دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پلانتین چیست و چه تفاوتی با موز دارد ؟
24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گاهی شاید بعد از خوردن موز حس کنید که گوارش شما با مشکل مواجه شده است و تجربه مصرف آن مثل همیشه نباشد و آنجاست که متوجه می‌شود به جای موز از میوه فروشی پلانتین خریده اید! چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟ با ما در دلگرم همراه شوید .

تفاوت های پلانتین با موز

پلانتین همان موز است، اما با کمی تفاوت‌های درونی که بیشتر در زمان پخت و پز از آن استفاده می‌شود و افراد بسیاری کمی هستند که اطلاعاتی پیرامون پلانتین و تفاوت آن با موز داشته باشند و آن را بکار ببرند.

امروز دلگرم قصد دارد تا اسراری پیرامون پلانتین و تفاوت آن با موز و همچنین خواص این میوه را برای شما شرح دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

پلانتین چیست؟

گاهی شاید بعد از خوردن موز حس کنید که گوارش شما با مشکل مواجه شده است و تجربه مصرف آن مثل همیشه نباشد و حس می‌کنید که در معده شما گیر کرده است، شاید به جای موز از میوه فروشی پلانتین خریده اید!

پلانتین منبع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده است و دارای انواع ویتامین و مواد معدنی است. این میوه به عنوان یک ماده غذای مقوی، قرن‌ها است که در سراسر جهان مصرف می‌شود.

پلانتین یا همان موز مخصوص پخت و پز کمتر شیرین است، ولی از موز نشاسته ای‌تر است. موز شیرین که به آن موز دسری هم می گویند، در آمریکا و اروپا بسیار محبوب است، ولی پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم کشور‌های گرمسیری است.

بر خلاف موز دسری، پلانتین پیش از مصرف پخته می‌شود. در حقیقت مزه این میوه در حالت خام زیاد خوشایند نیست، از این رو نباید گول ظاهر موز مانند پلانتین را بخورید.

پلانتین چیست؟

ارزش غذایی پلانتین

پلانتین منبع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین و مواد معدنی است. پلانتین از نظر مواد مغذی سرشار از ویامین‌های A، C، و B۶، مواد معدنی، پتاسیم و فیبر است.

افراد زیادی در سراسر جهان از پلانتین به عنوان یک ماده غذایی استفاده می‌کنند.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان پلانتین برش خورده (۱۴۵ گرم) از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

  • کالری: ۱۷۹
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • کربوهیدارت: ۴۸ گرم
  • فیبر: ۴ گرم
  • پتاسیم: ۷۳۹ میلی گرم
  • ویتامین C: ۲۷ میلی گرم
  • ویتامین A: ۸۳ میکروگرم
  • ویتامین B۶: ۰.۴۴ میلی گرم
  • منیزیم: ۵۵ میلی گرم

پلانتین پروتئین و چربی ندارد و به همین دلیل تنها یک بخش از رژیم غذایی سالم و متعادل است.

موز و ارزش غذایی آن

موز و ارزش غذایی آن

موز نام میوه و گیاه با همین نام است که بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌جزیره مالزی، و استرالیا است. امروزه این گیاه در همه مناطق گرمسیری با رطوبت مناسب کاشت می‌شود. درخت موز در کناره جنگل رشد می‌کند از این رو بیشتر در برابر خطر تغییر اقلیم، آتش‌سوزی و تخریب جنگل قرار دارد.

ارزش غذایی موز خام

موز خام (بدون پوست) حاوی ۷۵٪ آب، ۲۳٪ کربوهیدرات، ۱٪ پروتئین، مقادیر متوسطی ویتامین ث، منگنز و فیبر غذایی و مقداری ناچیزی چربی است (جدول). ۱۰۰ گرم، موز ۸۹ کالری انرژی دارد و منبع ویتامین ب۶ است که ۳۱ درصد از نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

گرچه براساس باور عمومی رایج، موز مقدار زیادی پتاسیم دارد. اما مقدار پتاسیم واقعی آن‌ها نسبتاً کم و هر ۱۰۰ گرم موز تنها ٪۸ پتاسیم مورد نیاز روزانه است. (جدول) سبزی‌ها از موز خام پتاسیم بیشتری دارند (۳۵۸ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم).

مانند اسفناج خام (۵۵۸ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، سیب‌زمینی پخته (۳۹۱ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، سویای پخته (۵۳۹ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، قارچ کبابی (۴۳۷ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم) و سس گوجه فرنگی فرآوری شده (۴۱۳ تا ۴۳۹ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم).

موز سبز خام دارای ۴۹۹ میلی‌گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم است. دسر موز خشک یا پودر موز دارای ۱۴۹۱ میلی‌گرم پتاسیم در هر ۱۰۰ گرم است.

پلانتین را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم؟

پلانتین در کشور‌های گرمسیری در سراسر دنیا از آمریکای جنوبی و مرکزی تا کارائیب، افریقا و حنوب شرق آسیا پرورش داده می‌شود. این میوه یک محصول غیر فصلی است و در کل طول سال در دسترس است.

در بسیاری از مناظق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می‌شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است.

همچنین پلانتین در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی ذر سراسر جهان هم به فروش می‌رسد. پلانتین در کشور‌های گرمسیری سراسر جهان از آمریکای جنوبی و مرکزی تا کارائیب، آفریقا و جنوب شرق آسیا پرورش داده می‌شود.

به عنوان یک محصول غیر فصلی، پلانتین در تمام طول سال در دسترس است. در بسیاری از مناطق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می‌شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است.

همچنین، پلانتین در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

بررسی فواید پلانتین

تقویت گوارش و پلانتین

فیبر یک ماده مغذی است، زیرا باعث گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر می‌شود. فیبر مدفوع را نرم می‌کند و اندازه و وزن کلی آن را افزایش می‌دهد. مدفوع حجیم راحت‌تر از روده رد می‌شود، در نتیجه از یبوست پیشگیری می‌شود.

دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است خطر هموروئید و بیماری دیورتیکولی، بیرون زدگی‌های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ، را کم کند. فیبر احساس پری و سیری را تقویت می‌کند، سرعت گوارش را کند می‌کند و ممکن است به مدیریت کلسترول هم کمک کند.

کنترل وزن با پلانتین

بر خلاف تصور مردم، کربوهیدرات‌ها لزوما مواد بدی برای مدیریت وزن نیستند. فیبر و نشاسته موجود در پلانتین کربوهیدرات‌های پیچیده هستند.

فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به کربوهیدرات‌های موجود در غذا‌های پردازش شده کمتر پردازش می‌شود و سرعت گوارش آرام‌تر می‌شود. آن‌ها احساس پری و سیری را برای مدت زمان طولانی‌تری پس از وعده غذایی حفظ می‌کنند که می‌تواند به معنای پرهیز از پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم باشد.

پلانتین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

پلانتین تقریبا ۳۲ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین سی در هر فنجان را دارد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مرتبط با افزایش سن، بیماری قلبی و حتی برخی انواع سرطان محافظت کند.

مطالعات رابطه‌ای معکوس بین مصرف ویتامین C. و سرطان‌های مختلف مانند ریه، پستان، روده بزرگ، معده، و مری را نشان داده اند. همچنین، مشخص شده است که افراد مبتلا به سرطان دارای تراکم پایین‌تر ویتامین C. در پلاسمای خون خود هستند.

پلانتین برای قلب مفید است

مقدار زیاد پتاسیم موجود در پلانتین برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کنند، ضروری است. پلانتین منبع خوبی برای ویتامین ب. ۶ است. یک فنجان پلانتین برش خود تقریبا ۳۴ دردصد از مقدار تصویه شده روزانه این ماده را برای بدن تامین می‌کند.

میزان بالای پتاسیم موجود در پلانتین برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کنند، ضروری است. ویتامین B۶ به کاهش سطوح هموسیستئین که اغلب با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است، کمک می‌کند. فیبر موجود در پلانتین باعث کاهش کلسترول می‌شود که باعث حفظ عملکرد قلب در بهترین حالت ممکن خواهد شد.

کاربرد‌های متنوع پلانتین

پلانتین به صورت معمول سرخ شده و در کنار ظرف غذا در رستوران‌ها یا بر روی بستنی قرار می‌گیرد. در شرایطی که از عظر و طعم خوبی برخوردار هستند، ولی پلانتین سرخ شده گزینه سالم غذایی ناست و اگر در روغن ناسالم آماده شود که اصلا سالم نیست و برای کاهش وزن هم مناسب نیست.

پلانتین را باید به عنوان یک سبزی نشاسته‌ای یا جایگزینی برای سیب زمینی مد نظر قرار دهید. بافت و عطر و طعم ملایم پلانتین در حالت پخته و یا گریل شده بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید پلانتین را به یک خورش حاوی گوشت و یا سبزیجات اضافه کنید یا آن را به همراه ماهی گریل کنید. پلانتین گزینه‌های عالی برای دستورالعمل بدون گلوتن یا دوستدار رژیم غذایی پالئو، مانند پن کیک‌های پالئو، است

separator line

بیشتر بخوانید:

خواص بی نظیر پوست میوه ها برای زیبایی پوست صورت

میوه های چاق کننده کدامند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (24 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits