دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیب خشک : خواص و مزیت های فوق العاده سیب خشک چیست ؟
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص سیب خشک : خواص میوه جات خشک شده نیز مانند خود میوه ها بوده به عنوان مثال شما می توانید با خواندن ادامه مطلب با خواص سیب خشک آشنایی بیشتری پیدا کنید . پس ما را در ادامه همراهی کنید .

خواص سیب خشک

خواص سیب خشک : امروزه با توجه به افزایش تکنولوژی افرادی که مایل به خوردن انواع میوه جات اعم از سیب ، پرتقال و … هستند دیگر نگران گذشت فصل های انواع میوه جات نیستند .

بلکه با داشتن وسایل مختلف برای تهیه میوه جات خشک می توانند هر زمانی که مایل به خوردن انواع میوه ها هستند از ان ها استفاده کنند.

خوردن میوه خشک، یکی از آسانترین روش‌های تامین نیاز بدن به میوه‌هاست. طبق گزارش سازمان کشاورزی آمریکا میزان میوه مورد نیاز روزانه بدن معادل 2 پیمانه برای آقایان و 1/5 پیمانه برای خانم‌ها است.

از آنجایی که حجم میوه خشک، طی پروسه خشک شدن کمتر می‌شود، باید هر نیم پیمانه از سیب خشک شده را برابر با یک پیمانه میوه معمولی در نظر بگیرید. سیب‌ خشک منبع خوبی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامتی شما هستند و می‌توانند بخشی از رژیم غذایی سالم شما را تشکیل دهند.

فرآورده های سیب هر کدام دارای خواص و مزیت های متفاوتی هستند در مقالات گذشته با خواص سرکه سیب و نیز فواید و مضرات دانه سیب آشنا شدید. در این مقاله نیز با فواید و خاصیت های سیب های خشک شده بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص سیب خشک و مزیت های آن

همان گونه که همگان میدانند سیب دارای خواص بسیاری است . که افراد زیادی برای بهره بدن از این خواص روزانه از این میوه استفاده می کنند .

و در فصول مختلف که دسترسی به میوه تازه غیر ممکن می شود از میوه های خشک شده بهره مند میشوند . تا بتوانند خواص سیب خشک در زمان های مختلف بهره مند شوند . در ادامه به برخی از خواص سیب اشاره میشود .

1. خواص سیب خشک برای شادابی پوست

با استفاده از میوه سیب می توان بسیاری از ناراحتی های پوستی را از بین برد به عنوان مثال برای ترک خوردگی پوست ، رنگ پریدگی پوست ، خشکی پوست و بسیاری از مورد های دیگر پوستی می توان از خواص سیب خشک استفاده نمود و در جهت رفع نکات اشاره شده برامد .

خواص سیب خشک

2. خواص سیب خشک برای مغز و حافظه

میوه سیب بنا به داشتن فسفر برای تقویت حافظه و مغز بسیار مقوی است . و برای افرادی که کارهای فکری در طول روز انجام می دهند بسیار مفید خواهد بود .

خواص سیب خشک

3. خواص سیب برای تنظیم فشارخون

برای پایین آوردن فشار خون معمولا پیشنهاد به خوردن میوه سیب می شود تا با خوردن این میوه افراد بتوانند فشار خون خود را در حالت نرمال نگه دارند .

خواص سیب خشک

4. سیب خشک برای قلب

سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی افزاید بلکه حتی این ماده مضر را از خون شما می زداید . سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند .

خواص سیب خشک

5. فیبر

یکی از فواید اصلی سیب خشک، وجود فیبر رژیمی آن‌ است. یک وعده نیم پیمانه‌ای از میوه‌های خشک، شامل 3/7 گرم فیبر غذایی است. اگر از یک رژیم 2000 کالری استفاده می‌کنید.

چنانچه این مقدار میوه خشک را به عنوان میان وعده استفاده کنید، طبق تحقیقات دانشگاه کلورادو، 13 درصد از فیبر غذایی مورد نیازتان تامین می‌شود.

همچنین در رژیم 1500 کالری، 18 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه بدن با همین مقدار میوه خشک تامین می‌شود. فیبر باعث می‌شود که فعالیت روده‌های شما طبیعی باشد و از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند.

همچنین فیبر هضم غذا را آرام‌تر می‌کند و باعث می‌شود قند خون یکباره بالا و پایین نرود. بالارفتن یکباره قند خون و بلافاصله پایین آمدنش باعث می‌شود که بدن احساس خستگی کند و کمی بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی کنید.

از آنجایی که فیبر باعث می‌شود بعد از وعده غذایی احساس سیری کنید، سیب خشک شده می‌تواند یک وعده سیر‌کننده عالی باشد.

خواص سیب خشک

6. ویتامین‌ها

سیب خشک حاوی ویتامین‌هایی است که می‌توانند برای بدن بسیار مفید باشند. سیب حاوی مقداری ویتامین A و C است.

این ویتامین‌ها باعث می‌شوند استخوان و پوست شما سلامتی خود را حفظ کنند. سیب همچنین حاوی تعداد زیادی از ویتامین‌های خانواده B است.

این ویتامین‌ها متابولیسم طبیعی بدن شما را تنظیم می‌کنند و کبد و پوستتان را تغذیه می‌کنند.

طبق بررسی‌های موسسه‌ی لینوس پائولینگ یک وعده نیم پیمانه‌ای شامل 6 درصد از ویتامین B-6 مورد نیاز روزانه و 3 درصد از ویتامین B-5 مورد نیاز بدن است.

هر دوی این ویتامین‌ها به تولید ماده شیمیایی و عصب‌های مورد نیاز برای فعالیت مغز کمک می‌کنند.

خواص سیب خشک

7. مواد معدنی

سیب‌های خشک به سبب داشتن مواد معدنی به سلامت شما کمک می‌کنند. طبق یافته‌های موسسه‌ی لینوس پائولینگ، هر وعده نیم پیمانه‌ای از سیب خشک شده، 4 درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می‌کند.

پتاسیم ماده‌ای معدنی است که برای نرون‌ها و فعالیت مغز ضروری می‌باشد. همچنین طبق اعلام این موسسه سیب خشک دارای مقداری آهن است؛ به طوریکه نصف پیمانه سیب خشک، 8% از میزان آهن مورد نیاز روزانه آقایان و 3% آهن مورد نیاز خانم‌ها را تامین می‌کند.

بدن از این آهن برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید استفاده می‌کند. گلبول‌های قرمز وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، سیب خشک حاوی مقادیری از مواد معدنی دیگر مثل مس، منگنز و سلنیوم است.

خواص سیب خشک / فواید سیب خشک

نکات مهمی که در مصرف سیب خشک باید در نظر بگیرید

خوردن تعداد ۲ یا ۳ عدد سیب متوسط در روز ایده آل می باشد . متخصصان بر این باورند که خوردن سیب به همراه پوست آن موجب به جذب حداکثری خواص این میوه خواهد شد .

پس به شما که قصد تهیه سیب خشک را دارید از پوست کندن این میوه صرف نظر کرده و این میوه را به همراه پوست آن خشک کرده و مورد استفاده قرار دهید

نکات آشپزی

سیب خشک را می‌توان برای مزه دادن به غذاهای مختلفی استفاده کرد. می‌توانید با ترکیب کردن مقداری سیب خشک تکه تکه شده، زغال اخته خشک شده، آب سیب و دارچین و حرارت دادن آن، سس خوشمزه‌ای درست کنید و با سینه مرغ سرو کنین.

همچنین می‌توانید یک مشت سیب خشک به صبحانه جو دو سر خود اضافه کنید و بعد کمی بادام پرک و دارچین به آن بیافزایید تا جایگزین مناسبی برای جو دو سر با طعم سیب دارچین که به صورت بسته‌بندی شده عرضه می‌شود، تهیه کنید.

همچنین می‌توانید یک وعده غذایی عالی شامل سیب خشک شده، انواع مغزها و آجیل‌ها تهیه کنید تا فرزندتان با خود به مدرسه ببرند یا خودتان وقتی برای خوردن صبحانه وقت ندارید از آن استفاده کنید.

راهنمای خشک کردن سیب

برای بدست آوردن میوه جات خشک شده مانند سیب خشک راه های متفاوتی وجود دارد اعم از خشک کردن به وسیله فر ، خشک کردن در زیر نور آفتاب ، خشک کردن به وسیله دستگاه خشک کن و … . که در ادامه راه خشک کردن به وسیله دستگاه خشک کن را برای شما شرح میدهیم .

  1. آماده کردن دستگاه خشک کن : دستگاه خشک کن را برای خشک کردن میوه ها تنظیم کنید . یا بر روی درجه مناسب قرار دهید .
  2. قرار دادن میوه ها در دستگاه خشک کن : میوه هایی را که قبلا به صورت لایه لایه اماده کرده اید در درون دستگاه به صورت یک لایه قرار دهید تا مستقیما زیر دمای دستگاه قرار گیرند . به هر میزان که ضخامت میوه های لایه شده بیشتر باشد زمان بیشتری برای خشک شدن میوه ها لازم است . اما به صورت میانگین یک الی دو روز زمان برای خشک شدن میوه های نیاز است
  3. جمع آوری میوه های خشک شده : پس از بررسی میوه های درون دستگاه و رسیدن به حد لازم خشک شدن می توانید ان ها را با رعایت نکات ایمنی از درون دستگاه خارج کرده و مورد استفاده قرار دهید.


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه مربا سیب مجلسی و خوشمزه در منزل - مرحله به مرحله

۳۷ خاصیت دارویی و درمانی سیب که نمیدانستید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits