دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باور نکردنی «توت خشک» برای سلامتی

توت خشک : ۲۰ خواص بی نظیر توت خشک برای سلامتی بدن

فواید باور نکردنی «توت خشک» برای سلامتی
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
هر آنچه که باید از خواص توت خشک بدانید! خواص توت خشک موضوع این بخش از سایت دلگرم است. توت خشک بسیار خوشمزه است و اکثرا آن را در کنار چای یا آجیل های مختلف میل می کنند. یکی از خواص توت خشک قند کم آن است که میتوانید به جای قند آن را بخورید.

خواص توت خشک از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی در چین توت ها برای ریه بسیار مناسب می باشند. همچنین این ماده غذایی برای درمان مشکلات ریه و سرماخوردگی های مزمن بسیار موثر می باشد .پس خون با کیفیت در بدن در اثر خوردن توت تولید می شود.طبع آن گرم و تر است که بهترین طبع برای بدن انسان است.اکثر غذاهای انسان که غذاییت خوبی دارند طبع گرم و تر دارند (نظیر نان، گوشت، انجیر، انگور و....).البته گرمی توت، کم و دردرجه اول است و تری آن در درجه دوم است، لذا مزاج انسان را معمولا تغییر نمی دهد.توت رطوبت بسیار خوبی را به بدن مخصوصا مغز می رساند. از آنجایی که مغز به رطوبت مناسب و معتدل نیاز دارد، این میزان رطوبت برای مغز به رطوبت برای مغز بسیار مفید است. توت موافق ریه است. اصولا مواد شیرین طبیعی، برای ریه خشکی صدا و خس خس سینه مفید است.به عنوان داروی ملین می توان از آن صبح ناشتا استفاده کرد. خون را تصفیه می کند. برای کبد و طحال از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آن جا که در توت ها آهن زیادی وجود دارد این ماده برای درمان کم خونی و فقر آهن مورد استفاده قرار می گیرد. برگ درخت آن دارای تاثیرات خنک کنندگی می باشد و التهاب را کاهش می دهد و همچنین التهاب چشم ها را رفع کرده و باعث درخشان شدن چشم ها می شود برگ این درخت نیز همچنین برای تصفیه خون مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از دم کرده آن برای درمان رماتیسم استفاده کنید.از دیگر خواص توت می توان به تاثیر آن برای رفع سرفه و درمان آسم اشاره کرد. توت خشک بدلیل دارا بودن کلسیم، فسفر برای لثه کودکان مفید می باشد و انرژی بدن سالمندان را تامین می سازد. برای محکم ساختن لثه و پیشگیری از کرم خوردگی دندان می توانید صمغ درخت آن را بجوید. افراد مبتلا به دیابت بهتر است به جای قند از این ماده مغذی استفاده کنند.

حکیم ابونصر هروی در کتاب خود توصیه می کند که موقعی توت بخورند که شکم خالی باشد. (چون توت را بخورند وقتی که معده پاک بود زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.)به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.

معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب فرخ نامه، مدعی است که اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه ی درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد.

خواص توت خشک

دیگر خواص توت خشک

توت خشک برای کاهش فشار خون

مکمل های غذایی موجود در این ماده غذایی بسیار خوشمزه این ماده را به ماده ای عالی برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است. محتوی آب، کربوهیدرات، ویتامین، کارتونئید و عناصر اصلی می تواند بطور موثر باعث افزایش حجم خون بدن شود. گفته می شود که درمانی عالی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های زنانه می باشد.

توت خشک ضد سرطان

توت خشک حاوی مقدار زیادی روتین می باشد، توسط طب پیشرفته ثابت شده است که قادر به پبشگیری از سرطان روده می باشد. روتین همچنین خون را خنک می سازد، خونریزی را متوقف کرده، تورم را کاهش داده و باعث از بین رفتن ویروس ها می شود. از این رو، خوردن توت خشک بطور روزانه به پیشگیری و درمان خونریزی مغزی، فشار خون بالا، خونریزی شبکیه، برونشیت مزمن و غیره می شود.

توت خشک برای سلامت کبد و کلیه

از دیگر خواص درمانی توت خشک می توان به تقویت کننده کبد و کلیه اشاره کرد. برای تقویت خون، بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن موثر می باشد. برای رفع تشنگی بسیار موثر است، و کمبود مایعات بدن و خشکی روده بسیار موثر می باشد. همچنین از ابتلا به یبوست که بدلیل کمبود مایعات بدن و خون در کبد و کلیه ایجاد می شود پیشگیری می کند.

توت خشک جهت درمان اختلالات جنسی

بر تنظیم کبد و کلیه تاثیر می گذارد و باعث بهبود کیفیت قدست جنسی در مردان می شود. با این حال برای درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس و دیگر اختلالات جنسی مفید می باشد.توت خشک سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامین های A و C است.جوشانده پوست خشک، شاخه های جوان و تازه درخت این میوه، خاصیت ملینی دارد.برای جذب مواد غذایی موجود در توت سفید افراد باید صبح ناشتا یا عصر یعنی زمانی که معده خالی است، آن را مصرف کنند.میوه توت (خشک و تازه) دوست کبد و طحال محسوب می شود. جوشانده پوست، ریشه و برگ توت، ادرار را زیاد می کند و شیره برگ های آن در گذشته به عنوان تب بر و التیام دهنده زخم استفاده می شد.

عصاره برگ توت یک ضد سم قوی است. هر 100 گرم توت سفید تازه حدود 60 کالری انرژی دارد و قند آن باعث چاقی نمی شود. به همین دلیل مبتلایان به مرض قند (دیابت) چای را با توت خشک مصرف می کنند.توت به علت دارا بودن مواد قندی، بدن را تقویت می کند، ادرارآور و آرامبخش اعصاب بوده و برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی و زخم معده نیز مفید است.

حتماً بخوانید:
طبع توت سفید (خشک / تازه) : توت سفید سرد است یا گرم ؟

طبع توت سفید (خشک / تازه) : توت سفید سرد است یا گرم ؟

توت سفید یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. داشتن اطلاعاتی درمورد طبع توت سفید و مصلح آن خالی از لطف نیست. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه…

1. توت سفید یا شیرین طبع گرم و مرطوب دارد.

2. اگر توت شیرین صبح ناشتا میل شود به عنوان صبحانه ملین است.

3. توت سفید مدر می باشد (صبح ناشتا به عنوان صبحانه).

4. پاک کننده خون است (صبح و عصر میل شود).

5. تقویت کننده است.

6. مفید برای کبد است.

7. برای طحال مفید است (بالای غذاهای گوشتی و چرب خورده نشود).

8. به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.

9. برگ درخت توت خون را خنک می کند و التهاب را فرو می نشاند (به صورت دم کرده).

10. برگ درخت توت چشمها را درخشان می سازد و التهاب چشم را از بین می برد (به صورت دم کرده).

11. برگ درخت توت صاف کننده خون و خون ساز می باشد (به صورت دم کرده).

12. کسانی که رماتیسم دارند از برگ (به صورت دم کرده) و میوه توت استفاده نمایید.

13. برگ و میوه توت برای رفع سرفه مفید می باشد (برگ آن به صورت دم کرده و یا توت خشک همراه با آب جوش میل شود).

14. برگ و میوه توت برای کسانی که آسم دارند مفید می باشد.

15. کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. (بنا به گفتة ابوعلی سینا) در صورتی که می خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا 2 ساعت کمی سکنجبین بنوشند.

16. به خاطر داشتن کلسیم و فسفر در توت خشک برای لثه کودکان مفید است و تأمین کنندة انرژی برای سالمندان است.

17. جویدن صمغ درخت توت لثه را محکم می کند و از کرم خوردن دندان جلوگیری می کند.

18. خوردن توت باعث چاقی نمی شود.

19. کسانی که دیابت دارند می توانند به جای قند از توت خشک استفاده کنند.

20. کسانی که اسید اوریک یا اوره دارند بهتر است به جای قند از توت خشک استفاده کنند.

فواید توت خشک

پیشگیری از سرطان با توت خشک

توت ها منبع خوبی از فیتو نوترینتی به نام «رزوراترول» (resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان بر این باورند با کمک این ماده غذایی گیاهی می توان علاوه بر پیشگیری از بروز سرطان با سلول های سرطانی نیز مبارزه کرد.

افزایش طول عمر با توت خشک

توت ها به دلیل داشتن «رزوراترول» می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شد که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تقویت مهارت شنیداری و دیداری با توت خشک

چینی ها با برگ درخت توت سفید، چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بشنوند.

درمان حساسیت بهاری با توت خشک

شیره توت به دلیل اینکه حاوی ویتامین C بالایی است، برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا و پیشگیری از حساسیت فصلی باید استفاده شود.
توت موجب آسودگی سریع و طولانی مدت خارش،عطسه،ریزش اشک و آب بینی ناشی از آلرژی های فصلی و حساسیتهای متفرقه(گرده،خاک،حیوانات خاکی،کپک)می گردد، همچنین عکس العملهای حساسیتی پوستی از جمله کهیر را بر طرف میکند.

درمان سفید شدن زودرس موها با توت خشک

در بسیاری از کشورها توت برای درمان سفید شدن زودرس موها به کار می رود.
این میوه خوشمزه دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

قسمتهایی که در تغذیه و پزشکی مورد استفاده است عبارتند از :

  • میوه
  • برگ
  • شیره

پوست شاخه های تازه

توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می خورند . در زبان عربی توت سفید را « توت الاًبیض » گویند.

حتماً بخوانید:
آموزش کامل ۴ روش‌ خانگی برای خشک کردن توت

آموزش کامل ۴ روش‌ خانگی برای خشک کردن توت

خشک کردن توت در خانه: توت خشک دارای خواص بسیار زیادی برای بدن است. چنانچه شما علاقه دارید به صورت بهداشتی و خانگی، توت خشک را تهیه کنید در این مطلب 4…

مصرف توت خشک در بارداری

برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند بهتر است در دوران بارداری از مصرف توت تازه خودداری شود. آن ها بر این باورند مصرف توت در این دوران باعث ایجاد حساسیت هایی شده و به مادر و جنین صدمه می زند.اما به دلیل خواص درمانی توت، بهتر است این میوه را به صورت خشک مصرف کنند تا در عین بهره مندی از فواید آن از بروز آلرژی جلوگیری شود. همچنین مادران شیرده می توانند با خیال راحت برای افزایش شیر خود، از نوع تازه و خشک این میوه ی خوشمزه و دوست داشتنی مصرف کرده و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود و کودک نوپای خود را تامین کنند.توت خشک، کشمش و انجیر خشک از میوه های خشک بسیار با ارزش هستند که بهتر است آن ها را به عنوان میان وعده در برنامه تان بگنجانید.

20 خاصیت توت خشک

چای برگ درخت توت

چای برگ درخت توت در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند. همچنین دم کرده برگ درخت توت خون را خنک می کند و التهاب را فرو می نشاند برگ درخت توت صاف کننده خون و خون ساز می باشد کسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایید.بهترین زمان مصرف توت بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است.به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود. معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولیدنفخ در شکم و روده ها می کند.

مضرات توت خشک

کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. (بنا به گفته ابوعلی سینا) در صورتی که می خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا 2 ساعت کمی سکنجبین بنوشند. در هنگام حاملگی انواع توتها را با احتیاط مصرف کنید زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند. زیاده روی در مصرف توت منجر به دل درد و اسهال میشود.

تاثیر توت خشک در لاغری

توت خشک شیرین است اما چاق کننده نیست. علت چنین مسئله ای به وجود نوعی فیبر در ترکیب توت خشک بر می گردد که با کاهش اشتها میل افراد را به خوردن غذا کم می کند. بدین ترتیب حجم کمتری از مواد خوراکی مصرف می شوند و فرد به سوی لاغری قدم بر می دارد.نکته مهمی که در خوردن توت خشک به عنوان یک خوراکی لاغر کننده نهفته است، مبحث انرژی زایی این محصول می باشد که نیاز بدن را به استفاده حجم بالایی از غذا، کم می نماید.
مقدار قابل توجه فیبر موجود در توت سفید باعث می شود که میزان کلسترول خون کاهش یافته و هضم غذا راحت تر شود.شما می توانید با مصرف یک سوم فنجان توت خشک به صورت روزانه ، به اندازه 20% از نیاز فیبر خود را دریافت نمایید.لازم نیست نگران اضافه وزن خود شوید چون توت سفید هیچ چربی اشباع شده ای ندارد.

خواص توت خشک برای دیابت

برگ های توت سفید به دلیل کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت دانشمندان را شگفت زده کرده است.ترکیبی بنام DNJ در برگ توت سفید وجود دارد که باعث می شود میزان کمتری از قند مصرف شده وارد جریان خون گردد و بیشتر از بدن دفع گردد.
مطالعات همچنین نشان داده است که DNJ به پیشگیری از دیابت کمک می کند. شما می توانید با نوشیدن چای برگ توت به کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک کنید.افراد دیابتی به منظور پیشگیری از افزایش قند خونشان معمولا پرهیزهای زیادی میکنند که یکی از آنها استفاده از توت خشک به جای قند در نوشیدن چای است. قند موجود در توت، سوربیتول است که با اینکه برای کبد بسیار مفید است به دلیل اینکه بخشی از قند سوربیتول از متابولیزه شدن توسط کبد اصطلاحا فرار میکند و وارد خون میشود.اهمیت بسیاری در بیماران دیابتی دارد چرا که سوربیتول میتواند وارد فضای خلفی عدسی چشم شود و به دلیل دارا بودن بار اسمزی بالا، موجب افزایش فشار داخل کره چشم شود.

افرادی که در مراحل پیشرفته بیماری دیابت هستند در معرض کاتاراکت و فشار داخل چشمی قرار دارند. این تصور که توت و کشمش از قند و شکر بسیار سالمتر است منجر به این سوء تفاهم شده که میتوان به هر میزان دلخواه توت و کشمش به جای قند و شکر مصرف کرد. مصرف کشمش و توت – با وجود اینکه سالمتر از قند و شکر است- نباید بدون حساب و کتاب باشد.اصولا مصرف قندهای ساده در بیماران دیابتی نباید از 5 درصد کل کالری رژیم بیشتر باشد. در این میان منکر نیستیم که به جای قند و شکر (با رعایت سقف حداکثر 5 درصد کالری)، همان بهتر که از میوههای خشک شده مانند کشمش استفاده کرد چرا که کشمش سوربیتول کمتری نسبت به توت دارد و به کاتاراکت فشار داخل چشم در بیماران دیابتی کاری ندارد.

تامین قند مصرفی بدن توسط توت سفید برای دیابتی ها بسیار جایگزین مناسبی بوده به شرط اینکه در خوردن آن زیاده روی نکنید ، مصرف این خوراکی خوش طعم برای همه افراد مناسب است ولی در اشخاص دیابتی روزانه 1 الی 2 قاشق غذاخوری استفاده شود.فروکتوز دیرتر جذب خون می شود شاید از این بابت توت را جایگزینی مناسب برای قند می دانند بنابراین توصیه می شود که به جای قند از توت خشک استفاده کنید.البته توت سفید تازه قند کمتری نسبت به توت خشک داشته و می تواند جایگزین قند مصرفی افراد باشد.استفاده بیش از حد آن بخصوص در بیماران دیابتی همان قند مصرفی است بنابراین به هنگام استفاده دقت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits