دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید فوق العاده قورمه سبزی که تاکنون نمی دانستید

قورمه سبزی بهترین گزینه برای ناهار ایرانی | خواص قورمه سبزی

فواید فوق العاده قورمه سبزی که تاکنون نمی دانستید
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قورمه سبزی باعث جلوگیری از ریزش مو در خانم ها افزایش رشد کودکان و کاهش دردهای عضلانی در آقایان میشود.

خواص قورمه سبزی و ارزش غذایی آن

قورمه سبزی از پرطرفدار ترین غذاهای ایرانی است که کمتر کسی را می توان یافت که از این غذا بدش بیاید. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که قورمه سبزی علاوه بر مزه فوق العاده ای که دارد، دارای خواص بی نظیری نیز هست. با دلگرم همراه شوید .

قورمه سبزی بهترین گزینه برای ناهار ایرانی | خواص قورمه سبزی

آیا قرمه سبزی خاصیت تغذیه ای دارد ؟

انواع قورمه سبزی

قورمه‌سبزی از معدود غذاهایی است که در همه جای ایران رواج دارد اما این غذا مانند زبان فارسی، در عین اصالت در هر منطقه لهجه خودش را دارد. در شمال ایران قورمه‌سبزی رامعمولا بدون حبوبات می‌پزند، یا این که شنبلیله را حذف می‌کنند. با لوبیاچیتی تهیه می‌کنند. در تهران لوبیای چیتی یا لوبیای قرمز استفاده می‌شود. در تبریز از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌شود و سبزی را سرخ نمی‌کنند و در خوزستان به قورمه‌سبزی رب گوجه‌ فرنگی اضافه می‌کنند. درست مانند لهجه‌های متفاوت!

خواص قورمه سبزی

در بین انواع خوراک‌ ها شاید کمتر غذایی باشد که مانند قورمه‌ سبزی مجموعه‌ای کامل از تمام مواد مورد نیاز بدن را داشته باشد.

1 - ارزش غذایی لوبیا

مهم نیست که در این غذا از چه نوع لوبیایی استفاده می‌شود، لوبیا سرشار از فیبر، کلسیم و پروتئین گیاهی است و حتی اگر کسی اهل خوردن گوشت نباشد، تمامی مواد موردنیاز بدنش را از این غذا دریافت می‌کند.

2 - ارزش بی نظیر سبزی قورمه

سبزی قورمه به‌طور معمول ترکیب تره، جعفری، گشنیز و اندکی شنبلیله است. شنبلیله مسئول تقسیم بوی خوش و منحصر به‌ فرد قورمه‌سبزی است. علاوه‌ بر آن حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین D است و با آنکه مقدار آن در بین دیگر سبزیجات کم است اما اثر تقویتی آن کاملا موثر است. درعین حال شنبلیله مانند یک داروی گوارشی عمل می‌کند و اشتهاآور و کاهش‌دهنده فشارخون است. سایر سبزیجات نیز در کنار شنبلیله علاوه‌ بر تامین ویتامین‌ ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

3 - لیمو عمانی

استفاده از لیموعمانی در قورمه‌‌سبزی یکی از ابداعات بی‌نظیر آشپزی است. لیموعمانی تازه به دلیل آنکه بسیار ترش است، به صورت تازه مصرف نمی‌شود. به همین دلیل آن را خشک کرده و در غذا به کار می‌برند. وجود لیموعمانی در قورمه‌سبزی کاربردی چندگانه دارد یکی آنکه عمدتا ویتامین C آن از سایر مرکبات بیشتر است، بنابراین علاوه بر طعم‌ دهندگی، چربی غذا را کنترل کرده و بخش مهمی از مضرات گوشت قرمز را از بین می‌برد. از سوی دیگر لیموعمانی در خورش روغن اضافه غذا را به خودش جذب می‌کند. به همین دلیل از چاقی و جذب بیش از اندازه روغن جلوگیری می‌کند، پس اگر استعداد چاقی دارید، دور خوردن لیموی خورش را خط قرمز بکشید.

4 - ارزش بالای گوشت

در قورمه‌سبزی عموما از گوشت گوسفندی و گاه گوشت گوساله استفاده می‌شود. گوشت قرمز پروتئین بدن را تامین کرده و منبعی غنی از آهن، روی و سلنیوم است.

5 - خواص مصرف پیاز

ضدعفونی‌کننده سیستم گوارشی و اشتها‌ آور بوده و در کنار سبزیجات مکمل‌ بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود.

6 - برنج

خورش قورمه‌سبزی با پلو سرو می‌شود، بنابراین کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین و به همراه خورش، بسته غذایی کاملی را ارائه می‌دهد که کم‌نظیر است.

بیشتر بخوانید :

۷ خاصیت تره | خوردن تره برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits