دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کالری عناب چقدر است ؟ عناب چه خواصی دارد ؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عناب دارای خواص بیشماری است از این رو در این مطلب قصد داریم درمورد میزان کالری و ارزش غذایی عناب صحبت نموده و خواص آن را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد عناب

خواص عناب شما را حیرت زده خواهد کرد. این میوه خوش طعم و کوچک هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف می شود.

عناب از درختچه ای دارد که حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و در مناطق گرمسیر رشد بیشتری دارد. جالب است بدانید که این میوه از حدود ۱۰ هزار سال پیش تا کنون مورد استفاده دارویی قرار گرفته است.

کالری و ارزش غذایی عناب

هر 100 گرم عناب حاوی 76 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری۷۶
کربوهیدرات۲۰٫۲ گرم
پروتئین۱٫۲ گرم
چربی۰٫۲ گرم
ویتامین C۶۹ میلی گرم
پتاسیم۲۵۰ میلی گرم
نیاسین۰٫۹ میلی گرم
ویتامین B6۰٫۱ میلی گرم
مس۰٫۱ میلی گرم
منگنز۰٫۱ میلی گرم
آهن۰٫۵ میلی گرم

عناب/کالری عناب/کالری عناب تازه/کالری عناب خشک/کالری یک دانه عناب/ارزش غذایی عناب/ارزش غذایی عناب خشک/ارزش غذایی عناب تازه/خواص عناب/مضرات عناب/کالری میوه عناب/دمنوش عناب/کالری دمنوش عناب

بیشتر بخوانید:

معرفی کالری، ارزش غذایی و خواص زردآلو

کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

عناب/کالری عناب/کالری عناب تازه/کالری عناب خشک/کالری یک دانه عناب/ارزش غذایی عناب/ارزش غذایی عناب خشک/ارزش غذایی عناب تازه/خواص عناب/مضرات عناب/کالری میوه عناب/دمنوش عناب/کالری دمنوش عناب

خواص عناب

1. خواص عناب: خاصیت ضد سرطانی

آب گرفته شده از عناب به صورت بالقوه توانایی مهار سلول های سرطانی را دارد. در مطالعه ای که در موسسه تحقیقات واکسن سرم سازی رازی ایران انجام شد، ثابت شد که عصاره تهیه شده از عناب خشک اثرات ضد سرطانی داشته با سلول های تومور می جنگد.

با استفاده از تجزیه و تحلیل DNA، محققان متوجه شدند که عصاره عناب موجب سرکوب سلول های سرطانی، به ویژه سرطان خون می شود. به طور کلی، این مطالعه علمی توانایی چشمگیر عناب در کشتن سلول های سرطانی را نشان داد و میوه عناب را به عنوان یک خوراکی ضد سرطان موثر معرفی کرد.

2. خواص عناب: درمان بی خوابی

عناب و دانه های آن در طب چینی معمولا برای درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی استفاده می شود. میوه عناب و دانه هایش حاوی ترکیبات معروفی به نام های فلاونوئیدها، ساپونین و پلی ساکاریدها هستند.

مطالعات نشان داده اند که ساپونین می تواند به عنوان یک آرام بخش طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد و تاثیر زیادی بر آرام کردن کل سیستم عصبی انسان دارد. یک فنجان چای عناب قبل از خواب می تواند خوابی آرام و راحت را برای شما به ارمغان بیاورد و بیماری بی خوابی را بدون خوردن داروهای شیمیایی درمان کند.

3. خواص عناب: بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از عناب در طب سنتی به اشکال مختلف از جمله چاشنی، سوپ یا چای استفاده می شد تا به هضم غذا کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و مواد غذایی نشان داد که مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم عناب می تواند عملکرد کلی گوارش را بهبود ببخشد.

4. خواص عناب: درمان یبوست

یکی دیگر از خواص عناب درمان معجزه آسای یبوست است. یبوست یکی از مشکلات شایع در دنیای امروزی می باشد، زیرا تحرکات کمتر شده است و افراد فعالیت فیزیکی کمتری دارند و به همین دلیل دچار این مشکل می شوند.

عناب یک درمان طبیعی و موثر برای این مشکل است. چند تحقیق علمی در مورد خاصیت عناب در درمان یبوست انجام شده است که تقریبا همگی آن ها ثابت کرده اند، این میوه می تواند تاثیر بسیار زیادی در درمان یبوست داشته باشد. البته بدون عوارض بودن آن را نیز نباید فراموش کنیم.

5. خواص عناب: غنی از ویتامین C

عناب یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می باشد که هر دوی آن ها در مبارزه با بیماری ها و افزایس قدرت سیستم ایمنی بدن شناخته شده هستند. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی هستند که باعث جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد می شوند.

افزایش سطح بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن باعث تسریع روند پیری شده و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های جدی تر مانند سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

از آنجا که بدن ما نمی تواند ویتامین C را خودش بسازد، ضروری است که مطمئن شویم ویتامین C مورد نیازمان را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنیم. خوردن کمتر از نصف فنجان عناب تازه، بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین می کند.

این یک روش بسیار آسان و خوشمزه برای مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد و از حفاظت در برابر بیماری ها می باشد. علاوه بر این ها، ویتامین C برای داشتن پوست و مو سالم نیز ضروری است و همچنین به درمان سریع تر زخم ها خراش ها کمک می کند.

6. خواص عناب: فشار خون

یک فنجان عناب تازه حدود ۱۵ درصد از نیازهای روزانه پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم برای تنظیم فشار خون شما مفید است. پتاسیم موجود در عناب باعث آرامش رگ های خونی می شود که نتیجه آن بهبود عملکرد جریان خون و تنظیم فشار خون می شود. اگر متوجه شدید که علائم فشار خون بالا دارید، ممکن است عناب برای شما مفید باشد.

7. خواص عناب: کم خونی

عناب منبعی غنی از آهن و فسفر می باشد که از عناصر ضروری تولید گلبول های قرمز هستند. اگر از کمبود آهن یا کم خونی رنج می برید می توانید با خوردن عناب آن را بهبود ببخشید و حتی درمان کنید.

عناب با افزایش جذب آهن و فسفر سبب افزایش گردش خون شده و در نتیجه اکسیژن رسانی به اعضا و بافت های بدن را بیشتر می کند، در نتیجه احساس شادابی و سرحالی بیشتری خواهید داشت.

8. خواص عناب: کنترل وزن

برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند معمولا خوردن سبزیجات و میوه ها تجویز می شود. اما در این بین معمولا نام عناب را نمی شنویم ! عناب سرشار از پروتئین و فیبر می باشد و در عین حال کالری بسیار پایینی دارد. اگر از عناب به عنوان میان وعده استفاده کنید، دیگر نیاز به خوردن چیز اضافه تری ندارید و احساس ضعف نخواهید کرد.

9. عناب برای سرماخوردگی

اگر دچار سرماخوردگی شده‌ اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب دارویی مناسب و کارآمد است. عناب حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های طبیعی مانند ویتامین C بوده و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.

10. عناب برای درمان سرگیجه سرد

کسانی‌ که طبع سردی دارند، تعریق سرد دارند، صورت‌ شان پرخون نیست و رنگ پریده هستند. افرادی‌ که سرگیجه سرد دارند، بهتر است از معجونی استفاده کنند که به معجون هفتگانه معروف است و در آن موادی همچون سیاه دانه، دارچین، زنجبیل، میخک، عناب، چای سبز و هل باد وجود دارد.

برای تهیه این معجون ۲۵ عدد عناب، ۱۰ عدد هل باد، سه قاشق غذاخوری سیاه دانه، سه قاشق غذا خوری میخک، یک قاشق غذاخوری، چهار تکه دارچین، چهار تکه زنجبیل و یک قاشق غذاخوری چای سبز را با پنج لیوان آب جوشانده و از این جوشانده به میزان یک فنجان به مدت یک هفته، آخر شب‌ها استفاده شود.

عناب/کالری عناب/کالری عناب تازه/کالری عناب خشک/کالری یک دانه عناب/ارزش غذایی عناب/ارزش غذایی عناب خشک/ارزش غذایی عناب تازه/خواص عناب/مضرات عناب/کالری میوه عناب/دمنوش عناب/کالری دمنوش عناب

بیشتر بخوانید:

فرق سنجد و عناب : تفاوت بین عناب و سنجد در چیست؟

خواص و فواید دارویی و درمانی عناب خشک

اگر میخواهید از بیماری ها در امان باشید عناب بخورید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits