دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص بینظیر گل کلم آشنا شوید
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گل کلم از جمله سبزیجاتی است که کاربرد بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم میزان کالری و ارزش غذایی گل کلم را شرح نموده و خواص آن را ذکر نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد گل کلم

گل کلم از جمله سبزیجات خوشمزه و دارای مواد مغذی، ویتامین و ترکیبات منحصر به‌ فردی است که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سرطان می‌شود. علاوه بر ویتامین، گل کلم غنی از فیبر است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کالری و ارزش غذایی گل کلم

کالری و ارزش غذایی گل کلم خام

هر 100 گرم گل کلم خام حاوی 25 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری25
کربوهیدرات4.97 گرم
پروتئین1.92 گرم
چربی0.28 گرم
آب92.07 گرم
فیبر2.00 گرم
قند1.91 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

گل کلم/کالری گل کلم/کالری گل کلم خام/کالری گل کلم پخته/ارزش غذایی گل کلم/ارزش غذایی گل کلم خام/ارزش غذایی گل کلم پخته/خواص گل کلم

بیشتر بخوانید:

همه چیز درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص خیارشور

دانستنی های طلایی درمورد کالری مورد نیاز بدن

گل کلم/کالری گل کلم/کالری گل کلم خام/کالری گل کلم پخته/ارزش غذایی گل کلم/ارزش غذایی گل کلم خام/ارزش غذایی گل کلم پخته/خواص گل کلم

خواص گل کلم

1. پیشگیری از سرطان با گل کلم

مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها به خصوص سرطان های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می دهد. محققان کانادایی در بررسی های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ۵۲ درصد کاهش می دهد.

به تازگی کشف شده است که گل کلم حاوی ماده ای به نام ایندول -۳- کاربینول (Indole-۳-Carbinol) می باشد که از سرطان سینه و سرطان های دیگر زنانه پیش گیری می کند.

سلفورافان (Sulforaphane) ماده موجود در این گیاه می تواند ماده شیمیایی سرطان زا را از بین ببرد و انتشار سلول های سرطانی حتی در مرحله آخر رشد آن ها را متوقف کند.
فیتو کمیکل موجود در گل کلم در کاهش دادن خطر بعضی از سرطان های ارثی موثر است.

2. گل کلم کمک به هضم بهتر

گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. در هر ۱۰۰ گرم گل کلم، ۹ گرم فیبر وجود دارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای بهبود گوارش است. محققان دریافته اند که سولفورین حاصل از گلوکزینولات، از لایه ی داخلی معده محافظت می کند و از رشد هلیکوباکتر پیلوری در معده پیشگیری می کند.

اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از روده ها عبور می کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که می تواند از شکم و روده ها در برابر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین می برد و مانع از رشد سلول های سرطان می شود.

3. گل کلم منبع آنتی اکسیدان ها

گل کلم، منبع غنی ویتامین C و منگنز است که هر دو از اجزای اصلی آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر این شامل طیف گسترده ای از انواع آنتی اکسیدان های دیگر است و در نتیجه، خطر سرطان، بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند.

آنتی اکسیدان ها، همچنین در تخریب رادیکال های آزاد که موجب پیری زودرس می شوند، دارای اهمیت اساسی هستند. ویتامین C موجود در آن که نوعی آنتی اکسیدان مهمی است، علاوه بر بهبود سریع تر زخم، از پیری پوست نیز پیشگیری می کند.

4. گل کلم ضد التهاب است

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین K در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری ها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماری های خاص روده می شود، کمک موثری می کند.

5. گل کلم و کمک به سلامت قلب

سولفورین موجود در کلم و هم خانواده آن بطور مؤثری بر فشار خون و عملکرد کلیه ها اثر مثبت دارد. دانشمندان بر این باروند که فواید سولفورین با بهبود متیلاسیون DNA مرتبط است که برای عملکرد سلولی بسیار مهم است.

همچنین گل کلم دارای ماده ای موسوم به آلیسین است که احتمال بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

6. کمک به کاهش وزن با گل کلم

گل کلم ماده غذایی فوق العاده ای برای کاهش وزن محسوب می شود چرا که کم کالری بوده و به روش های مختلف می توان از آن استفاده کرد برای نمونه می توانید آن را درون انواع سالادها رنده کرده و یا همراه با برنج آن را بپزید و یا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سیب زمینی مخلوط کنید.

7. تقویت حافظه با گل کلم

تازه ترین مطالعات نشان می دهد مصرف برخی انواع میوه و سبزی ها به ویژه گل کلم می تواند حافظه را تقویت کند. عصاره پنج نوع میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب، و تربچه حاوی موادی است که تأثیر آن ها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می شود.

دانشمندان در مطالعه ای مشاهده نموده اند که غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می نمایند.

بیشتر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل کولین استراز را دارند که عامل تجزیه پیام رسان عصبی استیل کولین است. هرچند پیش از این هم دانشمندان می دانستند برخی سبزیجات معمولی خواص ضد استیل کولین استراز دارند، اما هیچ تحقیق مفصلی در این زمینه انجام نشده بود.

مطالعه نوین این تأثیر را در تمامی این پنج نوع میوه و سبزی تایید می کند. گل کلم بیشترین تأثیر را داشت به همین خاطر تحقیقاتی برای شناسایی عامل اصلی اثرگذار در گل کلم انجام شد. محققان دریافتند این ماده موثر گلوکوسینولات (glucosinolates) است که دسته ای از ترکیبات است که در تمام خانواده کلم ها یافت می شود.

8. پیشگیری از دیابت با گل کلم

گل کلم و کلم بروکلی در گروه سبزیجات کاهنده خطر ابتلا به دیابت گنجانده می شوند. علت تاثیر مثبت این گروه سبزیجات به درستی شناخته نشده اما عده ای از متخصصان، میزان بالای آنتی اکسیدان و گروهی دیگر منیزیم این سبزیجات را موثر می دانند.

9. گل کلم به راحت گذراندن دوران حاملگی کمک می‌کند

گل کلم سرشار از فولات است و هم‌چنین به عنوان منبع غنی‌ ای از ویتامین B9 شناخته شده است. این ویتامین در هر مرحله به سلامت دوران بارداری کمک می‌کند و هم‌چنین نقایص زایمان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کمبود فولات در بدن اغلب در مرحله دوم حاملگی موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

10. گل کلم برای سلامت قلب مفید است

گل کلم غنی از آلیسین است، آلیسین ماده‌ ای است که در بسیاری از موارد خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، گل کلم دارای ترکیباتی است که به کاهش سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. سطح کلسترول نرمال به خودی خود، مانع از خطر ابتلا به حمله قلبی و سایر بیماری‌ های قلبی می‌شود.

گل کلم/کالری گل کلم/کالری گل کلم خام/کالری گل کلم پخته/ارزش غذایی گل کلم/ارزش غذایی گل کلم خام/ارزش غذایی گل کلم پخته/خواص گل کلم

بیشتر بخوانید:

گل کلم بخورید تا کلسترول بدنتان حفظ شود

دستور تهیه ی برنج گل کلم غذایی خوشمزه و رژیمی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits