دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق سیر با موسیر چیست و از لحاظ خاصیت چه تفاوتی با هم دارند ؟
77
زمان مطالعه: 7 دقیقه
موسیر و سیر برخلاف آنچه که تصور می شود دو گیاه متفاوت از هم هستند. با ما در دلگرم همراه شوید تا با تفاوت ها و خواص موسیر و سیر آشنا شویم .

فرق بین موسیر و سیر در چیست؟

از لحاظ اسمی سیر و موسیر خیلی بهم شباهت دارند و خیلی ها بر این باورند که این دو از یک خانواده هستند در حالیکه موسیر و سیر برخلاف آنچه که تصور می شود دو گیاه متفاوت از هم هستند ولی خواص مشابهی دارند، خود گیاه موسیر دارای ۴۰ گونه ی مختلف می باشد که طعمی شبیه سیر دارد و تلخی آن کمتر از سیر هست.

خواص موسیر همچون خاصیت آنتی اکسیدانی آن و رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی آن شبیه سیر و حتی پیاز میباشد، البته که میزان مواد معدنی و ویتامین های موجود در آنها باهم اندکی متفاوت است.

ولی آنچه که از موسیر باید بدانید این است که طعم خوشایند آن بخصوص همراه با لبنیات و بو ندادن دهان پس از خوردن آن همراه ماست یکی از ویژگی های بارز آن است.

خاصیت ضد سرطانی موسیر با سیر یکی هست و هر دو دارای خواص ضد سرطانی به دلیل گوگرد موجود در خود دارند، اغلب موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود.

همانطوری که در شکل زیر مشاهده می کنید ما یک تصویر از سیر و یک تصویر از موسیر قرار داده ایم اگر توجه کرده باشید، سیر به صورت چند سیر کوچک که داخل یک کیسه هستند تشکیل شده است اما موسیر به شکل یک پیاز می باشد.

فرق سیر و موسیر

سیر و موسیر علاوه بر شکل ظاهری از لحاظ خواص نیز با هم متفاوت هستند:

  • سیر ماده شیمیایی‌ای به نام آلیسین (Allicin) دارد که یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی است و نقش مهمی در نابود کردن طیف وسیعی از باکتری‌ها دارد. این تاثیر حتی بیشتر از پنی‌سیلین و تتراسایکلین است.
  • خوردن سیر خام باکتری‌ها را از بین برده و قدرت ایمنی بدن را بالا می‌برد.
  • سیر پخته نیز نقش کاهش‌دهنده کلسترول خون را دارد، آن را رقیق کرده و از تشکیل لخته‌ های خونی جلوگیری می‌کند.
  • سیر پخته یک ضداحتقان، ضدسرفه و پیشگیری‌کننده از برونشیت است.
  • سیر برای درمان بیماری‌های مختلفی ازجمله آسم، برونشیت، روماتیسم، نقرس، میخچه و زگیل (به صورت موضعی)، سل، دندان درد، نیش‌زدگی و فشار خون‌بالا مفید است. در ضمن، سنگ کلیه را خرد می‌کند و در ضدعفونی‌کردن دستگاه‌های ادراری و عفونت‌های واژینال و مثانه نیز مؤثر است.
  • سیر حافظه را تقویت کرده و فراموشی را از بین می‌برد.
  • سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها می‌شود.

موسیر خواص درمانی متعددی دارد از قبیل:

  • افزایش دفع ادرار
  • التیام دهنده و ترمیم کننده زخم ها
  • - تسکین دهنده التهاب طحال و کبد
  • تاثیر مثبت بر روی دستگاه اعصاب مرکزی
  • کاهش سردردهای میگرنی
  • کمک به سیستم قلبی- عروقی
  • کمک به کاهش چربی های خون و پیشگیری از تصلب شرائن
  • تنظیم فشار خون

خواص موسیر

موسیر ملایم تر از سیر است و به همین جهت بوی تند و تیز سیر را که ناشی از فرآورده های گوگردی آن مانند آلیسین است را ندارد و از این نظر می توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران (بوی بد تنفسی) از آن استفاده نمود.

حتماً بخوانید:
فرق خرما با رطب در چیست ؟

فرق خرما با رطب در چیست ؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند رطب همان خرماست ولی این دو با هم تفاوت دارند. امروز قصد داریم در این مورد صحبت کنیم. با ما در دلگرم همراه شوید تا با تفاوت رطب و…

separator line

موسیر چیست؟

موسیر نام یک گونه از سرده سیر است. این گیاه بومی ایران بوده و به‌ صورت وحشی می‌روید. موسیر دارای اسیدهای چرب و عناصر معدنی (پتاسیم، سدیم، منیزیم، آهن، مس، روی و منگنز) می‌باشد.

هفده توده موسیر کنگاور، سیاخ‌دارنگون، صحنه، آشتیان، دشت‌ارژن، کوهرنگ، سپیدان، دیواندره، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین، اراک، دشمن‌زیاری و کوهمره‌سرخی در ایران وجود دارد.

سیر چیست؟

سیر گیاهی است از راسته مارچوبه‌سانان از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان؛ سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد.

قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. برگ‌های آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گل‌های آن کوچک و صورتی رنگ که به صورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

خواص درمانی مصرف سیر

مزایا و فواید سیر خام بسیار است و این ماده یک غذای مغذی محسوب می شود که مصرف آن برای سلامت و رفاه حال شما مفید است.

بخشی از مواد تشکیل دهنده سیر alliin و allicin می باشد که طعم و عطر متمایز سیر را ایجاد می کنتد. این مواد موجب خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی در سیر می شوند.

از آنجایی که این مواد نسبتا ناپایدار هستند، allicin در عرض یک روز تخریب می شود. گرما نیز allicin را از بین می برد. لذا بهترین زمان استفاده از سیر وقتی است که خام است و تازه خرد شده است.

اگر می خواهید که از سیر در یک غذای پخته استفاده کنید بهتر است تمام موادی که لازم است را اضافه کرده و در دقایق پایانی سیر را بیافزایید.

همچنین می توانید با استفاده از مکمل های سیر allicin خالص شده را به دست بیاورید. البته مصرف سیر خام بسیار آسان تر است و می توانید آن را به هر بهانه ای بخورید.

خواص و فواید سیر برای تقویت سیستم ایمنی

ماده allicin موجود در سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ضد باکتری ها و قارچ ها است . در واقع سیر در جنگ جهانی دوم برای کمک به سربازان برای مقابله با بیماری گانگرن به کار گرفته می شد.

سیر می تواند با گلودرد، عفونت ها و حتی باکتری ها مقابله کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که سیر برای مقابله بدن با باکتری هایی که در برابر داروها مقاوم هستند، موثر است.

فواید سیر برای سلامت قلب

در مبارزه با بیماری های قلبی سیر می تواند یک عامل کلیدی باشد. با توجه به تحقیقات جدید از UCLA عصاره سیر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی و در برخی موارد انسداد شریان های قلب نقش موثری دارد. یکی از عواملی که باعث کاهش هموسستین می شود همین سیر است. هموسستین یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است.

خواص و فواید سیر برای پوست و مو

خواص ضد قارچی سیر بسیار قوی است به طوری که می توان برای درمان آکنه از آن استفاده کرد. همچنین برخی از متخصصات طب گیاهی معتقد هستند که سیر می تواند برای درمان زخم ها هم موثر باشد.

چرا که در مبارزه با Pityrosporum ovale که یک قارچ شناخته شده در پوست سر می باشد و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود، نقش پر رنگی دارد. حتی ترکیبات allicin موجود در این گیاه به درمان موثر ریزش مو کمک کرده و باعث کمتر شدن آلودگی پوست سر می شوند.

خواص و فواید سیر برای فشار خون

مطالعات نشان داده است که خوردن سیر باعث کاهش فشار خون می شود و این به خودی خود از بروز بیماری ها و مشکلات جدی پزشکی جلوگیری می کند.

خوردن سیر باعث افزایش تولید گاز هیدروژن شده و رگ های خونی را افزایش می دهد، جریان خون را روان تر می کند و به همین ترتیب فشار بر آن ها را کاهش می دهد.

مصرف سیر و کاهش التهاب

یکی از مهم ترین مزایا و فواید سیر ، خواص ضد التهابی آن است. این گیاه سرشار از چهار ترکیب مختلف سولفوریک است که می تواند التهاب را کاهش دهد. این مزایا همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی ناشی از پاسخ التهابی و همچنین آرتریت مناسب باشد.

در کنار تمام این مزایا ، سیر دارای مقادیری از ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم ، آهن و پتاسیم است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

خواص دارویی و درمانی اکالیپتوس (طبع گرم)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (77 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits