دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با خواص و مضرات مرغ آشنا شوید
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گوشت مرغ علاوه بر خواصی که دارد مضراتی نیز دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم خواص و مضرات مرغ و میزان کالری و ارزش غذایی مرغ را شرح دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همه چیز درمورد مرغ

مرغ یکی از شایع ترین پروتئین های مصرفی در جهان است. این پرنده برای هزاران سال است که در سراسر جهان به عنوان غذا مصرف می شود. خواص مرغ به خاطر میزان پروتئین بالای آن در دنیا شناخته می شود.

تفاوت مرغ ها هم بر اساس نوع پرورش آن هاست مانند مرغ های ارگانیک که پرورش آزاد دارند و مرغ هایی که با تزریق هورمون رشد می کنند و به شکلی غیر طبیعی بزرگ می شوند. این نوع مرغ معمولا در شرایط غیر بهداشتی و ناسالم نگهداری می شود.

از انواع مرغ ها طبیعتا مرغ ارگانیک قیمت بیشتری دارد و دارای استاندارد بالاتریست زیرا در شرایط سالم تر و بدون هیچ دارویی برای بر هم زدن چرخه هورمون رشد می کند. جوجه های ارگانیک نیز واکسینه شده اند و از این رو برای خوردن مطمئن هستند.

گوشت مرغ در سراسر جهان و در تمام گروه های سنی محبوب و در دسترس است و خوراکی بسیار مغذی و سالم به شمار می رود. این گوشت به خاطر کم چرب بودنش برای کسانی که دارای رژیم غذایی هستند نیز بسیار مفید است.

کالری و ارزش غذایی مرغ

هر 100 گرم مرغ حاوی 190 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری190
آب63.79 گرم
پروتئین28.93 گرم
کل چربی7.41 گرم
کربوهیدرات0 گرم
فیبر0 گرم
شکر0 گرم
کلسیم15 میلی گرم
آهن1.21 میلی گرم
منیزیم25 میلی گرم
فسفر195 میلی گرم
پتاسیم243 میلی گرم
سدیم و نیکل86 میلی گرم
روی2.1 میلی گرم
ریبوفلاوین0.18 میلی گرم
نیاسین9.17 میلی گرم

مرغ/کالری مرغ/ارزش غذایی مرغ/خواص مرغ/فواید مرغ/مضرات مرغ/پای مرغ/ران مرغ/سینه مرغ/گردن مرغ/گوشت مرغ/گوشت سفید/کالری گوشت سفید

بیشتر بخوانید:

با میزان کالری انواع شام آشنا شوید

آشنایی با کالری انواع ناهار

مرغ/کالری مرغ/ارزش غذایی مرغ/خواص مرغ/فواید مرغ/مضرات مرغ/پای مرغ/ران مرغ/سینه مرغ/گردن مرغ/گوشت مرغ/گوشت سفید/کالری گوشت سفید

خواص مرغ

1. خواص مرغ: کاهش وزن

رژیم های غذایی با سطوح بالای پروتئین باعث کاهش وزن می شوند و یکی از خواص مرغ از نظر محققان همین خاصیت کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم سینه مرغ مصرف می کنند، کنترل وزن قابل توجهی دارند.

این به خاطر مقدار بالای پروتئین و میزان کالری کم است. پروتئین همچنین معده شما را سیر نگه می دارد و اجازه نمی دهد تنقلات چاق کننده میل کنید. خوردن مرغ دو تا سه بار در هفته ایده خوبیست اما سعی کنید آن را خوب طبخ کنید.

2. خواص مرغ: بدن عضلانی

اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد. با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

3. خواص مرغ: کنترل فشار خون

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.

4. خواص مرغ: ضد سرطان

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد در حالی که گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

همچنین گفته شده که گوشت مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد که البته نتیجه این تحقیق هنوز قطعی اعلام نشده است. نیاسین که نوع خاصی از ویتامین B است موجب جلوگیری از سرطان و برخی از بیماری های ژنتیکی می شود.

مرغ/کالری مرغ/ارزش غذایی مرغ/خواص مرغ/فواید مرغ/مضرات مرغ/پای مرغ/ران مرغ/سینه مرغ/گردن مرغ/گوشت مرغ/گوشت سفید/کالری گوشت سفید

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کالری، ارزش غذایی زرشک پلو با مرغ

با کالری و ارزش غذایی سالاد الویه آشنا شوید

مضرات مرغ

1. مضرات پوست مرغ

از نظر تغذیه ای، پوست دارای چربی بالایی است و اسید چرب اشباع و کلسترول بالایی دارد، به همین جهت میزان کالری بیشتری را نیز ایجاد می کند. از سویی تصور عام مردم بر این است که ترکیباتی در پوست مرغ انباشته است که منجمد به بیماری ها می شود.

پوست مرغ اختلالات هورمونی در زنان و دختران را پدید می آورد و مساله دیگر، اختلالات سرطانی است که در دراز مدت ایجاد می شود، ولی نگرانی متخصصان تغذیه بیشتر بر آنتی بیوتیک هایی است که به صورت مکمل به جوجه های در حال رشد تزریق یا خورانده می شود و در پوست آن ها ذخیره می شود.

چرا که این داروها به صورت منظم جهت سالم نگه داشتن آن ها، به جوجه ها داده می شود. اگر مردم فکر می کنند که پوست مرغ حاوی هورمون بالایی است و به همین دلیل نباید مصرف شود.

در واقع مردم از وجود هورمون بیشتر از داروهای آنتی بیوتیکی می ترسند و عامل اصلی رویش موهای زائد در بدن خانم ها را پوست مرغ می دانند، اما این موضوع زمانی صحت دارد که به مرغ هورمون تزریق شود.

ترکیبات هورمونی به دلیل آنکه شبیه هورمون های جنسی هستند در مرد و زن به یک میزان موجب بروز مشکل می شود. در خانم ها باعث پرمویی، رویش موهای زائد، جوش و کیست تخمدان و در آقایان باعث آکنه های شدید پوستی و نارسایی در هورمون های جنسی می شود و برای کودکان هم افزایش وزن را موجب می شوند.

2. مضرات جگر مرغ

جگر مرغ همان عضوی است که علاوه بر ذخیره مواد مغذی، به دلیل آنزیم های متنوعی که در سلول های خود دارد محل تجمع و خنثی سازی سموم، برخی هورمون ها، واکسن های تلقیحی و انواع آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی است.

اما واقعیت این است با وجود آنکه در کشور ما مصرف داروهای هورمونی در طیور ممنوعیت خاصی نداشته و نظارت چندانی هم بر آن نمی شود، به دلیل هزینه بالا، تهیه آن برای مرغدار صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل است که متخصصان صنایع غذایی جگر را فاقد هورمون می دانند.

3. مضرات گردن مرغ

به گفته کارشناسان اگر چه بال و گردن محل تزریق واکسن به طیور است، ولی به دلیل سرعت جذب، ماندگاری مواد تزریقی در این اعضا کم بوده و مصرف آن از این بابت مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اما گردن مرغ به دلیل آنکه محل عبور نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی است و از طرفی شستشوی مجرای داخلی آن غیر ممکن است مصرف آن توصیه نمی شود.

4. مضرات پای مرغ

می گویند مصرف پای مرغ غضروف های آسیب دیده را ترمیم می کند و دارویی برای نرمی استخوان است.

اگر چه پای مرغ حاوی بخش های عضروفی است و سوپ آن حالت ژلاتینی دارد ولی به عقیده برخی کارشناسان به دلیل آن که ارزش پروتئینی چندانی ندارد نمی تواند عاملی برای ساخت غضروف ها به شمار آید.

در ضمن برای هیچ گروه سنی به عنوان یک انتخاب خوب توصیه شده است، چرا که چربی اشباع بالایی داشته و برای افراد با اضافه وزن و مبتلایان به دیابت مضر است.

البته متخصصان تغذیه سوپ پای مرغ را بهترین منبع کلسیم، فسفر، ویتامین A و D عنوان کرده اند و برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان مفید می دانند. آنان عقیده دارند اگر عصاره پای مرغ با کمی پیاز پخته شود کلسیم آن قابل جذب تر خواهد شد.

چربی آن از نوع اشباع و میزان اسیدهای چرب امگا۶ آن بیش از امگا ۳ است.در نتیجه مصرف بیش از یک یا دوبار آن در ماه می تواند باعث بروز التهابات بافتی در افراد مستعد گردد. به گفته متخصصان میزان کادمیوم، سرب و کروم سنگدان بالاتر از دل بوده و به هیچ عنوان نمی توان آن را جایگزین گوشت کرد.

این را هم بدانید احشای طیور برای مبتلایان به بیماری های قلبی - عروقی ، چربی خون بالا و نقرس محدودیت مصرف دارد.

مرغ/کالری مرغ/ارزش غذایی مرغ/خواص مرغ/فواید مرغ/مضرات مرغ/پای مرغ/ران مرغ/سینه مرغ/گردن مرغ/گوشت مرغ/گوشت سفید/کالری گوشت سفید

بیشتر بخوانید:

خواص پای مرغ و معجزه آن

عوارض پوست مرغ چیست؟

آیا از خطرات ترسناک مصرف مرغ نیم پز باخبرید ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits