دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص گندم و سبوس گندم
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گندم از مواد غذایی پایه برای همه ی ماست و کمتر کسی است که از نان (تهیه شده از گندم) استفاده نکند. از این رو در این مطلب قصد داریم درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص گندم و سبوس گندم صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد گندم و سبوس آن

گندم از رایج ترین دانه های غلات است که در همه دنیا به صورت روزانه مصرف می شود. این گیاه گونه های مختلفی دارد، گندمی که نان را با آن می پزند یا همان گندم معمولی رایج ترین نوع آن است. از آرد گندم برای تولید نان و ماکارونی، رشته فرنگی، سمولینا و بلغور استفاده می شود.

این غله دارای پروتئینی به نام گلوتن است که می تواند در برخی افراد مستعد، موجب حساسیت شود. ولی برای کسانی که می توانند گندم سبوس دار را هضم کنند این غذا حاوی منابع بسیاری از جمله آنتی اکسیدان های مختلف، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

این دانه عمدتا از کربوهیدرات تشکیل شده است اما مقداری پروتئین نیز در آن وجود دارد.

کالری و ارزش غذایی گندم

هر 100 گرم گندم دارای 340 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری340
آب11 %
پروتئین13.2 گرم
کربوهیدرات72 گرم
شکر0.4 گرم
فیبر10.7 گرم
چربی2.5 گرم
چربی اشباع0.43 گرم
چربی اشباع نشده0.28 گرم
امگا 3 0.07 گرم
امگا 6 1.09 گرم

بیشتر بخوانید:

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

کالری گندم

خواص گندم

1. گندم موجب سلامت روده می شود

گندم با دانه های غنی از الیاف (فیبر) برای سلامت روده بسیار خوب و موثر است اما فراموش نکنید که الیاف این دانه بیشتر در سبوس آن موجود می باشند. مطالعات نشان می دهند که برخی از اجزای این غله مانند پروبیوتیک ها با تغذیه ی باکتری های مفید روده برای دستگاه گوارش موثر واقع می شوند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف سبوس این دانه خطر ابتلا به یبوست را در کودکان کاهش می دهد. با این حال بسته به علت یبوست، خوردن سبوس همیشه نمی تواند به تنهایی یبوست را درمان کند.

2. گندم موجب پیشگیری از سرطان روده بزرگ می شود

رایج ترین سرطان دستگاه گوارش، سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان داده اند که مصرف غلات از جمله گندم می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که مصرف غذاهای کم فیبر می تواند تا 40 درصد خطر ابتلا به سرطان را بیشتر کند.

چیزی که مشخص و قطعی است این است که گندم دارای تعدادی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

3. گندم موجب درمان کولیت زخمی می شود

گندم در درمان بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش مفید است. در مطالعه ای که بر روی تعداد محدودی از بیماران همراه با شاهد صورت گرفت، نتایج مثبتی به دست آمد. در مطالعه ای، مصرف عصاره گندم باعث کاهش اثرات – آمیلوئید شده است.

4. گندم ضد کم خونی است

پژوهش ها نشان داده است که مصرف گندم باعث افزایش فراهمی زیستی سولفات آهن می شود. این اثر را به سلولز و اسید فیتیک موجود در گندم ارتباط داده اند. مصرف عصاره گندم در حیوانات آزمایشگاهی باعث افزایش گلبول قرمز آن ها شده است.

بیشتر بخوانید:

دانستنی های طلایی درمورد کالری مورد نیاز بدن

جو چه مقدار کالری دارد ؟ خواص شگفت انگیز جو

کالری و ارزش غذایی سبوس گندم

هر 100 گرم سبوس گندم دارای 216 کالری است.
مقدار100 گرم
کالری216
کربوهیدرات64.51 گرم
پروتئین15.55 گرم
چربی4.25 گرم
آب9.89 گرم
فیبر42.80 گرم
قند0.41 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

بیشتر بخوانید:

کالری نخود : 100 گرم نخود چقدر کالری دارد ؟

پسته چه مقدار کالری دارد ؟ آیا پسته چاق کننده است ؟

خواص سبوس گندم

خواص سبوس گندم

1. سبوس گندم سلامت قلب را ارتقا می بخشد

مطالعات فراوانی نشان داده است رژیم های غذایی با فیبر بالا به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند. در یک مطالعه جدید، اخیرا نشان داد که پس از مصرف غلات سبوس گندم روزانه به مدت سه هفته، میزان کلسترول کاهش یافته است.

به علاوه، کاهش کلسترول HDL “خوب” کاهش نیافت. تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی پر فیبر رژیم غذایی ممکن است اندکی تری گلیسیرید خون را کاهش دهند.

تری گلیسیرید ها انواع چربی هایی هستند که در خون شما وجود دارد و در صورت افزایش، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بنابراین ، اضافه کردن سبوس گندم به رژیم غذایی روزانه شما می تواند باعث افزایش مصرف کلی فیبر شما در جلوگیری از بیماری های قلبی شود.

2. سبوس گندم سلامت گوارش را ارتقا می بخشد

سبوس گندم برای سلامتی گوارشی شما فواید زیادی دارد. سبوس منبع فشرده شده از فیبر نامحلول است، که بخش عمده ای از مدفوع شما را اضافه می کند و حرکت مدفوع را از طریق روده بزرگ شما تسریع می بخشد.

به عبارت دیگر، فیبر نامحلول موجود در سبوس گندم می تواند به تسکین یا جلوگیری از یبوست کمک کرده و حرکات روده شما را منظم نگه دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که سبوس گندم می تواند علائم گوارشی مانند نفخ و ناراحتی را کاهش دهد و در افزایش بخش عمده ای از مدفوع نسبت به سایر اشکال فیبر غیر محلول مانند جو و برخی میوه ها و سبزیجات موثرتر است.

سبوس گندم همچنین سرشار از پربیوتیک ها است، که الیاف غیر قابل هضم هستند و به عنوان منبع غذایی برای باکتری های روده سالم شما عمل می کنند، تعداد آن ها را افزایش می دهد، که به نوبه خود سلامت روده را تقویت می کند.

3. ممکن است سبوس گندم به جلوگیری از سرطان های خاص کمک کند

یکی دیگر از مزایای سلامتی سبوس گندم، نقش احتمالی آن در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان هاست که یکی از آن ها سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در سراسر جهان است. مطالعات بیشماری در انسان و موش صورت گرفته است که حاکی از آن است که، مصرف سبوس گندم با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

تأثیر سبوس گندم بر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تا حدی ناشی از میزان بالای فیبر آن است، زیرا مطالعات متعدد رژیم غذایی با فیبر بالا را با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط کرده است. با این حال، فیبر موجود در سبوس گندم به تنهایی نمی تواند به کاهش این خطر کمک کند.

بیشتر بخوانید:

کالری لوبیا سیاه : 100 گرم لوبیا سیاه چقدر کالری دارد ؟

سوپ جو چه مقدار کالری دارد ؟ آیا سوپ جو چاق کننده است ؟

کالری دانه سویا : 100 گرم دانه سویا چقدر کالری دارد ؟

عدس چه مقدار کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits