دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با تأثیر شگفت انگیز ژله بر قسمت های مختلف بدن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ژله با استفاده از ماده ای به نام ژلاتین بدست می آید که دارای پروتئین و آمینواسید است. این خوراکی خوشمزه دارای فواید و خواصی است و بر قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد. در ادامه با این تاثیرات آشنا خواهید شد. تا انتها با ما همراه باشید.

تأثیر ژله بر سلامتی بدن

ژله دسر و میان وعده ای مفید است و دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن و زیبایی است. ژله از ژلاتین که ماده‌ای جامد نیمه شفاف، بی‌ رنگ، ترد و کمابیش بی‌ مزه است که از کلاژن درون پوست و استخوان جانوران به‌ دست می‌آید، ساخته شده است. از این رو لغت ژلاتین به جای ژله هم بکار می رود. در این مطلب با چند مورد از خواص ژله آشنا می شویم.

1. ژله سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

ژلاتین جزو مواد غذایی هیدروفیلی است یعنی مواد غذایی که ترکیبات آن ها آب را حتی بعد از پختن نیز جذب می کنند. این خاصیت موجب شده که ژلاتین مادّه ای مفید برای سلامت گوارش باشد زیرا اسید معده را جذب می کند و گوارش مواد غذایی را تسهیل می کند.

جذب ژلاتین توسط بدن به بهبود حرکت روده کمک می کند و مانع از بیماری های روده ای مانند یبوست می شود. ژلاتین به دلیل داشتن اسیدآمینه گلیسین، برای احیای غشای مخاطی معده مفید است و مانع از زخم و التهاب معده می شود.

2. ژله کبد را سم زدایی می کند

اگر چه مواد غذایی زیادی وجود دارد که کبد را پاکسازی می کند، اما ژلاتین هم انتخابی عالی برای سم زدایی کبد است. گلیسین که یکی از اسید آمینه های ضروری است سمومی را از بین می برد که به بافت ها آسیب می رسانند؛ این سموم مانع از عملکرد صحیح بافت ها می شوند.

علاوه بر این، این مادّه ضروری بر فعالیت های تمام ارگان های بدن نیز تاثیر گذار است و خون را تصفیه می کند. جذب ژلاتین توسط بدن، تاثیرات مضر رادیکال های آزاد را نیز کاهش می دهد و آسیب های سلولی را بازسازی می کند.

3. ژله، التهاب و تورم را کاهش می دهد

اسیدهای آمینه ضروری که در ژلاتین وجود دارند می توانند روند التهابی بدن را به تعادل برسانند. این اسیدهای آمینه شدت بیماری های مزمن را کاهش می دهند. گلیسین، مهم ترین اسید آمینه موجود در ژلاتین، یک ضد التهاب قوی است که مانع از بروز عفونت در بدن می شود.

ژلاتین، به دلیل وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن، بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند و از حمله باکتری ها به بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، باید یاد آور شد که به دلیل میزان بالای پروتئین موجود در ژله، این مادّه بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل را کاهش می دهد، به خصوص اگر این بیماری ها به دلیل فرسایش رباط ها و غضروف ها باشد.

به همین دلیل گنجاندن ژله در رژیم غذایی خطر آرتریت و آرتروز را کاهش چشمگیری می دهد.

4. ژله میزان انرژی را افزایش می دهد

اگرچه ژلاتین کالری کمی دارد اما منبع انرژی طبیعی برای بدن است. این مادّه فعالیت فیزیکی و ذهنی را بهبود می دهد و می توان صبح ها با مصرف آن انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرد. ژلاتین از ۹۰ درصد پروتئین با کیفیت بالا تشکیل شده است، این امر باعث افزایش سطح انرژی می شود و کارکردهای متابولیک بدن را بهبود می بخشد.

جذب ژلاتین توسط بدن شکل گیری توده های عضلانی را بهبود می بخشد و عملکرد و پاسخ بدن را نسبت به ورزش افزایش می دهد. علاوه بر این، سلول ها از این ژلاتین به نحو عالی بهره می برند زیرا اسیدهای آمینه آن راحت جذب می شوند.

5. ژله به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

کسانی که به مقدار کافی نمی خوابند و کم خوابی دارند می توانند این مشکل را با مصرف کمی ژلاتین (اما به شکل مرتب و همیشگی) حل کنند.

ژلاتین اسیدهای آمینه ای را برای بدن فراهم می کند که تولید هورمون های ملاتونین را بهبود می بخشند. ملاتونین هورمونی است که توسط غده کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. این هورمون کیفیت خواب را افزایش می دهد.

ژلاتین همچنین مواد معدنی برای بدن فراهم می کند که به تسکین عضلات کمک می کنند و گرفتگی عضلات در هنگام خواب را کاهش می دهند.

فواید ژله برای سلامتی

6. ژله سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ژله یکی از مواد غذایی است که در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بهبود وضعیت بیماران زیاد استفاده می شود. در واقع، مصرف ژله سالیان طولانی است که برای تسکین دردها و مشکلات رایج تجویز می شود.

ژله به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین ث و ویتامین د و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، عملکرد ایمنی بدن را بهبود می دهد. این مواد مغذی، به همراه پروتئین موجود در ژله، به شکل پادتن در بدن عمل می کنند. این مواد با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند.

ژله هیچ چربی یا کلسترولی ندارد، در نتیجه برای جلوگیری از سرماخوردگی و دیگر بیماری هایی که به دلیل ضعف دستگاه ایمنی اتفاق می افتند مفید می باشد.

7. ژله باعث کاهش استرس می شود

ژله با دارابودن امینواسیدهای ضروری به کاهش استرس کمک می کند. همچنین می تواند سبب کاهش علائم خفیف افسردگی در خانم ها شود.

8. ژله موجب بهبود سلامت پوست می شود

ژله با استفاده از ژلاتین تهیه می شود که ژلاتین دربردارنده مقادیر قابل توجهی کلاژن می باشد. کلاژن به داشتن پوستی سالم و جوان کمک می کند. در واقع با بالا رفتن سن افراد، به طور طبیعی کلاژن پوست را از دست می دهند که شلی پوست را در پی دارد و منجر به بروز چین و چروک و خطوط روی پوست می شود.

بنابراین ممکن است ژلاتین با دارابودن کلاژن راهی طبیعی برای بهبود ظاهر پوست باشد. همچنین ژله دربردارنده آمینواسیدهای طبیعی می باشد که برای پوست مفید هستند و به بازسازی سلول های جدید بدن کمک می کنند. همچنین سبب پیشگیری از نمایان شدن علائم پیری پوست می شوند. علاوه بر این ژله دارای رده هایی از اینوزیتول و نیاسین است که سبب جلوگیری از بروز برخی ناهنجاری های پوستی می شوند.

9. ژله موجب کنترل قند خون می شود

در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد اما بر طبق یک مطالعه صورت گرفته، یکی از آمینو اسیدها فراوان در ژلاتین است، ممکن است به بهبود کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کند. همچنین عدم وجود شکر در ژلاتین باعث می شود که گزینه ی مناسبی جهت کاهش گرسنگی بدون ایجاد اختلال در سطوح گلوکز خون باشد.

این خاصیت ژلاتین دارای دو فایده است: تولید انسولین، هورمونی که به تجمع چربی در بدن کمک می کند و سبب تسهیل کنترل اشتها می شود چون تغییرات ناگهانی در میزان گلوکز می تواند باعث افزایش میزان کربوهیدرات شود.

10. ژله موجب حفظ سلامت استخوان ها می شود

ژلاتین دربردارنده لیزین است که برای تقویت استخوان ها مفید و موثر است. لیزین در جذب کلسیم و قوی ماندن استخوان ها به بدن کمک می کند. همچنین سبب جلوگیری از بروز پوکی استخوان می شود. جالب است بدانید که بدن ما قادر به تولید لیزین نیست، بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی ضروری است. یکی از راه های بالا بردن لیزین در بدن اضافه کردن ژلاتین به غذا است.

بیشتر بخوانید:

فواید پودر ژله برای استخوان

همه آنچه که باید در مورد خواص و مضرات ژلاتین بدانید

ژله رو دست کم نگیرید

۱۲ مزیت ژلاتین برای زیبایی پوست، مو و لاغری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits