دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیاه دانه : ۵۰ خاصیت اثبات شده سیاه دانه
11
زمان مطالعه: 18 دقیقه
سیاه دانه و روغن آن مصارف دارویی زیادی دارند. بطوریکه در احادیث هم گفته شده است که سیاه دانه داروی هر دردی به جز مرگ است. این موارد اشاره به خواص مفید و موثر این دانه‌های سیاه رنگ دارد. این دانه شگفت‌انگیز, خواص بی‌شماری دارد تا انتها با مجله دلگرم...

سیاه دانه

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خواص سیاه دانه آشنا شوید

خواص سیاه دانه در طب سنتی شامل مواردی همچون تسکین دردهای عصبی و میگرن، درمان دیابت و بیماری های قلب، ضد سرطان، سلامت پوست و جلوگیری از ریز مو و ... است.

سیاه دانه بسیار گرم و خشک است. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و در قدیم از آن به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. سیاه‌ دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشی‌جات استفاده می‌شود. سیاه دانه و روغن آن موثرترین و مفیدترین چیزی است که برای تقریباً هر بیماری دارو است.

سیاه دانه سرشار از ترکیباتی مانند زینک، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و همچنین ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B9 ، C و E می‌باشد. تمام این ترکیبات مفید و قوی باعث شده‌اند تا از خواص سیاه دانه در مصارف دارویی بسیار استفاده شود چراکه سیاه دانه ضدویروس، هضم‌کننده، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، ضدالتهاب و ضدقارچ است.

خواص سیاه دانه

1. ضدویروس بودن از خواص سیاه دانه

از خواص سیاه دانه ضدویروسی و ضدباکتریایی بودن آن است؛ بنابراین می‌تواند از بیماری‌های مربوط به سرما مانند سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوانزا و غیره پیشگیری کند.

2. از خواص سیاه دانه درمان اسهال

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

3. درمان جوش‌های زیرپوستی از خواص سیاه دانه

استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است.

4. از خواص سیاه دانه درمان دیابت نوع 2

مصرف تنها 2گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA1C) را کاهش می دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می کند

5. سیاه دانه باعث افزایش شیر مادر

مصرف سیاه‌ دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود.

6. خواص سیاه دانه در درمان دیابت

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه‌ دانه در درمان دیابت، سل،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی، کم‌خونی و میگرن مفید است.

7. درمان عفونت با هلیکوباکتر پیلوری

خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخی بیماری ها چون صرع که در برابر داروهای مدرن مقاوم هستند، به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه قابل درمان اند. چرا که این دانه ها قادرند تشنج را به طور عجیبی کاهش دهند.

8. تقویت سیستم ایمنی از خواص سیاه دانه

سیاه‌ دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.

9. از خواص سیاه دانه سفیدشدن زودهنگام مو

سفیدشدن مو، بخشی طبیعی از فرآیند پیری است و زمانی که سن‌تان بالا می‌رود، اتفاق‌می‌افتد. به‌هرحال، سفیدشدن زودهنگام مو، یک مشکل است و به‌عنوان یک مشکل مو شناخته‌شده است. آیا می‌خواهید از سفیدشدن موهای‌تان در جوانی جلوگیری کنید؟ شما می‌توانید برای درمان طبیعی این مشکل از سیاه دانه استفاده‌کنید. می‌توانید روغن سیاه دانه را با روغن زیتون ترکیب‌کنید تا خمیری به‌دست آید. سپس خمیر را بر پوست سرتان گذاشته و آرام ماساژدهید و بعد با آب گرم بشویید.

10. سیاه دانه برای درمان ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.

11. کاهش قندخون از خواص سیاه دانه

مصرف روغن سیاه‌ دانه در برنامه غذایی در کاهش قندخون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه موثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.

12. از خواص سیاه دانه درمان نیش زنبور

آب را بجوشانید و دانه‌ها را به آن اضافه‌کنید. سپس بگذارید چند دقیقه بجوشد، آن را سرد کرده و بر نیش‌ها بگذارید. این کار را هرروز انجام‌دهید، با این کار درد و تورم ناشی از نیش زنبور را به‌طور موثری کاهش ‌خواهیدداد.

13. درمان و ترک اعتیاد با سیاه دانه

سیاه دانه قادر بوده 35 فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.

14. کاهش حملات تشنج از خواص سیاه دانه

مصرف سیاه دانه در بیماران مبتلا به صرع نیز سبب کاهش حملات تشنج می‌شود.

15. شفافیت پوست با سیاه دانه

با استفاده از روغن سیاه دانه، پوست‌تان خیلی زیباتر خواهدشد و می‌توانید عسل را با روغن سیاه دانه ترکیب‌کنید تا خمیری عالی ساخته شود. سپس، آن رابر پوست تان بگذارید، ماساژدهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید.

16. درمان ناراحتی های کلیوی از خواص سیاه دانه

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

17. درمان سرفه با سیاه دانه

برای جلوگیری از سرفه های مکرر و خشک، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را دوبار در روز مصرف‌کنید. می‌توانید برای بهترشدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه‌کنید. درمان سرفه یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاه دانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلا به سرفه از آن استفاده‌کنند.

18. تنظیم سیستم گوارش با سیاه دانه

سیاه دانه در درمان سرطان‌ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن موثر است.

19. افزایش بینایی از خواص سیاه دانه

یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب‌هویج ترکیب‌کرده و هرروز بخورید. واضح‌ است که علاوه بر غذاهای سالم، باید از فواید سیاه دانه برای افزایش سلامتی که بینایی را دربرمی‌گیرد نیز استفاده‌کنید.

20. قاعده آور بودن از خواص سیاه دانه

سیاه دانه قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز می‌کند. نصف یک دسته برگ نعناع را در ۲ فنجان آب بجوشانید تا آب آن به ۱ فنجان کاهش پیدا کند. آب را صاف، ۲ قاشق شکر و یک دوم قاشق روغن سیاه دانه به آن اضافه و این مخلوط را هر روز و به مدت ۴۰ روز قبل از صبحانه مصرف کنید تا بهترین نتایج را از آن بگیرید.

خواص سیاه دانه
خواص سیاه دانه

21. درمان سنگ صفرا با سیاه دانه

برای درمان سنگ صفرا، می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با یک فنجان آب گرم و مقداری عسل خالص مخلوط‌کرده و دوبار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید چند قاشق چایخوری سیاه دانه، مقداری عسل و مقداری روغن زیتون را ترکیب‌کنید و شب قبل از خواب بنوشید.

22. دفع کرم دستگاه گوارشی

ضد کرم است. مصرف سیاه دانه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می‌شود

23. درمان سرگیجه و گوش‌درد با سیاه دانه

خواص سیاه دانه باعث کاهش سردرد می‌شود. یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهید.

24. درمان خشکی دهان از خواص سیاه دانه

برای درمان مشکل خشکی دهان، می‌توانید روغن سیاه دانه را در دهان بچرخانید و تا ۳۰ دقیقه از آبکشی دهان خودداری‌کنید. می‌توانید دوبار درروز یک قاشق چایخوری از روغن سیاه دانه ببلعید تا از بهترین فواید سیاه دانه بهره‌مند شوید.

25. درمان تب با سیاه دانه

اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می‌کند.

26. درمان بی خوابی از خواص سیاه دانه

یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با عسل ترکیب‌کنید و ترکیب را قبل از خواب بخورید. این روند بی خوابی شما را درمان میکند.

27. تقویت حافظه از خواص سیاه دانه

حافظه‌ و عملکرد شناختی ضعیف مشکل رایجی در بین افراد سالخورده است، اما تقویت قدرت حافظه و تمرکز نیز یکی دیگر از فایده‌های سیاه دانه برای سلامتی است. این ماده به درمان ضعف حافظه و افزایش سطح هوشیاری نیز کمک می‌کند.

۱۰ گرم برگ نعناع تازه را بجوشانید و یک دوم قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه و از این مخلوط ۲ بار در روز به مدت یک ماه مصرف کنید تا به نتایج مطلوب دست یابید

28. درمان بی‌اختیاری ادرار از خواص سیاه دانه

پوسته تخم‌مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملاً نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

29. درمان ناراحتی‌های کبدی با سیاه دانه

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

30. درمان روماتیسم از خواص سیاه دانه

یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

31. درمان دندان‌درد با سیاه دانه

غرغره‌کردن جوشانده سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان می‌شود.

با جوشاندن مقداری سیاه دانه با مقداری سرکه سیب و دوبار شست‌وشوی دهان در روز، درد به‌طور طبیعی تسکین‌میابد.

32. درمان کم خونی از خواص سیاه دانه

کم خونی یا فقرالدم مشکلی رایج است که اکثر زنان در سن باروری به آن دچار می‌شوند. یک دسته برگ نعناع را در آب بجوشانید و از آن آب آن را بگیرید. ۲.۵ میلی لیتر روغن سیاه دانه را به ۱ فنجان آب نعناع اضافه کنید و هر روز ۲ مرتبه و به مدت ۲۱ روز از این مخلوط بخورید – یک بار صبح و یک بار شب. با هر وعده‌ی غذایی در طی درمان یک پیاله شیر دلمه شده مصرف کنید.

33. درمان ناراحتی‌های کلیه با سیاه دانه

از دیگر خواص سیاه دانه بهبود ناراحتی‌های کلیه است. یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می‌کنید بگذارید.

این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روز ادامه دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

34. برداشتن زگیل با سیاه دانه

تمام آنچه نیاز است انجام بدهید تمیز کردن زگیل‌ ها با خرفه و بعد استعمال روغن سیاه دانه‌ی خالص به مدت ۱۵ روز بر روی آن‌ها است. این کار زگیل‌ها را از ریشه می‌خشکاند و باعث افتادن آن‌ها می‌شود. همچنین بهتر است یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را سه بار در روز همراه با انجام این درمان مصرف کنید.

35. درمان ریزش مو از خواص سیاه دانه

از خواص سیاه دانه برای تقویت موها هم می‌توان استفاده کرد. برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه‌ دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.

36. درمان ناتوانی جنسی با سیاه دانه

۲۰۰ گرم سیاه دانه‌ی خرد شده را با روغن زیتوم مخلوط کنید و بعد از هر وعده‌ی غذایی یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را مصرف کنید. این کار به بازیابی سرزندگی و شور و افزایش بنیه و تحمل شما کمک خواهد کرد. ناتوانی جنسی، زودانزالی، و اختلالات نعوظ را به طور کامل درمان میکند.

37. از خواص سیاه دانه درمان خستگی

اگر مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیاه دانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. به جای اینکه برای کسب انرژی به مصرف بیش از اندازه قهوه رو بیاورید بهتر است صبح‌ها به چایتان چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را به مدت 10 روز ادامه دهید. خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی‌تان به واسطه خواص سیاه دانه چند برابر می‌شود.

38. درمان درد شکم از خواص سیاه دانه

خانم‌های بارداری که در روزهای پایانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند هم می‌توانند از خواص سیاه دانه بهره گیرند. به این صورت که با شروع دردهای شکمی یا دردهای زایمان می‌توانند از ترکیب سیاه دانه و عسل برای کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدنشان استفاده کنند.

39. خواص سیاه دانه در طب اسلامی

مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: "ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام" یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید:در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید:وَلیشُمَّ النَّرجِسَ ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ،؛ گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.(3)

40. کاهنده‌ی سطح کلسترول از خواص سیاه دانه

داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد و سیاه‌دانه جزو آن دسته از غذاهایی است که می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد و شما باید آن را به برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید.

خواص سیاه دانه
روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه

41. جوان سازی پوست صورت با روغن سیاه دانه

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیاه دانه با کاهش رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

42. درمان آکنه و جوش صورت از خواص روغن سیاه دانه

برخی مطالعات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی و التهاب ناشی از آن مفید است.

43. درمان اگزما و پسوریازیس با روغن سیاه دانه

یک مطالعه در ایران نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی که دارد به درمان اگزما کمک می کند. روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و می تواند برای درمان پسوریازیس که یک بیماری التهابی پوستی است مفید باشد.

44. درمان شوره سر با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست و به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره مو را درمان می کند.

45. تقویت و افزایش رشد مو از خواص روغن سیاه دانه

مقادیر بالای تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر می شود.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی آره اتا است

46. درمان موهای خشک با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگاست که باعث تولید روغن در پوست سر شده و به دلیل خواص مرطوب کنندگی که به درمان مو های خشک و آسیب دیده کمک می کند.

47. روغن سیاه دانه آنتی بیوتیک طبیعی

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی و همچنین عفونت را کاهش می دهد

48. لاغری و کاهش وزن با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن مفید است؛ یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد که روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش چربی شکم می باشد.

در طب سنتی گفته می شود که مالیدن روغن سیاه دانه به شکم، برای کاهش چربی شکم مفید بوده و باعث لاغری در این ناحیه می شود

49. درد و حساسیت سینه در زنان از خواص روغن سیاه دانه

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل حاوی روغن سیاه دانه به درمان درد و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی زنان کمک می کند.

50. درمان سو هاضمه با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه در طب سنتی برای درمان سو هاضمه استفاده می شود؛ گفته می شود که ترکیب روغن سیاه دانه و عسل با آب به درمان سو هاضمه شدید کمک می کند

خواص سیاه دانه

عوارض روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه ممکن است خطراتی برای برخی افراد نیز داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم؛

  1. دوران بارداری و شیردهی : هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن سیاه دانه بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.
  2. نوزادان و کودکان : هنوز تحقیقاتی درباره تاثیر روغن سیاه دانه بر روی نوزادان و کودکان انجام نشده پس بهتر است که این روغن را برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید و از دسترس آن ها دور نگه دارید.
  3. آلرژی و حساسیت : روغن سیاه دانه در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با راش های پوستی مشخص می شود. همچنین روغن سیاه دانه را به هیچ عنوان برای چشم، بینی و قسمت های حساس بدن از جمله ابرو و مژه استفاده نکنید.
  4. مسمومیت : زیاد روی در مصرف خوراکی روغن سیاه دانه می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند معده درد، استفراغ یا یبوست و گاهی تشنج مشخص می شود.
  5. ایجاد خارش و حساسیت در نتیجه تماس با دانه های سیاه دانه وجود دارد. این حالت نوعی آلرژی است که به درماتیت تماسی معروف است.
  6. کاهش شدید فشار خون همانطوری که دیدید سیاه دانه منجر به کنترل فشار خون و کاهش آن می شود. کاهش شدید فشار خون می تواند برای عده ای مفید نباشد. زیرا افت فشار خون مانع انتقال صحیح اکسیژن به مغز و قلب می شود و این مسئله باعث سردرد، تهوع و .. می شود.
  7. زنان باردار مصرف سیاه دانه اصلا به زنان باردار توصیه نمی شود. زیرا مصرف روغن سیاه دانه باعث انقباض ماهیچه های رحم می شود و احتمال سقط جنین و آسیب به آن را در پی دارد. بنابراین بهتر است در این دوران از سیاه دانه استفاده نشود.
  8. تداخل با داروهای شیمی درمانی مطالعات مرکز تحقیقاتی سرطان کترینگ، نشان می دهد که سیاه دانه با داروهای شیمی درمانی تداخل دارد و می تواند اثر درمان های متداول سرطان را خنثی و کاهش دهد. بهتر است قبل از استفاده از پزشک خود مشورت بگیرید.
  9. افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف سیاه دانه زیاده روی نکنند.


طبع گیاه سیاه دانه

گرم و خشک (صفراوی)


طریقه مصرف سیاه دانه

  • ادویه
  • روغن سیاه دانه
  • سیاه دانه و عسل (دوسین)


تداخل دارویی سیاه دانه

داروهای شیمی‌درمانی و رادیوتراپی


بیشتر بخوانید :

سیاه دانه و نحوه مصرف آن

درمان بیماری ها با معجونی به نام سیاه دانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits