دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات مصرف سیب گلاب چیست ؟
37
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سیب گلاب، سیبی است که دارای حجم متوسط و کوچک می باشد و رنگ آن سفید کرمی با رگه های طولی قرمز می باشد. سیب گلاب معمولا نرم، شیرین، آبدار، ترد و معطر است و بوی گلاب می دهد.

سیب گلاب

سیب گلاب جزء خانواده سیب‌ها محسوب شده و یک میوه تابستانی به شمار می‌رود.

این سیب بسیار خوشمزه و خوشرنگ بوده و دارای مزایای سلامتی زیادی است. سیب گلاب در شهرستان کهنز، تربت حیدریه، شهریار، اصفهان و شیراز کشت شده و طعم فوق العاده ای دارد.

سیب گلاب دارای ترکیبات ارزشمندی مانند آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم است.

پوست سیب گلاب نسبت به سایر سیب‌ها ضخیم‌تر بوده و به همین دلیل عطر خود را بیشتر حفظ می‌کند. در این مقاله به معرفی رایج ترین خواص سیب گلاب خواهیم پرداخت.

خواص سیب گلاب

سیب گلاب دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن و پوست و مو می‌باشد که در زیر به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت :

1. جنین و زنان باردار

فولات جهت پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری مفید بوده و سیب گلاب دارای مقادیر بالایی از فولات است.

شواهد نشان می‌دهند که خوردن سیب گلاب در دوران بارداری موجب عدم ابتلای جنین به آسم و بیماری‌های ریوی می‌شود.

2. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سیب گلاب به سبب داشتن فیبر بالا در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است.

3. رفع مشکلات معده

فیبر و مواد مغذی موجود در سیب گلاب می تواند به درمان مشکلات معده از جمله: ترش کرن معده، ریفلاکس معده، و درد معده و حتی رفع کردن حالت تهوع شود.

4. جلوگیری از یبوست

خوردن سیب گلاب موجب بهبود حرکات روده شده و به دنبال آن از یبوست جلوگیری به عمل خواهد آمد. در نظر داشته باشید که در صورت ابتلا به یبوست، خوردن سیب گلاب موجب درمان آن خواهد شد.

5. تقویت مغز و اعصاب

خوردن سیب گلاب موجب تقویت اعصاب شده و آرامش را به افراد هدیه می‌دهد. سیب گلاب خاصیت آرام بخشی داشته و تقویت کننده مغز است. به طور کلی، فسفر موجود در این سیب، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

6. کاهش کلسترول خون

تحقیقات نشان داده‌اند که مقدار بالای فیبر موجود در سیب گلاب موجب کاهش کلسترول بالای خون می‌شود، بنابراین برای کاهش کلسترول بالای خون خود، خوردن سیب گلاب را از یاد نبرید.

7. پیشگیری از سرطان

همانطور که گفته شد؛ سیب گلاب حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیاری است. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب گلاب موجب پیشگیری از بروز سرطان می‌شوند. بهتر است بدانید که یکی از سرطان‌های قابل پیشگیری با خوردن سیب گلاب، سرطان ریه است.

8. کاهش استرس، اضطراب و بی خوابی

مصرف سیب گلاب موجب کاهش استرس و اضطراب در افراد شده و بی‌خوابی را درمان می‌کند. ترکیب سیب گلاب با زعفران و عسل نیز در این زمینه نتیجه تاثیرگذاری خواهد داشت.

9. پیشگیری از درد مفاصل و بیماری نقرس

سیب گلاب فاقد چربی بوده و موجب کاهش اوره می‌شود. سیب گلاب هم به صورت خام و هم به صورت پخته، مانع تشکیل اسید اوریک در بدن شده و اسیدهای ادرار به ویژه اسید فرمیک را افزایش می‌دهد.

با توجه به موارد فوق، خوردن این سیب از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری خواهد کرد.

10. کاهش وزن

مصرف سیب گلاب به دلیل وجود فیبر، اشتها را در افراد کم کرده و با جلوگیری از پرخوری موجب کاهش وزن می‌گردد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 3 تا 6 عدد سیب گلاب به صورت روزانه برای لاغری مفید است.

11. تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص سیب گلاب این است که فشار خون را تنظیم می‌کند. خوردن سیب گلاب و حتی بو کردن آن نیز موجب کاهش فشار خون می‌گردد.

12. استحکام لثه و دندان

یکی دیگر از خواص سیب گلاب بهداشت دهان و دندان است. خوردن سیب گلاب به دلیل اسیدهای موجود در آن، موجب استحکام و تقویت لثه‌ها و دندان‌ها می شود.

13. درمان بوی بد دهان

مصرف روزانه سیب گلاب علاوه بر آنچه گفته شد می تواند با از بین بردن میکروب های موجود در دهان و دندان، بوی بد دهان را نیز رفع نماید.

14. کاهش ضعف نیروی ذهنی و خستگی

خوردن ترکیب فالوده سیب گلاب با مقداری عسل و گلاب و زعفران، یک ساعت قبل از غذا و یا 2 ساعت بعد از خوردن غذا می تواند علاوه بر رفع خستگی بدن، باعث کاهش ضعف نیروی ذهنی و بدن شود.

15. درمان نیش عقرب یا زنبور

یک تکه سیب را بر روی ناحیه گزیدگی نیش عقرب یا زنبور قرار داده و بر روی پوست خود بمالید. این کار در درمان نیش عقرب یا زنبور موثر خواهد بود.

16. درمان آلزایمر

خواص آنتی اکسیدانی سیب گلاب می‌تواند تا حدودی از سلول‌های مغز در برابر فراموشی و آلزایمر محافطت نماید.

17. درمان کم خونی

سیب گلاب دارای مقادیری از آهن است و به همین علت کم خونی را در افراد خصوصا در کودکان و نوزادان درمان می‌کند.

18. جوان سازی و رفع چروک پوست صورت

سیب گلاب سرشار از ویتامین C بوده و یک آبرسان قوی به شمار می‌رود. وجود این خواص در سیب گلاب موجب کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می‌شود.

19. درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی بوده که به دنبال آن برخی از قسمت‌های مختلف بدن دچار قرمزی می‌شوند. خوردن یک عدد سیب گلاب به صورت روزانه تا حدودی التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس را کاهش می‌دهد.

20 . تقویت و افزایش رشد مو

آنتی اکسیدان‌های موجود در این سیب، موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و تقویت و افزایش رشد مو را به همراه دارد.

21 . سازگاری با انواع مزاج ها

سیب گلاب به دلیل اینکه جز سیب های شیرین می باشد؛ با هر مزاجی سازگار می باشد. خوردن سیب گلاب به بدن حرارت و تری معتدلی می بخشد. به همین دلیل برای افرادی که دچار سردی و خشکی بدن و همچنین اعضای عصبی هستند؛ مفید می باشد.

22 . تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از خواص سیب گلاب است. ویتامین C موجود در این سیب، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم می‌سازد.

استفاده از ماسک سیب گلاب برای رفع چین و چروک

برای این کار کافی است که یک عدد سیب گلاب را رنده کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود قرار دهید. بعد از گذشت این مدت صورت خود را با آب سرد بشویید.

روش های مصرف سیب گلاب

سیب گلاب معمولا به صورت خام استفاده می شود. ولی می توان از آن برای درست کردن کمپوت سیب گلاب، فالوده ، خورش سیب گلاب و مربای سیب گلاب نیز استفاده کرد.

مضرات سیب گلاب

  1. به دلیل اینکه هسته سیب گلاب دارای مقدار ناچیزی آمیگدالین می باشد، استفاده بیش از حد آن می تواند موجب مسمومیت شود.
  2. خوردن زیاد سیب گلاب به خاطر داشتن فیبر زیاد به ویژه در پوست آن می تواند موجب ایجاد ناراحتی معده و همچنین گاز روده شود.

بیشتر بخوانید :

میوه ساپادیل : 17 خاصیت بی نظیر میوه سورسوپ

خواص گرمک : ۵ خاصیت شگفت انگیز میوه گرمک

کمبزه چیست ؟ طرز تهیه بورانی کمبوزه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (37 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits