دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ خاصیت شگفت انگیز تخم کرفس
20
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص تخم کرفس بیشمار است. شما میتوانید از تخم کرفس برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنید. در این مقاله 20 تا از فواید تخم کرفس را معرفی خواهیم کرد

مجله دلگرم | تخم کرفس که طعم تند و نشاط آور آن را می‌توانید هنگام مصرف انواع ترشی یا کلم شور بچشید،داروی گیاهی مفیدی نیز محسوب می‌شود. تخم کرفس در طول قرنهای متمادی،در سرتاسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است. بررسی‌های اخیر علمی نشان داده است که برخی مواد شیمیایی موجود در تخم کرفس واقعا می‌تواند در درمان مشکلاتی نظیر فشار خون بالا،ورم مفاصل و اضطراب موثر واقع شود.

فواید دارویی و درمانی تخم کرفس چیست؟

فواید تخم کرفس

درمان ورم مفاصل و آرتروز

تخم کرفس از دیرباز برای درمان ورم مفاصل و اسپاسم عضله مورد استفاده بوده است. تخم کرفس حاوی کلسیم است که در شل کردن گرفتگیهای عضله موثر واقع میشود.

پیشگیری از سرطان

تخم کرفس در پیشگیری از سرطان مؤثر است. این گیاه همچنین از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. به عنوان مثال یکسری از عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس از تولید تومور ها در حیواناتی که در معرض مواد سرطان زا قرار گرفته بودند، جلوگیری نمود. تحقیقات نشان می دهد که عصاره تخم کرفس خواص ضدسرطانی دارد. مطالعات انجام گرفته بر موش ها در سال ۲۰۰۵ نشان می دهند که عصاره تخم کرفس نقش قابل توجهی در درمان سرطان کبد دارد. علاوه بر این، مطالعه منتشر شده در مجله جلوگیری از سرطان آسیا و اقیانوسیه، نشان داده است که تخم این گیاه به درمان سرطان معده نیز کمک می کند. در این مطالعه، که با آزمایش بر سلول های انسانی به انجام رسید، مشخص شد که عصاره تخم کرفس از گسترش سرطان معده در بدن جلوگیری می کند. خوردن گیاه کرفس نیز در پیشگیری از سرطان مفید است چرا که کرفس دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی‌ اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم سلول های بدن، سم‌ زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌ های سرطانی می‌گردند.

گیاه کرفس خود نیز دارای حداقل ۸ ماده ضد سرطان شناخته شده‌است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به :

  • استینلیک اسید اشاره کرد که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.
  • فنولیک اسید که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند و از طریق مهار تأثیر پروستاگلاندین‌ها بر رشد سلول‌های تومور یک ضد سرطان به حساب می‌آید
  • کومارین که با ممانعت از عمل رادیکال‌ های آزاد از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند، از دیگر ضد سرطان‌های موجود در آب کرفس‌اند.

درمانی برای آنفولانزا و سرماخوردگی

وجود چندین عنصر شیمیایی در تخم کرفس از التهاب جلوگیری می کند و درد را تسکین می بخشد. سایر مواد شیمیایی موجود، عضلات موجود در اسپاسم را آزاد می کنند در واقع برخی مواد شیمیایی موجود در تخم کرفس خاصیت ضد باکتری دارد.

موثر در رفع سنگ های کلیه و مثانه

تخم کرفس ادرارآور است و به تخلیه آب بدن در قالب ادرار کمک می کند. این ویژگی تخم کرفس باکتریها و مواد معدنی را که سبب تشکیل انواع سنگهای مثانه و کلیه میشوند، شستشو داده و میزان اسید اوریک بدن را کاهش می دهد.

مبارزه با نقرس

مصرف تخم کرفس در طب سنتی برای درمان نقرس سابقه طولانی دارد.

فشارخون بالا

برخی از عناصر شیمیایی موجود تخم کرفس خاصیت کاهش فشار شدید رگ ها را دارند، بدین معنا که در کاهش فشار خون مفید هستند. یافته های یک مطالعه مقدماتی که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال دارویی-غذایی منتشر شده است، نشان می دهد که تخم کرفس به درمان فشار خون بالا کمک می کند. محققان با آزمایش تخم این گیاه روی موش ها دریافتند که عصاره تخم کرفس باعث کاهش فشار خون در این حیوانات می شود. با این حال، مصرف آن هیچ تاثیری بر افراد دارای فشار خون طبیعی ندارد.

کمک به هضم غذا و مفید برای کبد

تخم کرفس از آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی سمی پیشگیری می‌کند. بنابراین منجر به به هضم غذا و افزایش سلامت کبد می‌‌شود و بعنوان تونیک کبد مورد استفاده قرار گرفته است.

افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون

تقویت تولید گلبول قرمز یکی از مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است زیرا تخم کرفس یک منبع عالی آهن و مس است. آهن و مس نقش مهمی در افزایش تشکیل سلول‌های جدید خون ایفا می‌کنند. کمبود آهن و مس ممکن است باعث بروز خستگی، کم خونی و ضعف عضلانی شود. تخم کرفس یک منبع عالی آهن است که جریان خون به مغز و تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد. کمبود آهن و اکسیژن در مغز ممکن است بر عملکرد شناختی تاثیر بگذارد و منجر به اختلالات شناختی مانند بیماری زوال عقل و آلزایمر شود.

خواص تخم کرفس

کاهش مشکلات گوارشی

تخم کرفس یک درمان موثر برای بسیاری از مشکلات معده مانند سوزش سر دل، گاز معده و سوء هاضمه است. علاوه بر این، استفاده از این دانه‌ها در از بین بردن سایر مشکلات گوارشی مثل گرفتگی معده و اسپاسم عضلانی و جلوگیری از آنها موثر است. چنین تاثیری به این دلیل است که تخم کرفس یک منبع عالی فیبر و ویتامین C است که می‌توانند به حفظ حرکات سالم و منظم روده کمک کنند. با استفاده از این ماده‌ی خوراکی می‌توانید سموم و مواد زائد دستگاه گوارش را از بین ببرید. به همین دلیل است که که حل مشکلات مربوط به هضم باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس قرار بگیرد.

موثر در کنترل دیابت

استفاده از تخم کرفس در درمان و پیشگیری از دیابت موثر است. برای دیابت نوع ۱ که ناشی از ناکافی بودن انسولین در خون است، تخم کرفس باعث افزایش سطح انسولین در خون می‌شود. برای درمان دیابت، شما فقط باید ۲ تا ۳ فنجان دمنوش کرفس را به طور روزانه مصرف کنید. با این حال، اگر شما از داروهای دیابت استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از تخم کرفس برای فایده بردن از این خواص، باید با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید، به این دلیل که تخم کرفس می‌تواند با دیگر داروها واکنش نشان دهد.

تسهیل قاعدگی

تخم کرفس عضلات رحمی را تقویت می کند که به افزایش جریان خون قاعدگی منجر میشود. روغن و عصاره‌ی تخم کرفس یک درمان موثر خانگی برای رفع ناراحتی‌های قاعدگی، چرخه‌ی نامنظم قاعدگی، دیسمنوره‌ (قاعدگی دردناک) و جریان قاعدگی است. این مورد در واقع، خواص شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامت زنان است که دوست داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم. آپیول موجود در روغن تخم کرفس برای سیستم غدد درون ریز مناسب است. آپیول توانایی درمان اختلالات قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را دارد. برای از بین بردن درد و گرفتگی‌های قاعدگی، از عصاره‌ی تخم کرفس سه بار در روز و به مدت ۳ روز استفاده کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، باید عصاره‌ی تخم کرفس را با عصاره‌ی رازیانه و زعفران ترکیب کنید.

درمان اضطراب و بی‌خوابی

ماده ای به نام “لیمونین” در تخم کرفس وجود دارد که به عنوان آرام بخشی خفیف عمل می کند. کلسیم موجود در تخم کرفس اعصاب تحت فشار را آرام کرده و حتی خود کرفس نیز دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) است. تخم کرفس ذاتا دارای طعم تند و نشاط آوری است که آنرا می توانید هنگام مصرف انواع ترشی ها یا کلم شور امتحان کنید. بسیاری از مطالعات پیوند نزدیکی را بین منیزیم موجود در تخم کرفس و مدت، کیفیت و آرامش خواب پیدا کرده‌اند. تخم کرفس دارای توانایی بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از بروز مشکل بی‌خوابی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تخم کرفس منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C است که توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. بهبود سیستم ایمنی بدن نیز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در تخم کرفس است. سیستم ایمنی قوی نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر سرماخوردگی و انواع بیماری‌ها دارد.

علائم آسم را درمان می‌کند!

ویتامین C موجود در تخم کرفس می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. آسم یک بیماری التهابی است و تخم کرفس دارای خواص ضد التهابی است. تعجبی ندارد که درمان علائم آسم یکی از مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است.

تسکین میگرن

تخم کرفس سرشار از کومارین است که توانایی تسکین میگرن را دارد. از بین بردن میگرن یکی از خواص شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است.

درمان بیماری‌ های چشم

اگر از بیماری‌های چشم رنج می‌برید، باید کمی دمنوش کرفس روی پلک‌های آسیب دیده استعمال کنید. علاوه بر این، تخم کرفس برای چشم‌ها خواص بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، استفاده از این دانه‌های کوچک می‌تواند به بهبود سلامت چشم، جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و کاهش خطر آب مروارید کمک کند.

کاهش کلسترول بالا

مصرف تخم کرفس در کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب موثر است. (۳-n-butylphthalide / NBP) یک ترکیب مفید در تخم کرفس، دارای توانایی کاهش چربی است. افراد مبتلا به کلسترول بالا، بهبودی قابل توجهی را در کلسترول کل، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین کم چگالی تجربه می‌کنند. البته بوتیل فتالید (۳-n-butylphthalide یا NBP) در اصل یکی از اجزای شیمیایی در روغن کرفس است که همراه با سدانولید است که علاوه بر ویژگی گفته شده در عطر و طعم کرفس نیز موثر است.

فواید تخم کرفس

جلوگیری از زخم‌ها

استفاده از تخم کرفس در کاهش زخم‌ها و و جلوگیری از آنها موثر است. علاوه بر این، تخم کرفس به تسکین درد ناشی از زخم‌ها کمک زیادی می‌کند. کرفس حتی می‌تواند روده‌ها، روده‌ی بزرگ و معده را تغذیه کند، زیرا حاوی ترکیبات شیمیایی مفید مانند تانن‌ها، فلانوئیدها، آلکالوئیدها و روغن‌های فرار است که آزاد شدن شیره‌ی معده را تنظیم می‌کنند و سطح مخاط محافظ را بهبود می‌بخشد.

دفاع آنتی‌ اکسیدانی و تولید انرژی

تخم کرفس یک منبع عالی از منگنز است که نقش مهمی در تقویت دفاع آنتی‌اکسیدانی و تولید انرژی دارد. تخم کرفس دارای برخی از ترکیبات مفید است که می‌توانند با آسیب‌های رادیکال آزاد مبارزه کند.

دفع‌کننده‌ی طبیعی پشه!

تخم کرفس برای دور کردن پشه موثر است، و این در واقع یکی از مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس است که باید بدانید. استفاده از عصاره‌ی ۵ تا ۲۵ درصدی کرفس می‌تواند پشه‌ها را دست کم ۴ ساعت از شما دور نگه دارد. بنابراین، برای دور کردن پشه‌ ها از خودتان باید چند قطره عصاره‌ی کرفس را به لوسیون بدن مورد علاقه‌تان اضافه کنید و سپس آن را روی پوست خود استعمال کنید. این روش را باید قبل از این‌که شب‌ها بیرون بروید استفاده کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits