دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ خاصیت حیرت انگیز آب تمشک برای سلامت بدن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تمشک میوه ای بسیار خوشمزه است که دارای خواص بیشماری می باشد. همچنین آب تمشک نیز فواید باور نکردنی زیادی دارد که ما از آن ها غافل هستیم. در ادامه این مطلب قصد داریم درمورد خواص آب تمشک توضیحاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

خواص آب تمشک برای بدن

نوشیدن آب ترش و خوشمزه تمشک، مواد مغذی مورد نیاز را به بدن شما می رساند و از مزایای سلامتی این نوشیدنی بهره مند خواهید شد.

این نوشیدنی، از گرفتن آب تمشک تازه به دست می آید و با توجه به ماهیت ترش این میوه، آن را غالبا با یخ و شیرین کننده های دیگر مخلوط می کنند تا طعم بهتری بگیرد. با این حال، می توانید با له کردن این میوه و عبور دادنش از یک صافی، آب میوه را تهیه کنید.

آب تمشک به علت عطر و طعم متفاوتش، یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان است و چون مواد مغذی بالایی دارد، سلامت عمومی شما را افزایش می دهد.

تمشک میوه‌ ای از گیاهی خاردار که در نواحی سردسیر نیم‌کره‌ ی شمالی می‌ روید. میوه‌ ی این بوته سیاه تیره یا بنفش تیره است و رسیده‌ ی آن شیرین و بسیار لطیف است. آب تمشک هزاران سال به‌ عنوان درمانی سنتی برای بیماری‌ های مختلف مورد استفاده بوده و به خاطر طعم ترش و شیرینش مشهور است.

ارزش غذایی آب تمشک

به لحاظ تغذیه ای، آب تمشک تقریبا تمام مواد مغذی خانواده توت ها را دارا می باشد. دارای مقادیر زیادی ویتامین C و فیبر غذایی است. علاوه بر این، دارای مقدار کمی آهن، منیزیم، اسیدهای چرب امگا ۳، پتاسیم و ویتامین B6 می باشد. یک فنجان تمشک، حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد.

فواید آب تمشک

1. آب تمشک موجب بهبود سرطان می شود

یکی از مواد فعال موجود در تمشک، اسید الرژیک می باشد که قادر است سلول های سرطانی را از بین ببرد. دیگر آنتی اکسیدان هایی که در این میوه یافت می شود، می توانند فشار اکسید کننده را که منجر به سرطان می شود را، کاهش دهند.

2. آب تمشک موجب سلامت قلب و عروق می شود

مقدار قابل توجهی سیانین در آب این میوه وجود دارد که از طریق بهبود قدرت شریانی و رگ های خونی، مانع از بروز بیماری های قلبی عروقی می شود.

3. آب تمشک موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

ویتامین C موجود در این میوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در برابر هرگونه عفونت یا پاتوژن، مقاومت می کند.علاوه بر این، به علت وجود آنتی اکسیدان، التهابات مزمن را کم کرده و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید:

آب انار چه خواصی دارد ؟ خواص آب انار در درمان بیماری ها

با خواص حیرت انگیز آب پرتقال برای سلامتی آشنا شوید

4. آب تمشک باعث بهبود گردش خون می شود

پتاسیم موجود در میوه تمشک، به کاهش فشار خون کمک می کند و سایر مواد فعال در خون را به کار می اندازد که این امر به معنی انتقال بهتر مواد مغذی و اکسیژن به بدن و کاهش فشار خون است.

5. آب تمشک حساسیت را از بین می برد

آب این میوه می تواند روی سیستم ایمنی بدن، آزاد سازی سیتوکین ها و سایر مولکول های التهابی تاثیر بگذارد.

6. آب تمشک هضم را بهبود می بخشد

زمانی که انواع توت ها را مخلوط می کنید، باعث می شود تمام فیبر های غذایی خود را حفظ کند که می تواند حرکات پرستالیک را بهبود بخشد و سلامت دستگاه گوارش شما را افزایش دهد.

خواص آب تمشک

7. آب تمشک موجب کاهش وزن می شود

این میوه دارای فیبر زیاد و کالری کمی است و اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی، باعث کاهش وزن شما می شود و از احساس خستگی و پرخوری شما جلوگیری می کند.

8. آب تمشک اثرات ضد پیری دارد

تمشک‌ ها حاوی مواد مغذی زیادی هستند که به‌ خصوص برای پوست مفید هستند. ویتامین C، به تولید کلاژن کمک می‌ کند و با این کار انعطاف و رطوبت پوست را به آن برمی‌ گرداند. ویتامین E، موجود در آن‌ هم از چین‌ و چروک‌ ها جلوگیری می‌ کند و آنتی‌ اکسیدان‌ های تمشک هم از پوست در برابر رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌ کنند.

9. آب تمشک خاصیت محافظت از چشم دارد

آب تمشک منبع خوب لوتئین است که با شکل دادن یک لایه‌ ی محافظتی، از چشم‌ ها در برابر استرس اکسیداتیو و اشعه‌ های مضر محافظت می‌ کند. آنتوسیانین‌ های موجود در تمشک از دژنراسیون وابسته به سن ماکولا، از دست دادن دید شبانه و آب مروارید جلوگیری می‌ کنند.

10. آب تمشک موجب حفاظت از استخوان‌ ها می شود

مواد معدنی موجود در تمشک‌ ها همگی برای استحکام استخوان‌ ها ضروری هستند. مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم و پتاسیم.

بیشتر بخوانید:

خواص حیرت انگیز آب انگور برای سلامتی + طرز تهیه آن

با خواص بینظیر آب پیاز آشنا شوید

11. آب تمشک باعث قدرت مغزی می شود

ترکیبات پلی‌ فنولیک تمشک‌ ها ممکن است در کاهش ناتوانایی‌ های شناختی و حرکتی ناشی از افزایش سن مؤثر باشند. مصرف روزانه‌ ی آب تمشک می‌ تواند حافظه و عملکرد ذهنی را بهبود دهد.

12. آب تمشک خون سالم را فراهم می کند

آب تمشک منبعی عالی برای ویتامین K است؛ ویتامینی که در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی نقشی اساسی دارد، اما عموماً مورد غفلت واقع می‌ شود. ویتامین K، علاوه بر این در تقویت استخوان‌ ها و سلامت قلب و عروق هم بسیار مهم است.

عوارض جانبی مصرف آب تمشک

افرادی که دارو‌های رقیق‌ کننده‌ ی خون مصرف می‌کنند یا افرادی که به خاطر سایر اختلالات خونی تحت درمان‌ اند یا کسانی که قرار است در دو هفته‌ی آینده عمل جراحی انجام دهند، نباید آب تمشک مصرف کنند.

  1. آنتوسیانین در پرتقال خونی، گیلاس، توت‌ فرنگی و سایر خوراکی‌ های قرمز و بنفش‌ رنگ مانند چای ترش یافت می‌ شود.
  2. دژنراسیون ماکولا که به‌عنوان دجنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD or ARMD) شناخته می‌ شود یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل اغلب هیچ نشانه‌ ای وجود ندارد.

به‌ تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود؛ و ممکن است حتی دید به‌طور کامل از دست برود و حتی فعالیت‌ های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می‌ شوند که این حالت ارتباطی با بیماری‌ های روانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

خواص و فواید درمانی تمشک

۱۰ خواص درمانی برگ تمشک و دمنوش برگ تمشک قرمز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits