دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی گلبرگ زعفران
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواصی که در گلبرگ های بنفش زعفران وجود دارد هیچ چیزی از خواص کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت زعفران کم ندارد. به همین خاطر است که اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران مورد توجه زیادی از سوی مردم قرار گرفته است و آنرا به صورت دم کرده مصرف می کنند.

خواص گلبرگ زعفران

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خواص گلبرگ زعفران بیشتر آشنا شوید.

با توجه به این که اکثر کشاورزان که گیاه زعفران را کشت می کنند از خواص گلبرگ زعفران آگاهی ندارند این محصولات را دور ریخته و هدر می دهند.

گل زعفران شامل سه شاخه قرمز رنگ از زعفران که در وسط این گل قرار دارد. و گلبرگ های گیاه زعفران در اطراف این رشته با رنگ بنفش قرار گرفته اند تشکیل شده است.

و تعداد این گلبرگ ها که معمولا بین شش تا نه عدد متغیر می باشد این شاخه ها را احاطه کرده اند. اما در این مقاله قصد داریم به خواص گلبرگ زعفران که بسیار می باشد اشاره ای داشته باشیم.

تا افرادی که در زمینه کشت این محصول فعالیت دارند با استفاده حداکثری از این گیاه پرکاربرد بتوانند سود قابل توجهی را نیز از آن خود کنند.

همچنین خوب است بدانید که گلبرگ زعفران کارایی هایی که دارد به بخش سلامت و درمان محدود نمی شود و در حوزه صنعت هم کارآمد است و در جهت ایجاد رنگ های طبیعی خصوصا در رنگ آمیزی برای لباس ها و فرش ها، گلبرگ زعفران بسیار مفید است.

رنگی هم که از گلبرگ های زعفران به دست می آید به علت آنتوسیانین موجود در زعفران است.

از رنگ گلبرگ زعفران هم به صورت مایع و هم به صورت پودر می توان استفاده کرد و جالب است که این رنگ ها کاملا خوراکی هم هستند و برای آشپزی زعفرانی همچون تزئین غذا، ژله و … کاربرد خوبی دارد.

در ضمن نکته مثبت این رنگ ها در آنجاست که رنگ هایی که از گلبرگ زعفران استفاده می شود هیچ کدام از مضرات و عوارض رنگ کلاله زعفران را ندارد و جالب تر آنکه گلبرگ زعفران، از قیمت کمتری نسبت به کلاله زعفران برخوردار است.

خواص گلبرگ زعفران

خواص دارویی درمانی گلبرگ زعفران

بخشی از خواص زعفران را می توان در گلبرگ های زعفران یافت. در حقیقت افرادی که مایل به استفاده از دمنوش های زعفرانی هستند می توانند با قیمت کمتر و راحت تر از قبل فواید و خواص زعفران را دریافت کنند. در ادامه به بخشی از خواص این گلبرگ ها پرداخته خواهد شد.

1. تولید انواع عرقیجات از گلبرگ زعفران

از جمله خواص این گلبرگ ها می توان به تشدید جریان خون داخل عروق، ضد افسردگی، کاهش فشارهای عصبی، نشاط آور، تقویت حافظه و مغز اشاره کرد. لذا با تولید انواع عرقیجات از این گلبرگ ها می توان از خاصیت های فراوان این گیاه پرکاربرد استفاده کرد.

خواص گلبرگ زعفران

2. خواص گلبرگ زعفران و خاصیت آنتی اکسیدانی

با توجه به تحقیقات مختلفی که انواع شرکت های دانش بنیان بر روی گلبرگ های زعفران انجام داده اند.

به این نتیجه رسیده اند که این محصولات با داشتن خواص آنتوسیانین دارای ویژگی هایی همچون تسکین دهنده درد، جلوگیری از نابینایی، ضدسرطانی، ضدافسردگی، شادی اور، آرام بخش، کاهش دهنده فشارخون و … را دارد.

خواص گلبرگ زعفران

3. تسکین دهنده درد قاعدگی

بانوانی که در هنگام قاعدگی حس درد شدیدی را دارند می توانند از خواص گلبرگ های زعفران همانند خواص زنجبیل و عسل برای تسکین این درد استفاده کنند. همچنین بانوان می توانند از خواص گلبرگ زعفران برای تنظیم زمان قاعدگی خود استفاده کنند.

اگر در هنگام قاعدگی درد شما را آزار می دهد پس پیشنهاد می کنیم از دم کرده گلبرگ زعفران برای تسکین این درد استفاده کنید و مطمئن باشید که این دمنوش، یک تنظیم کننده فوق العاده برای قاعدگی است.

خواص گلبرگ زعفران

4. جلوگیری از نابینایی گلبرگ زعفران

در کل اگر بخواهیم خواص این گلرگ ها را در این زمینه بررسی کنیم می توان گفت که از مبتلا شدن چشم به انواع عارضه های چشمی جلوگیری می کند. و به طور کلی وضعیت بینایی با مصرف این محصولات بهبود خواهد یافت.

خواص گلبرگ زعفران

5. ضد سرطان بودن گلبرگ زعفران

آنتوسیانین های موجود در گلبرگ زعفران باعث به وجود آمدن رنگ قرمز، آبی و بنفش می شوند. این ماده با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی برای بیماری سرطان اهمیت دارد.

بیشترین خواص این گیاه در درمان سرطان کبد ملاحظه می شود. همچنین این محصول دارای خاصیت های ضد التهابی نیز می باشد.

خواص گلبرگ زعفران

6. مقابله با افسردگی با گلبرگ زعفران

با توجه به این که این گلبرگ های زعفران دارای اتانول می باشند همین موضوع موجب ضد افسردگی بودن این گیاهان شده است. پس از استفاده از دمنوش های این گیاه احساس خشنودی به فرد دست خواهد داد. و در تسکین درد نیز موثر است.

خواص گلبرگ زعفران

7. گلبرگ زعفران در صنایع رنگ رزی

برای مواردی که نیاز به رنگ های طبیعی دارند می توان از خاصیت رنگ دهی گلبرگ های زعفران نیز استفاده کرد.

خواص گلبرگ زعفران

8. درمانی برای بیماری های قلبی

در زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی وجود دارد و این موجب حفظ سلامت قلب می شود و همچنین گلبرگ های زعفران، دارای خاصیت آنتی رادیکال بودن هستند و در نتیجه برای مقابله و مبارزه با رادیکال های آزاد که تهدیدی برای قلب و بدن هستند، مفید می باشند.

خواص گلبرگ زعفران

9. کمک به روند بهبودی سرطان

همانطور که قبلا دانستیم زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از ترکیبات فانکشنال برخوردار است که به همین دلیل، برای کمک به روند بهبود سرطان قابل توجه است.

آنتوسیانین هایی که در زعفران وجود دارد موجب می شود تا رنگ های بنفش، آبی، قرمز در زعفران پدید آید و این ماده بخاطر آنتی اکسیدان بودن می تواند دشمنی برای سرطان محسوب شود.

همچنین خوب است بدانید که بیشترین تاثیراتی که تا بحال برای گلبرگ زعفران در جهت مبارزه با سرطان دیده شده، مربوط می شود به سرطان کبد.

خواص گلبرگ زعفران

10. درمان اختلالات عصبی و افسردگی

از دیگر خواص گلبرگ زعفران باید به درمان اختلالات عصبی اشاره کرد، چراکه در گلبرگ زعفران، مولکول های فعالی از ترکیبات فنولی وجود دارد و فلانوئید و آنتوسیانین هم دو ماده فنولی هستند که در زعفران وجود دارند و آنتوسیانین ها موجب کاهش درد و ایجاد شادی و نشاط در افراد می شوند که برای درمان افسردگی بسیار مفید است.

خواص گلبرگ زعفران

11. کاهش فشار خون با خواص گلبرگ زعفران

در گلبرگ های زعفران، آنتوسیانین وجود دارد (که این ماده در رنگدانه گلبرگ ها موجود است) و به همین خاطر، دارای خاصیت آرامش بخش بودن است و یک کاهنده فشار خون محسوب می شود.

همچنین در گلبرگ زعفران، عصاره آبی و اتانولی وجود دارد که این عامل هم موجب کاهش فشار خون و کم شدن سطح انقباضات می شود.

خواص گلبرگ زعفران

12. کاربرد های آرایشی و بهداشتی گل زعفران

کاربرد هایی که خواص گلبرگ زعفران دارد به حوزه آرایشی- بهداشتی هم سرایت کرده و می توان به عنوان ضدچروک، سایه چشم، رژلب، کرم، آبرسان به پوست، شامپو و تمییز کننده پوست و … از آن و رنگی که دارد استفاده کرد

خواص گلبرگ زعفران

بیشتر بخوانید :

سقط جنین با زعفران: چه میزان زعفران باعث سقط جنین می شود؟

شیر و زعفران : طرز تهیه شیر و زعفران یک نوشیدنی پر خاصیت

بهترین و درست ترین روش برای نگهداری و دم کردن زعفران

روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

مربای گل زعفران

از دیگر خواص گلبرگ زعفران می توان به مربای گل زعفران اشاره کرد.

شما می توانید این مربا را از فروشگاه ها تهیه کنید و یا آنرا در خانه خود تهیه کنید.

همچنین اگر می خواهید مربای شما طعم بهتری به دست بیاورد خوب است گلبرگ ها را به همراه خود زعفران دم کنید.

چگونه دمنوش گلبرگ زعفران را تهیه کنیم ؟

کافی است شما مقداری از گلبرگ های زعفران را در یک ظرف بریزید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنرا بر روی حرارتی غیر مستقیم قرار بدهید و بعد از آنکه این نوشیدنی سرد شد، وقت نوش جان کردن آن فرا رسیده است.

خواص گلبرگ زعفران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits