دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی هسته انبه در طب سنتی
316
زمان مطالعه: 9 دقیقه
هسته انبه ضد استفراغ است و سرفه های سخت را درمان میکند علاوه بر این برای برطرف کردن خونریزی رحم و بین دو عادت ماهیانه در خانم ها موثر است. یکی دیکر از فواید هسته انبه کرم کش و ضد اسهال بودن آن است .

با خواص هسته انبه آشنا شوید !

شاید خیلی از افراد از خواص هسته انبه بی اطلاع باشند و بعد از مصرف انبه, هسته آن را دور بیندازند. اما جالب است بدانید که هسته انبه از نظر ارزش غذایی و درمانی با خواص انبه برابری می کند. می توان از مغز هسته انبه در انواع کیکها و شیرینی استفاده کرد.

انبه سرشار از فواید دارویی و درمانی است؛ این میوه همانند آووکادو، یکی از میوه‌هایی است که دور ریز ندارد.
انبه میوه ایی شیرین و خوش طعم است که باید حتما رسیده آن مورد استفاده قرار گیرد. انبه نارس ممکن است برای بعضی افراد باعث بوجود آمدن بلغم شود. این میوه بیشتر به شکل بیضی شکل است و هسته ایی بزرگ دارد.

هسته انبه جزو پر فایده‌ترین هسته‌ها به شمار می‌رود ؛ مغز آن سرشار از مواد مغذی است. خوردن مغز هسته انبه برای درمان سرماخوردگی و اثرات آن مانند سرفه‌های شدید موثر است؛ از دیگر خواص این هسته جادویی، می‌توان به ضد انگل بودن آن اشاره کرد.

این هسته پرخاصیت، از داورهای طبیعی موثر برای از بین بردن اسهال خونی و رفع استفراغ به شمار می‌رود؛ هسته انبه به هضم غذا کمک کرده و در تقویت دستگاه گوارش مفید است همچنین به رفع بواسیر خونی کمک می‌کند.
در این مطلب به صورت اختصاصی راجع به خواص هسته انبه و فواید آن صحبت می کنیم.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

1. درمان آسم با هسته انبه

هسته انبه تسکین دهنده ی آسم و برطرف کننده تنگی نفس است. از دیگر خاصیت های هسته انبه درمان سرماخوردگی است. هسته انبه بواسیر خونی را درمان می کند. به اضافه ی همه ی اینها از مغز هسته انبه میتوان بجای بادام در پخت شیرینی جات استفاده کرد

مغز هسته انبه، برای تقویت دستگاه تنفسی کاربرد فراوان دارد و قادر است اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس و بیماری آسم را درمان کند.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

2. هسته انبه و تنظیم حرکات روده

میوه ی انبه دارای فیبر هایی است که حرکت روده ها را تنظیم میکند و مانع از ایجاد یبوست در افراد می شود.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

3. مبارزه با سرطان از خواص هسته انبه

آنتی اکسیدان‌هایی مانند کورستین، آستراگالین، فیستین و اسید‌گالیک موجود در انبه، بدن را در برابر سرطان‌هایی چون روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان خون و پروستات ایمن می‌سازد.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

4. کنترل سطح کلسترول خون از خواص هسته انبه

انبه همچنین هسته انبه ، دارای سطح بالایی از ویتامین C، پکتین و فیبر است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند؛ این میوه خوش طعم منبع غنی از پتاسیم بوده که برای تقسیمات سلولی و تنظیم مایعات بدن مفید است.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

5. درمان اختلالات قاعدگی با هسته انبه

اختلالات قاعدگی و خون ریزی که بین دو عادت ماهانه اتفاق می افتد یا خون ریزی رحم, یکی از مشکلات شایعی است که خیلی از زنها به آن دچار می شوند. رفع این مشکل و منظم کردن دوره قاعدگی از دیگر خواص هسته است.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

6. جلوگیری از ابتلا به دیابت با مصرف انبه

علاوه بر میوه انبه و هسته آن، پوست انبه نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

7. مصرف پودر هسته انبه برای داشتن دندان‌های سالم

مغز هسته‌های خشک شده انبه را پودر کنید و مقداری از آن را کف دست‌ خود بریزید سپس مسواک‌تان را کمی مرطوب کرده و به پودر آغشته کنید؛ مطابق معمول مسواک بزنید تا دندان‌های‌تان سفید و سالم شوند.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

8. خواص بی نظیر هسته انبه برای پوست

مصرف انبه و قرار دادن قطعات آن روی پوست، به افراد کمک می‌کند تا منافذ پوستی بسته شود و باعث طراوت و زیبایی صورت می‌شود؛ ماسک انبه قابل استفاده برای هر نوع پوستی است و این میوه، منافذ مسدود را باز کرده و مانع از ایجاد جوش صورت می‌شود.

کافی است یک انبه را به قطعات نازک برش و آنها را روی پوست صورت خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس صورت خود را بشویید تا اثر شگفت‌انگیز این میوه را بر پوست خود مشاهده کنید.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

9. مصرف هسته انبه برای درمان شوره سر

هسته انبه می‌تواند کمک موثری برای درمان و رهایی از شوره‌های ناخوشایند سر باشد. کره هسته انبه را بگیرید و به سرتان بمالید با این روش علاوه بر درمان شوره موهای‌تان هم تقویت شده و جلوه و درخشندگی خاصی پیدا می‌کنند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید این کره را با روغن خردل یا عسل مخلوط کنید تا از طاسی سر، ریزش‌ و زود سفیدن موها هم جلوگیری کنید.

طرز تهیه کره انبه :

برای تهیه کره هسته انبه کافی است چند عدد هسته انبه رسیده را جمع‌آوری کرده و در محلی گرم، خشک و پرسایه نگهداری کنید تا کاملا خشک شوند.

زمانی که هسته‌ها خشک شدند و پوسته بیرونی آن‌ها خشک و داخل‌شان پوچ و شکننده شد، می‌توانید به راحتی مغز درون هسته را خارج کنید در یک ظرف مناسب نگه‌داری کنید در حقیقت همین مغز هسته است که حاوی مواد مغذی و دارویی است؛ به میزان لازم هسته خشک شده را پودر کنید و با مقداری آب مخلوط کنید.

آب را قطره‌قطره اضافه کنید تا خمیر شود و مواد‌ تنها به اندازه یک قاشق باشد. به این خمیر کره هسته گفته می‌شود و خواص دارویی بسیار زیادی خواهد داشت.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

10. از خواص هسته انبه برای موهای سالم

روغن هسته انبه منبعی غنی از اسیدهای چرب سالم و ضروری، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است. می‌توانید به راحتی این روغن را در منزل تهیه و مصرف کنید، چگونه؟

لایه بیرونی هسته انبه را جدا کنید و با مقداری روغن نارگیل، زیتون، کنجد و یا خردل مخلوط کنید.

بعد از اینکه مواد را خوب با هم ترکیب کردید، مخلوط را در یک ظرف مناسب ریخته و برای مدت زمان یک هفته در مجاورت نور‌خورشید قرار دهید.

بعد از گذشت یک هفته روغن برای استفاده حاضر و آماده است؛ مصرف منظم و مرتب این روغن می‌تواند از ریزش و سفید شدن زود‌هنگام موها جلوگیری کند.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

11. مصرف هسته انبه برای سلامت پوست

روغن هسته انبه یک مرطوب کننده عالی برای پوست شما است. روغن به دست آمده از هسته انبه در انواع لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن بسیاری از مواد مغذی و لازم برای پوست‌تان را تامین کرده و از ایجاد چین و چروک‌های احتمالی پوست پیشگیری می‌کند. روغن هسته انبه روی پوست صورت فاقد چربی و روغن است.

12. فواید هسته انبه برای لب‌های خشک

شما می‌توانید از روغن هسته انبه به عنوان یک بالم‌لب (چرب‌لب) صد درصد طبیعی استفاده کنید، این روغن با آبرسانی مناسب به پوست لب از خشکی لب‌ها و در نتیجه ایجاد ترک‌خوردگی روی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سعی کنید هر شب قبل از خواب مقداری روغن هسته انبه را روی لب‌های خود بمالید. این روغن با جوان‌‌سازی سلول‌های پوست و مرطوب نگه داشتن آن‌ها از ایجاد سلول‌های مرده پوستی جلوگیری کرده و به درمان سریع خشکی و ترک‌خوردگی‌های ناشی از آن کمک می‌کند.

خواص هسته انبه / خواص هسته انبه در طب سنتی

خواص مغز هسته انبه

  1. انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .
  2. از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .
  3. خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .
  4. برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .
  5. سرفه های سخت را درمان می کند .
  6. درمان کننده بواسیر خونی است .
  7. خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .
  8. مغز هسته انبهکرم کش و ضد اسهال است .
  9. برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .
  10. ضد استفراغ است .

راهنمای خرید انبه

معمولا انبه های بزرگ در میان مردم پر طرفدار است. انبه بهتر است که کاملا رسیده باشد. خوردن نوع نارس آن توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث مشکلاتی برای بدن شود.

ممکن است بعضی نقاط انبه رسیده حالت له شدگی داشته باشد. اما باید توجه داشت که اگر مدت زمان زیادی از چیدن انبه ها می گذرد ممکن است له شدگی آن بیشتر شده و مضر باشد و خوردن آن مشکلات گوارشی به وجود آورد.

به هیچ وجه از انبه هایی که لکه های سیاه دارند و یا ترک خورده هستند استفاده نکنید. چون لکه های سیاه حامل پوسیدگی و قارچ هستند که به داخل میوه سرایت کرده و آلودگی های سطح پوست انبه از طریق ترک خوردگی های آن به گوشت میوه رفته و ممکن است مضراتی برای مصرف کنندگان داشته باشد.

نگهداری طولانی مدت انبه به هیچ وجه توصیه نمی شود. انبه در دمای زیر 4 درجه سانتی گراد یخ میزند و طعم آن تغییر می کند. برای نگهداری طولانی مدت انبه می توانید آنها را داخل روزنامه پیچیده و سپس در یک نایلون گذاشته و به صورت در باز داخل یخچال قرار دهید. دقت کنید که انبه را در کنار سایر میوه ها از جمله هلو نگذارید.

مضرات هسته انبه

  1. هسته انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند
  2. هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .
  3. اگر خوردن هسته انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد

امیدواریم خواص هسته انبه مورد توجه شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد. و از این پس بعد از مصرف میوه انبه توجه بیشتری نیز به هسته این میوه محبوب داشته باشید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (316 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
1
7

hits