دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص لوبیا سویا
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
لوبیا سویا منبع غنی پروتئین بوده و دارای خواص بسیاری می باشد. در این مطلب قصد داریم به ذکر میزان کالری، ارزش غذایی و خواص آن بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد لوبیا سویا (دانه سویا)

ارزش غذایی سویا به عنوان یک گیاه می تواند شما را شگفت زده کند. احتمالا شنیده اید که در همه جای دنیا برای مصرف بیشتر سویا تبلیغات فراوانی می شود و مردم را به جایگزین کردن سویا با گوشت تشویق می کنند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که یک گیاه چگونه ممکن است جایگزین گوشت شود ؟ در این مطلب به پاسخ سوال های خود خواهید رسید.

کالری و ارزش غذایی لوبیا سویا (دانه سویا)

هر 100 گرم لوبیا سویا دارای 446 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری۴۴۶
کل چربی۲۰ گرم
چربی اشباع۲.۹ گرم
چربی چند غیر اشباع۱۱ گرم
چربی تک غیر اشتباع۴.۴ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
سدیم۲ میلی گرم
پتاسیم۱۷۹۷ میلی گرم
کل کربوهیدرات۳۰ گرم
فیبر غذایی۹ گرم
قند۷ گرم
پروتئین۳۶ گرم
ویتامین آ۰٪ نیاز روزانه
کلسیم۲۷٪ نیاز روزانه
ویتامین دی۰٪ نیاز روزانه
ویتامین ب ۱۲۰٪ نیاز روزانه
ویتامین ث۱۰٪ نیاز روزانه
آهن۸۷٪ نیاز روزانه
ویتامین ب ۶۲۰٪ نیاز روزانه
منیزیم۷۰٪ نیاز روزانه

بیشتر بخوانید:

کالری لوبیا چیتی : یک فنجان لوبیا چیتی چند کالری دارد ؟

کالری لوبیا سفید : 100 گرم لوبیا سفید چقدر کالری دارد ؟

کالری آجیل سویا

خواص لوبیا سویا (دانه سویا)

تأثیرات سویا در پیشگیری و نیز کاهش علائم یائسگی، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها، بیماری‌ های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و نیز کاهش وزن را همه ما حتی برای یک بار هم که شده شنیده‌ ایم.

در طی دهه‌ ی اخیر شرکت‌ های تهیه مکمل‌ های سویا در راه تحقیق در خصوص تأثیرات واقعی سویا بر بدن، بازاریابی و نیز تبلیغات در خصوص این تأثیرات هزینه‌ های زیادی را متحمل شده‌ اند؛

اما با تمام توافق‌ ها در خصوص مزایای سویا برای سلامتی، ما معتقدیم که مصرف غذاهای حاوی سویا در مقادیر متعادل و متناسب با کالری رژیم غذایی، به صورت مرتب در برنامه غذایی روزانه می‌ تواند تأثیرات خوبی در سلامتی داشته باشد.

1. میزان آهن موجود در لوبیا سویا

بر اساس سازمان بهداشت جهانی، در حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان کمبود آهن دارند. آهن برای انتقال اکسیژن به سلول های بدن ضروری است.مصرف نصف فنجان از لوبیا پخته شده ۲۵ درصد از آهن توصیه شده روزانه را برای بدن فراهم می کند.

آهن موجود در لوبیا سویا به گونه ای است که جذب آن به اندازه ی آهن منابع حیوانی نیست. شما می توانید جذب غذاهای حاوی آهن از جمله گوشت، مرغ یا لوبیا را با مصرف منابع غنی از ویتامین C مانند آب پرتقال افزایش دهید.

2. میزان فسفر موجود در لوبیا سویا

بدن از فسفر برای تولید DNA، ترمیم سلول ها، بافت ها و ساخت استخوان ها و دندان های قوی استفاده می کند. کلیه نیز به این ماده معدنی برای کمک به دفع مواد زائد و متعادل کردن دریافت سایر ویتامین ها و موادمعدنی از جمله منیزیم، ید، روی و ویتامین D نیاز دارد.مصرف نصف فنجان از لوبیا سویا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فسفر را تامین می کند.

3. میزان منیزیم موجود در لوبیا سویا

منیزیم برای عملکرد درست قلب، اعصاب، ماهیچه و سیستم ایمنی مورد نیاز است. این ماده معدنی در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی و همچنین در تنظیم فشار خون و سطوح قند خون کاربرد دارد. منیزیم همچنین به حفظ استحکام استخوان ها و تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می کند.

مصرف نصف فنجان از سویا پخته شده ۲۰ درصد از منیزیم توصیه شده در روز را برای بدن فراهم می کند.دریافت منیزیم کافی از طریق رژیم غذایی ممکن است در کمک به کاهش خطر فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی موثر باشد.

4. ویتامین ها و موادمعدنی لوبیا سویا

همچنین مقداری از سایر ویتامین ها و موادمعدنی را برای بدن فراهم می کند. نصف فنجان لوبیا حاوی ۱۵ درصد از نیاز توصیه شده به ریبوفلاوین، ۱۰ درصد از نیاز توصیه شده به ویتامین B۶، کلسیم، فولات و تیامین، ۸ درصد از نیاز توصیه شده به روی و ۲ درصد از نیاز توصیه شده به نیاسین و ویتامین C در روز می باشد.

بیشتر بخوانید:

کالری لوبیا قرمز : 100 گرم لوبیا قرمز چقدر کالری دارد ؟

کالری لوبیا عروس : 100 گرم لوبیا عروس چقدر کالری دارد ؟

خواص دارویی سویا

  1. سویا مقوی و باد شکن است.
  2. دانه سویا، مدر، تب بر و ضد سم است. در چین دانه سویا را به عنوان ضد سم مصرف می کنند.
  3. شیر سویا غذای مفیدی برای کودکان است.
  4. نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است زیرا اولا ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای که تبدیل به قند می شود در آن کم است.
  5. دانه های سبز سویا را له کرده و به صورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها که در اثر ادرار بوجود آمده مفید است. سویا برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.
  6. سس سویا برای تحریک اشتها بکار می رود. همچنین آن را برای از بین بردن بوی گوشت بکار می برند.
  7. سس سویا را به غذاهایی که تردید دارید سالم باشد بزنید سم آن را خنثی می کند. آن خنک کننده و ضد سم است. اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.
  8. فرآورده های سویا برای پیشگیری سرطان مفید است.
  9. سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم کمک می کند.
  10. برای تمیز کردن شریان ها از فرآورده های سویا استفاده کنید حتی مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده کنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنند بزودی شریان های آن ها تمیز و جوان خواهد بود .
  11. سویا سنگ کیسه صفرا را شکسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده کنید در بدن شما سنگ کیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ کیسه صفرا دارید رژیم خود را به سویا تغییر دهید.
  12. سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
  13. سویا موثر برای درمان سرطان کولون است.
  14. سویا از سرطان سینه جلوگیری می کند.
  15. سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمون های مصنوعی در دوران یائسگی باشد. پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

کالری لوبیا عربی : 100 گرم لوبیا عربی چقدر کالری دارد ؟

کالری لوبیا سیاه : 100 گرم لوبیا سیاه چقدر کالری دارد ؟

100 گرم لپه چند کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن این کالری

عدس چه مقدار کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits