاری از طعم های دیگر را به بازار عرضه کرده اند.

کالری و ارزش غذایی نبات

هر 100 گرم نبات حاوی 395 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری395
کربوهیدرات99 گرم
پروتئین0 گرم
چربی0 گرم

نبات/شاخه نبات/نبات چوبی/کالری نبات/کالری یک شاخه نبات/کالری یک عدد نبات چوبی/ارزش غذایی نبات/خواص نبات

نبات/شاخه نبات/نبات چوبی/کالری نبات/کالری یک شاخه نبات/کالری یک عدد نبات چوبی/ارزش غذایی نبات/خواص نبات

خواص نبات

1. رفع خواب آلودگی با نبات

از خواص نبات می توان به از بین بردن حالت خواب آلودگی اشاره کرد. مصرف نبات در اوایل صبح باعث افزایش سطح هوشیاری می شود. به رانندگان توصیه می شود که از چای نبات قبل از رانندگی استفاده کنند.

2. جلوگیری از تکرر ادرار با نبات

نبات در درمان مشکلات مثانه بسیار موثر است. مثانه ضعیف ممکن است سبب تکرر ادرار شود که بیماری ناخوشایند است. در طب سنتی تاکید شده است که از نبات برای درمان این مشکل استفاده شود. برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود که چند تکه نبات را در دهان قرار داده و بمکید.

3. چای نبات چاق کننده است

بعد از تحقیقات به عمل امده در آمریکا به این نتیجه رسیدند که خوردن آب نبات نه باعث چاقی می شود و نه باعث مرگ. دوستداران آب نبات می توانند مانند کودکان با خیال راحت آب نبات بخورند.

رژیم غذایی معمولا باعث میشود افراد عصبی و بی حوصله شوند ولی خوردن آب نبات در رژیم باعث خرسندی و نشاط در روحیه فرد می شود. چون نبات خیلی سریع جذب عضلات بدن میشود بنابراین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و این برای کسانی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

نبات در مقایسه با انواع آبنبات ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است. نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یک ماده قهوه ای مایل به سیاه با مزه ای تلخ می شود، که به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.

نبات به واسطه دارا بودن مقدار زیادی ساکارز خیلی سریع جذب بدن شده به خاطر تقویت عضلات باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتینی در بدن می شود و چنانچه یک تکه کوچک از آن در دهان گذاشته و به مرور مکیده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سینه و درد آن را بر طرف می کند.

در مجموع نبات طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده بسیار مقوی، نشاط آور، ضد نفخ، ملین و مدّر می باشد. علاوه بر این از گذشته های خیلی دور در درمان دل درد نیز چای نبات تجویز بسیار موثری داشته است.

نبات زعفرانی جهت رفع خستگی های مفرط جسمی و فکری ناشی از کار و فعالیت جنسی زیاد بسیار موثر بوده و هنگامی که چای نبات، قهوه شیرین شده با نبات، شیر نبات و یا هر نوع نوشیدنی گرم دیگر میل شود آرامش و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد.

نبات از بین برنده سفیدی، نرمی و سردی پوست بدن است. نباتی که از شکر تهیه شده از دیر هضم شدن غذا جلو گیری می کند. همچنین در خواص نبات می توان ضد ترش کردن را نام برد.

نبات/شاخه نبات/نبات چوبی/کالری نبات/کالری یک شاخه نبات/کالری یک عدد نبات چوبی/ارزش غذایی نبات/خواص نبات

موارد مصرف نبات

نبات، نسل قدیم آبنبات های امروزی است. یکی از پرمصرف ترین انواع نبات، نبات چوبی و نبات شاخه است. اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره های عقد و هفت سین و از نبات چوب دار برای شیرین کردن چای و نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود.

این روزها برای تنوع بخشیدن به این محصول نبات های چوبی طعم دار نیز به بازار آمده است. نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... از جمله انواع این محصول هستند که مصرف آن با یک فنجان چای گرم خالی از لطف نیست. بنابراین اگر می خواهید به پذیرایی خود تنوع دهید از نبات چوبی طعم دار استفاده کنید.

از سوی دیگر به دلیل آن که نبات در مقایسه با قند و شکر طعم و مزه بهتری دارد، می توانید شاخه نبات هایی را که شکنندگی بالایی داشته و به راحتی خرد و آب می شوند به صورت حبه ای یا نگینی درآورده و به همراه چای میل کنید.

همچنین می توانید پودر نبات را که همان ریزه یا خرده نبات هایی است که ذراتی درشت تر از شکر دارند برای شیرین کردن شربت به کار برید.

نبات/شاخه نبات/نبات چوبی/کالری نبات/کالری یک شاخه نبات/کالری یک عدد نبات چوبی/ارزش غذایی نبات/خواص نبات

بیشتر بخوانید:

فواید نبات - خاصیت معجزه آسای نبات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits