دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کالری و ارزش غذایی جو
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
جو دارای خواص بیشماری می باشد از این رو از آن ها در تهیه انواع سوپ و آش ها استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم درمورد کالری و ارزش غذایی این ماده ی غذایی مفید صحبت نموده و خواص آن را ذکر نماییم.

مقدار کالری جو

جو یک غلات کامل مغذی است که برای سلامت بدن بسیار مفید است. بلغور جو دوسر دارای فیبر زیادی است و با ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها غنی شده است. مصرف روزانه جو یا جو دوسر برای سلامت قلب، وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

جو به طور طبیعی بدون گلوتن است و می تواند از مزایایی برای افراد مبتلا به دیابت برخوردار باشد زیرا می توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. این ماده دارای خواص آرام بخش و آبرسان است. از طرفی می توانید از بلغور جو دوسر به عنوان یک درمان طبیعی عالی برای مشکلات پوستی استفاده کنید. با ما تا انتها همراه شوید تا از خواص جو بیشتر مطلع شوید.

کالری و ارزش غذایی جو

۱۵۶ گرم جو (تقریبا یک فنجان) حاوی 607 کالری می باشد.
مقدار۱۵۶ گرم
کالری۶۰۷
فیبر۱۶٫۵ گرم
کربوهیدرات۱۰۳ گرم
آهن۷٫۴ گرم
منیزیم۲۷۶ میلی گرم
فسفر۸۱۶ میلی گرم
مس۱ میلی گرم
منگنز۷٫۷ میلی گرم

شروع روز با مصرف یک کاسه بلغور جو دوسر پخته شده به شما کمک می کند که سلامت خود را ارتقاء دهید. جو دوسر بیش از ۲۰ پلی فنول منحصر به فرد به نام آونانترامید دارد. این پلی فنول ها خواص ضد التهابی، ضد خارش و ضد سرطانی دارند.

جو منبع غنی از پروتئین گیاهی با کیفیت است. محققان دریافتند که میزان پروتئین جو در میان غلات دیگر منحصر به فرد است. جو از اسیدهای آمینه ای که معمولا در حبوبات یافت می شوند نه در غلات، غنی است.

یکی از مهم ترین خواص جو و جو دوسر که آن ها را از سایر غلات جدا می کند، میزان زیاد فیبر بتاگلوکان است. این نوع فیبر به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند و همراه با آنواناترمید، برای نوزادان و بزرگسالان مزایای بسیاری را به ارمغان می آورد.

کالری جو

خواص جو و جو دوسر

1. مصرف جو باعث کاهش وزن می شود

جو دوسر یک ماده غذایی سهل الهضم است و برای کاهش وزن مفید می باشد. فیبر زیاد این ماده باعث کاهش اشتها می شود. یک مطالعه که شامل ۴۸ بزرگسال بود نشان داد که خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه موجب افزایش احساس سیری می شود. کاهش اشتها ناشی از مصرف بلغور جو دوسر به مقدار بتا گلوکان در آن مربوط می شود. بتا گلوکان یک نوع فیبر محلول است.

یک آزمایش کنترل شده دیگر نیز نشان داد که مصرف ۱۰۰ گرم جو در روز به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند وزن کم کنند. محققان خاطر نشان کردند افرادی که به طور مرتب بلغور جو دوسر مصرف می کنند، بیشتر وزن کم می کنند. نتایج حاصل از مطالعه دیگری نشان داد که ترکیبات بتا گلوکان می تواند به کنترل بسیاری از عوارض چاقی کمک کند.

بر خلاف باور عمومی، بلغور جو دوسر شما را چاق نمی کند. این ماده حاوی فیبر، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. ½ فنجان جو دوسر فوری خیس شده در آب فقط حاوی ۸۰ کالری و ۴ گرم چربی است. این مقدار بلغور جو دوسر ۴ گرم فیبر دارد که برای سلامت سیستم گوارشی مفید است.

2. جو دوسر و جو برای قلب مفید هستند

خوردن یک کاسه بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه و به صورت منظم، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. محققان دریافته اند که جو دوسر آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال هایی دارد که برای قلب مفید هستند. مصرف جو، دارای مزایای قلبی عروقی زیادی برای شما است.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد و شامل نزدیک به ۵۵،۰۰۰ نفر شرکت کننده بود نشان داد که مصرف غلات کامل مانند جو و جو دوسر در کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی نقش دارد. این مطالعه نشان می دهد که بلغور جو دوسر به ویژه به کاهش خطر ابتلا به انفارکتوس میوکارد کمک می کند.

مجله British Journal of Nutrition در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که جو به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کمک می کند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که مصرف این ماده باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شود.

بیشتر بخوانید:

دانستنی های طلایی درمورد کالری انواع نان

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

3. جو باعث کاهش فشار خون می شود

یکی دیگر از خواص جو کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی به کمک درمان فشار خون بالا است. یک مطالعه آزمایشی که شامل ۱۸ فرد مبتلا به فشار خون بالا بود نشان داد که افزودن جو به رژیم غذایی اثر مثبتی بر روی فشار خون دارد. مصرف غلات فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب ۷٫۵ میلی متر و ۵٫۵ میلی متر جیوه کاهش می دهد.

4. خواص جو برای کاهش کلسترول مفید است

مصرف جو در وعده صبحانه موجب کاهش سطح کلسترول در خون شده و سلامت قلب را بهبود می بخشد. یک متا آنالیز انجام شده بر روی ۲۸ آزمایش که در مورد اثرات جو بر روی کلسترول بودند نشان داد که O-B-glucan دارای مزایایی است. مصرف جو باعث کاهش کلسترول LDL می شود. این نوع کلسترول با بیماری های قلبی ارتباط دارد.

نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف بلغور جو دوسر به صورت روزانه می تواند کلسترول را از ۵ تا ۷ درصد کاهش دهد. بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و بریتانیا برون گلوکان را به عنوان دارویی برای کاهش کلسترول به بازار عرضه کرده اند.

یک مطالعه نشان داد که روش پخت و پز جو دوسر نیز می تواند بر میزان کلسترول تاثیر بگذارد. جوشاندن جو دوسر در آب برای کاهش کلسترول بهتر از خیس کردن جو در آب گرم است.

5. جو دوسر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

افزودن بلغور جو دوسر به رژیم غذایی تان می تواند خطر ابتلا به عفونت و بیماری های مزمن را کاهش دهد. محققان دریافتند که بتا گلوکان های موجود در جو به فعال کردن عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از عفونت جلوگیری می کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که بتا گلوکان ها به تحریک فعالیت سلول های قاتل طبیعی در بدن کمک می کنند. دانشمندان حتی به دنبال راه هایی برای استفاده از این ماده به عنوان شیمی درمانی برای درمان سرطان هستند. آزمایشات مربوط به حیوانات نشان داده اند که بتا گلوکان موجود در جو به جلوگیری از عفونت های تنفسی کمک می کند.

6. جو دوسر سلامت دستگاه گوارش را ارتقاء می بخشد

یکی از خواص جو کمک به روند هضم و جلوگیری از یبوست است. فیبر موجود در جو به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند و می تواند به افزایش تعداد دفعات و ثبات مدفوع کمک کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که سبوس جو دوسر برای کاهش یبوست در سالمند مفید است. محققان همچنین دریافتند که مصرف جو می تواند به کنترل بیماری های مزمن گوارشی کمک کند. به عنوان مثال، مصرف جو معمولا منجر به کاهش علائم همراه با بیماری التهابی روده و کولیت اولسراتیو می شود.

بیشتر بخوانید:

تخمه چقدر کالری دارد ؟ خواص حیرت انگیز انواع تخمه

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

پنیر چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از پنیر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits