دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کالری و ارزش غذایی کویج
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زالزالک یکی از میوه های خوشمزه است که دارای خواص زیادی نیز می باشد. در این مطلب قصد داریم میزان کالری و ارزش غذایی آن را شرح داده و خواص آن را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد زالزالک

زالزالک میوه کوچکی است که محصول درختی متعلق به جنس Crataegus می باشد. صدها گونه زالزالک در طبیعت رشد دارد که بیشتر در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا یافت می شوند.

قرن هاست که از زالزالک به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا استفاده می کنند. در واقع، خواص زالزالک بخش مهمی از طب سنتی چینی است.

کالری و ارزش غذایی زالزالک

هر 100 گرم زالزالک دارای 77 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری77
کربوهیدرات18.00 گرم
پروتئین0.00 گرم
چربی0.26 گرم
فیبر2.15 گرم
آب78.00 گرم
قند0.00 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری زالزالک/کالری کویج/ارزش غذایی زالزالک/ارزش غذایی کویج/خواص زالزالک/خواص کویج/فواید زالزالک/فواید کویج/زالزالک/کویج

بیشتر بخوانید:

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

کالری زالزالک/کالری کویج/ارزش غذایی زالزالک/ارزش غذایی کویج/خواص زالزالک/خواص کویج/فواید زالزالک/فواید کویج/زالزالک/کویج

خواص زالزالک

1. زالزالک غنی شده با آنتی اکسیدان ها

زالزالک یکی از شناخته شده ترین منابع پلی فنول ها است. پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که در گیاهان یافت می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در رژیم غذایی شما باعث خنثی شدن مولکول های ناپایداری که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند و می توانند به بدن شما آسیب برسانند، خواهند شد.

این مولکول ها می توانند از طریق رعایت رژیم غذایی ناسالم و همچنین ورود سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار در بدن شکل بگیرند.

2. زالزالک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

زالزالک ممکن است خواص ضد باکتری و ضد التهابی در بدن داشته باشد و بر همین اساس بتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره این میوه اثرات ضد باکتریایی قابل توجهی نسبت به استرپتوکوک اورئوس و کلبسیلا پنومونیه داشت و حتی برخی از باکتری های مضر را کشت.

یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره زالزالک دارای پتانسیل ضد باکتریایی متوسط ​​در برابر چندین نوع باکتری، از جمله Listeria monocytogenes است.

علاوه بر این، برخی از تحقیقات حیوانی نشان داده اند که این میوه ممکن است اثرات ضد التهابی بر روی بدن داشته باشد. التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها، از جمله دیابت نوع ۲، آسم و برخی سرطان های خاص ارتباط دارد.

در مطالعه ای که بر روی موش های مبتلا به بیماری کبد انجام شد مشخص گردید که عصاره زالزالک به طور قابل توجهی میزان ترکیبات التهابی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده بر روی موش های مبتلا به آسم نشان داد که مصرف مکمل حاوی عصاره زالزالک باعث کاهش التهاب می شود و به طور قابل توجهی علائم آسم را کاهش می دهد. دانشمندان بر این باورند که این مکمل ممکن است یک نوع تقویت کننده سیستم ایمنی باشد. با این حال، برای تایید این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید:

کالری خیار : با ارزش غذایی و خواص خیار بیشتر آشنا شوید

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

3. زالزالک کاهش دهنده فشار خون

زالزالک در طب سنتی چینی یکی از غذاهای توصیه شده برای کمک به درمان فشار خون بالا است. مطالعات متعددی که بر روی حیوانات و انسان ها انجام شده اند نشان می دهد که زالزالک می تواند به عنوان یک وازودیلاتور عمل کند. این به این معناست که می تواند عروق خونی را گشاد کرده و در نهایت فشار خون را کاهش دهد.

در یک مطالعه ۱۰ هفته ای که بر روی ۳۶ فرد مبتلا به فشار خون انجام شد، افرادی که هر روز ۵۰۰ میلی گرم عصاره زالزالک خوراکی مصرف کرده بودند، شاهد کاهش فشار خون دیاستولیک بودند. در حالی که گروه های دیگر بهبودی در این فاکتور نداشتند.

مطالعه دیگری که بر روی ۷۹ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا انجام شد نشان داد که افرادی که ۱۲۰۰ میلی گرم عصاره زالزالک در روز دریافت می کنند، بهبودی بیشتری نسبت به گروه شاهد دارند.

با این حال، یک مطالعه مشابه که بر روی ۲۱ فرد مبتلا به فشار خون انجام شد، تفاوتی بین مصرف کنندگاه عصاره زالزالک و گروه دارونما مشاهده نکرد.

4. زالزالک کاهش دهنده چربی خون

بعضی از داده ها نشان می دهند که عصاره زالزالک ممکن است سطح چربی خون را بهبود بخشد. کلسترول و تری گلیسیرید دو نوع چربی هستند که همیشه در خون شما وجود دارند. این چربی ها نقش مهمی در تولید هورمون ها و حمل مواد مغذی در بدن بازی می کنند.

با این حال اگر مقدار آن ها در خون زیاد شود، به ویژه اگر تری گلیسیرید بالا و کلسترول HDL (کلسترول خوب) پایین بیاید، می تواند باعث تشکیل پلاک در رگ های خونی (آترواسکلروز) شود. اگر این پلاک رشد کند، می تواند به طور کامل رگ خون را ببندد و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

در یک مطالعه، موش ها با دو دوز مختلف از عصاره زالزالک تغذیه شدند. کلسترول تام و کلسترول LDL (کلسترول بد) و همچنین میزان تری گلیسیرید کبدی آن ها به ترتیب ۲۸ الی ۴۷٪ نسبت به کسانی که عصاره مصرف نکرده بودن کمتر شد.

به طور مشابه، در مطالعه ای که بر روی موش ها دارای رژیم غذایی حاوی کلسترول بالا انجام شد، هم عصاره زالزالک و هم داروهای پایین آورنده کلسترول، سیمواستاتین کلسترول و تری گلیسیرید را به طور مساوی کاهش دادند اما عصاره زالزالک کلسترول LDL (کلسترول بد) را بیشتر کاهش داد.

اگر چه این تحقیق امیدوار کننده است، اما برای ارزیابی خواص زالزالک بر روی میزان چربی خون، باید آزمایش های بیشتری انجام شود.

5. زالزالک بهبود دهنده روند هضم

قرن هاست که در طب سنتی از انواع توت به خصوص زالزالک برای درمان مسائل گوارشی، به ویژه سوء هاضمه و درد معده استفاده می شود. توت ها حاوی فیبر هستند. تحقیقات اثبات کرده اند که توت ها با کاهش یبوست به هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می کنند.

پری بیوتیک ها باکتری های سالم در روده هستند که از فیبر تغذیه می کنند و برای هضم مواد غذایی حضورشان حیاتی است. یک مطالعه مشاهداتی که بر روی افراد مبتلا به سوء هاضمه شدید انجام شد نشان داد که اضافه کردن هر گرم فیبر به رژیم غذایی، زمان بین حرکات روده را تقریبا ۳۰ دقیقه کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که عصاره زالزالک به طور چشمگیری زمان انتقال مواد غذایی در معده را افزایش می دهد. این بدان معنی است که مصرف زالزالک باعث می شود که غذا به سرعت در دستگاه گوارش حرکت کند و بهتر هضم شود.

علاوه بر این، در یک مطالعه که بر روی موش های مبتلا به زخم معده انجام شد، عصاره زالزالک اثرات محافظتی مشابه ای با داروهای زخم معده، بر روی معده داشت.

کالری زالزالک/کالری کویج/ارزش غذایی زالزالک/ارزش غذایی کویج/خواص زالزالک/خواص کویج/فواید زالزالک/فواید کویج/زالزالک/کویج

بیشتر بخوانید:

کالری خورشت قیمه : طرز تهیه خورشت قیمه بسیار لذیذ

کالری زرشک : 100 گرم زرشک چقدر کالری دارد ؟

پسته چه مقدار کالری دارد ؟ آیا پسته چاق کننده است ؟

سوپ جو چه مقدار کالری دارد ؟ آیا سوپ جو چاق کننده است ؟

کالری ماش : 100 گرم ماش چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits