دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص باورنکردنی تخم ماهی قزل آلا
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص تخم ماهی قزل آلا باعث شده تا متخصصان تغذیه آن را به عنوان غذایی معمول در رژیم های غذایی مثل رژیم پالئو و دیگر رژیم های کم کربوهیدرات توصیه کنند. اگر به دنبال اطلاعاتی درباره خواص اشپل ماهی قزل آلا یا همان تخم ماهی قزل آلا هستید با این مقاله از...

تخم ماهی قزل آلا سرشار از ارزش های غذایی

اشپل ماهی قزل آلا کلسترول بالایی دارد و می تواند سدیم زیادی داشته باشد اما منبعی از چربی سالم هم هست. یک پرس تخم ماهی حاوی 439 میلی گرم از اسیدهای چرب امگا 3 و 608 میلی گرم DHA ( یک نوع اسید چرب) است.

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های ضروری هستند و باید در رژیم غذایی شما باشند چون بدن آنها را تولید نمی کند.

اسیدهای چرب امگا3 در تخم ماهی ها لختگی خون و التهاب را در بدن کاهش می دهد و به گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

محققان همچنین بر این باورند که اسیدهای چرب امگا3 ماهی می تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی کمک کند و حتی سلامت عقل و چشم را هم بهبود بخشد.

بسیاری از کارشناسان تغذیه اشپل ماهی قزل آلا را به عنوان بمب انرژی می دانند که خواص زیادی برای سلامتی افراد دارد. در این اشپل ماهی لذیذ می توان مقادیر زیادی ویتامین های A و B را یافت که توانسته در کنار امگا 3 مجموعه ای بی نظیر باشد.

شاید باورش سخت باشد اما اشپل ماهی قزل آلا برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها مانند آسم، نرمی استخوان، سرطان، ام اس و روماتسیم بهترین راهکار خواهد بود.

ویتامین B 12 موجود در تخم ماهی قزل آلا هم نیز نقش مهمی در عملکرد مطلوب مغز و تبدیل کردن غذا به انرژی، ایفا می کند.

اهمیت این میزان از امگا ۳ موجود در خاویار ماهی قزل آلا زمانی بیشتر می شود که بدانیم انجمن قلب آمریکا به همه افراد توصیه می کند تا روزانه یک گرم امگا ۳ دریافت کنند.

این تخم های کوچک ارزشمند علاوه بر آن که سرشار از پروتئین است، به دلیل داشتن غلظت بالای اسیدهای چرب می تواند از افسردگی و بیماری های قلبی عروقی نیز جلوگیری کند.

خاویار ماهی قزل آلا در زمان اتحاد جماهیر شوروی به عنوان خاویار قرمز شناخته شد. در این مورد باید گفت که "قرمز" اشاره به رنگ خاویار دارد. در واقع استفاده از خاویار ماهی قزل آلا برای اولین بار به یک قرن پیش در روسیه برمی گردد.

خاویار قرمز حاوی مقادیر بالایی از پروتئین های قابل هضم ، اسیدهای چرب امگا 3 ، ویتامین های A، B، D،E و همچنین حاوی مواد معدنی مانند فسفر ، کلسیم و آهن می باشد.

استفاده از تخم ماهی قزل آلا موجب کاهش بیماری های قلبی وعروقی، تنظیم فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، افزایش گردش خون، بهبود غلظت هموگلوبین خون، بهبود بینایی، کاهش لخته شدن خون در شریان ها، مفید برای زنان باردار و موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات می شود.

ارزش غذایی اشپل ماهی قزل آلا

اطلاعات غذایی زیر توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا برای 1 قاشق غذاخوری (16 گرم) تخم ماهی ارائه شده است:

  • کالری : 42
  • چربی : 3 گرم
  • سدیم : 240 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر : 0
  • قند : 0
  • پروتئین :4 گرم

تولید تخم ماهی قزل آلا

تخم ماهی قزل آلا را می توان در فصل مناسب (اواخر پاییز و اوایل زمستان) با خرید ماهیان ماده زنده که به وفور در میادین میوه وتره بار شهرهایی مثل تهران عرضه می شوند تهیه کرد.

بعضی اوقات که این ماهی ها آماده تخم ریزی هستند وقتی توسط فروشنده در کیسه نایلونی قرار میگیرند مقادیر زیادی از تخم ها از بدنشان خارج و داخل کیسه میریزند.

در فرآوری خاویار حاصل از قزل آلا همانند خاویار ماهیان خاویاری از آب نمک اشباع شده استفاده می شود. کارشناسان مرکز تکثیر و پرورش ماهی یاسوج برای اولین بار در کشور، با استفاده از غلظت های نمک با دوز مناسب موفق به عمل آوری خاویار قزل آلا برای تولید خاویار، با کیفیتی مناسب شدند.

مهندس یدالله مهرابی ، رئیس مرکز تکثیر و پرورش ماهی یاسوج با تاکید بر این که ماهی قزل آلا رنگین کمان از ماهیان سردابی و از خانواده آزادماهیان است ، می افزاید: این ماهی به طور وسیع در داخل کشور به منظور تولید گوشت و تولید تخم چشم زده و بچه ماهی پرورش داده می شود.

پرورش دهندگان در زمان تکثیر، پیش مولدین دارند که تخمهای استحصالی از آنها به دلیل پایین بودن بازده لقاح و باروری دور ریخته می شوند و در مواردی نیز مواجه با تخمهای رسیده مازاد هستند که می توانند با عمل آوری تخم ماهی قزل آلا از آنها خاویار تولید و به بازار مصرف عرضه کنند.

پس نتیجه می گیریم در این روش تخم های ماهی قزل آلا که معمولا به علت پایین بودن بازماندگی قابل استفاده نیستند و دور ریخته می شوند، با روش فوق در چرخه تغذیه انسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این روش تخم ها قبل از مرحله لقاح از ماهی گرفته می شوند. این تخم ها پس از رسیدن به مرحله چشم زدگی ، حداقل با 30 درصد تلفات به بچه ماهی تبدیل می شوند، در حالی که در این روش از تمام تخم های تولید شده برای تهیه خاویار می توان استفاده کرد.

قیمت تخم ماهی قزل آلا

مهندس مهرابی به مزیت دیگر اجرای این طرح یعنی وارد کردن این نوع پروتئین با ارزش حیوانی در چرخه غذایی ، با قیمتی بسیار پایین تر از خاویار، می گوید: خاویار تولید شده از ماهی قزل آلا با قیمتی حدود 180 تا 200 دلار برای هر کیلو (هر 100 گرم 15 هزار تومان، عرضه می شود.

در حالی که قیمت هر کیلو خاویار حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان (هر 100 گرم 150هزار تومان ) است.

علاوه بر این توانایی تولید 100 تا 200 کیلو تخم چشم زده طی امسال در مرکز تکثیر و پرورش ماهی یاسوج وجود دارد که در صورت حمایت گسترده تر شیلات، این میزان تا سالانه ده تن نیز قابل افزایش است و بدین ترتیب می توان برنامه ای را برای صادرات این محصول نیز طراحی کرد.

جالب آن که تمام مراحل تولید خاویار در شیلات ایران با گذشت 30 سال ، به صورت دستی و البته با رعایت استانداردهای مورد تایید کشورهای خریدار (عمدتا اروپایی) تولید می شود.

در طرح تولید خاویار از ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز مراحل فرآوری تولید و بسته بندی به صورت دستی انجام می شود. گفتنی است ، خاویار تولیدی تا یک سال در یخچال قابل نگهداری است.

ضررهای تخم ماهی قزل آلا

به گفته دانشکده آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا ممکن است به تخم یک ماهی حساسیت داشته باشید و به تخم ماهی دیگری نه. همچنین ممکن است به باله ماهی حساسیت داشته باشید اما خوردن پوست ماهی مشکلی برای شما ایجاد نکند.

اخیرا طبق چند منبع مشخص شده، ممکن است حتی اگر به خود ماهی حساسیت نداشته باشید حساسیت به تخم ماهی را نشان دهید.

محققان می گویند چنین حساسیتی ممکن است به آلرژی به غذاهای دریایی مربوط باشد. حتی ممکن است با وجود اینکه در کودکی هیچ علائمی از آلرژی به ماهی نشان نداده باشید در بزرگسالی دچار آن شوید.

به همین دلیل اگر شک دارید که آلرژی به تخم ماهی یا خود ماهی دارید و علائمی مثل کهیر، خارش پوست، تنگی نفس، سر درد، گرفتگی بینی یا تهوع را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:

خواص خاویار و خاصیت های جالب خاویار

ماهی قزل آلا را اینگونه درست کنید تا لاغر شوید!

خاصیت خوردن ماهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits