دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنی های طلایی درمورد گردو و خواص آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گردو یکی از مغزهای بسیار پرخاصیت است. از این رو قصد داریم در این مطلب میزان کالری، ارزش غذایی و خواص گردو را شرح نماییم. تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

همه چیز درمورد گردو

گردو (WALNUT) درختی از خانواده گردوئیان است که با نام‌های متعددی همچون گردکان، آقوز، آقوزدار، جوز و طوالش شناخته می‌شود. گردو از جمله گیاهانی است که تنه و میوه آن دارای ارزش تجاری بالا است و در صنایع چوب، رنگ، دارویی و خوراکی از آن استفاده می‌شود.

معروف‌ ترین گونه‌های گردو شامل گردوی ایرانی و گردوی سیاه است که در آمریکای شمالی جنوب غربی اروپا و آسیا کشت می‌شوند. این میوه در مناطق با تابستان‌های نیمه گرم و زمستان‌های خنک رشد مطلوبی دارد.

کالری و ارزش غذایی گردو

هر 100 گرم گردو حاوی 654 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری۶۵۴
آب۴.۰۷ گرم
فیبر۶.۷ گرم
پروتئین۱۵ گرم
کربوهیدرات۱۳.۷۱ گرم
چربی۶۵.۲۱ گرم
فولات۹۸ میکروگرم
پتاسیم۴۴۱ میلی‌گرم
آهن۲.۹۱ میلی‌گرم
کلسیم۹۸ میلی‌گرم
سدیم۲ میلی‌گرم
منگنز۳.۴۱۴ میلی‌گرم
روی۳.۰۹ میلی‌گرم
مس۱.۵۸۶ میلی‌گرم
منیزیم۱۵۸ میلی‌گرم
فسفر۳۴۶ میلی‌گرم

گردو/کالری گردو/ارزش غذایی گردو/خواص گردو

بیشتر بخوانید:

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

پسته چه مقدار کالری دارد ؟ آیا پسته چاق کننده است ؟

گردو/کالری گردو/ارزش غذایی گردو/خواص گردو

خواص گردو

1. آنتی اکسیدان موجود در گردو

میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در گردو یکی از مهم ترین خواص مهم این آجیل به شمار می آید. گردو نسبت به دیگر آجیل های دیگر دارای مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان می باشد. ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول از دیگر ترکیبات مفید موجود در گردو به شمار می آید.

خوردن یک وعده غذایی غنی از گردو از آسیب اکسیداتیو کلسترول LDL “بد” بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند. این موضوع باعث می شود که مصرف گردو از بیماری تصلب شریان جلوگیری کند.

2. گردو منبع فوق العاده امگا ۳

میزان امگا 3 موجود در گردو نیز به مقدار بیشتری نسبت به دیگر آجیل ها وجود دارد، چربی امگا ۳ گیاهان، از جمله گردو، اسید آلفا لینولنیک (ALA) نامیده می شود. این یک چربی اساسی است که در بدن تولید نمی شود به این معنی که باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

3. کاهش التهاب با گردو

اگر التهاب به طور مزمن در بدن درمان نشود موجب بروز بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و سرطان خواهد شد، از همین رو با مصرف گردو می توانید در درمان و بهبود التهاب کمک نمایید. پلی فنول های موجود در گردو می توانند به مبارزه با این استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کنند.

4. کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 با گردو

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که با مصرف گردو در بدن اتفاق می افتد، کنترل وزن خواهد بود از همین رو یکی از دلایل کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز به شمار می آید. با این حال ، خوردن گردو ممکن است فراتر از تأثیر آن بر کنترل وزن، به کنترل قند خون کمک کند.

5. سلامت روده با مصرف گردو

ترکیب ناسالم میکروبی می تواند باعث التهاب و بیماری در روده و سایر نقاط بدن شما شود و خطر چاقی، بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد. آنچه می خورید می تواند به طور قابل توجهی در میکروبیوتایک روده شما تأثیر بگذارد. خوردن گردو یکی از راه های پشتیبانی از سلامتی و افزایش میکروبیوتایک روده شما باشد.

6. گردو و کاهش خطر ابتلا به سرطان

گردو غنی از الیاگیتانین های پلی فنول است. برخی میکروب های روده می توانند این مواد را به ترکیباتی بنام urolithins تبدیل کنند. اورولیتین ها می توانند خاصیت ضد التهابی در روده شما داشته باشند که این ممکن است یکی از راه هایی باشد که خوردن گردو به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می کند.

7. گردو یک منبع عالی از ویتامین‌ها است

گردو منبع عالی ویتامین E است. ویتامین E در روغن گردو دارای دو فرم است: آلفا توکوفرول و گاما توکوفرول. ۱۰۰ گرم گردو حاوی ۲۱ میلی‌گرم گاما توکوفرول (γ -tocopherol) است و این مقدار ۱۴۰ درصد نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان قوی محلول در چربی است و برای محافظت غشای سلول‌های مخاطی و پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ضروری است.

انواع ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6 و فولات در گردو یافت می‌شود. حضور این ویتامین‌ها باعث کاهش و پیشگیری از التهاب، کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا؛ همچنین مانع از بیماری‌ های شریانی و در نتیجه سکته قلبی و مغزی، بیماری‌ های قفسه سینه، سرطان روده بزرگ و پروستات می‌شود.

8. گردو منبع غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است

گردو حاوی مقدار فراوان از چربی‌های غیراشباع است و به میزان قابل‌توجهی اسید چرب امگا ۳ از نوع آلفا لینولنیک اسید (۲.۵ گرم در هر ۲۸ گرم مغز گردو) را در خود جای‌ داده است. آلفا لینولنیک اسید (ALA) در بدن انسان ساخته نمی‌ شود و تنها راه تأمین از طریق مواد خوراکی است.

این اسید چرب با بهبود جریان خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید سلامت قلب و عروق را تأمین می‌کند. همچنین برای کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آرتروز مؤثر است.

اسیدهای چرب ضروری در گردو، سلامت استخوان بدن را تضمین می‌کنند. آن‌ها جذب و رسوب کلسیم را افزایش می‌دهند و باعث کاهش دفع کلسیم ادرار می‌شوند.

9. گردو منبع غنی از مواد معدنی

گردو منبع غنی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم هستند. این مواد معدنی کمک به فعالیت‌های متابولیکی مهم بدن می‌کنند

مس برای بسیاری از آنزیم‌ های حیاتی (از جمله سیتوکروم C-oxidase و سوپراکسید دیسموتاز) است.

عنصر روی فاکتور کمکی مهم در بسیاری از آنزیم‌ هایی است که رشد و توسعه، تکامل غدد جنسی، گوارش، سنتز اسید نوکلئیک را تنظیم می‌کند.

سلنیوم یک ماده مغذی مهم است که به‌عنوان فاکتور کمکی برای آنزیم‌های آنتی‌ اکسیدانی مانند گلوتاتیون پراکسیداز عمل می‌کند.

گردو/کالری گردو/ارزش غذایی گردو/خواص گردو

بیشتر بخوانید:

گردو سیاه : معرفی دقیق خواص گردوی سیاه برای سلامت بدن

میوه درمانی-گردو،یک بیمارستان مجهز!

گردو و باروری در مردان

بررسی خواص بی نظیر برگ درخت گردو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits