دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شگفت انگیز آب پرتقال برای سلامتی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آب پرتقال دارای مقدار زیاد ویتامین C بوده و برای بدن بسیار مفید است. در این مطلب قصد داریم تعدادی از خواص آب پرتقال برای سلامتی را ذکر نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

خواص و فواید آب پرتقال طبیعی برای بدن

آب پرتقال، نوشیدنی است که از چلاندن و فشار دادن میوه پرتقال به دست می آید. آب پرتقال، نوشیدنی خوشمزه ای است که در سراسر دنیا آن را مصرف می کنند. بزرگ ترین صادر کننده آب پرتقال در جهان، کشور برزیل و بعد از آن ایالت فلوریدای آمریکا می باشد.

معمولاً برای صادر کردن آب پرتقال، این نوشیدنی را به صورت پودر درآورده و پس از رسیدن به کشور مقصد، پودر پرتقال را با آب مخلوط می کنند و سپس این آب پرتقال را عرضه می نمایند.

آب پرتقال تازه، طعم ترش دلچسبی دارد. حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث (اسید آسکوربیک) می باشد و بنابراین، یکی از منابع خوب این نوع ویتامین محسوب می شود. برخی تولید کنندگان آب پرتقال به فرآورده های خود، اسید سیتریک یا اسید آسکوربیک اضافه می کنند؛ در عین حال که دیگر مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامین د هم به منظور افزایش خواص آب پرتقال به آن می افزایند.

آب پرتقال کنسانتره منجمد، نوعی فرآورده است که تولید کنندگان بزرگ این نوع نوشیدنی در مبادلات کلان، معمولاً از این شکل آب پرتقال استفاده می کنند. زمانی که به آب پرتقال کنسانتره که از حالت انجماد در آمده، آب اضافه کنند، دوباره به شکل آب پرتقال طبیعی بر می گردد.

تقریباً بیشتر آب پرتقال های مصرفی در آمریکا از این نوع هستند. از آنجا که حجم آب پرتقال منجمد کنسانتره با حجم آب پرتقال معمولی تفاوت فاحشی دارد، بنابراین حمل و نقل این نوع آب پرتقال بسیار راحت تر صورت می گیرد و در نتیجه هزینه ها کاهش یافته و این آب پرتقال با قیمت باصرفه تری به مصرف کنندگان عرضه می گردد و معمولا در دسترس می باشد.

خواص آب پرتقال

آب پرتقال خواص پرشماری دارد. با این وجود در این مقاله فقط ۱۰ مورد از برترین خواص آب پرتقال مورد بحث قرار می گیرد.

آفریدگار جهان نعمت های بی شماری به ما ارزانی داشته است، که یکی از آن ها میوه های تازه هستند. هر میوه ای به دلیل وجود خواص تغذیه ای مخصوص به خود، برای انسان مفید است. در این مقاله، قصد داریم در مورد ارزش غذایی و محسنات پرتقال و آب تازه ی پرتقال صحبت کنیم.

پرتقال یکی از خوشمزه ترین میوه هایی که در میان سالمندان، بزرگسالان، و کودکان به یک اندازه محبوب است. این موهبت الهی، نه تنها طعم فوق العاده ای دارد بلکه قدرت دفاعی بدن را نیز به سرعت بالا می برد.

مواد مغذی شگفت انگیز موجود در پرتقال به بدن تان کمک می کند با بیماری هایی نظیر عارضه ی قلبی و عروقی، سرطان و اختلالات دستگاه گوارش مبارزه کند. می توانید با مصرف آب تازه ی پرتقال به سرعت از محسنات این میوه بهره مند شوید. از این طریق، مواد مغذی فاقد نیاز به فرآیند گوارشیِ چندانی به سرعت جذب جریان خون می شوند.

خواص آب پرتقال

پرتقال خام و نوشیدنی آن خواص بسیاری برای بدن دارند، که ۱۰ برترین خواص آب پرتقال برای سلامتی انسان به قرار زیر است:

1. آب پرتقال موجب تنظیم فشار خون می شود

آب پرتقال نوشیدنی شگفت انگیزی است برای آن هایی که از فشار بالا یا پایین خون رنج می برند. آیا می خواهید بدانید چرا؟ زیرا این نوشیدنی خوشمزه حاوی مقدار زیادی منیزیم است که توانایی فوق العاده ای برای بازگرداندن فشار خون به حالت طبیعی اش دارد.

2. آب پرتقال موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

به دلیل حضور ویتامین C در آب پرتقال، این نوشیدنی با تقویت دستگاه ایمنی بدتان، به عنوان بهترین مدافع شما علیه بیماری هایی مختلفی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی عمل می کند.

3. خواص درمانی و تسکینی آب پرتقال

یکی از برترین خواص آب پرتقال، خواص درمانی و تسکینی آن است. پرتقال حاوی فلاونوئیدها (نظیر نارینجنین و هسپریدین) است که مواد ضدالتهابی هستند. وقتی این میوه ی لذیذ را به صورت خام یا نوشیدنی مصرف می کنید، فلاونوئیدها به شکل شگفت انگیزی دست به کار می شوند تا آرتروز و درد را درمان کنند.

بیشتر بخوانید:

آب انار چه خواصی دارد ؟ خواص آب انار در درمان بیماری ها

آب پیاز چه خواصی دارد ؟ طرز تهیه آب پیاز

4. آب پرتقال باعث جلوگیری از سرطان می شود

پژوهش های اخیر دانشمندان نشان دهنده ی اثربخشی آب پرتقال در جلوگیری از انواع مختلف سرطان بوده است. پرتقال حاوی ماده ای به نام دی لیمونن است که عامل موثری در برابر سرطان پوست، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان روده، و سرطان ریه محسوب می شود. به علاوه، حضور ویتامین C نیز در این میان تاثیرگذار است.

5. آب پرتقال باعث جلوگیری و درمان زخم معده می شود

این گونه زخم ها عموما در روده ی کوچک و معده ظاهر می شوند. گاهی اوقات بروز این گونه زخم ها دلیل اصلی یبوست محسوب می شود زیرا در این شرایط، ذرات خوراکی های مصرفی به صورت مناسب تجزیه نمی شوند. آب پرتقال در درمان و جلوگیری از زخم معده بسیار تاثیرگذار است. هم چنین می تواند باعث تحریک دستگاه گوارشی شود.

6. آب پرتقال باعث جلوگیری از سنگ کلیه می شود

خطر شکل گیری سنگ کلیه می تواند با مصرف مرتب آب پرتقال کاهش یابد. معمولا تجمع مواد معدنی و شیمیایی باعث ایجاد سنگ های کلیه می شود. آب پرتقال حاوی اسید سیتریک است که توانایی فوق العاده ای در جلوگیری از این اختلال دارد؛ این ماده میزان اسیدی بودن ادرار را کم می کند.

بنابراین، افرادی که از این بیماری وحشتناک رنج می برند، باید آب تازه ی پرتقال را وارد رژیم غذایی روزانه شان کنند.

7. آب پرتقال به کاهش وزن کمک می کند

بسیاری از آدم ها باور دارند مصرف مرتب آب پرتقال برای کم کردن وزن های اضافه بسیار مفید است، به این دلیل که این میوه که جزء مرکبات است سرشار از آنتی اکسیدان ها است، که می تواند کمک موثری در کاهش وزن باشد.

8. آب پرتقال موجب کاهش خطر سکته ی قلبی می شود

از دیگر خواص برجسته ی آب پرتقال می توان به تاثیر این نوشیدنی در جلوگیری از اختلالات قلبی اشاره کرد. هسپریدین یک ماده ی گیاهی است که با بهبود شرایط سلول های رگ ها، از انسداد آن ها مانع می شود. پرتقال به مقدار زیاد حاوی هسپریدین است، بنابراین یک لیوان آب پرتقال تازه ی طبیعی کاهش خطر حمله ی قلبی را تضمین می کند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۸ خاصیت اعجاب انگیز آب اسفناج

خواص حیرت انگیز آب انگور برای سلامتی + طرز تهیه آن

9. آب پرتقال باعث درمان کم خونی می شود

کم خونی بیماری است که عموما به دلیل کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین ایجاد می شود. کمبود آهن دلیل اصلی این مسئله است. آب پرتقال مقدار مناسبی از ویتامین C را وارد بدن می کند و از این طریق، باعث می شود جذب آهن در جریان خون افزایش یابد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بیماران مبتلا به کم خونی به طور مرتب پرتقال یا آب پرتقال مصرف کنند.

10. آّ پرتقال موجب زیبایی و جوانی پوست می شود

خواص آنتی اکسیدانی آب پرتقال با جلوگیری از تاثیرات افزایش سن بر پوست، باعث می شود پوستی با ظاهری شاداب، دلپذیر و جوان داشته باشیم. به علاوه، آنتی اکسیدان ها به همراه ویتامین C از سلول های پوستی در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

بنابراین، مصرف روزانه ی یک وعده آب پرتقال بهترین راه حفظ طولانی شادابی و جذابیت پوست است. آب پرتقال برای پوست نعمتی است که جایگزین ندارد!

بیشتر بخوانید:

۳۶ خاصیت باورنکردنی پرتقال برای سلامتی

خواص پوست پرتقال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits