دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا پنیر خامه ای ماده غذایی سالمی است؟

پنیر خامه ای : همه چیز از خواص تا مضرات مصرف پنیر خامه ای

آیا پنیر خامه ای ماده غذایی سالمی است؟
16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پنیر خامه ای یک نوع پنیر نرم است که قوام زیادی داشته و از نظر بافت نیز یکدست است. این پنیر از طعم ملایمی برخوردار بوده و برای مصرف در کنار نان و کراکر و استفاده در شیرینی ها و دسرها بسیار مناسب می باشد.

باورهای نادرست در مورد مصرف پنیر خامه ای

در این مقاله از مجله دلگرم همه چیزهایی که شما باید در مورد پنیر خامه ای بدانید؛ از جمله ارزش غذایی و خواص آن را توضیح می دهیم.

پنیر خامه ای چطور تهیه می شود؟

  • این نوع پنیر به طور معمول از خامه تهیه می شود اما با ترکیبی از خامه و شیر نیز قابل تهیه است. ابتدا خامه پاستوریزه می شود تا میکروارگانیسم های بالقوه خطرناکش از بین بروند.
  • سپس باکتری های اسید لاکتیک به خامه اضافه می شود. این مرحله پنیر را نرم تر می کند.
  • با اضافه کردن این باکتری ها، ذرات چربی خامه به ذرات کوچک تر و یکنواخت تر تجزیه شده و محصولی صاف و یکدست ایجاد می شود. مواد افزودنی دیگری نیز به این پنیر اضافه می شود تا غلظتش افزایش یابد.
  • سرانجام برای بهبود استحکام پنیر، آنزیم لخته شدن که از یک منبع گیاهی یا حیوانی گرفته شده است به آن اضافه می شود.
  • پنیرهای خامه ای که در ایالات متحده تولید می شوند؛ حداقل ۳۳٪ چربی داشته و وزن چربی موجود در آنها نیز کمتر از ۵۵٪ است.
  • با این حال در برخی از کشورها ممکن است پنیری که در کارخانه ها تهیه می شود حاوی چربی بیشتری باشد.

ارزش غذایی پنیر خامه ای

انواع مختلفی از پنیر خامه ای در بازار وجود دارد. بنابراین ارزش غذایی این ماده، به نوع محصول و مارکش بستگی دارد. اما به طور کلی ۱ اونس (۲۸ گرم) پنیر خامه ای معمولی حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۹۹
  • پروتئین: ۲ گرم
  • چربی: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • ویتامین A: حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن

پنیر خامه ای بسیار پر چرب است و حاوی مقداری کربوهیدرات و پروتئین نیز می باشد. این نوع پنیر منبع خوبی از ویتامین A بوده و مقداری ریبوفلاوین (ویتامین B2) نیز دارد.

البته نوع همزده آن، حاوی چربی و کالری کمتری نسبت به پنیر خامه ای معمولی است.

فواید این نوع پنیر : پنیر خامه ای

گذشته از اینکه این نوع پنیر بسیار خوشمزه است؛ فوایدی نیز برای بدن دارد.

1. پنیر خامه ای منبع خوبی از ویتامین A است

پنیر خامه ای حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. همانطور که گفتیم فقط ۱ اونس (۲۸ گرم) از آن حاوی ۸۷ میلی گرم ویتامین A می باشد.

بنابراین مصرف ۲۸ گرم از این نوع پنیر، ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. این ویتامین محلول در چربی است و به ویژه برای بهبود قدرت بینایی اهمیت دارد.

در کنار این فواید، ویتامین A از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کرده و به محافظت از تمامیت بسیاری از بافت ها مانند پوست، ریه و روده کمک می کند.

2. پنیر خامه ای آنتی اکسیدان های مهمی را برای بدن تأمین می کند

پنیر خامه ای منبع بسیاری از آنتی اکسیدان ها است. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر مولکول های ناپایداری که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند؛ دفاع می کند.

هنگامی که سطح رادیکال های آزاد در بدن افزایش پیدا می کند ممکن است آسیب سلولی رخ دهد.

پنیر خامه ای حاوی مقدار کمی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکزانتین است. این آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

3. ممکن است پنیر خامه ای اثرات پروبیوتیکی در بدن داشته باشد

  • همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم؛ پنیر خامه ای با استفاده از یک باکتری استارتر یعنی باکتری اسید لاکتیک تهیه می شود. برخی از گونه های این نوع باکتری، پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی محسوب می شوند که بر روی سلامت بدن اثرات مثبتی دارند.
  • به عنوان مثال برخی از گونه های لاکتوباسیلوس با کاهش پاسخ التهابی، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند. این در حالی است که برخی از گونه های همین باکتری، سیستم ایمنی را در معرض عفونت قرار می دهند.
  • در یک مطالعه ۸ هفته ای، سطح اسیدهای چرب حاوی زنجیره کوتاه و پروفایل باکتری ها در مدفوع موش هایی که پنیر خامه ای حاوی Lactococcus chungangensis مصرف کرده بودند، بهبود پیدا کرد.
  • اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه منبع اصلی انرژی برای سلول های روده بزرگ محسوب می شوند. آنها همچنین باعث کاهش التهاب در بدن خواهند شد.
  • بنابراین ممکن است برای افرادی که مبتلا به بیماری های التهابی خاصی هستند مفید باشند. این نتایج امیدوار کننده است. اما برای تاییدشان به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.
  • از آنجا که گرما پروبیوتیک ها را از بین می برد و پنیر خامه ای نیز قبل از هر کاری ابتدا با قرار گرفتن در معرض گرما پاستوریزه می شود؛ بهتر است از پنیری استفاده کنید که برچسب “حاوی باکتری های زنده و فعال” روی آن درج شده باشد. این برچسب به این معنی است که این محصول دارای پروبیوتیک های زنده است.

4. پنیر خامه ای لاکتوز کمی دارد

لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست یافت می شود. با وجود این که این قند طبیعی است اما برخی از افراد قادر به هضم آن نیستند. به این حالت عدم تحمل لاکتوز گفته می شود و می تواند علائمی مانند نفخ، تجمع گاز در معده و اسهال ایجاد کند.

مبتلایان به این بیماری باید از مصرف فرآورده های لبنی تا حد ممکن پرهیز کنند. با این حال تحقیقات نشان داده اند که بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند تا ۱۲ گرم لاکتوز را در هر وعده غذایی تحمل کنند.

از آنجا که پنیر خامه ای حاوی کمتر از ۲ گرم لاکتوز در هر اونس (۲۸ گرم) است؛ بنابراین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است با مصرف این نوع پنیر مشکلی نداشته باشند.

نکات منفی و مضرات مصرف پنیر خامه ای

علیرغم فوایدی که برای این نوع پنیر ذکر کردیم؛ این ماده ممکن است دارای نکات جانبی منفی نیز باشد. برخی از این نکات عبارتند از:

پروتئین کم

  1. پنیر خامه ای حاوی مقدار کمی پروتئین است. همانطور که گفتیم هر وعده ۱ اونسی (۲۸ گرم) از آن کمتر از ۲ گرم پروتئین را برای بدن تأمین می کند. این مقدار پروتئین به طور قابل توجهی کمتر از پروتئین موجود در بسیاری از پنیرهای نرم دیگر از جمله پنیر بری و پینر بز است.
  2. مصرف پروتئین برای محافظت از توده عضلانی و قدرت عضله ها ضروری است. این ماده همچنین به شما کمک می کند بعد از خوردن غذا احساس سیری بیشتری کنید. بنابراین در طول روز باید از منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، عدس و سایر لبنیات استفاده کنید.

ماندگاری کوتاه

  • پنیر خامه ای ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد. عواملی مانند پردازش، بسته بندی و نحوه نگهداری از این محصول بر روی طول عمر آن تأثیر می گذارند.
  • اگرچه فرایند پاستوریزاسیون میکروارگانیسم های خطرناک را از بین می برد؛ اما آب زیادی که در این محصول وجود دارد؛ خطر آلودگی میکروبی را در پی خواهد داشت.
  • به طور کلی پنیر خامه ای را باید ظرف ۲ هفته پس از باز کردن بسته بندی مصرف کرده و از آن در یخچال نگهداری کرد.
  • برای کاهش رشد میکروبی، حتما از چاقو تمیز و خشک برای برداشتن پنیر استفاده کنید و پس از استفاده نیز روکش بسته بندی را سر جایش بگذارید.
  • این پنیر را فقط می توانید تا قبل از تاریخ انقضا درج شده بر روی بسته بندی استفاده کنید. حتی اگر درپوش محصول را باز نکرده باشید. ضمن این که در صورت مشاهده هرگونه کپک زدگی در پنیر یا استشمام بو غیر عادی، آن را دور بریزید.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه به ۲ روش اصولی + عکس

طرز تهیه پنیر لبنه در منزل + ارزش غذایی این پنیر برای سلامت بدن

دستور تهیه پنیر برشته شمالی مرحله به مرحله

پنیر خامه ای : همه چیز از خواص تا مضرات مصرف پنیر خامه ای

پنیر خامه ای یک ماده همه کاره

کاربردهای این نوع پنیر بسیار متنوع است. بافت خامه ای این پنیر باعث شده تا بتوانیم برای تهیه دسرها و شیرینی ها نیز از آن استفاده کنیم.

اگرچه بیشتر در تهیه شیرینی و در کنار کراکر و نان تست از این نوع پنیر استفاده می شود اما همراه با ساندویچ و سیب زمینی پخته شده نیز می توانید از طعم خامه ای اش لذت ببرید. گاهی برای تهیه سس های خامه ای نیز بسیار کاربرد دارد.

حتی می توان آن را با ماهی آزاد دودی به عنوان یک میان وعده یا پیش غذا استفاده کرد. از این گذشته دسر بسیار خوشمزه و محبوبی به نام چیز کیک نیز با همین پنیر تهیه می شود.

نکته آخر

  • پنیر خامه ای یک محصول لبنی همه کاره است. این پنیر منبع خوبی از ویتامین A محسوب شده و لاکتوز زیادی ندارد. با این حال پروتئین کم و چربی و کالری زیادی دارد. بنابراین بهتر است از آن در اعتدال استفاده کنید.
  • نکته جالب توجه این است که پنیر خامه ای همزده چربی و کالری کمتر و پنیر ماسکارپونه چربی و کالری بیشتری نسبت به پنیر خامه ای معمولی دارد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits