دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوغ شتر : ۱۳ خاصیت تایید شده دوغ شتر در طب سنتی
47
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص دوغ شتر میتوان به درمان بیماری سل ، دیابت و ... اشاره کرد. تا انتها با ما همراه باشید تا با دیگر خواص این نوشیدنی آشنایی کامل پیدا کنید.

خواص دوغ شتر

خواص دوغ شتر مانند شیر گاو است اما از نظر گرما و حرارت در رده پایین تر قرار دارد. این شیر دارای چربی کمی است. به دلیل طبع گرم در طب سنتی بسیار استفاده می شود. برای بیماران دارای کلسترول بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیر از نظر ویتامین ها مجموعه ای از پتاسیم، روی، منیزیم، مس، آهن، ویتامین C و سدیم را در بردارد.

یکی از خواص دوغ شتر به جدا نشدن چربی از آن بر می گردد. این مسئله از طبع گرم شیر شتر ناشی می شود. خواص شیر شتر کاربردهای درمانی فوق العاده ای به همراه دارد. از این رو برای بسیاری از بیماری ها توصیه می گردد.

دوغ شتر دارای آنزیم های مختلف، پروتئین هایی با نقش حفاظتی و اسیدهای چرب متنوع می باشد. از دیگر خواص دوغ شتر باید به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد

خواص دوغ شتر

دوغ شتر و فواید دوغ شتر

شتر حیوانی است که همواره از گوشت و سایر محصولاتی تولیدی آن به مقدار زیادی استفاده می گردد. این محصولات تولیدی مانند دوغ، گوشت و … به دلیل کمترین میزان باکتری و میکروب مورد توجه قرار می گیرند. در ادامه برای آشنایی با خواص دوغ شتر همراه ما باشید.

دوغ شتر در واقع همان شیر شتر به حساب می آید. این شیر طعم متفاوت و ترشی دارد. به همین خاطر بیش از اندازه به دوغ شباهت پیدا کرده است. در دنیای طب سنتی منظور از هر دو نام همان شیر شتر است.

1. درمان بیماری سل از خواص دوغ شتر

از این ماده شفابخش به عنوان دارویی برای سل استفاده می شود. چون ضد باکتری و ضد میکروب است. این نتیجه نیز از بیماران هندی مبتلا به سل که طی مدت طولانی 7 تا 8 سال با این بیماری درگیر بودند، دریافت شد.

بعد از طی شدن رژیم شیر شتر به اندازه یک لیتر در روز، بسیاری از بیماران سل دیگر عوارضی مانند درد قفسه سینه، خلط، سرفه و … را نداشتند. در کل خواص شیر برای درمان سرفه را نباید نادیده بگیرید.

2. تاثیر دوغ شتر در بیماری اوتیسم

دوغ شتر دارای آنزیم و پروتئین با نقش حفاظتی است. این آنزیم ها از نوع ضدباکتری به همراه ایمونوگلوبولین می باشند که به بالا رفتن ایمنی بدن منجر می شوند. اوتیسم بیماری با واکنش های رفتاری نامتعارف است. تزریق ایمونوگلوبولین سبب کاهش این واکنش ها در فرد می گردد.

دوغ شتر در بهبود و کنترل این واکنش ها به دلیل نداشتن کازئین کاربرد دارد. بهتر است کازئین را از برنامه غذایی بچه های اوتیسم حذف کنید. طبق تحقیقاتی که در مورد خواص دوغ شتر بر روی دختری که به عارضه اوتیسم دچار بوده انجام گرفته است، مشخص شد که خوردن 40 روز شیر شتر باعث بهبود مهارت های ارتباطی این کودک شده و آنزیم های اکسیدان بدن او در سطح بالایی قرار گرفته است.

3. درمان دیابت با دوغ شتر

یکی از خواص قابل توجه دوغ شتر مربوط به دیابت می باشد. در این نوشیدنی ماده ای با عملکرد مشابه به انسولین وجود دارد. این ماده به اسید معده مقاومت زیادی نشان می دهد. اگر فرد دارای حساسیت های زیادی به لاکتوز است و به دنبال رژیم مناسب برای کنترل قند خون می گردد، بهتر است از دوغ شتر بهره مند شود.

دوغ شتر در درمان دیابت نوع یک موثر است و انسولین لازم را در اختیار فرد دیابتی می گذارد. برای کاهش 30 درصدی انسولین باید به صورت روزانه نیم لیتر از دوغ شتر را مصرف کرد. بسیاری از دیابتی ها با مصرف دوغ شتر، میزان انسولین دریافتی خود را کاهش می دهند.

دوغ شتر به میزان قابل توجهی دو ماده گلوکز و انسولین را در بدن به حالت تعادل می رساند. با برقراری این شرایط در بدن می توان شرایط ایستایی را در جلوگیری از دیابت به وجود آورد.

4. درمان کم خونی از خواص دوغ شتر

آهن موجود در دوغ شتر سبب درمان و بهبود کم خونی در افراد می شود. البته در حالت های پیشگیری به مراتب کنترل بهتری از خواص دوغ شتر داریم. با تولید گلبول های قرمز، اکسیژن رسانی و گردش خون در اندام ها افزایش می یابد و این موضوع منجر به سلامتی قلب، کلیه و … می گردد.

میزان آهن و مس موجود در دوغ شتر ده برابر دوغ یا شیر گاو است. طبیعی است که به جایگزین خوبی برای شیر گاو تبدیل می گردد.

5. بهبود آلرژی و دوغ شتر

این نوشیدنی حساسیت به لاکتوز موجود در شیر را به حداقل ممکن می رساند. حال آن که میزان این حساسیت ها در شیر گاو به دلیل ساختارهای شیمیایی قابل توجه و متفاوت است.

6. درمان بیماری های معده

دوغ شتر برای برطرف کردن مشکلات معده به شدت توصیه می شود. ضمن اینکه معده را با خواص آنتی باکتریال خود پاکسازی می کند.

7. درمان اسهال با دوغ شتر

دوغ شتر به درمان اسهال کمک می کند. چون خواص آنتی باکتریال دارد.

8. کاهش فشار خون با دوغ شتر

دوغ شتر منجر به کاهش فشار خون می گردد و از این رو سلامت قلب را در پی دارد.

9. دوغ شتر باعث گردش خون میشود

دوغ شتر باعث گردش خون به شکل منظم می شود و خون رسانی به اندام ها را سرعت می بخشد.

10. درمان سوء تغذیه با دوغ شتر

دوغ شتر برای درمان سوء تغذیه و سوء هاضمه به کار می رود.

11. خواص دوغ شتر دردوران بارداری

دوغ شتر به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی در دوران بارداری به شدت توصیه می شود.

12. فواید دوغ شتر برای پوست

دوغ شتر دارای خواص رطوبتی و ماده ای به نام لانولین است. این موضوع سبب کاهش التهاب و ورم پوست می گردد. در واقع حکم یک ضدآفتاب عالی برای پوست را دارد. با دارا بودن نیاسین موجب طراوت و شادابی پوست می شود.

13. دوغ شتر در رشد مو و استخوان

ویتامین ها و موادمعدنی آن برای رشد ناخن، استخوان و مو مفید است. با خوردن یک لیوان از شیر شتر می توان مجموعه ای از ویتامین ها را با هم دریافت کرد.

طبع شیر شتر

طبع گرم شیر شتر موجب ترجیح آن به طبع سرد شیر گاو می شود. این طبع گرم سبب تعادل دمایی لازم در بدن فرد می گردد.

بیشتر بخوانید:

حساسیت به گوشت شتر

۱۰ مورد از خاصیت های بی نظیر شیر شتر برای سلامتی

امیدواریم خواص دوغ شتر مورد رضایت شما همراهان قرار گرفته باشد. امروزه رژیم های غذایی که با محصولات شتر فراهم و تهیه شده اند، بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می گیرند. ضمن اینکه این نوشیدنی تمام ویتامین های موجود در شیر گاو را در بالاترین حد ممکن دارا می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (47 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لللی | ۴ سال پیش
سلام شیر و دوغ شتر برام شده سود حسابی دارد به تهرانی ها میفروشم ۱/۵ لیتری 100هزارتومن
هفته ای 10 میلیون از این درآمد دارم
4
7

hits