دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مارچوبه چیست و چه خواصی دارد + قیمت مارچوبه
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مارچوبه چیست و چه خواصی دارد .ارزش غذایی مارچوبه چقدر است و ترشی مارچوبه چقدر قیمت دارد و مارچوبه کیلویی چقدر است . مارچوبه را از کجا بخریم .

مارچوبه چیست

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف می باشد .مارچوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید برگهای آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تائی خارج می شود .بعلت زیبا بودن این گیاه را بصورت تزئینی در باغچه ها می کارند مار چوبه را در اوائل پائیز می چینند .

مارچوبه را می توان بصورت های مختلف مصرف کرد . باید مارچوبه را با کمی آب و حرارات کم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت . آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح می باشد . وقتیکه مارچوبه می خرید دقت کنید تازه باشد .
شاخه های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوک آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوک آن باز باشد نشانه این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است .

قیمت مارچوبه

طبق تحقیقات یک بسته مارچوبه تازه ۱۰۰ گرمی تازه قیمتی معادل 75 هزار تومان دارد و یک بسته ترشی مارچوبه از برندهای وارداتی قیمتی حدودی بالای 150 هزار تومان دارد که در فروشگاههایی که مواد غذایی وارداتی دارند یافت می شود .

مارچوبه دارای مقدار زیادی ویتامین ک و فولات (ویتامین ب۹) است. فولات موجود در مارچوبه باعث می‌شود تا مصرف این گیاه در زمان بارداری از ناهنجاری‌های مادرزادی بکاهد. خوردنمارچوبه هم‌چنین می‌تواند به تقویت نیروی جنسی کمک کند.

مارچوبه دید چشم راتقویت میکند، برای تقویت قلب مفید است، ملین است ویبوست را از بین میبرد،‌ تب بر است،‌ خون ساز است وکسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده نمایند، به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک میکند. میتوانید از کنسرو مارچوبه سبز جهت دورچین خوراک هایتان و انواع استیک استفاده نمایید.

مارچوبه مانند دیگر سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان است. از این آنتی اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین E، C و گلوتاتیون (ترکیبی پروتئینی)، فلاونوئید‌ها و پلی‌فنول‌ها اشاره کرد. آنتی اکسیدان‌ها به حفاظت از سلول‌های بدن در برابر تنش اکسایشی و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

تنش اکسایشی موجب پیری پوست، التهاب مزمن و بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرطان می‌شود. همچنین ویژگی‌های ضدویروسی و ضدسرطانی دارند. در ضمن مارچوبه ارغوانی به‌دلیل وجود رنگدانه آنتوسیانین، اثرات آنتی اکسیدانی روی بدن می‌گذارد. این رنگدانه باعث کاهش فشار خون می‌شود و خطر بیماری و سکته قلبی را می‌کاهد.

مارچوبه برای رفع خواب آلودگی صبحگاهی

محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌ اند که عصاره ی مارچوبه حاوی اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که می ‌تواند حالت خواب آلودگی و کسالت را برطرف کند و از سلول های کبدی در برابر مواد سمی محافظت نماید.مارچوبه در عین حال خاصیت ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد و ادرار آور نیز می باشد.

مارچوبه و کاهش وزن

هر 100 گرم مارچوبه فقط 20 کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پُرکالری است.مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می کند.

خواص مارچوبه

مارچوبه، تقویت کننده ی قلب‌

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است.کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می‌ شود.فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، 66 درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود.

برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید. دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

مارچوبه و دیگر خواص مفید آن

خواص دارویی مارچوبه به صورت خلاصه

از نظرطب قدیم ایران مارچوبه گرم و خشک است بنابراین آنهایی که سرد مزاج هستند باید آنرا با عسل بخورند و آنهایی که گرم مزاج هستند باید آنرا با سرکه بخورند .

  1. حفظ سطح هوموسیستئین
  2. مراقبت از چشم
  3. مفید برای زنان باردار
  4. درمان روماتیسم مفصلی
  5. رفع سندرم پیش از قاعدگی
  6. غنی از راتین
  7. بهبود باروری
  8. درمان سل
  9. بهبود دستگاه گوارش
  10. شفابخش بیماری‌های تخریب‌کننده عصب
  11. مبارزه با تومور
  12. درمان افسردگی
  13. مهار دیابت
  14. درمان صرع
  15. درمان عفونت مجاری ادراری
  16. حفظ سطح کلسترول خون
  17. کاهش فشار خون
  18. کاهش وزن
  19. مارچوبه گیاهی است ادرار آور و دارای خواص زیادی است
  20. خوردن آن دید چشم را تقویت می کند
  21. برای تقویت نیروی جنسی مفید است
  22. ضعف مثانه را برطرف می کند
  23. برای تقویت قلب مفید است
  24. ملین است و یبوست را برطرف می کند
  25. تب بر است
  26. مارچوبه بعلت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده کنند .
  27. مارچوبه به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند

مواد موجود در مارچوبه

  • آب گرم
  • پروتئین 2/5 گرم
  • چربی 0/2 گرم
  • مواد نشاسته ای 4/2 گرم
  • کلسیم 22 میلی گرم
  • فسفر 60 میلی گرم
  • آهن 1/1 میلی گرم
  • سدیم 2 میلی گرم
  • پتاسیم 275 میلی گرم
  • ویتامین آ 0 واحد
  • ویتامین ب 1 0/2 میلی گرم
  • ویتامین ب 2 0/2 میلی گرم
  • ویتامین ب 3 1/5 میلی گرم
  • ویتامین ث 35 میلی گرم

چه کسانی مارچوبه مصرف نکنند

مارچوبه را نباید آنهایی که مبتلا به ورم مجاری ادرار هستند و یا اشخاص عصبی مصرف کنند . مارچوبه همچنین برای مبتلایان به رماتیسم و سنگ کلیه خوب نیست .

کاربرد های آشپزی مارچوبه

مارچوبه دارای طعمی خوشمزه است و می تواند به صورت خام، کباب شده و یا برشته مصرف شود. مارچوبه می تواند به ترشی ها، سالاد ها و سوپ ها اضافه شود. جوانه های این گیاه به عنوان پیش غذا بسیار لذیذ هستند و به روش های مختلف در سراسر جهان آماده می شوند. مارچوبه نیاز به پخت کمی دارد، و در برخی فرهنگ ها برای کاری که باید سریع انجام شود، گفته میشود “به سرعت پخت مارچوبه”.

مواد لازم برای ترشی مارچوبه

  • مارچوبه ۴۰۰ گرم
  • شبت تازه ۶ عدد
  • آب ۵ پیمانه
  • شکر ۳ قاشق سوپخوری
  • چاشنی دلخواه به مقدار لازم
  • برگ بو ۲ الی ۳ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • سرکه ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری
  • روغن زیتون ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری
  • دانه خردل یک قاشق چایخوری
  • نمک ۲ قاشق سوپخوری

طرز تهیه ترشی مارچوبه :

ساقه های ضخیم مارچوبه ها را جدا کنید و پوست آنها را بکنید و به اندازه های ۲ الی ۳ سانتی متر برش دهید.

تمامی مواد به جز مارچوبه ها و شبت را در ظرف مناسبی روی حرارت به جوش آورید. سپس مارچوبه را اضافه کرده و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. شیشه های ترشی را در آب بجوشانید و سپس خشک کنید. شبت ها را ته ظرف ها قرار دهید. مارچوبه ها را داخل آب آنها قرار دهید. آب جوش را اضافه کنید. شیشه ها را محکم ببندید و در محلی خنک نگهداری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits