دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص قارچ آشنا شوید
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قارچ از جمله مواد غذایی پرکاربرد است که طعم لذیذی به غذاها می دهد. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص قارچ را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد قارچ

به گزارش دلگرم : مصرف قارچ به دوران باستان بازمی‌گردد. قارچ‌ های خوراکی در مراکز باستان‌ شناختی با قدمت نزدیک به ۱۳٬۰۰۰ در شیلی یافت شده‌اند؛ اما اولین شواهد قابل‌ اعتماد درباره مصرف قارچ به چند صدسال پیش از میلاد در چین بازمی‌گردد.چینی‌ ها قارچ‌ ها را به‌ عنوان دارو و همچنین برای غذا با ارزش می‌ دانند. رومیان و یونانیان باستان، به‌ ویژه افراد طبقات اجتماعی بالا از قارچ‌ ها برای مصارف آشپزی استفاده می‌ کردند.

کالری و ارزش غذایی قارچ

هر 100 گرم قارچ حاوی 22 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری22
کربوهیدرات3.26 گرم
پروتئین2.18 گرم
فیبر غذایی1 گرم
چربی کل0.34 گرم
فولات17 میکرو گرم
ویتامین ب 33.607 میلی گرم
ویتامین ب 51.497 میلی گرم
ویتامین ب 60.104 میلی گرم
ویتامین ب 20.402 میلی گرم
ویتامین ب 10.81 میلی گرم
سدیم5 میلی گرم
پتاسیم318 میلی گرم
کلسیم3 میلی گرم
مس0.318 میلی گرم
آهن0.50 میلی گرم
منیزیم9 میلی گرم
منگنز0.047 میلی گرم
فسفر 86 میلی گرم
سلنیوم9.3 میکرو گرم
روی

0.52 میلی گرم

قارچ چه خواصی دارد ؟

خواص قارچ

1. تنظیم سطح کلسترول با قارچ

قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم‌ چرب به بدنتان می‌ رساند. یکی دیگر از خواص قارچ این است که فیبر و آنزیم‌ های خاصی در آن وجود دارند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند.پروتئین کم‌ چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می‌کند. توازن و تعادل بین سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) برای پیشگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی مثل تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته ضروری است.

2. درمان کم‌ خونی با قارچ

کسانی که کم ‌خونی دارند در واقع سطح آهن خونشان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌ شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِ هاضمه دارند.قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می‌شود.‌ با جذب آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می‌شود یکی دیگر از خواص قارچ، کمک به‌ سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.

3. پیشگیری از سرطان سینه و پروستات با قارچ

قارچ سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی مفید هستند.‌به‌ علاوه اسید لینولئیک آثار مضر استروژن اضافی در بدن را هم متوقف می‌کند. مقدار زیاد و اضافی استروژن بعد از یائسگی مهم‌ ترین دلیل سرطان سینه در خانم‌هاست. از طرف دیگر بتاگلوکان از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و تحقیقات زیادی خواص ضد تومور قارچ را اثبات کرده‌اند.

4. قارچ دشمن دیابت

یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. به‌ علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته موجود در غذا کمک می‌کنند.قارچ ترکیبات پیچیده دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده‌های درون‌ ریز دیگر را هم بهتر می‌کنند و به‌ علاوه باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می‌ شوند.افراد مبتلا به دیابت معمولاً با مشکلات عفونی مواجه هستند مخصوصاً در ناحیه اندام‌های حرکتی. این عفونت‌ ها برای مدت طولانی فرد را آزار می‌دهند. آنتی‌ بیوتیک‌های طبیعی موجود در قارچ به درمان این عفونت‌ها و دردها کمک می‌کنند.

5. قارچ و سلامت استخوان

قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده زیادی دارد. اگر قارچ را به‌ طور مداوم در رژیم غذایی‌ تان بگنجانید خطر ابتلا به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.ویتامین D به‌ سختی در سبزیجات پیدا می‌شود و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کم است؛ اما قارچ سرشار از ویتامین D است و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می‌کند. به‌ علاوه قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم دارد.

6. قارچ مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن

ارگوتیونین یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که در قارچ وجود دارد. این ماده از شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و قدرت سیستم دفاعی بدنتان را هم بالا می‌برد. ارگوتیونین درواقع آمینواسیدی است که سولفور دارد.جالب است بدانید اگر بدنتان کمبود سولفور داشته باشد، اصلاً متوجه نمی‌شوید و علائمش را نمی‌بینید. خیلی از مردم این مشکل را دارند و خودشان اصلاً نمی‌دانند. این آنتی‌اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ وجود دارد و می‌تواند حسابی قدرت سیستم دفاعی بدنتان را تقویت کند. ارگوتیونین به حذف رادیکال‌های آزاد هم کمک می‌کند.رادیکال‌های آزاد ترکیب‌های پیچیده‌ ای هستند که حین فرایند متابولیسمِ سلول‌ها آزاد می‌ شوند و می‌ توانند آزادانه در بدن بچرخند و به سلامتی‌ تان آسیب برسانند. پس آنتی‌ اکسیدان‌ها مثل ارگوتیونین برای سلامتی خیلی مهم هستند.‌

خاصیت درمانی قارچ

7. کنترل فشارخون بالا با قارچ

تحقیقات زیادی نشان می‌ دهند که قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد. این ماده به گشاد شدن رگ‌ ها کمک می‌کند و کشش و فشار رگ‌ ها را کاهش می‌ دهد، در نتیجه فشار خون پایین می‌آید. فشارخون بالا عوارض و خطرهای مرگ‌آوری مثل سکته و حمله قلبی دارد.پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز، فعالیت اعصابتان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود هوشیاری و آگاهی‌تان بیشتر شود. تحقیقات نشان داده‌اند که با افزایش سطح پتاسیم، هوشیاری و دانش هم بالا می‌رود.

8. قارچ و کمک به کاهش وزن

آیا می‌ دانستید یک رژیم غذایی کم‌ چربی برای کاهش وزن و ماهیچه‌ سازی عالی است ؟ یکی دیگر از خواص قارچ داشتن پروتئین کم‌چرب است، به‌ این‌ ترتیب بیشتر چربی‌های موجود در آن برای هضم پروتئین‌های غذایمان مصرف می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز راجع به خواص قارچ

قارچ شیتاکه : خواص شگفت انگیز قارچ شیتاکه برای سلامتی بدن

قارچ گانودرما : ۲۰ خاصیت اثبات شده قارچ گانودرما

خاصیت بی نظیر قارچ دنبلان یا تروفل + نحوه مصرف قارچ دنبلان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits