دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با میزان کالری، ارزش غذایی و خواص عدس
28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عدس دارای خواص بسیار زیادی است. اما بسیاری از افراد که رژیم لاغری دارند نگران میزان کالری آن هستند. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان کالری عدس را همراه با خواص آن شرح نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

کالری عدس

به گزارش دلگرم : ارزش غذایی عدس به دلیل استفاده زیاد آن در غذاهای ایرانی بسیار اهمیت دارد. عدس گیاهی مغذی و البته سرسخت می باشد که معمولا در زمین های نسبتا فقیر کشت می شود. به زمین هایی که امکان کشت محصولات دیگر مناسب نیستند، زمین فقیر گفته می شود.ارتفاع این گیاه حدود ۴۰ سانتی متر است و از آن برای تهیه غذاهایی مانند عدسی، عدس پلو، آش عباسعلی و بسیاری دیگر استفاده می شود. عدس ها در چند رنگ متفاوت مانند نارنجی، قهوه ای و سبز رشد می کند. از آنجا که عدس را به شکل پخته شده مصرف می کنند، در این مطلب ارزش غذایی عدس به صورت آب پز را برای شما تهیه کرده ایم.در واقع زمانی که گیاهی پخته می شود، مقداری از ارزش غذاییش کم می شود و عدس هم از این قاعده مستثنی نیست. ارزش غذایی عدس را در سه واحد اندازه گیری مختلف، یعنی، یک قاشق غذاخوری (۱۲.۳ گرم)، ۱۰۰ گرم و یک فنجان (۱۹۸ گرم) بررسی می کنیم.

میزان کالری و ارزش غذایی عدس

هر 100 گرم عدس دارای ۱۱۶ کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کل چربی۰.۴ گرم
چربی اشباع۰.۱ گرم۰.۱ گرم
چربی چند غیر اشباع۰.۲ گرم
چربی تک غیر اشتباع۰.۱ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
سدیم۲ میلی گرم
پتاسیم۳۶۹ میلی گرم
کل کربوهیدرات۲۰ گرم
فیبر غذایی۸ گرم
قند۱.۸ گرم
پروتئین۹ گرم

کالری عدس

هر قاشق غذاخوری (12.3 گرم) عدس 14 کالری دارد.
مقداریک قاشق غذاخوری
کالری۱۴
کل چربی۰ گرم
چربی اشباع۰ گرم
چربی چند غیر اشباع۰ گرم
چربی تک غیر اشتباع۰ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
سدیم۰.۲ میلی گرم
پتاسیم۴۵.۴ میلی گرم
کل کربوهیدرات۲.۵ گرم
فیبر غذایی۱ گرم
قند۰.۲ گرم
پروتئین۱.۱ گرم

خواص عدس

هر یک فنجان (198 گرم) عدس 230 کالری دارد.
مقداریک فنجان
کالری۲۳۰
کل چربی۰.۸ گرم
چربی اشباع۰.۱ گرم
چربی چند غیر اشباع۰.۳ گرم
چربی تک غیر اشتباع۰.۱ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
سدیم۴ میلی گرم
پتاسیم۷۳۰.۶ میلی گرم
کل کربوهیدرات۴۰ گرم
فیبر غذایی۱۶ گرم
قند۳.۶ گرم
پروتئین۱۸ گرم

خواص عدس

خواص عدس

1. عدس حاوی فیبر رژیمی است

یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۱۶ گرم فیبر رژیمی است و یا ۶۳ درصد از مواد غذایی روزانه توصیه شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده برای فیبر برای یک مرد و زن بالغ در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری می باشد. عدس حاوی فیبر محلول است، اما منبع عظیم فیبر نامحلول است.رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر نامحلول می تواند حرکات روده را تنظیم کند، سلامت دستگاه گوارش را ارتقاء دهد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان، گلو و مری را کاهش دهد. مواد غذایی غنی از فیبر مانند عدس همچنین ممکن است به جلوگیری از سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت، کلسترول خون بالا و فشار خون بالا کمک کنند.

حتماً بخوانید:
خواص شگفت انگیز عدس + دستور تهیه چند غذای جدید با عدس

خواص شگفت انگیز عدس + دستور تهیه چند غذای جدید با عدس

عدس خواص بسیاری دارد. در حالی که عدس ها در اندازه کوچک ظاهر می شوند، آنها نیروگاه ویتامین و مواد معدنی هستند - همه آنها عملا بدون چربی اند!

2. عدس حاوی پروتئین لاغر است

عدس پخته شده ۱۸ گرم پروتئین در هر فنجان، حاوی کمتر از ۱ گرم چربی، چربی اشباع ناچیز و بدون کلسترول است. در مقایسه با گوشت گاو، مرغ و ماهی که همه آن ها منبع خوبی از پروتئین هستند اما دارای مقدار بسیار بالایی از چربی اشباع و کلسترول هستند، عدس همان میزان پروتئین را بدون چربی دارد.دانشکده بهداشت عمومی هاروارد عدس را برای انتخاب پروتئین مناسب تر می داند. مطالعه ۲۰۱۲ در “بایگانی پزشکی داخلی” گزارش داد که جایگزینی منابع پروتئینی شبیه لوبیا برای گوشت قرمز می تواند خطر کلی مرگ را در بسیاری از بیماری ها، از جمله سرطان و بیماری های قلبی، کاهش دهد. عدس شامل تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای سنتز پروتئین نیست. آن ها را با یک دانه مانند برنج یا نان کل گندم ترکیب کنید تا یک غذای کامل پروتئین تهیه شود.

3. عدس حاوی فولات است

هر فنجان عدس پخته شده دارای ۳۵۸ میکروگرم فولات است. این مقدار تقریبا ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه ۴۰۰ میلی گرمی فولات برای بزرگسالان را تامین می کند. فولات، همچنین به عنوان اسید فولیک یا ویتامین B9 شناخته می شود، که از سلامت سیستم عصبی حمایت می کند، به سوخت و ساز انرژی کمک می کند و برای سنتز DNA، RNA و گلبول های قرمز ضروری است.اگر رژیم غذایی شما فاقد فولات کافی باشد، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان، افسردگی، بیماری های قلبی و بینایی یا کاهش شنوایی وجود داشته باشد. به خصوص برای زنان باردار، غذاهای غنی از فولات مانند عدس در رژیم غذایی آن ها مهم است.

4. عدس حاوی مقدار زیادی آهن است

یک فنجان عدس ۸۷ درصد از آهن نیاز روزانه مردان و ۳۸ درصد از مقدار مورد نیاز زنان را فراهم می کند. بدن برای تولید گلبول های قرمز و آدنوزین تری فسفات یا ATP از آهن استفاده می کند. افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است به کم خونی یا مشکلات عصبی مانند اختلال بیش فعالی دچار شوند. آهن در غذاهای گیاهی مانند عدس غیر غلیظ است، یک نوع آهن است که به آسانی به عنوان آهن در گوشت، مرغ و ماهی جذب نمی شود.شما می توانید مقدار آهن را از عدس ها با خوردن حبوبات با گوشت یا با منبع غنی از ویتامین C افزایش دهید. عدس ها را در سوپ های گوشتی بریزید یا آن ها را در سالاد هایی که حاوی سبزی های تیره، برگ و نارنجی یا گریپ فروت هستند مصرف کنید. علاوه بر ارائه کربوهیدرات های پیچیده سوزاننده، عدس می تواند انرژی شما را با تجدید ساختن منابع آهن شما افزایش دهد.به خصوص برای قاعدگی زنان که بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند، تقویت منابع آهن با عدس، ایده خوبی است؛ به ویژه آن که، بر خلاف گوشت قرمز، منبع دیگری از آهن، عدس غنی از چربی و کالری نیست.آهن جزء جدایی ناپذیر از هموگلوبین است که اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن انتقال می دهد و همچنین بخشی از سیستم های آنزیمی کلیدی برای تولید انرژی و متابولیسم است.

کالری موجود در یک مشت عدس

خواص دارویی عدس

  1. عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می‌ باشد‌. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است‌. به‌ عبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می‌ باشد‌. عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تأمین می‌ کند.
  2. عدس زیاد کننده ترشحات شیر است و مادران شیرده حتما باید از آن استفاده کنند.
  3. عدس را آرد کنید و روی پوست ملتهب بگذارید التهاب را برطرف می‌ کند.
  4. برای درمان زخم‌ های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آن را غرغره کنید.
  5. برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید.
  6. آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذا است.
  7. پماد در عدس با سرکه برای ترک دست و پا که به‌علت سرما عارض شده سودمند است.
  8. عدس را می‌ توان به‌عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی‌ های روده نیز مؤثر است.
  9. عدس پخته را به‌ عنوان مرهم برای زخم نیز می‌ توان به‌کار برد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (28 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits